Protokół nr XXI/2008
z XXI sesji Rady Miasta Luboń,
która odbyła się 24 czerwca 2008r.
w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu
Porządek obrad:
ad 1.
Przewodniczący Rady Miasta, Ryszard Olszewski, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Po stwierdzeniu quorum (20 - dwudziestu radnych) otworzył XXI sesję Rady Miasta Luboń. Następnie zapytał, czy są uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad.
W tym momencie głos zabrał radny Lechosław Kędra
, przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, który stwierdził, że w uzasadnieniu do projektu uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń brakuje informacji o skutkach finansowych. Jego zdaniem, przed podjęciem przedmiotowej uchwały Rada powinna zapoznać się z całkowitym dofinansowaniem „Translubu ze strony Miasta. W związku z powyższym radny złożył wniosek, aby przedmiotowy projekt uchwały został przedłożony do zaopiniowania Komisji Budżetu i Finansów ze wszystkimi skutkami finansowymi dla Miasta.Komisja Budżetu i Finansów nie opiniowała powyższego projektu uchwały.
Zastępca Burmistrza Marian Walny zdziwiony był faktem postawienia tego wniosku co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że skutki finansowe wynikające z proponowanej reorganizacji w przedsiębiorstwie „Translub zostały przedstawione na Komisji Komunalnej, po drugie -materiały te były ogólnodostępne, i to od dłuższego czasu, dlatego każdy, kto był tematem zainteresowany, mógł się z nimi zapoznać.
Argumenty Burmistrza Walnego nie przemawiały do przewodniczącego Komisji Komunalnej, pana Włodzimierza Kaczmarka, który stwierdził, że po pierwsze, Komisja Komunalna otrzymała dokumenty dopiero w dniu posiedzenia, po drugie - skutki finansowe nie są przedmiotem merytorycznym Komisji Komunalnej.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad wnioskiem, aby zdjąć z porządku obrad przedmiotowy projekt uchwały i skierować go do Komisji Budżetu i Finansów z pełną informacją o wszystkich skutkach finansowych dla Miasta, wynikających ze zmian cen biletów.
Głosowanie:
za wnioskiem formalnym pana Lechosława Kędry głosowali:
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radna Lidia Białasik,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
przeciw wnioskowi głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
wstrzymali się od głosu:
radny Marek Samulczyk,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny na sesji: radny Andrzej Sobiło.
/za przyjęciem wniosku radnego Lechosława Kędry głosowało - 11 radnych, przeciw - 7 radnych, wstrzymało się od głosu – 2 radnych, nieobecny na sesji – 1 radny/
Wniosek uzyskał poparcie. Projekt uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń został zdjęty z porządku obrad i skierowany do Komisji Budżetu i Finansów.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad po korekcie.
Głosowanie:
za zmienionym porządkiem obrad głosowali:
radny Włodzimierz Kaczmarek.
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radna Lidia Białasik,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak.
przeciw głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
wstrzymał się od głosu:
radny Adam Dworaczyk.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny na sesji: radny Andrzej Sobiło.
/za przyjęciem zmienionego porządku obrad głosowało - 13 radnych, przeciw - 6 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny, nieobecny na sesji – 1 radny/
Zał. nr 1 - Porządek obrad
ad 2.
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu przedstawił Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt.
Jak poinformował i wyjaśnił, wymóg, jaki postawił Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, dotyczy zabezpieczenia roszczeń wekslem in blanco. W związku z powyższym w uchwale nr XVIII/110/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 27 marca 2008r. po paragrafie 2 dodaje się paragraf 2a w następującym brzmieniu:
„§ 2a W celu zabezpieczenie roszczeń Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu dotyczących zwrotu zaciągniętej pożyczki wyraża się zgodę na wystawienie weksla in blanco Miasta Luboń i podpisanie deklaracji do weksla.”
Zmiana uchwały (podjętej przez Radę w marcu) jest konieczna w celu zawarcia umowy pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, który pozytywnie rozpatrzył wniosek Burmistrza Miasta Luboń o pomoc finansową dla inwestycji pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej w zlewni ul. Fabrycznej wraz z odcinkiem kolektora w ul. Dworcowej w Luboniu.
W dalszej części przewodniczący Komisji Organizacyjno-Prawnej, Pan Andrzej Michalczyk, poinformował, że Komisja opowiedziała się za podjęciem przedmiotowej uchwały liczbą głosów za 8.
Dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały
w sprawie zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radna Lidia Białasik,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymał się od głosu:
radny Włodzimierz Kaczmarek.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny na sesji: radny Andrzej Sobiło.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny, nieobecny na sesji – 1 radny/
Zał. nr 2 – Uchwała nr XXI/121/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 24 czerwca 2008r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
ad 3.
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń przedstawił zastępca Burmistrza, Rafał Marek.
Burmistrz wyjaśnił, że przedłożony Radzie projekt uchwały jest konsekwencją pisma dyrektorów lubońskich przedszkoli, którzy wnioskują o podniesienie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu. Zmianę wysokości opłat argumentują wzrostem kosztów utrzymania przedszkola wynikającym ze wzrostu cen żywności i nośników energii.
Ostatnia zmiana była sześć (6) lat temu, tj. w 2002 roku.
Przedłożona zmiana nie jest znaczącą podwyżką, ponieważ, jeśli chodzi o opłatę miesięczną stałą za pobyt dziecka w przedszkolu, jej wzrost uległby zmianie z 95,00 zł na 100,00 zł, natomiast opłata dzienna za wyżywienie dziecka z 5,00 na 6,00 zł. Dla porównania, oraz na prośbę Komisji Sfery Społecznej, burmistrz Rafał Marek przybliżył Radzie stawki za korzystanie z przedszkoli w gminach ościennych. I tak:
Komorniki - opłata stała (miesięczna) – 100,00 zł
- opłata za wyżywienie (dzienna) – 5,00 zł
Tarnowo Podgórne - opłata stała (miesięczna) – 100,00 zł
- opłata za wyżywienie (dzienna) – 4,50 zł
Puszczykowo - opłata stała (miesięczna) – 125,00 zł
- opłata za wyżywienie (dzienna) – 5,50 zł
Poznań - opłata stała (miesięczna) – 144,00 zł
- opłata za wyżywienie (dzienna) – 5,00 zł
Komisja Sfery Społecznej zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie i jednogłośnie go przegłosowała.
W dyskusji, w imieniu Klubu Radnych „Wspólny Luboń” przewodnicząca Klubu, pani Ewa Rogowicz, zaproponowała, aby przegłosowana przez Komisję Sfery Społecznej opłata dzienna za wyżywienie dziecka w wysokości 6,00 zł pozostała taka sama, natomiast opłatę stałą za pobyt dziecka w przedszkolu zmniejszyć ze 100,00 zł na 75,00 zł. Różnicę zrekompensować przedszkolom z budżetu Miasta. Klub „Wspólny Luboń” uważa, że będzie to wyrównywanie szans edukacyjnych.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek wyraził opinię, iż widzi dużą niekonsekwencję w działaniu Klubu „Wspólny Luboń”. Z jednej strony Klub domaga się przedstawienia przez Burmistrza symulacji finansowej skutków obniżenia cen biletów za przejazd komunikacją miejską dla budżetu i zdejmuje z tego powodu uchwałę z porządku obrad, cofając ją na Komisję. Z drugiej - podejmuje decyzję o obniżeniu opłaty za pobyt dzieci w przedszkolach we własnym gronie, bez przeanalizowania sprawy na Komisjach, która może mieć ogromne konsekwencje dla budżetu miasta. Argument Klubu, iż obniżając opłatę stałą wyrówna się szanse edukacyjne, Burmistrza nie przekonał. W ocenie Burmistrza, biorąc przykład z Poznania, bardziej celowe byłoby wprowadzenie ulg dla rodzin pobierających zasiłek stały, rodzinny, czy matek samotnie wychowujących dzieci. Wtedy rzeczywiście można by mówić o zwiększaniu szans edukacyjnych, ponieważ z ulg tych korzystałyby osoby naprawdę potrzebujące, a nie wszyscy.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek oraz radny Jakub Bielawski zapytali, czy Klub „Wspólny Luboń” obliczył, jakie skutki finansowe dla budżetu miasta miałaby ich decyzja.
Przewodnicząca Klubu „Wspólny Luboń”, pani Ewa Rogowicz, poinformowała, że według najstaranniejszych, fachowych wyliczeń, rocznie byłby to koszt dla budżetu miasta ok. 110.000,00 zł. Na ten rok (od 1 września 2008r.) byłoby to ok. 35.000,00 zł. Zdaniem Klubu, nie jest to kwota „powalająca”, a warta sprawy.
Radny Andrzej Michalczyk złożył wniosek, aby przedmiotową uchwałę zdjąć z porządku obrad i cofnąć na Komisję Budżetu i Finansów, żeby radni mieli możliwość przeanalizowania propozycji Klubu.
Wniosek radnego Michalczyka Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poddał pod głosowanie.
Głosowanie:
za wnioskiem głosowali:
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radna Lidia Białasik,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
przeciw głosował:
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
wstrzymali się od głosu:
radny Ryszard Olszewski,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radna Magdalena Woźniak-Patej.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny na sesji: radny Andrzej Sobiło.
/za przyjęciem wniosku głosowało - 16 radnych, przeciw - 1 radny, wstrzymało się od głosu – 3 radnych, nieobecny na sesji – 1 radny/
Wniosek uzyskał poparcie. Uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń została z porządku obrad wykreślona i cofnięta do rozpatrzenia przez Komisję Budżetu i Finansów.
Ad 4.
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miasta Luboń nr XX/102/2004r. z dnia 4 marca 2004r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Luboń przedstawił zastępca Burmistrza, Rafał Marek.
Jak poinformował Burmistrz, od uchwalenia uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Luboń upłynęły 4 lata.
Upływ czasu, zmiana przepisów w ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz praktyka i doświadczenie w testowaniu uchwały w dotychczasowym zapisie uzasadniają konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały. Niniejsze zmiany ustalają zasady wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Lubonia, a także określają wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą wynajęcie lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Luboń. Ponadto uregulowane są kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego i lokalu socjalnego, warunki dokonywania zamiany lokali, tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali komunalnych i o najem lokali socjalnych oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej.
Ustalone zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy i sposób poddania tych spraw kontroli społecznej umożliwiają tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej, które należą do zadań własnych gminy - Miasta Luboń.
Na koniec burmistrz Rafał Marek przedstawił wszystkie najważniejsze zmiany, o które wnioskowała komisja mieszkaniowa. Zasadnicze zmiany to np. możliwość ubiegania się o mieszkanie także przez tych, którzy mają jakikolwiek tytuł prawny najmu, oraz zmiany kryteriów dochodowych. Pani Krystyna Walczak administrator zasobów mieszkaniowych Miasta wyjaśniła, jak znaczące są te zmiany dla lepszego gospodarowania lokalami.
W dyskusji radny Włodzimierz Kaczmarek powiedział, że zastępca Burmistrza Rafał Marek zgłosił zmianę dotyczącą progu uprawniającego do uzyskania lokalu socjalnego. Dlatego radny zapytał, czy w tej sytuacji zmniejszy się liczba osób uprawnionych do otrzymania lokalu socjalnego oraz czy nie należałoby podobnie postąpić z granicą pozwalającą otrzymać lokal komunalny.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział, że paradoksalnie zwiększając próg uprawniający do uzyskania lokalu mieszkalnego, nie zmniejszymy liczby osób, które taki lokal będą uprawnione otrzymać. Kryteria dochodowe, zarówno w przypadku lokali socjalnych, jak i komunalnych, zostaną zwiększone o 25%.
Radna Anna Sawicka-Baraniak, członek komisji mieszkaniowej, uzupełniając wypowiedź Burmistrza wyjaśniła, że pracując w komisji w oparciu o uchwałę z 2004 roku /gdzie w przypadku ubiegania się o lokal socjalny dochody na osobę w rodzinie nie mogły przekraczać 290,00 zł (brutto), a na osobę samotną 440,00 zł, w przypadku mieszkań komunalnych 551,00 zł (brutto), 896,00 (brutto) w przypadku osoby samotnej/zauważyła, iż lokale należały się praktycznie tylko osobom bezrobotnym lub uchylającym się od pracy. Stąd propozycja Komisji, aby wzrost tych dochodów nastąpił o 25%. Podwyższony próg uprawniający do uzyskania lokalu sprawi,że o mieszkania komunalne mogą starać się rodziny, których średni dochód netto na osobę nie przekracza 125% najniższej emerytury (było 100% -przy czym dotąd najniższa emerytura wynosiła 597,00 zł, obecnie 636,00 zł) lub osoby samotne o dochodach poniżej 175% najniższej emerytury (było 150%). Lokale socjalne natomiast mogą otrzymać rodziny, których średni dochód na osobę nie przekracza 75% najniższej emerytury (było 50%) i osoby samotne poniżej dochodu 100% (było 75%). Na koniec pani Sawicka-Baraniak dodała, że bardzo trudno pracowało się w oparciu o dotychczasową uchwałę, ponieważ komisja nie miała praktycznie żadnych możliwości pomóc osobom, które starają się, pracują, ale mimo wszystko nie stać ich na własne mieszkanie. Lokale należały się jedynie osobom, które nie robiły nic, aby poprawić swoją sytuację materialną.
Ponieważ więcej pytań nie było, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miasta Luboń nr XX/102/2004r. z dnia 4 marca 2004r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Luboń.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radna Lidia Białasik,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymali się od głosu:
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Piotr Paweł Ruszkowski.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny na sesji: radny Andrzej Sobiło.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 18 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 2 radnych, nieobecny na sesji – 1 radny/
Zał. nr 3 – Uchwała nr XXI/122/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 24 czerwca 2008r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miasta Luboń nr XX/102/2004r. z dnia 4 marca 2004r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Luboń.
ad 5.
W punkcie interpelacje i zapytania Burmistrz Dariusz Szmyt
poinformował, że w związku z interpelacją radnego Marka Samulczyka, złożoną na XX sesji, w dniu 29 maja 2008r., dotyczącą ewentualnej szkodliwości azbestu, z których wykonane są w Luboniu niektóre sieci wodociągowe, Burmistrz zwrócił się z prośbą o odpowiedź do Aquanetu. Odpowiedzi Burmistrz jeszcze nie otrzymał.Na XXI sesji, w dniu 24 czerwca 2008r., interpelacji nie było.
Zapytania:
Radna Magdalena Nyćkowiak:
Ponieważ Zastępca Burmistrza Marian Walny wspomniał, że uczestniczył w spotkaniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, radna zapytała, czy została na tym spotkaniu poruszona sprawa zieleni wzdłuż autostrady.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że sprawa zieleni została poruszona, ale żadne konkretne decyzje w tej sprawie niestety nie zapadły.
W przedmiotowej sprawie muszą porozumieć się cztery strony, to znaczy: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych, Autostrada Wielkopolska, Autostrada Eksploatacyjna i Miasto Luboń, a jest wyraźny konflikt pomiędzy GDDKiA a Autostradą Wlkp.
Radna Magdalena Nyćkowiak zapytała, czy obowiązek nasadzeń wzdłuż autostrady wynika z decyzji środowiskowej bądź lokalizacyjnej.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że obowiązek nasadzeń wzdłuż autostrady wynika z decyzji środowiskowej. Nierzetelne wykonanie tego obowiązku zaznaczone zostało również w analizie porealizacyjnej. Rzecz polega na tym, aby GDDKiA wyegzekwowała te nasadzenia od wykonawcy. Problemem odrębnym jest sprawa dbałości o te nasadzenia. I o to właśnie trwa konflikt między GDDKiA a Autostradą Wlkp.
Radna Magdalena Nyćkowiak stwierdziła, że ten konflikt może trwać w nieskończoność, a cierpi na tym Miasto Luboń. Dlatego radna zapytała, czy Miasto nie może podjąć w tej sprawie bardziej radykalnych kroków.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że władze Miasta nie mają w tym względzie nieograniczonych możliwości.
Radny Jakub Bielawski poruszył ponownie sprawę dotyczącą rozwoju ruchu w ul. Niepodległości. (Radny poruszył już ten problem na XX sesji, w dniu 29 maja 2008r.).
W związku z coraz liczniejszymi i stanowczymi protestami mieszkańców radny zapytał, czy istnieje możliwość postawienia w ul. Niepodległości znaków ograniczających prędkość lub zbudowania spowalniaczy, tzw. garbów.
Zastępca Burmistrza Marian Walny powiedział, że jak już wiele razy wyjaśniał, Burmistrzowie zdają sobie sprawę, że problem hałasu i natężonego ruchu nie dotyczy wyłącznie ul. Niepodległości, ale większości ulic w Luboniu. Dlatego, o czym również wielokrotnie informował, zostanie wykonany projekt organizacji ruchu drogowego dla całego miasta. W tym projekcie zostaną zaproponowane różne rozwiązania, także dla ul. Niepodległości.
Więcej zapytań nie było.
ad 6.
W wolnych głosach i wnioskach kilka spraw poruszył Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski.
W dniu sesji, tj. 24 czerwca 2008r., do Biura Rady wpłynęło pismo rodziców dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 3, dotyczące nasilającego się ruchu samochodowego w okolicy szkoły, szczególnie w ul. Dąbrowskiego.
Przewodniczący Rady odczytał to pismo w całości (podpisane przez 74 rodziców) i skserowane w dwóch egzemplarzach. Jedną kopię przekazał Burmistrzom, jedną Komisji Komunalnej.
/zał. nr 4/ - Pismo rodziców dzieci Szkoły Podstawowej nr 3.
Radny Jakub Bielawski odczytał oświadczenie, które dotyczyło wypowiedzi radnego z dnia 24 kwietnia 2008r. (podczas sesji).
/zał. nr 5/ - Oświadczenie radnego Jakuba Bielawskiego
Zastępca Burmistrza Marian Walny poinformował, że kończą się prace nad projektem „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń oraz dwoma planami miejscowymi.
Do tej wypowiedzi nawiązał radny Włodzimierz Kaczmarek i poprosił, aby z dużym wyprzedzeniem poinformować Komisję Komunalną o wyłożeniu planów do publicznego wglądu.
Dalej radny Kaczmarek ponowił prośbę sprzed roku, ażeby na placu E. Bojanowskiego ustawić znak ograniczający prędkość.
Radna Ewa Rogowicz, przewodnicząca Klubu „Wspólny Luboń, poinformowała (na piśmie), że od dnia 23.06.2008r. panowie radni Marek Samulczyk i Andrzej Sobiło nie są członkami Klubu.
/zał. nr 6/ - Informacja o wykluczeniu dwóch członków Klubu „Wspólny Luboń
Radny Marek Samulczyk, odnosząc się do decyzji Klubu o wykluczeniu go z tego ugrupowania, powiedział że mógł to sam uczynić, ale nie widział takiej potrzeby. Głosując inaczej niż Klub, zgodnie ze swoim sumieniem, przekonaniem, mając na względzie dobro miasta i jego mieszkańców, którzy mu zaufali, nie uważał, że szkodzi Klubowi. Radnemu trudno było zrozumieć przyczynę takiej decyzji Klubu, tym bardziej że nie otrzymał uzasadnienia, mimo że o takie poprosił.
Na koniec poinformował, że w tej sytuacji, będzie od tej chwili radnym niezależnym.
Radny Jerzy Paluszczak poprosił o interwencję i uprzątnięcie koryta Potoku Junikowskiego poniżej ul. Powstańców Wielkopolskich.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski poprosił o interwencję i zadbanie o nowe nasadzenia, które zaczynają niszczeć przez panujące susze.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział radnemu, że nasadzenia te objęte są gwarancją i jeżeli rośliny się zmarnują, będą musiały być zasadzone nowe.
Radna Wanda Suleja-Kot zapytała, na jakim etapie jest sprawa dotycząca oświetlenia placu zabaw przy ul. Fornalskiej.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek powiedział, że odpowie na to pytanie na następnej sesji.
Radna Magdalena Nyćkowiak stwierdziła, że Informator Miejski, wydawany za publiczne pieniądze, powinien być lepiej promowany. To znaczy często jest wykładany w sklepach w miejscach mało widocznych lub nawet przykryty innymi gazetami. Dlatego radna powiedziała, że warto byłoby pomyśleć o np. specjalnych koszykach, w których ten biuletyn byłby wyeksponowany.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział radnej, że oczywiście można o tym pomyśleć, ale zasadniczo zwrotów gazetki nie ma.
Mieszkaniec Lubonia, pan Korcz, podziękował władzom Lubonia oraz wszystkim współorganizatorom za bardzo udane „Dni Lubonia.
Pan Korcz sprostował też, że nie jest autorem artykułu „Wyjście po angielsku w „Wieściach Lubońskich, gdzie opisani zostali radni, którzy opuścili obrady sesji.
Na koniec poprosił Przewodniczącego Rady, aby na każdej sesji była też lista mieszkańców, nie tylko lista obecności radnych.
Przewodniczący Rady zgodził się i zaproponował, że będą dodatkowo dwie listy: lista gości oraz lista mieszkańców.
Kolejny mieszkaniec Lubonia, pan Jan Kaczmarek, zwrócił się z zapytaniem do zastępcy Burmistrza Rafała Marka w związku z występem pana Mariana Opani w Bibliotece Miejskiej. Mieszkaniec zapytał, czy uczciwe było to, że występ ten zarezerwowany został dla wybranych. Pretensje mieszkańców były o to wysoce nieprzychylne dla organizatorów. W związku z powyższym pan Kaczmarek zwrócił się z wnioskiem o wyjaśnienie tej sprawy oraz z pytaniem, ile Miasto za ten występ zapłaciło, czyli mieszkańcy.
Zapytał też o szyldy partyjne w mateczniku kultury, które są przez mieszkańców bardzo źle widziane. Zapytał także, czy z umieszczanych na budynku Biblioteki reklam, która jest jednostką organizacyjną Miasta, wpływają do budżetu Miasta jakiekolwiek wpływy.
Na koniec szefowie Komisji Rady podali terminy i tematy kolejnych spotkań.
ad 7.
Do protokołu nr XX z sesji Rady, która odbyła się 29 maja 2008r. , uwag nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad jego przyjęciem.
Głosowanie:
za przyjęciem protokołu nr XX głosowali:
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radna Lidia Białasik,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Marek Samulczyk,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymali się od głosu:
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Piotr Paweł Ruszkowski.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny na sesji: radny Andrzej Sobiło.
/za przyjęciem uchwały protokołu nr XX głosowało - 18 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 2 radnych, nieobecny na sesji – 1 radny/
ad 8.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski o godz. 18.47 zamknął obrady XXI sesji Rady Miasta Luboń.
Załączniki:
Zał. nr 4 - Pismo rodziców dzieci Szkoły Podstawowej nr 3
Zał. nr 5 - Oświadczenie radnego Jakuba Bielawskiego
Zał. nr 6 - Informacja o wykluczeniu dwóch członków Klubu „Wspólny Luboń