Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Luboń

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2006-2010: Protokół nr XXII/2008 z XXII sesji Rady Miasta Luboń, która odbyła się 31 lipca 2008r.

 


Protokół nr XXII/2008

z XXII sesji Rady Miasta Luboń,

która odbyła się 31 lipca 2008r.

w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu





Projektowany porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Propozycja uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń.

  3. Propozycja uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń.

  4. Propozycja uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta Luboń.

  5. Propozycja uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.

  6. Propozycja uchwały w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na działania Burmistrza Miasta Luboń.

  7. Interpelacje i zapytania.

  8. Wolne głosy i wnioski.

  9. Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Miasta Luboń.

  10. Zakończenie obrad.


ad 1.

Przewodniczący Rady Miasta, Ryszard Olszewski, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Po stwierdzeniu quorum (21 - dwudziestu jeden radnych) otworzył XXII sesję Rady Miasta Luboń.

Następnie oddał głos Burmistrzowi Miasta, który zaproponował rozszerzenie porządku obrad o Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia przez Miasto Luboń kredytu długoterminowego.

Projekt uchwały radni otrzymali na tydzień przed sesją i był opiniowany przez Komisję Budżetu i Finansów.

Burmistrz Dariusz Szmyt zaproponował, aby projekt przedmiotowej uchwały był punktem czwartym (4) porządku obrad, a kolejne punkty uległy przesunięciu o jeden, aż do jedenastego (11).


W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, kto jest za propozycją Burmistrza.


Głosowanie:

za propozycją Burmistrza głosowali:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


głosów wstrzymujących nie było.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.



/za propozycją Burmistrza głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/


Autopoprawka Burmistrza do porządku obrad została przyjęta.


W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad po korekcie.


Głosowanie:

za zmienionym porządkiem obrad głosowali:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


głosów wstrzymujących nie było.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.



/za zmienionym porządkiem obrad głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/



Zmieniony porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.



Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Propozycja uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń.

  3. Propozycja uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń.

  4. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia przez Miasto Luboń kredytu długoterminowego.

  5. Propozycja uchwały w sprawie zmiany budżetu Miasta Luboń.

  6. Propozycja uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.

  7. Propozycja uchwały w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na działania Burmistrza Miasta Luboń.

  8. Interpelacje i zapytania.

  9. Wolne głosy i wnioski.

  10. Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Miasta Luboń.

  11. Zakończenie obrad.



Zał. nr 1 - Porządek obrad



ad. 2

Projekt uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń przedstawił zastępca Burmistrza ,Marian Walny:

Bliższa analiza zakresu ustawowych zniżek w opłatach za korzystanie z przejazdów oraz poziomu uiszczanych przez samorząd dopłat do kosztów funkcjonowania komunikacji zbiorowej w Luboniu wskazuje na to, że część skutków finansowych owych zniżek pokrywana jest z wpływów pochodzących od osób kupujących bilety normalne, bowiem wysokość dopłat nie gwarantuje przedsiębiorstwu Translub sp. z o.o. pełnego wyrównania strat z tego tytułu. Taka sytuacja jest sprzeczna z elementarnym poczuciem sprawiedliwości, w dłuższej perspektywie prowadzi też do stałego wzrostu cen biletów i w konsekwencji zmniejszania się liczby korzystających z niej. Polityka taka nie jest też zgodna z wytycznymi zawartymi w dokumentach UE dotyczących transportu miejskiego. Mając te właśnie względy na uwadze, Burmistrz w oparciu o szczegółowe kalkulacje, które przedstawione zostały Radzie, wnosi o podjęcie uchwały, w której obniża o 10% ceny biletów, jednocześnie gwarantując firmie zwiększenie poziomu dopłat, mających pokryć koszty funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, z budżetu Miasta. Decyzję tę Burmistrz uzasadniał następującymi powodami:

  • odpowiednio promowane obniżenie cen biletów ma doprowadzić do zwiększenia liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej i tym samym zmniejszenia liczby przejazdów własnym samochodem; przewiduje się, że obniżenie wpływów Translubu sp. z o.o. spowodowane obniżką cen biletów zostanie w okresie kilku miesięcy częściowo zrekompensowane dodatkowymi wpływami;

  • mając na uwadze stan techniczny dróg gminnych w Luboniu i ich przepustowość, zmniejszenie liczby samochodów poruszających się po naszych drogach o około 200 – 250 w ciągu dnia (tak przekłada się 5% wzrost liczby korzystających z komunikacji autobusowej na liczbę samochodów) stanowi początek długofalowej polityki zmierzającej do nakłonienia mieszkańców, by w większym stopniu korzystali z komunikacji zbiorowej; jest także przyczynkiem do znacznego ograniczenia zużycia samochodów spowodowanego stanem nawierzchni;

  • nieco mniej samochodów na naszych Miasta Lubonia to większa płynność ruchu i mniejsza emisja gazów;

  • decyzja o obniżeniu cen biletów w komunikacji podmiejskiej stanowi też realizację celów określonych przez Komisję Europejską w Komunikacie dotyczącym Strategii tematycznej dla środowiska miejskiego w rozdziale dotyczącym zrównoważonego transportu miejskiego;

  • realizacja przedmiotowej polityki będzie w niedługiej perspektywie czasowej koniecznością, bowiem nawet wybudowanie zgodnie z aktualnymi koncepcjami programowymi wszystkich dróg nie rozwiąże problemu trudności komunikacyjnych ze względu na niemożność istotnego zwiększenia ich przepustowości;

  • podejmując taką decyzję, wzięto też pod uwagę doświadczenia innych krajów UE, które mówią, że niezależnie od skali inwestycji drogowych, bez istotnej zmiany polityki w zakresie promowania komunikacji zbiorowej drogi pozostaną przeciążone ruchem pojazdów;

  • dodatkowym argumentem do zmiany polityki w zakresie transportu zbiorowego jest Rok Klimatu i Środowiska uroczyście obchodzony w Poznaniu, którego zwieńczeniem będzie XIV Konferencja Klimatyczna ONZ.



W dalszej części Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił, aby Komisje, które opiniowały projekt uchwały przedstawiony przez Burmistrza z propozycją obniżenia cen biletów za przejazdy komunikacją miejską o 10%, przedstawiły Radzie stanowisko w tej sprawie.


Komisja Komunalna, jak poinformował jej przewodniczący, pan Włodzimierz Kaczmarek, niejednogłośnie, ale pozytywnie zaopiniowała propozycję Burmistrza.


Komisja Budżetu i Finansów, o czym poinformował jej przewodniczący, pan Lechosław Kędra, nie zaopiniowała pozytywnie obniżenia cen biletów. Głosowanie wyglądało następująco: 2 osoby głosowały za obniżeniem cen, 6 osób było przeciw, 1 osoba się wstrzymała od głosu, 1 osoba była nieobecna.



W dalszej części odbyła się dyskusja.


Jako pierwsza w dyskusji głos zabrała radna Ewa Rogowicz, która zwróciła uwagę burmistrzowi Walnemu, że sprawa obniżki cen biletów nie była bardzo dobrze znana Komisji merytorycznie uprawnionej do jej opiniowania na wcześniejszej już sesji, jak się burmistrz wyraził na samym początku swojej wypowiedzi, gdyż Komisja ze skutkami finansowymi tej decyzji (czyli obniżenia cen biletów o 10%) została zapoznana dopiero przed sesją obecną. Radna przypomniała burmistrzowi, że to było powodem oddalenia uchwały.



Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski miał wątpliwości co do zapisu o pobieraniu dodatkowych opłat przy zakupie biletu u kierowcy. Rok temu Rzecznik Konsumenta zarzucił Luboniowi, że praktyka taka jest niezgodna z prawem. Wówczas w odpowiedzi Przewodniczący poinformował, że zapis ten zostanie zmieniony przy najbliższej zmianie cen biletów.

W związku z tym, że zapis ten w uchwale nie został zmieniony, Przewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie.


Sekretarz Miasta, pan Janusz Piasecki,oraz zastępca Burmistrza, pan Marian Walny , wyjaśnili, że wszystkie wyroki NSA w tej sprawie są pozytywne dla gmin, to znaczy, że te opłaty mogą być pobierane i są dopuszczalne. W sprawie pobierania dodatkowych opłat przez Luboń Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania nie wszczął.


Radny Włodzimierz Kaczmarek przedstawił swoje stanowisko, odmienne w stosunku do proponowanego projektu przedmiotowej uchwały, w części dotyczącej obniżenia cen biletów. Radny uważał, że proponowaną zmianę należy osadzić w realnej sytuacji funkcjonowania komunikacji, jej kosztów i dotychczasowych cen biletów. Ostatnia zmiana cen biletów miała miejsce w 2005 roku . W stosunku do tego roku, uwzględniając przedłożone wyliczenia do budżetu i wyliczenia kosztów, koszty przewozu pasażera wzrosły o ponad 20%. Wzrost dopłaty z budżetu miasta do bieżącego funkcjonowania komunikacji od tego okresu wzrósłby o ponad 720.000,00 zł, w tym w 2008 roku wzrósłby w stosunku do roku poprzedniego o 665.000,00 zł. To wszystko działo się przy nie zmienionych cenach biletów. Nie trzeba też przypominać, iż w tym czasie rosły inne ceny, w tym także ceny z korzystania samochodu prywatnego. A więc można powiedzieć, że realne ceny opłat za przejazdy komunikacją miejską uległy obniżeniu, także w stosunku do kosztów użytkowników samochodów osobowych, którym nikt nie rekompensuje tych wydatków.

I w takiej sytuacji proponuje się dokładać rocznie 215 tys. zł, gdzie przy każdym kolejnym wzroście cen skutek ten będzie corocznie większy. Działania takie uzasadnia się wieloma powodami, między innymi tym, iż odpowiednio promowane obniżenie cen biletów doprowadzi do zwiększenia liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej i tym samym zmniejszenia liczby przejazdów własnym samochodem. Zdaniem radnego Kaczmarka żadna obniżka cen biletów nie będzie współmierna z komfortem jazdy własnym samochodem, zaoszczędzonym czasem, przemieszczaniem się z miejsca na miejsce bez przesiadek, itd. Podsumowując, radny uważał, iż przedstawione Radzie argumenty, dla których obniża się ceny biletów, nie przyniosą oczekiwanych efektów, a w te efekty nie wierzą nawet sami autorzy.


Do wypowiedzi radnego Kaczmarka odniósł się zastępca Burmistrza ,p. Marian Walny .Wyraził opinię, że aby poznać skutki i efekty obniżenia cen biletów, musi upłynąć co najmniej kilka miesięcy. Tak więc zarzut radnego, iż Burmistrz nie wierzy we własne argumenty, jest całkowicie nietrafny.


Radna Anna Sawicka-Baraniak zapytała, co sądzi o obniżeniu cen biletów jednorazowych i miesięcznych sam dyrektor Translubu, którego to zdania Komisje nie miały możliwości poznać.


Pan Bernat,dyrektor Translubu, powiedział, że jeżeli kwoty proponowanej obniżki zostaną przez Miasto zrekompensowane, to jest on jak najbardziej za.


Radna Ewa Rogowicz zapytała dyrektora, ile biletów miesięcznych przedsiębiorstwo sprzedaje rocznie.



Dyrektor Translubu, pan Bernat, odpowiedział radnej, że sprzedaż biletów stanowi ok. 40% wpływów przedsiębiorstwa.

Dokładniejszej informacji na ten temat udzielił zastępca Burmistrza ,Marian Walny, który poinformował, że w roku 2007 biletów miesięcznych przedsiębiorstwo sprzedało 13.804.


Radna Ewa Rogowicz nie wierzyła, aby dla czterozłotowej obniżki cen miesięcznych biletów mieszkańcy Lubonia w znacznej liczbie przesiedli się z prywatnych samochodów do autobusów Translubu.


Za to radni Jakub Bielawski oraz radna Magdalena Nyćkowiak w zaproponowanym przez Burmistrza rozwiązaniu widzieli realną szansę obniżenia liczby gapowiczów.


Radna Wanda Suleja-Kot wyraziła opinię, że idea Burmistrzów jest bardzo szlachetna. W dobie, kiedy wszystkie ceny idą w górę, my mamy zamiar obniżać. Jednak, po pierwsze, nie można zapominać, że mamy XXI wiek i wszystko zmierza ku lepszemu, ludzie są coraz bardziej wygodni, wymagający, nowocześni. Kto zatem dla dziesięciu groszy obniżki przesiądzie się z samochodu do autobusu. Po drugie, propozycja obniżenia cen biletów wiąże sie z większymi dopłatami dla przedsiębiorstwa. Nasuwa się zatem pytanie, czy Miasto na to stać? Z całą pewnością nie, ponieważ potrzeby Miasta są ogromne.


Zastępca Burmistrza Marian Walny zwrócił uwagę, iż obniżka cen biletów ma spowodować nie tylko większą liczbę pasażerów lubońskiej komunikacji, ale też zapoczątkować realizację celów określonych przez Komisję Europejską w komunikacie dotyczącym Strategii tematycznej dla środowiska miejskiego. Jest to niewątpliwie rozpoczęcie długotrwałego procesu, szczególnie dotyczącego zmiany mentalności ludzi.



Radna Ewa Rogowicz poprosiła o przerwę w obradach sesji i zaprosiła Klub „Wspólny Luboń” na krótką naradę.



Po zarządzonej przez Przewodniczącego Rady, Ryszarda Olszewskiego, piętnastominutowej przerwie, przewodnicząca Klubu „Wspólny Luboń”, pani Ewa Rogowicz, przedstawiła jego stanowisko.:

Argumenty Burmistrzów, iż obniżka cen biletów o 10% spowoduje korzyści dla Miasta i jego mieszkańców, nie były dla Klubu przekonujące, jednak kierując się względami prospołecznymi i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom ludzi, Klub „Wspólny Luboń”

zaproponował obniżenie cen biletów o 15% .


W tej sytuacji Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad wnioskiem Klubu i zapytał, kto jest za obniżeniem cen biletów za przejazdy komunikacją miejską o 15%.


Głosowanie:

za 15% obniżką cen biletów głosowali:

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,


głosów przeciwnych nie było,


wstrzymali się od głosu:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Marek Samulczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Adam Dworaczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.


/za 15% obniżką cen biletów głosowało - 14 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 7 radnych/


15% obniżka została przegłosowana.


Po głosowaniu Burmistrz Miasta, Dariusz Szmyt, poprosił o krótką przerwę na ustalenie nowych cen biletów, tańszych o 15%.


Po przerwie Burmistrz podał nowe ceny.



W związku z powyższym Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń – z nowymi cenami biletów, tańszymi o 15%.


Głosowanie:

za uchwałą głosowali:

radny Lechosław Kędra,

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Marek Samulczyk,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Adam Dworaczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak.


głosów przeciwnych nie było,


wstrzymał się od głosu:

radny Piotr Paweł Ruszkowski.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.


/za uchwałą głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny/


Zał. nr 2 – Uchwała nr XXII/123/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 31 lipca 2008r. w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń.



ad 3.

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń przedstawił już na wcześniejszej sesji, tj. XXI w dniu 24 czerwca 2008r. ,zastępca Burmistrza, Rafał Marek.

Jak poinformował wtedy, przedłożony Radzie projekt uchwały był konsekwencją pisma dyrektorów lubońskich przedszkoli, którzy wnioskowali o podniesienie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu. Zmianę wysokości opłat argumentowali wzrostem kosztów utrzymania przedszkola wynikającym ze wzrostu cen żywności i nośników energii. Przedłożona wtedy zmiana nie była znaczącą podwyżką, ponieważ, jeśli chodzi o opłatę miesięczną stałą za pobyt dziecka w przedszkolu, jej wzrost uległby zmianie z 95,00 zł na 100,00 zł, natomiast opłata dzienna za wyżywienie dziecka z 5,00 na 6,00 zł.

Projekt uchwały został wówczas pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Sfery Społecznej.

Podczas dyskusji jednak, na XXI sesji w dniu 24 czerwca 2008r., w imieniu Klubu Radnych „Wspólny Luboń”, przewodnicząca Klubu pani Ewa Rogowicz zaproponowała, aby przegłosowana przez Komisję Sfery Społecznej opłata dzienna za wyżywienie dziecka w wysokości 6,00 zł pozostała taka sama, natomiast opłatę stałą za pobyt dziecka w przedszkolu zmniejszyć ze 100,00 zł na 75,00 zł. Różnicę wnioskowano zrekompensować przedszkolom z budżetu Miasta. Klub uważał, że w ten sposób wyrównano by szanse edukacyjne. Wniosek ten został przegłosowany, chociaż już wówczas w ocenie Burmistrza Rafała Marka o zwiększaniu szans edukacyjnych można by mówić, gdyby z ulg korzystały osoby naprawdę potrzebujące, np. rodziny pobierające zasiłek stały, rodzinny, czy matki samotnie wychowujące dzieci, a nie wszyscy.

Dlatego przedłożony na sesji w dniu 31 lipca 2008r. projekt przedmiotowej uchwały był wyrazem pewnego kompromisu ze strony Burmistrza Rafała Marka, to znaczy, Burmistrz zaproponował, aby miesięczna opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu wynosiła 100,00 zł (czyli tak jak proponował na poprzedniej sesji), opłata dzienna za wyżywienie nie uległaby zmianie, tj. 6,00 zł, natomiast ta pierwsza opłata (stała), na wniosek rodziców (opiekunów) dziecka ulegałaby obniżeniu o 25% w szczególnych przypadkach, takich jak:

  • gdy z usług przedszkola korzysta dziecko z rodziny, w której dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekracza dochodu obowiązującego przy ustalaniu prawa do zasiłku rodzinnego. Podstawą obniżenia opłaty byłoby przedłożone zaświadczenie o otrzymywanym zasiłku;

  • gdy z usług przedszkola korzysta dwoje dzieci z tej samej rodziny – na drugie dziecko bez względu na wysokość dochodu w rodzinie;

  • gdy z usług przedszkola korzysta dziecko niepełnosprawne, na które rodzice (opiekunowie) otrzymują zasiłek pielęgnacyjny.


Po przedłożeniu przedmiotowego projektu uchwały Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski ,poprosił o przedstawienie stanowisk Komisji w tej sprawie.


Komisja Sfery Społecznej, jak poinformował jej przewodniczący Pan Andrzej Sobiło, zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie, stosunkiem głosów: 6-za, 0-przeciw, 3-wstrzymujące, 1 osoba nie głosowała, 1-nieobecna.


Komisja Budżetu i Finansów, jak poinformował jej przewodniczący Pan Lechosław Kędra, nie opiniowała skutków finansowych przedłożonej uchwały, ponieważ nie zostały one przedstawione.


Zastępca Burmistrza Rafał Marek wyjaśnił, że skutki finansowe przedmiotowej uchwały będą dopiero wtedy znane, kiedy będzie wiadomo, ile takich wniosków zostanie złożonych, czyli po 1 września.


W dyskusji radny Włodzimierz Kaczmarek miał zapytanie do §1 ust. 3 pdpkt b. Radny zapytał, czy w przypadku, kiedy z usług przedszkola korzysta dwoje dzieci z tej samej rodziny, to 25% ulga przysługuje na jedno dziecko czy oboje.



Zastępca Burmistrza Rafał Marek wyjaśnił, że ulga przysługuje na oboje dzieci.


Radna Ewa Rogowicz powiedziała, że Klub „Wspólny Luboń”, mimo iż nie zostały przedstawione skutki finansowe przedmiotowej uchwały, odbiera przedłożony projekt jako realizację jego wniosku.


Ponieważ więcej głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń.



Głosowanie:

za uchwałą głosowali:

radny Lechosław Kędra,

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Marek Samulczyk,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Adam Dworaczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

głosów przeciwnych nie było,


głosów wstrzymujących nie było.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.


/za uchwałą głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Zał. nr 3 – Uchwała nr XXII/124/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 31 lipca 2008r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń.




ad 4.

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia przez Miasto Luboń kredytu długoterminowego przedstawił Burmistrz Miasta, Dariusz Szmyt.

Jak poinformował, konieczność zmiany uchwały wynika ze zmiany warunków finansowania budynku socjalnego i budynku komunalnego wraz z infrastrukturami towarzyszącymi.

W pozostałym zakresie uchwała pozostaje bez zmian.

Nie ulegają zmianie warunki finansowania hali widowiskowo-sportowej oraz budowy kanalizacji sanitarnej.


W dalszej części, w sprawie zmian w projekcie uchwały, została przedstawiona opinia Komisji Budżetu i Finansów. Jak poinformował jej przewodniczący, pan Lechosław Kędra, Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony przez Burmistrza projekt uchwały stosunkiem głosów: 5 - za, 4 - wstrzymujące, 1 osoba nieobecna.


Dyskusji nie było.


W związku z powyższym Przewodniczący Rady ,Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad zmianą uchwały dotyczącej zaciągnięcia przez Miasto Luboń kredytu długoterminowego.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


głosów wstrzymujących nie było.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.



/za zmianą uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Zał. nr 4 – Uchwała nr XXII/125/2008 w sprawie zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia przez Miasto Luboń kredytu długoterminowego.


ad. 5

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2008 przedstawił Burmistrz Miasta, Dariusz Szmyt.


Po krótkim wprowadzeniu przez Burmistrza Komisja Budżetu i Finansów postawiła dwa wnioski.:

  1. Pierwszy wniosek dotyczył zdjęcia 150.000,00 zł z komunikacji miejskiej.

  2. Drugi zdjęcia 50.000,00 zł z ZAZ-u i przeznaczenia ich na wykup gruntów.

Pozostałe zmiany w budżecie Komisja zaopiniowała pozytywnie.


W dyskusji radny Jakub Bielawski zapytał, jaka będzie potrzebna kwota na wypłatę zwrotu kosztów poniesionych niesłusznie przez mieszkańców za przyłącza kanalizacyjne. Drugie pytanie radnego dotyczyło Zakładu Aktywizacji Zawodowej, to znaczy, czy przeznaczone pierwotnie 50.000,00 zł na utworzenie Zakładu oznacza definitywnie upadek tego pomysłu w Luboniu.


Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt odpowiedział radnemu, że zdjęcie 50.000,00 zł z ZAZ-u i przeznaczenie tych pieniędzy na wykup gruntów nie oznacza rezygnacji z powyższego zamiaru.

Odpowiedzi na pierwsze pytanie radnego udzielił dyrektor BMK, pan Tomasz Stawicki, który wyjaśnił, że na razie trzeba poczekać i zobaczyć, ile takich wniosków w ogóle zostanie złożonych, dopiero wtedy będzie można mówić o konkretnych kwotach. Spodziewana liczba to ok. 54 wniosków.


Radny Włodzimierz Kaczmarek wnioskował, aby zdjąć 150.000,00 zł z bieżącego finansowania komunikacji miejskiej (tak jak wnioskowała Komisja Budżetu i Finansów, ale Komisja nie podała konkretnego celu – przeznaczenia tych pieniędzy) i przeznaczyć te pieniądze na zakup taboru autobusowego.


Ponieważ więcej wniosków nie było ,Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, jako pierwszy poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu i Finansów, aby z bieżącego finansowania komunikacji miejskiej zdjąć 150.000,00 zł.


Głosowanie:

za wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów głosowali:

radny Lechosław Kędra,

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

głosów przeciwnych nie było,


wstrzymali się od głosu:

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Adam Dworaczyk,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,

radny Piotr Paweł Ruszkowski.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.


/za wnioskiem głosowało - 11 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 10 radnych/

Wniosek Komisji Budżetu i Finansów uzyskał poparcie.



Jako drugi, Przewodniczący Rady ,Ryszard Olszewski ,poddał pod głosowanie wniosek pana Kaczmarka o przeznaczeniu tych 150.000,00 zł na zakup taboru autobusowego.


Głosowanie:

za wnioskiem radnego Włodzimierza Kaczmarka głosowali:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


wstrzymała się od głosu:

radna Magdalena Woźniak-Patej.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.


/za wnioskiem radnego głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymała się od głosu – 1 radna/

Wniosek radnego uzyskał poparcie.



Jako trzeci głosowany był ostatni wniosek – Komisji Budżetu i Finansów o zdjęcie 50.000,00 zł z ZAZ-u i przeznaczenia ich na wykup gruntów.


Głosowanie:

za wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów głosowali:

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


wstrzymała się od głosu:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radna Magdalena Woźniak-Patej.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.


/za wnioskiem Komisji głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 2 radnych/

Wniosek Komisji Budżetu i Finansów uzyskał poparcie.


Po przegłosowaniu wniosków Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2008.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


głosów wstrzymujących nie było.

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.


/za uchwałą głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Zał. nr 5 – Uchwała nr XXII/126/2008 w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2008.


ad. 6

Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie Miasta Luboń, przedstawił Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt.

W dniu 14 lipca 2008 roku do Urzędu Miasta Luboń wpłynął wniosek Państwa Anny i Zenona Kaźmierczak z prośbą o nadanie nazwy dla istniejącej drogi wewnętrznej. Teren objęty wnioskiem obejmuje działkę nr 119/1 na arkuszu mapy 17, obręb Lasek. Wnioskodawcy zaproponowali nazwę „Wąska”.

Sprawa została przekazana do zaopiniowania na Komisję Komunalną.


W związku z powyższym Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, oddał głos przewodniczącemu Komisji Komunalnej, panu Włodzimierzowi Kaczmarkowi.


Jak poinformował pan Kaczmarek Komisja Komunalna na posiedzeniu w dniu 14 lipca 2008r. zaopiniowała wniosek pozytywnie i podtrzymała proponowaną przez wnioskodawcę nazwę ulicy.


Dyskusji nie było, w związku z czym Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały i nadaniem ulicy nazwy „Wąska” głosowali:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


głosów wstrzymujących nie było.

W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.

Salę obrad opuścili: radny Stefan Krukowski, radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.

/za uchwałą głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych, nieobecnych – 2 radnych/

Uchwała została przyjęta.

Zał. nr 6 – Uchwała nr XXII/127/2008 w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.



ad 7.

Projekt uchwały w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na działania Burmistrza Miasta Luboń przybliżył radca prawny, pan Igor Szymkowiak.


Sprawą skargi, po raz drugi, zajmowała się Komisja Komunalna, która uznała ją za bezzasadną.


Dyskusji w tej sprawie nie było.


Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na działania Burmistrza Miasta Luboń.


Głosowanie:

za uznaniem skargi za bezzasadną głosowali:

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,

radny Andrzej Sobiło,

radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,

radny Stefan Krukowski,

głosów przeciwnych nie było,


wstrzymał się od głosu:

radny Włodzimierz Kaczmarek.

W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.

Nieobecna na sali obrad: radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.

/za uchwałą głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny, nieobecna – 1 radna/

Uchwała została przyjęta.

Zał. nr 7 – Uchwała nr XXII/128/2008 w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na działania Burmistrza Miasta Luboń.


ad. 8

Interpelacji i zapytań na XXII sesji, w dniu 31 lipca 2008r., nie było.


ad. 9

W wolnych głosach i wnioskach jako pierwszy głos zabrał Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, który poinformował o sprawach organizacyjnych oraz przedstawił obowiązki wiceprzewodniczących Rady.


W dalszej części odczytany został wniosek mieszkańców, złożony przez pana Roberta Korcza z ul. Fiołkowej 5, dotyczący poszerzenia parkingu dla samochodów osobowych przed budynkiem Ośrodka Kultury i Oddziału Poczty Polskiej przy ul. Jana III Sobieskiego nr 97. We wniosku poruszona została też kwestia bezpieczeństwa ruchu pojazdów samochodowych na ul. Jana III Sobieskiego i postawienia na odcinku od ul. Kwiatowej do budynku Ośrodka Kultury fotoradaru lub znaku informującego o ograniczeniu prędkości.

Zał. nr 8 – Wniosek mieszkańców złożony w dniu 31 lipca 2008r. przez pana Roberta Korcza.


Kolejny wniosek odczytała i złożyła radna Powiatu Poznańskiego ,Jolanta Korcz. Wniosek dotyczył uhonorowania pamięci historycznego wystąpienia pracowników poznańskich zakładów, w tym także mieszkańców Lubonia, w walce o wolność, demokrację i honor ludzkiego życia, w czerwcu 1956r.

W imię pamięci radna zaproponowała, aby planowanemu na terenie nowego centrum Lubonia placowi miejskiemu nadać nazwę: Plac Poznańskiego Czerwca 1956.

Zał. nr 9 – Wniosek radnej Powiatu Poznańskiego, Jolanty Korcz.


Radna Ewa Rogowicz zapytała, jakie były losy wniosku o dofinansowanie budowy boiska sportowego przy Szkole Podstawowej nr 4.


Zastępca Burmistrza Rafa Marek odpowiedział, że nie ma jeszcze wyników naboru, które miały być znane do końca lipca.


Radny Włodzimierz Kaczmarek w kontekście spraw, które były przedmiotem sesji, wnioskował, aby Rada zleciła osobie posiadającej odpowiednie uprawnienia i nie- związanej z przedsiębiorstwem Translub, opracowanie i przedstawienie metod rachunku kosztów i wyników dla poszczególnych rodzajów działalności prowadzonej przez firmę. Rada powinna mieć jasność, ile co kosztuje i jakie przynosi wyniki.


Radny Piotr Paweł Ruszkowski złożył wniosek, aby zainstalować samozamykacz do drzwi sali sesyjnej.


Na koniec podane zostały terminy spotkań Komisji stałych oraz ustalono termin posiedzenia kolejnej sesji.


Ad 10.

Do protokołu nr XXI uwagę miała radna Ewa Rogowicz. Uwaga dotyczyła sformułowania „.......o wykluczeniu go z tego ugrupowania ....” Radna poprosiła o zastąpienie słowa ugrupowanie innym, np. ze składu.

(str. 16 protokołu)


Więcej uwag nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad protokołem nr XXI z sesji Rady, która odbyła się 24 czerwca 2008r.


Głosowanie:

za protokołem nr XXI głosowali:

radny Włodzimierz Kaczmarek,

radny Lechosław Kędra,

radny Bogdan Jędrzejewski,

radny Ryszard Olszewski,

radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,

radna Anna Sawicka-Baraniak,

radna Wanda Suleja-Kot,

radna Ewa Rogowicz,

radna Lidia Białasik,

radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,

radny Zbigniew Ziółkowski,

radny Jakub Bielawski,

radny Stefan Krukowski,

radny Andrzej Michalczyk,

radna Magdalena Woźniak-Patej,

radny Adam Dworaczyk,

radny Piotr Paweł Ruszkowski,

radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,

radny Marek Samulczyk,


radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,


głosów przeciwnych nie było,


wstrzymał się od głosu:

radny Andrzej Sobiło,

W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.



/za protokołem nr XXI głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny/



Protokół nr XXI został przyjęty.


ad. 11

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, o godz. 20.20 zamknął obrady XXII sesji Rady Miasta Luboń.







Załączniki:


Zał. nr 1 - Porządek obrad


Zał. nr 2 – Uchwała nr XXII/123/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 31 lipca 2008r. w sprawie opłat za korzystanie z przewozów regularnych organizowanych przez Miasto Luboń.

Zał. nr 3 – Uchwała nr XXII/124/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 31 lipca 2008r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie opłat za korzystanie z przedszkola publicznego w Mieście Luboń.

Zał. nr 4 – Uchwała nr XXII/125/2008 w sprawie zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia przez Miasto Luboń kredytu długoterminowego.

Zał. nr 5 – Uchwała nr XXII/126/2008 w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2008.

Zał. nr 6 – Uchwała nr XXII/127/2008 w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu./ mapka do uchwały.

Zał. nr 7 – Uchwała nr XXII/128/2008 w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na działania Burmistrza Miasta Luboń.

Zał. nr 8 – Wniosek mieszkańców złożony w dniu 31 lipca 2008r. przez Pana Roberta Korcza.

Zał. nr 9 – Wniosek radnej Powiatu Poznańskiego, Jolanty Korcz.

Zał. nr 10 – Lista obecności z XXII sesji – radnych.


Zał. nr 11 – Lista obecności uczestniczących w sesji mieszkańców Lubonia.


Zał. nr 12 – Lista obecności zaproszonych na sesję gości.





   

wstecz

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia

Rada Miasta Luboń »

Zapis audio z Sesji Rady Miasta

Zapis wideo z Sesji Rady Miasta

Uchwały Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Wykaz imiennych głosowań kadencji 2018-2023 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2018-2023 »

Zasłużony dla Miasta Luboń »

Siewca Roku »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2014-2018 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2010-2014 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2006 - 2010 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2006-2010 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2006-2010 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2002-2006 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 1998-2002

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 1990-1994

Rejestr uchwał Rady Miasta 1990 - 2014

Interpelacje i wnioski radnych