Protokół nr XIX/2008
z XIX sesji Rady Miasta Luboń,
która odbyła się 24 kwietnia 2008r.
w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu
ad. 1
Przewodniczący Rady Miasta, Ryszard Olszewski, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Po stwierdzeniu quorum 21 (dwudziestu jeden radnych) otworzył XIX sesję Rady Miasta Luboń.
W dalszej kolejności Sekretarz Miasta Janusz Piasecki zaproponował rozszerzenie porządku obrad o Propozycję uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie opłaty skarbowej. Rada Miasta Luboń, w dniu 28 lutego 2008r., podjęła przedmiotową uchwałę, jednak decyzją Wojewody Wielkopolskiego uchwała ta została uchylona. Powodem uchylenia był zapis w 3, który mówił, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Zdaniem Wojewody ,jest to akt prawa miejscowego, który podlega publikacji. Stąd w 3 uchwały zmieniono zapis, który mówi, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Stąd propozycja wniesienia do porządku obrad, jako pkt 5, przedmiotowej uchwały.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady Miasta, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem rozszerzonego porządku obrad.
Głosowanie:
za przyjęciem zmienionego porządku obrad głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Lidia Białasik,
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem rozszerzonego o jeden punkt porządku obrad głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Absolutorium dla Burmistrza z wykonania budżetu za 2007r.:
a) rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu za 2007r.;
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;
c) odpowiedź Burmistrza na zarzuty zawarte w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;
d) zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium z wykonania budżetu;
e) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium z wykonania budżetu;
f) dyskusja;
g) głosowanie nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium.
3. Propozycja uchwały w sprawie zabezpieczenia przyznanych środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na inwestycje pn. Budowa rekreacyjnego boiska piłkarskiego o nawierzchni trawy syntetycznej przy Szkole Podstawowej Nr 4 w Luboniu.
4. Propozycja uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z placów gier i zabaw zlokalizowanych na terenie miasta Luboń.
5. Propozycja uchwały w sprawie opłaty skarbowej.
6. Interpelacje i zapytania.
7. Wolne głosy i wnioski.
8. Przyjęcie protokołu z XVIII sesji Rady Miasta Luboń.
9. Zakończenie obrad.
/Zał. nr 1/ - Porządek obrad.
ad. 2 a
Sesja absolutoryjna rozpoczęła się od przedstawienia przez Burmistrza Miasta Dariusza Szmyta Sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu za 2007 rok. Sprawozdanie z wykonania budżetu Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt przekazał do Biura Rady Miasta w dniu 20 marca 2008r. Sprawozdanie było wielokrotnie przedstawiane na posiedzeniach Komisji Rady Miasta. Na wszystkie uwagi Komisji i radnych odpowiedzi były udzielane na bieżąco.
W dalszej kolejności Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt odniósł się do uwag Komisji Rewizyjnej po kontroli wydatków Urzędu Miasta. Burmistrz wyraził zadowolenie, że w skali wielomilionowego budżetu wydatek niespełna 300 zł na zakup rogali marcińskich jest jedynym błędem i to dopuszczalnym w tak zwanej klasyfikacji budżetowej, tym bardziej że tak szczegółowej kontroli z wykonania budżetu Komisja Rewizyjna jeszcze nie przeprowadzała. Najstarsi stażem pracownicy nie pamiętają, by tyle danych kiedykolwiek na potrzeby Komisji przygotowywali. Dlatego odpowiadając na te uwagi, Burmistrz pozwolił sobie na pewne porównania.
Po pierwsze, Komisja Rewizyjna zarzuciła Burmistrzowi, że nie ma możliwości sprawdzenia celowości uczestnictwa w szkoleniach i konferencjach osób biorących w nich udział, ponieważ przy delegacjach brakowało programów i zaproszeń.
Takich wymagań, jak poinformował Burmistrz, nie ma ani Regionalna Izba Obrachunkowa, ani Najwyższa Izba Kontroli. Burmistrz jednak, ponieważ nie ma nic do ukrycia, stwierdził, że skoro jest taka wola Komisji Rewizyjnej ,nie widzi przeszkód, aby do delegacji dołączane były programy szkoleń i zaproszenia.
Po drugie, Komisja Rewizyjna zarzuciła Burmistrzowi, że w nowo zawieranych umowach o pracę powinna być zawarta klauzula, iż pracownik zwraca koszty szkolenia, jeśli odejdzie z pracy na własną prośbę przed upływem określonego terminu.
Wymieniony przez Komisję Rewizyjną konkretny przypadek, aczkolwiek odosobniony, nakazuje przychylić się do uwagi i wprowadzić przejrzyste zasady co do okresu zatrudnienia po szkoleniu i górnej kwoty szkolenia, od której pracownik powinien zwracać koszty.
Kolejnym zaleceniem Komisji Rewizyjnej było wpisanie do tak zwanej ewidencji pozabilansowej zakupionych na koszt Urzędu Miasta książek i płyt.
Burmistrz wyjaśnił, iż z przepisów prawa urzędy gmin nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji zakupionych książek, chyba że są właścicielami bibliotek. Tym niemniej zarządzeniem nr 63/2007 z dnia 16 sierpnia 2007 r. w sprawie instrukcji gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie w Urzędzie Miasta Luboń w 2 pkt 13 zapisano: „Zakupione książki do użytku służbowego podlegają ewidencji w podręcznej księdze prowadzonej przez pracownika ds. organizacyjnych – Sekretarza Miasta. Komisja ,formułując tę uwagę ,podała za przykład dwie pozycje, które wpisują się do zapisów zarządzenia. Na posiedzeniach wspomniano także o książkach, które nie wpisują się do zapisów zarządzenia, gdyż są przeznaczone na nagrody. Dla tych książek po uwagach Komisji stworzono osobną ewidencję, gdzie wprowadzono miejsce na zapisy, kiedy, gdzie, za co i kto daną książkę otrzymał.
Komisja Rewizyjna uznała też za niewłaściwe zakwalifikowanie rachunku na zakup rogali marcińskich do wydatków na promocję miasta. Rachunek opisano jako obchody Święta Ulicy, a według oświadczenia Burmistrza - ciastem tym zostali poczęstowani pracownicy Urzędu Miasta. Komisja nie przyjęła wyjaśnień Burmistrza w tej sprawie , gdyż stoi na stanowisku , że Urząd Miasta nie może ponosić wydatków na promowanie się wśród własnych pracowników.
Burmistrz Dariusz Szmyt jeszcze raz wyjaśnił, że był to błąd w klasyfikacji budżetowej, a zarzutu promowania się wśród własnych pracowników komentować nie chciał.
Ponadto Komisja Rewizyjna zakwestionowała wysokość zapłaty za występ Country Clubu na imprezie „Pożegnanie Lata” (w porównaniu z czasem występu i wysokością wynagrodzeń dla innych profesjonalnych artystów spoza Lubonia, których występy były czasowo porównywalne lub dłuższe, a którzy ponosili również koszty dojazdu do Lubonia, sprzętu i ewentualnych osób towarzyszących).
Burmistrz powiedział, że Komisja może kwestionować i uważać, że za 2 tys. zł występ powinien być dłuższy, ciekawszy i tylko sama Komisja dokładnie wie jaki, ale artyści mają swoje cenniki.
W tym momencie do dyskusji włączył się Zastępca Burmistrza Rafał Marek, który przedstawił wysokość stawek pobieranych przez Country Club za oferowane przez nich występy.
/Zał. nr 2/ - Cennik imprez Country Clubu.
Burmistrz Dariusz Szmyt przedstawił kolejną uwagę Komisji Rewizyjnej, która zakwestionowała wysokość kwot, ilość oraz asortyment zakupów – w tym wielu luksusowych słodyczy na potrzeby sekretariatu.
Na ten zarzut Burmistrz odpowiedział, że nie ma żadnych różnic pomiędzy tym ,co zostało wydane na tak zwany sekretariat w 2007 a 2006 roku. Ponadto zakupów dokonywała ta sama osoba, w tym samym sklepie. W obu tych latach kwota pobranych zaliczek przez sekretarkę mieściła się w granicach od 4 do 5 tys. zł. Za te pieniądze zakupiono nie tylko słodycze, ale również herbatę, kawę, drobne artykuły gospodarstwa domowego, chemię. Kolejnym zarzutem Komisji Rewizyjnej był ,jej zdaniem ,nie w pełni uzasadniony kurs dla kandydatów na członków rad nadzorczych, w którym uczestniczyli Burmistrz i I Zastępca Burmistrza.
Zdaniem Burmistrza Dariusza Szmyta, kurs na kandydatów do rad nadzorczych był absolutnie niezbędny dla uzyskania możliwości pełnej i rzetelnej kontroli spółek komunalnych, a ponadto miał na celu uzyskanie wiedzy, która pozwoli na wypracowanie dalszego kierunku ich rozwoju.
Komisja Rewizyjna stwierdziła podwójną delegację samochodową Burmistrza i I Zastępcy Burmistrza na ten sam wyjazd do Czempinia w dniu 16 lutego 2007r.
W odczuciu Burmistrza Dariusza Szmyta wiele zarzutów Komisji Rewizyjnej, jak na przykład właśnie ten, jest tak absurdalnych, że odnosi się wrażenie, jakby chodziło tylko o to, by tych punktów było po prostu jak najwięcej, czyli im więcej zarzutów, tym lepiej. Burmistrz wyraził opinię, że tylko osoby całkowicie niezorientowane oraz nie znające zasad pracy Urzędu, obowiązków Zastępców Burmistrza, ich kompetencji mogą nie wiedzieć, że często tak się składa, że Burmistrzowie nawet jeśli razem gdzieś się udają, nie mogą jednocześnie wyjechać z Urzędu, ponieważ któryś z nich akurat rozmawia z interesantem albo coś pilnego załatwia na miejscu. Każdy z Burmistrzów ma inny plan pracy na dany dzień, uczestniczy w innych spotkaniach, umówiony jest z różnymi interesantami, itd.
W punkcie 9. wymienionych przez Komisję zarzutów zakwestionowano zapłacenie przez Szkołę Podstawową nr 2 ze środków własnych na remonty kosztów rozbiórki i wywozu nawierzchni boiska asfaltowego, którego położenie kolidowało z nowo powstałym boiskiem wielofunkcyjnym. Burmistrz wyjaśnił, że na etapie składania wniosków na budowę boisk w szkołach podstawowych, gdy wskazaliśmy SP nr 2, przewidywaliśmy lokalizację nowego boiska centralnie, tak jak faktycznie zostało ono wybudowane. Na prośbę Pani Dyrektor i nauczycieli w-f, by pozostawić asfaltową płytę ,zostało ono przesunięte pomiędzy asfaltem a płotem od strony PN. Kiedy okazało się, że boisko otrzymało dofinansowanie i będzie budowane ,Pani Dyrektor ponownie poprosiła , by jednak powstało centralnie. Niestety, kosztorys już wtedy nie przewidywał likwidacji starej płyty, stąd deklaracja, że te dodatkowe koszty szkoła pokryje ze środków własnych .
W tym miejscu głos zabrał Zastępca Burmistrza Rafał Marek, który odczytał pismo dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2, pani Teresy Zygmanowskiej.
/Zał. nr 3/ - Pismo dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2, pani Teresy Zygmanowskiej, dot. budowy boiska sportowego.
Podsumowując ,Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt stwierdził, że Komisja Rewizyjna, pomimo wyjątkowej szczegółowości, nie wykazała żadnego uchybienia ,a już na pewno złamania prawa. Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt wyraził opinię, iż żałuje, że Pani Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej nie zarządzała tak szczegółowych kontroli w latach poprzednich ,co być może wyeliminowałoby nieprawidłowości w budżecie.
Takie nieprawidłowości dotyczyły chociażby regulaminu pracy. Burmistrz wprowadził w Urzędzie ruchomy czas pracy, co spowodowało, że nie ma łamania art. 128 3 pkt 1 Kodeksu pracy odnośnie doby pracowniczej. Brak takiej regulacji mógł skutkować w przypadku kontroli PIP znaczącą dla Miasta karą finansową.
Innym przykładem nieprawidłowości w Urzędzie były pobierane przez pracowników zaliczki, ich wielkość i sposób rozliczania, co zostało przez Burmistrza Dariusza Szmyta skutecznie ukrócone.
Zdaniem Burmistrza, co również zauważył radny Jakub Bielawski, absolutorium nie jest rozpatrywaniem tylko w kategoriach wykonania budżetu ,ale chodzi też o działania, które miastu przynoszą konkretne efekty ekonomiczne.
Dlatego dla informacji Burmistrz parę takich działań i sukcesów Radzie przybliżył.
Do tych sukcesów niewątpliwie należy sprawa obniżenia zaległości z tytułu podatków od nieruchomości, odzyskanie gruntów (działka przy ul. Konarzewskiego – 2 tys. m2), licytacja nieruchomości przy ul. Zielonej.
Na tym Burmistrz zakończył swoją wypowiedź.
W dalszej kolejności głos zabrał Zastępca Burmistrza Marian Walny i przedstawił tę część sprawozdania, która dotyczyła wykonania zadań inwestycyjnych.
Zastępca Burmistrza w głównej mierze skupił się na dwóch największych inwestycjach w mieście, tj. budowie hali widowiskowo-sportowej oraz budowie domów komunalnych i socjalnych.
ad. 2b
Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym Sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2007 przedstawiła Skarbnik Miasta Teresa Socha.
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu wyznaczony Zarządzeniem Nr 15/2008 Prezesa RIO w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2008r. w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 25/2004 Prezesa RIO w Poznaniu z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie wyznaczenia składu orzekającego w osobach:
przewodnicząca: Janina Kotlińska,
członkowie: Aniela Michalec,
Grażyna Wróblewska,
działając na podstawie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych i ustawie o finansach publicznych ,wyraziła o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Luboń Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2007 rok opinię pozytywną.
/Zał. nr 4/ – uchwała nr 35/19/0954/2008 Składu Orzekającego RIO w Poznaniu z dnia 16 kwietnia 2008r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym Sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2007 wraz z uzasadnieniem.
ad. 2c
W opinii zawartej w uchwale Składu Orzekającego RIO w Poznaniu zarzutów nie było.
W związku z powyższym ,pkt 2c Przewodniczący Rady Miasta Luboń Ryszard Olszewski uznał za bezprzedmiotowy.
ad. 2d
Z wnioskiem Komisji Rewizyjnej zapoznała Przewodnicząca Ewa Rogowicz.
Komisja Rewizyjna ,po dokonaniu kontroli wykonania budżetu ,wnioskowała o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2007 rok.
Powyższy wniosek Komisja Rewizyjna przyjęła stosunkiem głosów: za -2, przeciw - 0, głosy wstrzymujące - 3.
/Zał. nr 5/ – Opinia Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2007 rok.
/Zał. nr 6/ – Wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2007 rok.
/Zał. nr 7/ – Uzasadnienie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2007 rok.
Po tym punkcie porządku obrad, sesję Rady Miasta (na prawie 3 godziny) opuściła radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak (nieobecna od godz. 17:30 do 20.10).
ad. 2e
Dalej Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Ewa Rogowicz odczytała uchwałę Składu Orzekającego RIO w Poznaniu w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń za 2007 rok.
Skład orzekający RIO w Poznaniu w osobach:
przewodnicząca: Janina Kotlińska,
członkowie: Grażyna Wróblewska,
Aniela Michalec,
wyrazili o przedłożonym przez Przewodniczącego Rady Miasta Luboń wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2007 rok następującą opinię. Do wniosku załączono opinię oraz uzasadnienie do wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń. Z uzasadnienia wniosku Komisji Rewizyjnej wynika, że sformułowany on został w oparciu o wyniki kontroli i oceny sprawozdania opisowego Burmistrza Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2007 rok, wyniki analizy uchwały budżetowej, analizy sprawozdań Rb, szczegółowej kontroli wykonania dochodów w zakresie wpływów z podatku od nieruchomości od osób fizycznych, szczegółowej kontroli z wykonania wydatków w zakresach wybranych wydatków Urzędu Miasta jako jednostki organizacyjnej oraz wybranych zadań inwestycyjnych.
W wyniku przeprowadzonych kontroli Komisja nie stwierdziła nieprawidłowości w wykonywaniu budżetu w 2007 r.
Budżet roku 2007 wykonano z nadwyżką budżetową w kwocie 4.408.007,01 zł.
Dochody wykonano w kwocie 47.354.404,31 zł, a wydatki w kwocie 42.946.397,30 zł.
Komisja oceniając wykonanie budżetu przyjęła i zaakceptowała wyjaśnienia Burmistrza, jego Zastępców oraz Skarbnika Gminy.
/Zał. nr 8/ – uchwała nr 34/19/0955/2007 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń za 2007 rok.
ad. 2f
Radna Ewa Rogowicz, w związku z wypowiedzią Burmistrza, który w części przewidzianej na opisowe rozpatrzenie sprawozdania – ad 2a odniósł się od razu do uwag i wniosków Komisji Rewizyjnej, stwierdziła, że jako przewodnicząca Komisji nie wypowie się, czy żałuje, czy nie żałuje, że w latach poprzednich tak szczegółowych kontroli nie było, ale zauważyła, że to nie ona zarządza i nie ona zleca wykonanie kontroli, a jest jedynie wykonawcą woli Rady i organizatorem prac Komisji Rewizyjnej.
Ponadto radna Ewa Rogowicz podkreśliła i przypomniała, że był czas, kiedy Komisja pracowała intensywniej i spotykała się częściej.
Na koniec pani Ewa Rogowicz dodała, że Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę najrzetelniej jak potrafiła, na miarę możliwości, umiejętności i doświadczenia.
Radny Włodzimierz Kaczmarek zapowiedział, że złoży wniosek, aby Komisja Rewizyjna ponownie zbadała dwa rachunki na zakup rogali marcińskich i oceniła ich rzetelność w ewidencji księgowej (porównać rachunek z roku 2007 z rachunkiem z roku 2006).
Po drugie- radny Włodzimierz Kaczmarek zapowiedział złożenie wniosku o porównanie poziomu wydatków na tzw. sekretariat w roku 2007 z latami poprzednimi.
Dalej radny Włodzimierz Kaczmarek wyraził opinię, że Country Club, jako organizacja dotowana z Urzędu Miasta, powinien wystąpić na „Pożegnaniu Lata” nieodpłatnie (Club Country pobrał opłatę za występ na „Pożegnaniu Lata” w wysokości 2 tys. zł).
Na koniec radny stwierdził, że nie zamierza rozwijać dyskusji w temacie dotacji marszałkowskiej dla Translubu.
Burmistrz Dariusz Szmyt
zwrócił uwagę na fakt, że zakup rogali marcińskich w roku 2006 był tak samo zaksięgowany jak w roku 2007 i wówczas nikt na to nie zwrócił uwagi.Zastępca Burmistrza Rafał Marek
stwierdził i wyjaśnił, że Club Country niejednokrotnie występował za darmo. Jako przykład podał również rok 2007: uroczystości z okazji obchodów 3 Maja oraz zaangażowanie w uroczystości z okazji „Dni Lubonia.Tylko ten jeden raz wystąpili odpłatnie.Radna Ewa Rogowicz powróciła jeszcze raz do sprawy błędnie opisanej faktury i wyraziła opinię, że nie jest to błąd w klasyfikacji budżetowej, jak tłumaczy to Burmistrz, a jest to po prostu kłamstwo. Faktura została opisana jako zakupy poczynione na potrzeby uroczystości z okazji Imienin Ulicy 3 Maja. Taka impreza się nie odbyła, więc nazywając rzecz po imieniu ,jest to po prostu zwykłe kłamstwo.
Dalej radna Ewa Rogowicz zarzuciła Burmistrzowi, że do dnia dzisiejszego Komisja Rewizyjna nie otrzymała dokumentów dot. atestu na trawę, sztuczną nawierzchnię na boisku wielofunkcyjnym, o które prosiła na posiedzeniu Komisji w dniu 19 marca br., jak też nie otrzymała odpowiedzi na pytanie Komisji (Komisja Rewizyjna zapytała, kiedy Inspektor Nadzoru Budowlanego podpisał wstrzymanie prac w ul. Łącznik).
Burmistrz Dariusz Szmyt wyjaśnił, że pracownik opisał w ten sposób fakturę być może dlatego, że większości osób dzień 11 listopada kojarzy się ze św. Marcinem.
Radny Jakub Bielawski powiedział, że na etapie rozpatrywania przez Komisje Rady sprawozdania z wykonania przez Burmistrza budżetu za 2007 rok złożył on szereg pytań i uwag, na które otrzymał odpowiedzi od Burmistrza bądź jego Zastępców. Odpowiedzi te utwierdziły go w przekonaniu, że nie ma sensu wydawać pieniędzy tylko po to, żeby się nazywało, że pieniądze zostały wydane. Dla dobra miasta i jego mieszkańców nawet przy najmniejszych wątpliwościach lepiej jest przerzucić pieniądze na następny rok budżetowy, niż wydać je niecelowo i bezsensownie.
Radny Lechosłąw Kędra zaskoczony był zerwaniem prac przy nawierzchni w ul. Łącznik. W związku z powyższym zapytał ,dlaczego miasto podpisało do zawartej umowy aneks, zamiast obarczyć wykonawcę karą za niewywiązanie się z umowy.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnemu, że o zaprzestaniu prac w ul. Łącznik zadecydował inspektor nadzoru budowlanego. Stwierdził on, iż prac w tej ulicy nie można kontynuować ze względów techniczno-technologicznych, ponieważ nawierzchni asfaltowych nie należy układać w temperaturach niższych niż + 7 C.
Aneks do umowy dotyczył zwiększenia zakresu realizacji tego zamówienia, co uzasadniało jego podpisanie.
Na koniec Burmistrz Walny zwrócił radnemu Kędrze uwagę, że to pytanie nie dotyczy roku 2007 ,lecz roku 2006, a więc nie dotyczy ono omawianego tematu.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski nie zgodził się do końca z opinią Burmistrza Walnego, iż pytanie radnego Kędry nie dotyczy wykonania budżetu za 2007 rok, ponieważ owszem ,inwestycja wykonywana była w roku 2006, ale spłacona została w roku 2007.
Radny Adam Dworaczyk wyraził opinię, że na tle oceny całościowej wykonania budżetu za 2007 rok uwagi i wnioski Komisji Rewizyjnej są po prostu banalne.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał radną Ewę Rogowicz ,czy zapytania Komisji Rewizyjnej dot. wstrzymania prac w ul. Łącznik oraz niedostarczenie dokumentów dot. sztucznej nawierzchni boiska wielofunkcyjnego ma potraktować jako wnioski z dzisiejszej sesji.
Radna Ewa Rogowicz odpowiedziała Przewodniczącemu, że były to wnioski Komisji Rewizyjnej ,a nie wnioski, które miała zamiar złożyć na sesji absolutoryjnej. W posiedzeniu Komisji Rewizyjnej uczestniczył Burmistrz oraz I Zastępca Burmistrza, tak więc Komisja na te wnioski powinna otrzymać odpowiedź już dawno, tym bardziej że posiedzenie Komisji odbyło się 19 marca.
Radny Adam Dworaczyk stwierdził, że w poprzedniej kadencji nie było takiej sytuacji, aby Komisja Rewizyjna złożyła wniosek o udzielenie Burmistrzowi absolutorium, nie mając odpowiedzi na wszystkie wątpliwości i zapytania. Tak więc radny wyraził zdziwienie, że Komisja Rewizyjna dopuściła do takiej sytuacji, gdyż Przewodnicząca powinna zabiegać o te odpowiedzi przed poddaniem pod głosowanie wniosku Komisji o udzielenie absolutorium, jak to było w latach poprzednich.
Radna Ewa Rogowicz odpowiedziała radnemu, że pytania Komisji Rewizyjnej zostały sformułowane w obecności Burmistrza, I Zastępcy Burmistrza oraz pracowników Urzędu Miasta. Dlatego radna Ewa Rogowicz nie czuła się w obowiązku, aby składać te pytania na piśmie, chodzić i prosić Burmistrza, aby na nie łaskawie odpowiedział, bo to nie Burmistrz udziela absolutorium Komisji, a Komisja Burmistrzowi.
Radny Adam Dworaczyk wyraził opinię, że jeżeli Komisja Rewizyjna nie miała odpowiedzi na wszystkie nurtujące ją pytania, to nie powinna głosować wniosku.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski stwierdził, że zamiast trwającej 15 minut polemiki między radnym Dworaczykiem i radną Rogowicz na temat ,czy Komisja powinna głosować wniosek o udzielenie absolutorium, nie mając odpowiedzi na wszystkie pytania ,jak też czy Burmistrz na te pytania powinien był odpowiedzieć, krócej by trwało ,gdyby w tym czasie Burmistrz na te pytania po prostu odpowiedział.
W opinii radnego Ruszkowskiego było to na pewno zaniedbanie ze strony Burmistrzów i dlatego powinni w najbliższym czasie na przedmiotowe pytania odpowiedzieć.
W dalszej części obrad sesji radny Jakub Bielawski zwrócił się do radcy prawnego Przemysława Czaczyka, aby wyjaśnił Radzie ,jakie są skutki prawne nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium.
Radca prawny Przemysław Czaczyk wyjaśnił, że przedmiotem obrad sesji absolutoryjnej nie jest podjęcie uchwały o nieudzieleniu absolutorium.
W dalszej części posiedzenia sesji radna Ewa Rogowicz przedstawiła stanowisko Klubu Radnych „Wspólny Luboń” w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi za wykonanie budżetu w 2007 roku.
/Zał. nr 9/ – Stanowisko Klubu Radnych „Wspólny Luboń” w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi za wykonanie budżetu w 2007 roku.
Po przedstawieniu stanowiska Klubu Radnych „Wspólny Luboń” Burmistrz Dariusz Szmyt odniósł się do zastrzeżenia - niskiego wykonania wydatków majątkowych i przeniesienia środków na te zadania na lata następne. Burmistrz wyjaśnił, że są to zadania wieloletnie, a środki w budżecie są zapisane na konkretny cel. Tak więc jeżeli nawet środki finansowe nie zostały wykorzystane w roku bieżącym ,zostaną wykorzystane w roku przyszłym.
Do wypowiedzi Burmistrza włączył się Zastępca Burmistrza Marian Walny, który powiedział, że wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi absolutorium stoi w całkowitej sprzeczności ze stanowiskiem Klubu, dlatego Zastępca Burmistrza wyraził opinię, że trudno mu to zrozumieć, ponieważ nie można się w tym dopatrzeć żadnej logiki.
Zastępca Burmistrza Marian Walny nie mógł pojąć, dlaczego Klub „Wspólny Luboń” zarzuca Burmistrzowi, że nie wykonał budżetu w zakresie planów miejscowych.
Komisja Komunalna Rady Miasta otrzymała całą procedurę uchwalania planów miejscowych oraz wszelkie wyjaśnienia w tym zakresie.
Jednocześnie radni powinni mieć też świadomość, że miasto przygotowuje nie jeden, ale aż osiem (8) planów miejscowych równocześnie. Procedura uchwalania jednego planu trwa co najmniej rok.
Burmistrz Marian Walny zastanawiał się ,co dla Rady jest ważniejsze: czy realizacja budżetu co do złotówki i korygowanie go 29 grudnia, tak jak to się działo do tej pory, czy rzetelne, sensowne planowanie budżetu i jego realizacja.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odniósł się do zarzutu radnej Ewy Rogowicz, iż Burmistrz lekceważy Komisję Rewizyjną, a tymczasem to Burmistrzowie zostali zlekceważeni - i to dwukrotnie. Pierwszy raz, kiedy pół godzinny siedzieli całkowicie bezczynnie na Komisji Rewizyjnej i czekali, aż zbierze się quorum, bo członkowie Komisji się spóźniali, drugi raz, kiedy w ogóle nie zostali o posiedzeniu Komisji poinformowani.
Radny Andrzej Michalczyk wyraził zadowolenie, że stanowiska Klubu Radnych „Wspólny Luboń” nie podziela ani Regionalna Izba Obrachunkowa ,ani Komisja Rewizyjna. W dalszej części swojej wypowiedzi zwrócił się do radnej Ewy Rogowicz i zapytał ,czy przypomina sobie pierwotny termin zakończenia budowy hali widowiskowo-sportowej. Zdaje się, że powinna zostać zakończona 4 lata temu. Ponadto radny przypomniał, że to zaniedbania poprzednich władz spowodowały zerwanie dachu na hali, nie wspominając o innych, jak na przykład brak dokumentacji, itd. Dlatego radny był ciekaw i zapytał ,jak pani Rogowicz głosowałaby ,gdyby chodziło o przesunięcie środków na następny rok, na budowę hali?
Radny Jakub Bielawski powiedział, że w jego opinii największy paradoks polega na tym, iż Klub Radnych „Wspólny Luboń”, który ma zdecydowaną większość w Radzie, przekazuje Burmistrzowi zawyżone środki na inwestycje, a następnie wytyka Burmistrzowi, że tych środków nie wykorzystał.
Radna Ewa Rogowicz powiedziała, że pilotowanie wydatkowania środków na inwestycje jest zadaniem Burmistrza. Dlatego to Burmistrz powinien poinformować Radę o niemożności wykorzystania środków i przedłożyć Radzie propozycję przeszacowania budżetu.
Zastępca Burmistrza Marian Walny zwrócił uwagę, że poza miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego wszystkie pozycje, gdzie nie wykonano budżetu, dotyczyły inwestycji. Nie było problemu z wykorzystaniem środków przeznaczonych na przykład na bieżące utrzymanie miasta.
Zauważył, że Burmistrzowie przejęli stan realizacji inwestycji po władzy poprzedniej kadencji. W roku 2007 praktycznie musieli uporządkować sprawy inwestycyjne na nowo.
Dalej zabrał głos radny Andrzej Michalczyk, który przypomniał, jak to Klub „Wspólny Luboń” zarzucał Burmistrzowi, iż nie chce zwiększyć środków na budowę hali, bo nie ma zamiaru jej ukończyć. Takie zarzuty padały niejednokrotnie, zarówno na posiedzeniach Komisji, jak i sesji. Teraz paradoksalnie ten sam Klub zarzuca Burmistrzowi niewykorzystanie środków, dlatego radny ponownie zwrócił się do Pani Rogowicz i zapytał: Jak Pani Rogowicz głosowałaby, gdyby Burmistrz przedstawił propozycję zdjęcia środków z budowy hali?
Radny Włodzimierz Kaczmarek wyraził opinię, że jest bardzo dużo nieporozumień wynikających ze stylu pracy Burmistrzów. Sytuacja ,kiedy Zastępca Burmistrza przychodzi na Komisję i bierze materiały od radnego tłumacząc, że nie zdążył wydrukować sprawozdania, na pewno nie jest normalna.
Innym przykładem radnego Kaczmarka nienormalnej sytuacji jest fakt, iż 31 grudnia 2007r. Burmistrz wydał Zarządzenie zmieniające budżet. Dlatego radny zapytał ,co takiego się wydarzyło, że Burmistrz zmienił budżet.
Skarbnik Miasta Teresa Socha odpowiedziała radnemu, że zarządzenie Burmistrza w sprawie zmiany budżetu zostało wydane z powodu otrzymania decyzji od Wojewody zmniejszającej dotację w rozdz. 85212 - Pomoc Społeczna.
Radny Adam Dworaczyk przyrównał przeczytane przez radną Ewę Rogowicz stanowisko Klubu Radnych „Wspólny Luboń” do ideologii Lenina, która brzmiała: „jeżeli fakty są sprzeczne z ideologią, tym gorzej dla faktów”.
Tak właśnie w odczuciu radnego działa Klub Radnych „Wspólny Luboń”, który za wszelką cenę chce pokazać, że jest źle. Fakty są natomiast inne, czyli wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej i pozytywne zmiany w mieście.
Radna Ewa Rogowicz na wstępie zastanawiała się ,kto komu udziela absolutorium, bo odnosi całą sesję wrażenie, jakby to jej Rada miała go udzielić. W dalszej wypowiedzi podkreśliła, że mimo własnych poglądów nikogo nie obraziła. Natomiast Pan Dworaczyk stwierdził, że usłyszał z jej ust bełkot. Pani Rogowicz była tym stwierdzeniem mocno oburzona. Poprosiła pana Dworaczyka o więcej szacunku.
Radny Włodzimierz Kaczmarek złożył wniosek formalny o zamknięcie dyskusji.
Wniosek o zamknięcie dyskusji poparł radny Andrzej Michalczyk.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad wnioskiem formalnym o zamknięcie dyskusji.
Za zamknięciem dyskusji głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Adam Dworaczyk,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski.
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
radna Lidia Białasik,
przeciw głosowała:
radna Magdalena Woźniak-Patej,
wstrzymali się od głosu:
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
nieobecna od godz. 17:30 radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
/za zamknięciem dyskusji głosowało 17 radnych, przeciw – 1 radna, wstrzymało się od głosu – 2 radnych, nieobecna – 1 radna/
ad. 2g
Przewodniczący Rady Miasta Ryszard Olszewski oddał głos Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Ewie Rogowicz i poprosił o odczytanie wniosku Komisji w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2007 rok.
Wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium za 2007 rok Burmistrzowi Miasta Luboń odczytała radna Ewa Rogowicz.
/Zał. Nr 6/ – Wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2007 rok.
Na koniec Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2007 rok.
Głosowanie:
za udzieleniem Burmistrzowi absolutorium z wykonania budżetu za 2007 rok głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Adam Dworaczyk,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Nyćkowiak,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
głosów przeciwnych nie było,
nieobecna od godz. 17:30 radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
wstrzymali się od głosu:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radny Ryszard Olszewski,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Lidia Białasik.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
/za udzieleniem absolutorium głosowało 10 radnych, przeciw – 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 10 radnych, nieobecna – 1 radna/
Burmistrz Miasta Luboń nie otrzymał absolutorium z wykonania budżetu za 2007 rok.
ad. 3
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Zastępcy Burmistrza, Panu Rafałowi Markowi, i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia przyznanych środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na inwestycje pn. Budowa rekreacyjnego boiska piłkarskiego o nawierzchni z trawy syntetycznej przy Szkole Podstawowej nr 4 w Luboniu.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek wyjaśnił Radzie, że przedmiotowa uchwała wychodzi naprzeciw możliwości otrzymania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz stanowi niezbędny załącznik do wniosku o dofinansowanie. Wymóg załączenia uchwały do wniosku wynika bezpośrednio z przepisów Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.
Termin złożenia wniosku upływa 30 kwietnia 2008r.
Dalej Przewodniczący Komisji Andrzej Michalczyk poinformował Radę, że opinia Komisji Organizacyjno-Prawnej w sprawie przedmiotowej uchwały była pozytywna.
W dalszej części radny Włodzimierz Kaczmarek złożył wniosek o wykreślenie z 1 projektu uchwały słowa dla i zastąpienie go i. Radny zaproponował następującą zmianę: „Rada Miasta Luboń wyraża zgodę na zawarcie przez Burmistrza miasta Luboń umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia pn. Budowa rekreacyjnego boiska piłkarskiego o nawierzchni z trawy syntetycznej przy Szkole Podstawowej w Luboniu do kwoty 100.000 ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i (zamiast dla) zabezpieczenia roszczeń dotyczących zwrotu tych środków na zasadach określonych w umowie, na wystawienie weksla in blanco Miasta Luboń i podpisanie deklaracji do weksla.
Radny argumentował, że jest to znacząca różnica, ponieważ zapis ze słowem „dla ma zupełnie inny sens, niż z „i. Zapis ze słowem „dla wygląda tak, jakby Rada Miasta wyrażała zgodę na zawarcie przez Burmistrza miasta umowy dla zabezpieczenia roszczeń dotyczących zwrotu tych środków i wystawienia weksla in blanco.
Radca Prawny Przemysław Czaczyk uznał wniosek radnego za zasadny.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poddał pod głosowanie wniosek radnego Włodzimierza Kaczmarka o wykreślenie z 1 słowa „dla i zastąpienia go „i.
Głosowanie:
za przyjęciem wniosku głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski.
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Lidia Białasik,
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymali się od głosu,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
Nieobecna od godz. 17:30 radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
/za przyjęciem wniosku głosowało 16 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 4 radnych, nieobecna – 1 radna/
Wniosek uzyskał poparcie.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały z przegłosowaną zmianą.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
radna Lidia Białasik,
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymali się od głosu,
radny Marek Samulczyk.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecna od godz. 17:30 radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny, nieobecna – 1 radna/
/Zał. nr 10/ - uchwała Nr XIX/113/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie
zabezpieczenia przyznanych środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na inwestycje pn. Budowa rekreacyjnego boiska piłkarskiego o nawierzchni z trawy syntetycznej przy Szkole Podstawowej Nr 4 w Luboniu.ad. 4
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos zastępcy Burmistrza Rafałowi Markowi i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z placów zabaw i gier zlokalizowanych na terenie miasta Luboń.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek poinformował, że potrzeba podjęcia przedmiotowej uchwały pojawiła się już dawno. Początkowo myślano o uregulowaniu tej kwestii w formie zarządzenia Burmistrza. Zrezygnowano jednak z tego, ponieważ nie byłoby wówczas możliwości egzekwowania kar.
Następnie Burmistrz powiedział, że Komisja Sfery Społecznej na swoim posiedzeniu wniosła szereg uwag do przedstawionego projektu uchwały. Przedłożona na sesji jest wersją najbardziej aktualną. Z pierwotnej wersji wykreślono pkt 7 Regulaminu.
Na koniec Burmistrz wymienił place gier i zabaw na terenie Miasta Luboń wg załącznika do projektu uchwały.
Radny Lechosław Kędra zapytał, czy jeśli miasto wybuduje nowy plac zabaw ,to Rada będzie musiała podejmować nową uchwałę?
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział, iż nowy plac zabaw będzie musiał być dodany do spisu placów gier i zabaw stanowiącego załącznik do przedmiotowej uchwały.
Radca prawny Pan Czaczyk poinformował, że w przypadku powstania nowych placów gier i zabaw Rada będzie musiała podjąć uchwałę zmieniającą załącznik do przedmiotowej uchwały.
Radny Pan Lechosław Kędra zastanawiał się, czy określenie „niebezpieczne przedmioty ujęte w punkcie 5 1 projektu uchwały nie jest określeniem zbyt mało konkretnym. Określenie takie może powodować dowolną interpretację.
Radca prawny Pan Czaczyk poinformował, że akty wyższego rzędu nie precyzują tego zagadnienia.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski zastanawiał się nad zasadnością wykreślenia pkt. 7 Regulaminu.
Radca prawny Pan Czaczyk poinformował, że przepisy karne, przepisy w sprawach o wykroczenia i w sprawach o przestępstwa muszą wynikać z przepisów ustaw. Rada nie posiada kompetencji stanowienia w tym zakresie.
Następnie pan Czaczyk przytoczył zapis art. 40 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym: „przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny.
Dodał, że uwaga radnego Ruszkowskiego jest o tyle zasadna, że mogłaby się znaleźć w uzasadnieniu do uchwały ,a nie w samym Regulaminie.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski zasugerował, że zapis ten mógłby być zawarty na tablicach znajdującej się przy placach.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek zapowiedział, że w jakiejś formie zostanie ten zapis ujęty.
Radny Pan Marek Samulczyk przychylił się do uwagi radnego Ruszkowskiego.
Radny Lechosław Kędra zwrócił uwagę na zapis pkt .6 w 1 regulaminu mówiący o tym, że Miasto nie ponosi odpowiedzialności za wypadki powstałe w wyniku niestosowania się do przepisów porządkowych. Zdaniem radnego wypadki typu upadek dziecka z huśtawki czy drabinki nie są spowodowane niedostosowaniem się do przepisów porządkowych i rodzice mogą pociągnąć miasto do odpowiedzialności za nie. Radny zwrócił uwagę, że miasto powinno się przed takimi sytuacjami zabezpieczyć.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział, że pkt 3 1 Regulaminu mówi o tym, że z wyposażenia placów gier i zabawa powinno się korzystać zgodnie z przeznaczeniem.
Radca prawny pan Czaczyk zauważył, że w przypadku ewentualnego wypadku gmina miasto jako administrator ponosić będzie odpowiedzialność cywilno-prawną. Decydować będą okoliczności wypadku.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski powiedział, że w uzasadnieniu powinno być zawarta informacja ,że zapis taki będzie się znajdował na tablicy przy placach.
Radny Jakub Bielawski zapytał radcy prawnego ,czy pozostawienie w regulaminie pkt. 7 może spowodować uchylenie uchwały?
Radca prawny Pan Czaczyk poinformował, że nadzór mógłby jedynie stwierdzić nieważność uchwały w części dot. pkt .7, nie zaś całej uchwały.
Na koniec Zastępca Burmistrza Rafał Marek odczytał brzmienie uchwały po wprowadzeniu zmian.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poddał pod głosowanie przyjęcie zmian w uchwale.
Głosowanie:
za przyjęciem zmian w uchwale głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Lidia Białasik,
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem zmian w uchwale głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
W związku z powyższym Przewodniczący Rady, Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały z przegłosowaną zmianą.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Lidia Białasik,
radny Marek Samulczyk,
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
/Zał. nr 11/ - uchwała Nr XIX/114/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z placów zabaw i gier zlokalizowanych na terenie miasta Luboń.
ad. 5
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski
zwrócił się do Sekretarza Miasta o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie opłaty skarbowej.Sekretarz Miasta Janusz Piasecki
odczytał 1 przedmiotowej uchwały mówiący o tym, że 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie, iż zarządza się pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa za pośrednictwem inkasentów: Cezarego Bidermana, Łukasza Miałkasa, Izabeli Szefer i Wiesławy Voelkel.Przypomniał, że uchwała ta została uchylona przez organ nadzoru z powodu błędnego określenia jej wejścia w życie.
Radny Stefan Krukowski
zwrócił uwagę na błąd w numeracji paragrafów w uchwale. Zamiast 4 w kolejności powinien być 3.W związku z brakiem innych głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski
zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały.Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Lidia Białasik,
radny Marek Samulczyk,
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu 0 radnych/
/Zał. nr 12/ - uchwała Nr XIX/115/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zmiany uchwały IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie opłaty skarbowej.
ad. 6
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt poinformował, że odpowiedzi na interpelacje radnych zostały im przekazane.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił radnych o składanie interpelacji i zapytań.
Radny Andrzej Sobiło zapytał ,jakie działania podjął Burmistrz w celu usunięcia skutków ulewy, jaka miała miejsce w Luboniu 15 kwietnia br.
Zastępca Burmistrza Marian Walny poinformował, że próby uzyskania zgody na możliwość włączenia częściowych odwodnień tych ulic do nowo budowanej kanalizacji deszczowej w ul. Armii Poznań były poczynione już rok temu i wówczas nie uzyskano zgody. Przedwczoraj wraz z panem Leszkiem Jurgą byli na spotkaniu z zastępcą Dyrektora ds. Eksploatacji Wojewódzkiego Wielkopolskiego Zarządu Dróg. Doszli wstępnie do porozumienia polegającego na tym, że Zarząd Dróg Wojewódzkich przekaże nieodpłatnie Miastu nowo pobudowany kolektor w ulicy Armii Poznań i wówczas Miasto będzie podejmowało decyzje odnośnie włączenia doń spływów z ulic dochodzących do Armii Poznań. Zarząd Dróg Wojewódzkich zadeklarował gotowość pokrywania opłat za zrzut wody w zakresie wynikającym z projektu ,czyli wód odprowadzanych z pasa drogowego ulicy Armii Poznań. Jest to pomysł do zaakceptowania w kontekście takim, że miasto rozważa pomysł przekazania własnemu podmiotowi działającemu w oparciu o ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków eksploatację kanałów sanitarnych po to ,by ten podmiot mógł eksploatować je nie tylko za pieniądze budżetowe, ale także czerpiąc pożytki z tego, że mieszkańcy są podłączani do kanalizacji deszczowej. Na Komisji przedstawi bardziej szczegółowo ten problem.
Radny Andrzej Sobiło zapytał o ulice Rutkowskiego i Wawrzyniaka.
Zastępca Burmistrza Marian Walny powiedział, że na techniczne sprawy nie może teraz odpowiedzieć.
Radny Jakub Bielawski zapytał ,czy jest już odpowiedź na jego zapytanie złożone w dniu 14 kwietnia br. dot. trybu przyznawania mieszkań komunalnych (przykład państwa Piskorskich z Lubonia).
Następnie radny zapytał, co ma powstać przy bloku nr 25 na ul. Konarzewskiego?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział, że trzeba dojść do pozwolenia na budowę, ponieważ plan Centrum jest bardzo ogólny i z niego nie wynika, co dokładnie jest budowane w danym miejscu.
Zastępca Burmistrza Rafała Marek zapewnił, że na to pytanie Burmistrz odpowie na kolejnej sesji.
Radny Marek Samulczyk zapytał, kiedy będzie robiona kanalizacja przy ul. Dąbrowskiego.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział, że Aquanet ma to zadanie w planie na 2008 rok.
Radny Marek Samulczyk zapytał, kto jest odpowiedzialny za sprzątanie Strumienia Junikowskiego?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział, że za Strumień Junikowski w imieniu Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych odpowiedzialna jest spółka wodna.
Radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak zapytała ,dlaczego Urząd Stanu Cywilnego w Luboniu nie jest czynny w soboty?
Zastępca Burmistrza Rafał Marek powiedział, że odpowiedź zostanie udzielona radnej na następnej sesji.
Radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak przypomniała, że kilka miesięcy temu zgłaszała chęć podarowania przez mieszkankę Lubonia 300 m2 kostki brukowej dla Miasta i do tej pory nie ma odzewu.
ad. 7
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zwrócił uwagę na fakt, iż w dniu dzisiejszym otrzymał od Wojewody rozstrzygnięcie nadzorcze orzekające o nieważności uchwały nr XVIII/112/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 27 marca 2008 r. w sprawie zasad korzystania ze stołówek zorganizowanych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Luboń – ze względu na istotne naruszenie prawa. Jest to już kolejna uchwała uchylona przez organ nadzoru.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek wyjaśnił, że główne zastrzeżenie dotyczyło 2 powyższej uchwały,a polegające na tym, iż Rada musi ustalić sztywną stawkę opłaty, a nie jej górną granicę.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski przypomniał, że w miesiącu lutym br. Rada podjęła stanowisko w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego. Została o tym poinformowana Pani Burmistrz Puszczykowa. W dniu wczorajszym otrzymał pismo od Pani Burmistrz z prośbą o przyjęcie przez Radę do końca kwietnia Statutu Związku. Następnie Przewodniczący Rady pokrótce omówił treść pisma.
/Zał. nr 13/ – Pismo Pani Burmistrz Puszczykowa z dnia 15 kwietnia 2008 r.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt poinformował, że w piśmie zawarta jest propozycja, aby Pani Burmistrz pojawiła się na posiedzeniu Komisji Komunalnej i Komisji Ochrony Środowiska.
Następnie Burmistrz odczytał propozycję odpowiedzi na pismo Pani Burmistrz Puszczykowa.
/Zał. nr 14/ - Pismo Burmistrza Miasta z dnia 23 kwietnia 2008 r. skierowane do Pani Burmistrz Puszczykowa.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał Przewodniczących Komisji Komunalnej i Ochrony Środowiska o propozycje terminu spotkania z Panią Burmistrz Puszczykowa.
Radny Włodzimierz Kaczmarek wyraził opinię, że sens zwoływania takiej Komisji widzi jedynie w przypadku, gdy Komisja będzie dysponowała materiałami, nad którymi ma dyskutować. Radni powinni otrzymać projekt zmienionego Statutu odpowiednio wcześniej, aby móc się z nim zapoznać, przygotować się do rozmowy z Panią Burmistrz i wypracować stanowisko Komisji.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski powiedział, że jeśli stanowisko Komisji będzie pozytywne, to wówczas projekt uchwały trafi pod obrady Rady.
Radny Włodzimierz Kaczmarek wyraził zdanie, że dobrze by było ,gdyby tym projektem zajęła się również Komisja Organizacyjno- Prawna.
Dodał, że termin posiedzenia Komisji uzależnia od otrzymania materiałów, o które się zwrócił przed chwilą.
Radny Piotr Ruszkowski podzielił zdanie radnego Włodzimierza Kaczmarka.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski przypomniał, że 9 radnych składało wyjaśnienia do swoich oświadczeń majątkowych. W dniu wczorajszym otrzymał informacje z Urzędu Skarbowego, że wyjaśnienia zostały przyjęte.
Następnie przypomniał, że termin składania oświadczeń majątkowych za 2007 rok mija 30 kwietnia 2008 r.
Radny Jakub Bielawski zwrócił uwagę, że w roku bieżącym mija połowa kadencji Rady i jest to dobry moment na podsumowanie dotychczasowej pracy radnych, a zwłaszcza Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących. Cofnął się do początku kadencji Rady, kiedy debatowano nad wysokością diet radnych. Przypomniał, że głosami radnych „Wspólny Luboń” uchwalono diety na poziomie o wiele wyższym niż w poprzedniej kadencji.
Przytoczył zapis z uchwały mówiący o tym, że Wiceprzewodniczący Rady otrzymują uposażenie w wysokości Przewodniczących każdych Komisji. Jest to uposażenie wyższe o około 400 zł od radnego bezfunkcyjnego.
Następnie przytoczył zapis ze Statutu Miasta Luboń: „Przewodniczący i Wiceprzewodniczący koordynują z ramienia rady prace Komisji Rady. Podziału zakresu zadań dokonuje Przewodniczący Rady.”
Rady zapytał ,jakiego podziału zadań dokonał Przewodniczący Rady, jakie wydał w tej sprawie rozporządzenie i jakie obowiązki pełnią wiceprzewodniczący Rady? W odczuciu radnego taki podział zadań nie został dokonany przez Przewodniczącego i jedynym obowiązkiem formalnym wykonywanym przez wiceprzewodniczących Rady jest liczenie głosów na sesjach Rady.
Porusza to w kontekście tego ,o czym mówiono na początku kadencji ,kiedy podwyższenie diet motywowano zwiększeniem obowiązków.
Następnie radny Jakub Bielawski opowiedział o sytuacji, jaka miała miejsce po posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów, kiedy to pół godziny po zakończeniu posiedzenia przybyła na nie radna Anna Sawicka-Baraniak i poinformowała radnego Bielawskiego o woli dopisania jej na listę mimo jej nieobecności na Komisji. Po niewyrażeniu zgody przez radnego Bielawskiego udała się do Przewodniczącego Komisji, pana Kędry, po czym wróciła do radnego Bielawskiego i poinformowała o tym, iż Przewodniczący Kędra wyraził zgodę na dopisanie jej na listę. W odczuciu radnego radną kierował argument finansowy. Zdaniem radnego Bielawskiego, takie zachowania nie powinny mieć miejsca. Dopisanie do listy odbyło się wbrew jego woli i jako Sekretarz tej Komisji nie ponosi za to odpowiedzialności.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski odpowiedział na pytanie radnego Bielawskiego dotyczące podziału zadań. Przewodniczący powiedział, że wraz z wiceprzewodniczącymi koordynują pracę Rady. Wiceprzewodniczący uczestniczą w pracach nad przygotowaniem porządku obrad sesji oraz w wielu zewnętrznych przedsięwzięciach kierowanych na Przewodniczącego, a w których Przewodniczący nie może wziąć udziału.
Radna Wanda Suleja-Kot dopowiedziała, że w ostatnią sobotę w imieniu Przewodniczącego oddelegowana została do uczestnictwa w dwóch uroczystościach.
Radny Lechosław Kędra powiedział, że nie wyraził zgody na dopisanie do listy radnej Anny Sawickiej-Baraniak ,tylko stwierdził, że radna przyszła na koniec Komisji.
Radny Jakub Bielawski dodał, że po posiedzeniu Komisji.
Radny Włodzimierz Kaczmarek dodał do poruszonego tematu podziału zadań między wiceprzewodniczących, że wiceprzewodnicząca Wanda Suleja-Kot uczestniczy w posiedzeniach Komisji, której nie jest członkiem. Być może radny Bielawski ,spóźniając się na Komisje, nie zauważa tego.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski przypomniał, że pełni dyżury w Biurze Rady w każdy poniedziałek w godzinach od 16:00 do 18:00 i zdarza się, że pomagają mu w tym również wiceprzewodniczący.
Radny Jakub Bielawski wyraził zdanie, że podział tych zadań odbywa się w sposób uznaniowy. Jego zdaniem, Przewodniczący powinien określić konkretnie, który wiceprzewodniczący czym się zajmuje.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski odpowiedział, że podział został dokonany na samym początku funkcjonowania Rady.
Radny Jakub Bielawski zauważył, że zdarzało mu się spóźnić na Komisję, ale nigdy nie było sytuacji, że nie przyszedł na posiedzenie, a potem domagał się dopisania na listę obecności.
Radna Anna Sawicka-Baraniak wytłumaczyła się, że -po pierwsze- to nie było pół godziny po Komisji, a po drugie- był to dzień ,kiedy była straszna ulewa, i to ona opóźniła jej przybycie. Jeżeli takie spóźnienie wymaga uznania nieobecności, to wyraża na to zgodę. Jednocześnie chciałaby przypomnieć, że spóźnień radnego Bielawskiego na Komisję Sfery Społecznej nigdy nie odnotowywała.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski wyraził zdanie, aby w protokołach z posiedzeń Komisji odnotowywane były wyjścia i przyjścia radnych.
Następnie Przewodniczący Komisji podali terminy i tematy Komisji.
Radna Ewa Rogowicz podziękowała członkom Komisji Rewizyjnej za pracę w miesiącu marcu br. Dodała, że jeszcze nikt na tej sali nie został tak obrażony jak ona dziś.
Radny Adam Dworaczyk przeprosił radną Ewę Rogowicz, mówiąc, że nie było jego zamiarem obrażanie kogokolwiek.
ad. 8
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poinformował, że ze względu na chorobę Pani Dominiki Kędziory protokół z XVIII sesji Rady Miasta Luboń zostanie sporządzony w terminie późniejszym i przyjęty na sesji w maju br.
ad. 9
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski o godz. 21.15 zamknął obrady XIX sesji Rady Miasta Luboń.
Załączniki:
/Zał. nr 2/ - Cennik imprez Country Clubu.
/Zał. nr 13/ – Pismo Pani Burmistrz Puszczykowa z dnia 15 kwietnia 2008 r. oraz zał. nr 14/ - Pismo Burmistrza Miasta z dnia 23 kwietnia 2008 r. skierowane do Pani Burmistrz Puszczykowa./zał. Nr 15/ - Lista obecności.