Porządek obrad:
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
debata na temat bezpieczeństwa publicznego w Luboniu:
sprawozdanie Prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej w Luboniu;
sprawozdanie Komendanta Policji w Luboniu;
sprawozdanie Straży Miejskiej w Luboniu.
Sprawozdanie finansowe Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu za 2007r.
Propozycja uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotów, w których wykonywana będzie w 2008r. kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
Propozycja uchwały w sprawie zmiany uchwały IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie opłaty skarbowej.
Propozycja uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej w sprawie prywatyzacji Łężeczek.
Rozpatrzenie skargi na Burmistrza wniesionej przez Pana Langego.
Stanowisko Rady w sprawie utworzenia Stowarzyszenia Gmin Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Interpelacje i zapytania.
Wolne głosy i wnioski.
Przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Miasta Luboń.
Zakończenie obrad.
Protokół nr XVII/2008
z XVII sesji Rady Miasta Luboń,
która odbyła się 28 lutego 2008r.
w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu
ad. 1
Przewodniczący Rady Miasta, Ryszard Olszewski, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Po stwierdzeniu quorum 20 (dwudziestu radnych) otworzył XVII sesję Rady Miasta Luboń. Następnie, Przewodniczący Rady zaproponował rozszerzenie porządku obrad o – Propozycję uchwały w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt również wnioskował o zmianę porządku obrad. Burmistrz poprosił, aby Rada przyjęła projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku Międzygminnego „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” w Czempiniu oraz przyjęcia jednolitego tekstu Statutu Związku.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zaproponował, aby projekt uchwały w sprawie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, znalazł się w porządku obrad jako pkt 9, projekt uchwały w sprawie Statutu Związku „Selekt”, jako pkt 10, a kolejne punkty uległyby przesunięciu o jeden.
Przewodniczący Rady zapytał, czy Rada zgadza się na powyższe zmiany i zarządził głosowanie nad przyjęciem rozszerzonego o dwa (2) punkty porządku obrad.
Głosowanie:
za przyjęciem zmienionego porządku obrad głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecna: radna Lidia Białasik.
/za przyjęciem rozszerzonego o dwa punkty porządku obrad głosowało - 18 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 2 radnych/
Porządek obrad:
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
Debata na temat bezpieczeństwa publicznego w Luboniu:
sprawozdanie Prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej w Luboniu;
sprawozdanie Komendanta Policji w Luboniu;
sprawozdanie Straży Miejskiej w Luboniu.
Sprawozdanie finansowe Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu za 2007r.
Propozycja uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotów, w których wykonywana będzie w 2008r. kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
Propozycja uchwały w sprawie zmiany uchwały IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie opłaty skarbowej.
Propozycja uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej w sprawie prywatyzacji Łężeczek.
Rozpatrzenie skargi na Burmistrza wniesionej przez Pana Langego.
Propozycja uchwały w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu.
Propozycja uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku oraz przyjęcia jednolitego tekstu Statutu Związku Międzygminnego „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” w Czempiniu
Stanowisko Rady w sprawie utworzenia Stowarzyszenia Gmin Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Interpelacje i zapytania.
Wolne głosy i wnioski.
Przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Miasta Luboń.
Zakończenie obrad.
/zał. Nr 1/ - Porządek obrad.
Po przyjęciu harmonogramu sesji, do obrad dołączyła radna Lidia Białasik.
ad. 2 a, b, c
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski otworzył debatę na temat bezpieczeństwa publicznego w Luboniu i zgodnie z porządkiem obrad, w kolejności oddał głos: Prezesowi Ochotniczej Straży Pożarnej, Komendantowi Policji, Komendantowi Straży Miejskiej.
Sprawozdanie z działalności operacyjnej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej Luboń za rok 2007, przedstawił Prezes OSP, Pan Marek Maciejewski.
/zał. Nr 2/
Ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta Lubonia oraz pracy komisariatu policji w Luboniu w 2007 roku, przedstawił Komendant Komisariatu Policji, nadkom. mgr Maciej Wróblewski.
/zał. Nr 3/
Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej Miasta Luboń w roku 2007, przedstawił Komendant mgr Paweł Dybczyński.
/zał. Nr 4/
Ponieważ przedstawione sprawozdania Komendantów Policji, Straży Miejskiej oraz Prezesa OSP, były tematem wiodącym Komisji Organizacyjno-Prawnej, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zapytał jakie Komisja wyciągnęła wnioski, wynikające z tych sprawozdań.
Przewodniczący Komisji Organizacyjno-Prawnej, Pan Andrzej Michalczyk, odpowiedział, że w tej sprawie Komisja spotkała się 25 lutego 2008r. W pierwszej kolejności, Komisji zostały przedstawione przedmiotowe sprawozdania. Następnie wywiązała się dyskusja, w której padały pytania związane z liczebnością jednostek (pytanie do Komendanta Policji), poruszane były też kwestie motoryzacyjne, w przypadku OSP padały pytania związane z potrzebami, w przypadku Straży Miejskiej pytania dotyczące kontroli wynikających z regulaminu utrzymania porządku i czystości w mieście. Dyskusja nie zakończyła się wnioskami.
Wobec powyższego, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, otworzył dyskusję.
Jako pierwszy w dyskusji, głos zabrał radny Jakub Bielawski, który zadał pytanie Komendantowi Policji. Kilka miesięcy temu, Rada Miasta Luboń, przyjęła program walki z alkoholizmem i narkomanią. Przy tej okazji, Rada Miasta, otrzymała raport, w którym przedstawiono, z jednej strony, jaka jest przestępczość związana z narkotykami, z drugiej strony, liczbę uzależnionych od narkotyków. Radnego uwagę zwróciła następująca rzecz. Mianowicie, Policja wykazała w tym raporcie spadek przestępczości w tym zakresie, a ośrodek uzależnień wykazywał wzrost liczby osób uzależnionych od narkotyków.
W związku z powyższym, radny zapytał, jak naprawdę w Luboniu wygląda ta sytuacja, czy handel narkotykami rośnie, czy maleje?
Komendant Policji nadkom. mgr Maciej Wróblewski:
Kierując się danymi z Komendy Miejskiej, wskaźnik przestępczości, związany z handlem narkotykami, zmalał. Ilość osób leczonych od uzależnień, nie ma powiązania z ilością osób handlujących narkotykami. Osoby uzależnione nie muszą nabywać narkotyków w Luboniu, mogą je kupować na terenie Poznania. Poznań, jest miastem, gdzie np. są dyskoteki, których w Luboniu nie ma, a takie właśnie miejsca sprzyjają dostępności do narkotyków.
Radny Marek Samulczyk zapytał Komendanta Policji, czy w przypadku zakłócania ciszy nocnej, policja ma prawo wejść na posesję.
Komendant Policji nadkom. mgr Maciej Wróblewski: Tak.
Radny Marek Samulczyk zapytał, dlaczego więc policja tego nie zrobiła, kiedy mieszkańcy ulicy Konopnickiej taką sprawę zgłosili.
Komendant Policji nadkom. mgr Maciej Wróblewski odpowiedział radnemu, że trudno mu teraz ustosunkować się do tego zarzutu, ponieważ nie zna sprawy i sytuacji, a każda sytuacja jest inna. Są różne okoliczności, być może po posesji biegał groźny pies?
Radny Marek Samulczyk zadał kolejne pytanie, tym razem Komendantowi Straży Miejskiej. Straż Miejska prowadziła kontrolę dotyczącą sprawdzania podłączeń do kanalizacji sanitarnej. W związku z powyższym, radny zapytał, jak ta kontrola się zakończyła? Czy zostały wyciągnięte co do kogoś konsekwencje?
Komendant Straży Miejskiej Pan Paweł Dybczyński odpowiedział radnemu, że kontrola dotyczyła ulic, między 3 Maja, a Armii Poznań. Są ulice, gdzie jest podłączonych 100% posesji, są ulice, gdzie są braki. W tych przypadkach, gdzie posesje nie są podłączone do kanalizacji sanitarnej, zostały opisane, w notatce urzędowej. Przyczyny są różne, np. nie jest nikt zameldowany w danym budynku, brak uregulowania sprawy własności. Kontrola została zakończona w miesiącu październiku. Ponieważ w miesiącach grudzień, styczeń, luty, raczej nikt nie planuje robót ziemnych, dlatego Straż Miejska zaplanowała rekontrolę w II kwartale, tj. od kwietnia.
Kolejne pytanie, radnego Jakuba Bielawskiego, również skierowane było do Komendanta Straży Miejskiej, a dotyczyło parkowania samochodów w niedozwolonych miejscach. Radny zapytał, czy Straż Miejska nie mogłaby wykazać się większą inicjatywą i stanowczością w karaniu kierowców, którzy parkują samochody w niedozwolonych miejscach?
Komendant Straży Miejskiej Pan Paweł Dybczyński odpowiedział radnemu, że Straż Miejska, za parkowanie w niedozwolonych miejscach nakłada i upomnienia i mandaty. Jedynie w miejscach niepublicznych, takich jak np. parking należący do marketu, Straż Miejska nie ma uprawnień do karania.
Radny Jakub Bielawski zapytał też o tabliczkę Straży Miejskiej, powieszoną na jednym z bloków Spółdzielni Mieszkaniowej „Lubonianka”. Radny zapytał, co to jest za miejsce?
Komendant Straży Miejskiej Pan Paweł Dybczyński odpowiedział radnemu, że na tablicy tej są wypisane godziny dyżurów dzielnicowych, a w budynku tego bloku znajduje się posterunek dzielnicowych Policji i Straży Miejskiej, w którym dwa razy w tygodniu pełnione są dyżury.
Radny Andrzej Sobiło: Ponieważ swego czasu, do Burmistrza Miasta Luboń, wpłynęła skarga mieszkańców, dotycząca wyprowadzania na spacery, w rejonie „Kocich Dołów”, groźnych psów bez kagańców, radny zapytał, co w tej sprawie uczyniła Straż Miejska?
Komendant Straży Miejskiej Pan Paweł Dybczyński odpowiedział radnemu, że w tej sprawie, strażnicy miejscy, otrzymali służbowe polecenie, aby kontrolować ten rejon częściej, w miarę oczywiście możliwości, które trzeba zdawać sobie sprawę, są ograniczone. Straż Miejska pracuje w systemie dwuzmianowym, od poniedziałku do piątku, a w sobotę, w systemie jednozmianowym. Dlatego najlepiej by było, gdyby mieszkańcy zgłaszali w danej chwili takie sytuacje, a wtedy interwencja byłaby natychmiastowa.
Radna Magdalena Nyćkowiak zapytała, dlaczego, skoro, Pan Komendant Straży Miejskiej twierdzi, iż Straż nakłada mandaty za parkowanie w niedozwolonych miejscach, tuż pod oknami siedziby Straży, na Placu E. Bojanowskiego, pozwala się na parkowanie w miejscach przeznaczonych dla inwalidów, osobom nieuprawnionym?
Komendant Straży Miejskiej Pan Paweł Dybczyński odpowiedział radnej, że dwa lub trzy mandaty z tego powodu zostały nałożone. Miejsce to, z racji bliskości siedziby Straży Miejskiej i Urzędu Miasta, jest patrolowane kilka razy dziennie i w większości przypadków, miejsca przeznaczone dla inwalidów, są wykorzystywane przez osoby do tego uprawnione. Pojazdy te oznaczone są niebieską kartką, niewielkich rozmiarów, która nie zawsze musi być dla wszystkich widoczna.
Radna Ewa Rogowicz zwróciła się do Komendanta OSP i zapytała, ile razy w roku 2007 zdarzył się fałszywy alarm, oraz czy Straż Pożarna potrafi taką osobę namierzyć?
Prezes OSP, Pan Marek Maciejewski, odpowiedział radnej, że w roku 2007 fałszywych alarmów było piętnaście (15). Wszystkie rozmowy są rejestrowane, tak więc możliwość namierzenia takiej osoby jest. Jednak w większości przypadków w roku 2007, były to sytuacje, gdzie te nieprawdziwe alarmy wynikały bardziej z troski mieszkańców, lub z awarii czujek, niż ze zwykłego wybryku.
Radny Andrzej Sobiło zapytał, jak Straż Miejska radzi sobie z nagminnymi przypadkami, chociażby na ulicy Walki Młodych, parkowania samochodów ciężarowych na chodnikach i ulicach?
Komendant Straży Miejskiej Pan Paweł Dybczyński odpowiedział radnemu, że jeżeli przy ulicy nie ma znaku zakazu postoju, to kierowca ma prawo na niej zaparkować. Jeżeli natomiast samochód jest zaparkowany, jedną osią, na chodniku, to jego ciężar nie może przekraczać 2,5 tony.
Głos w dyskusji zabrał radny Włodzimierz Kaczmarek. Aby przedstawić obraz danej sytuacji, trzeba posłużyć się liczbami. I tak jest właśnie w przypadku policji, która w ocenie danej sytuacji, kieruje się wskaźnikami wykrywalności. Jeżeli wskaźniki wykrywalności są coraz wyższe, dla policji sytuacja ta oznacza, że jest coraz lepiej. Jednak te wskaźniki niekoniecznie są zrozumiałe dla mieszkańców i to nie one powodują u nich poczucie bezpieczeństwa. Dla mieszkańców ważniejszy jest widok policjantów na ulicach, ilość policjantów w mieście, oraz widok i częstotliwość patroli.
Na koniec debaty, radny Paweł Krzyżostaniak, zapytał, jak należy rozumieć „wskaźnik wykrywalności”?
Komendant Policji nadkom. mgr Maciej Wróblewski odpowiedział radnemu, że jest to stosunek wykrytych przestępstw do zgłoszonych. Np., jeżeli było 100 włamań, wykryto 60, to mamy 60% wykrywalności przestępstw.
Debata na temat bezpieczeństwa w mieście trwała ok. 2 godzin.
ad. 3
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie sprawozdania finansowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu za 2007r.
Sprawozdanie finansowe Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu za 2007 rok przedstawiła Pani Kierownik Jolanta Włodarska.
/zał. Nr 5/
W dalszej kolejności, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zapytał, czy w sprawie sprawozdania chciałaby coś dopowiedzieć Komisja Sfery Społecznej, gdyż sprawozdanie było przedmiotem jej posiedzenia.
Przewodniczący Komisji, Pan Andrzej Sobiło, powiedział, ze Komisja Sfery Społecznej nie miała do sprawozdania żadnych uwag.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, otworzył dyskusję.
Radny Paweł Krzyżostaniak: Jak wynika ze sprawozdania, w roku 2007 wydatkowano na komputery i części 32.227,90 zł, inne usługi 13.682,35 zł. Radny poprosił o specyfikację, co do tych dwóch pozycji, tzn., co konkretnie składało się na te koszty?
Kierownik MOPS Jolanta Włodarska odpowiedziała radnemu, że jeżeli chodzi o pierwszą pozycję, to w roku 2007 zakupiła kilka komputerów (3 laptopy, 4 stacjonarne), ponieważ stare nie nadawały się już zupełnie do pracy. Do tego zakupiono 2 lub 3 drukarki, urządzenie wielofunkcyjne do biura podawczego (telefon, fax, skaner).
Niestety, szczegółowo Pani Kierownik nie potrafiła odpowiedzieć na to pytanie, jak też wcale nie umiała wyjaśnić, co, w pozycji inne usługi, składało się na kwotę 13.682,35 zł.
W związku z tą sytuacją, oraz życzeniem radnej Magdaleny Nyćkowiak, która poprosiła o szczegółowe przygotowanie i wyszczególnienie wydatków w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej na sprzęt komputerowy w 2007 roku, Pani Kierownik poproszona została o dostarczenie takiej informacji do Biura Rady.
Informacja taka – wydatki na komputery, części, akcesoria i oprogramowanie w 2007 roku - została dostarczona do Biura Rady 3 marca 2008r. i stanowi załącznik do protokołu.
/zał. Nr 6/
Radny Marek Samulczyk miał pytanie dotyczące noclegowni. Luboń noclegownię ma. Pani Kierownik powiedziała, że nie wszystkim pozwala przenocować w tej noclegowni, że niektórym odmawia przyjęcia. Dlatego radny zapytał, co by się stało, gdyby ktoś umarł z zimna, po tym jak próbował dostać się do noclegowni w Luboniu?
Kierownik MOPS Jolanta Włodarska odpowiedziała radnemu, że takiej sytuacji nie było. Faktem jest jednak, że musi odmawiać niektórym bezdomnym noclegu, ponieważ, w większości przypadków, są to osoby z marginesu społecznego. Wiele razy Pani Kierownik musiała prosić o pomoc policję, bo chciała pomóc, a okazywało się, że narażała na niebezpieczeństwo innych mieszkańców noclegowni i pracowników.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski miał pytanie dotyczące świadczeń rodzinnych. Ponieważ sprawozdanie obejmowało tylko rok 2007, radny poprosił o podanie największych różnic, czyli tych miejsc, w których nastąpił wyraźny wzrost, między latami 2006 a 2007.
Kierownik MOPS Jolanta Włodarska odpowiedziała radnemu, że taki wzrost na pewno można zauważyć przy jednorazowych zapomogach, z tytułu urodzenia dziecka. Wzrosła też wypłata zasiłków rodzinnych, tj. o 10%. Drastycznych wzrostów nie ma. Wzrosła po prostu liczba urodzeń dzieci.
Więcej pytań nie było, dlatego Przewodniczący Rady podziękował Pani Kierownik za przedstawienie sprawozdania i zamknął ten punkt porządku obrad.
ad. 4
Przewodniczący Rady Miasta Ryszard Olszewski oddał głos Zastępcy Burmistrza Panu Rafałowi Markowi i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotów, w których wykonywana będzie w 2008r. kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek:
Organem właściwym do wskazania podmiotów, w których wykonywana jest kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna jest Rada Miasta Luboń, stąd podjęcie przedmiotowej uchwały jest niezbędne.
W projekcie uchwały, wyznacza się na 2008 rok następujące podmioty, w których wykonywana będzie, kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna: Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „KOM-LUB” - 80 osób/rok, Ośrodek Kultury – 5 osób/rok, Biblioteka Miejska – 5 osób/rok, Urząd Miasta Luboń – 10 osób/rok.
Pytań nie było.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotów, w których wykonywana będzie w 2008r. kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Lidia Białasik,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Uchwała została przyjęta jednomyślnie.
/zał. Nr 7/ - Uchwała nr XVII/101/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie wyznaczenia podmiotów, w których wykonywana będzie w 2008r. kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
ad. 5
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Burmistrzowi i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie opłaty skarbowej.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt poinformował, że potrzeba zmiany, przedłożonej Radzie uchwały, wynika ze zmiany struktury zatrudnienia w Urzędzie. Nastąpiła zamiana na stanowisku z-cy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, przeszła na emeryturę pani Irena Magdziak, która pracowała w Kancelarii Ogólnej UM, powróciła z urlopu wychowawczego pani Izabela Szefer – pracownik Kancelarii Ogólnej.
Związku z powyższymi zmianami, konieczna stała się zmiana przedmiotowej uchwały, a do poboru opłaty skarbowej, wyznaczeni zostali nowi inkasenci, w osobach: Cezary Biderman, Łukasz Miałkas, Izabela Szefer i Wiesława Voelkel.
Dyskusji, ani pytań nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie opłaty skarbowej.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Lidia Białasik,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Uchwała została przyjęta jednomyślnie.
/zał. Nr 8/ - Uchwała nr XVII/102/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie zmiany uchwały IV/24/2006 z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie opłaty skarbowej.
ad. 6
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Burmistrzowi i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt:
Co roku, Rada Miasta Luboń, podejmuje przedmiotową uchwałę, w związku z realizacją wspólnego ze Starostwem Powiatu zadania w zakresie usuwania i unieszkodliwiania wyrobów azbestowych na terenie Powiatu Poznańskiego. Realizacja zadania jest prowadzona na podstawie podjętej przez Radę Miasta uchwały i po podpisaniu stosownej umowy. W 2008 roku Luboń, podobnie jak w latach poprzednich, przekaże na to zadanie 15.000,00 zł.
Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Starostwa Powiatowego w Poznaniu, opiniowała Komisja Ochrony Środowiska, która wyraziła opinię pozytywną.
W dyskusji głos zabrał jedynie radny Marek Samulczyk, który zapytał, czy w roku 2007 Starostwo, na realizację zadania usuwania i unieszkodliwiania wyrobów azbestowych, w całości wykorzystało?
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział radnemu, że jeszcze takiej informacji nie posiadamy.
Ponieważ więcej pytań nie było, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Lidia Białasik,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Uchwała została przyjęta jednomyślnie.
/zał. Nr 9/ - Uchwała nr XVII/103/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
ad. 7
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Pani Ewie Rogowicz i poprosił o przedstawienie sprawozdania Komisji Rewizyjnej z działań związanych z kontrolą prywatyzacji Ośrodka Wypoczynkowego w Łężeczkach.
Pani Ewa Rogowicz – przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń:
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z działań związanych z kontrolą prywatyzacji Ośrodka Wypoczynkowego w Łężeczkach.
Wniosek o kontrolę został złożony przez p. Magdalenę Woźniak – Patej na ręce Przewodniczącego Rady Miasta podczas sesji w dn. 29 marca 2007 r.
Komisja zapoznała się z wnioskiem na posiedzeniu w dn. 3 kwietnia i ustaliła, że kontrola powinna zgodnie z par. 91 pkt. 5 Statutu Miasta zostać zlecona przez Radę Miasta. Jednocześnie Komisja zwróciła się na piśmie do Przewodniczącego Rady, aby przed poddaniem zlecenia ww. kontroli pod głosowanie poinformował radnych:
Kiedy rozpoczęły się procedury związane ze sprzedażą Ośrodka?
Kiedy go sprzedano?
Jakie dokumenty dotyczące sprawy przechowywane są w Urzędzie Miasta?
Na posiedzeniu w dn. 15 maja Komisja zapoznała się ze stanem przygotowań do kontroli i zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie.
Kontrola została zlecona Uchwałą Rady Miasta Luboń nr X/58/2007 w dn. 24 maja 2007r. Uzasadnienie zlecało kontrolę działań podjętych przez Biuro Majątku Komunalnego w zakresie prywatyzacji ośrodka oraz związków byłego Dyrektora BMK z tą prywatyzacją.
W posiedzeniu Komisji w dn. 13 czerwca uczestniczyli: Sekretarz Miasta oraz wnioskodawczyni. Komisja przyjęła uchwałę porządkującą przebieg kontroli. Treść uchwały jest następująca:
Uchwała nr 1 Komisji Rewizyjnej z dn. 13 czerwca 2007r.
§ 1.
Komisja podejmuje pracę na podstawie dostarczonych przez Burmistrza dokumentów.
§ 2.
Komisja wnioskuje o złożenie oświadczenia przez Burmistrza i Dyrektora Biura Majątku Komunalnego, że przekazane Komisji dokumenty są wszystkimi, jakie w tej sprawie posiada Urząd Miasta.
§ 3.
Komisja zwraca się z prośbą do członków Zarządu Miasta w latach 1994 – 1998 oraz ówczesnego Dyrektora Biura Majątku Komunalnego o udzielenie informacji dotyczących przedmiotu kontroli.
§ 4.
Komisja wnioskuje, aby radni, w tym szczególnie autorka wniosku, którzy mają jakąkolwiek wiedzę w przedmiocie kontroli, przedstawili wszystkie posiadane informacje na ten temat Komisji Rewizyjnej.
§ 5.
Komisja wnioskuje o udzielenie wszelkich wyjaśnień w zakresie przedmiotu kontroli przez Sekretarza Miasta.
§ 6.
Komisja nie wyklucza, że jeśli będzie potrzeba, rozszerzy zakres badanych dokumentów i krąg osób, do których zwróci się z prośbą o wyjaśnienia.
Przewodnicząca Komisji zwróciła się na piśmie do Przewodniczącego Rady Miasta i Burmistrza o udzielenie pomocy prawnej i organizacyjnej umożliwiającej wykonanie przyjętej uchwały.
Powyższa uchwała została odczytana na sesji Rady Miasta w dn. 29 czerwca. Przewodnicząca Komisji zwróciła się do radnych posiadających w powyższej sprawie jakiekolwiek informacje, aby udzielili wyjaśnień na piśmie lub osobiście na kolejnym posiedzeniu w tej sprawie, które zostało zaplanowane na 12 września.
W dn. 13 czerwca Komisja przeglądała dokumenty dostarczone przez Burmistrza (łącznie 34 sztuki, zawierające od 1 do 17 stron). Dokumentami tymi były:
Uchwały Rady Miasta i Zarządu Miasta;
Protokoły z sesji Rady Miasta i posiedzeń Zarządu Miasta;
Dokumenty sądowe: wypis z rejestru gruntów, akt notarialny kupna - sprzedaży, wpis do Księgi wieczystej, wpis do rejestru handlowego;
Opinia o wartości nieruchomości;
Dokumenty związane z 2 przetargami na zbycie nieruchomości;
Opinie prawne;
Korespondencja pomiędzy Zarządem Miasta i nabywcą nieruchomości oraz Zarządem Miasta, a Sądem Rejonowym w Poznaniu.
Szczegółowy spis dokumentów oraz same dokumenty są załącznikami do protokołu z posiedzenia nr 9.
Burmistrz i Sekretarz Miasta oświadczyli, że dokumenty dostarczone Komisji w tej sprawie są wszystkimi jakie znajdują się w zasobach Urzędu Miasta.
Komisja zwróciła się na piśmie za pośrednictwem Burmistrza do byłych członków Zarządu Miasta z lat 1994 – 1998 oraz byłego Dyrektora BMK z prośbą o przybycie na posiedzenie w dn. 12 września lub przesłanie na piśmie posiadanych informacji w badanej sprawie. Do prośby tej dołączono Uchwałę Rady Miasta zlecającą kontrolę wraz z jej uzasadnieniem i treścią wniosku o zlecenie kontroli. Dokumenty te przesłano listem poleconym na początku lipca. Do dnia 12 września na ręce Komisji wpłynęły wyjaśnienia na piśmie od:
P. Marka Bartosza – byłego Zastępcy Burmistrza Miasta;
P. Zbigniewa Jankowskiego – byłego członka Zarządu Miasta ds. oświaty;
P. Włodzimierza Kaczmarka – byłego Burmistrza Miasta.
Oświadczenia ww. osób stwierdzały, że ich wiedza o sprawie jest znikoma, ze względu na kilkunastoletni upływ czasu, ewentualnie nie wykracza poza zakres dokumentów, w posiadaniu których jest Urząd Miasta. P. Marek Bartosz zauważył, że już sam fakt pozyskania Ośrodka przez ówczesny Zarząd Miasta po długiej i wieloinstancyjnej procedurze uwłaszczeniowej należy uznać za sukces. Natomiast decyzja o sprzedaży na zlecenie Rady Miasta była podyktowana jego niskim standardem i związaną z tym koniecznością przeprowadzenia wielu kosztownych remontów, które ze względu na ogrom potrzeb miejskich występujących w połowie lat dziewięćdziesiątych nie były możliwe.
Na ręce Komisji wpłynęło także pismo od p. Jacka Staniewskiego – byłego Dyrektora BMK. Zawierało ono następujące informacje:
BMK jedynie administrowało Ośrodkiem;
P. Staniewski oświadczył iż (cyt.) „nigdy nie podejmowałem żadnych decyzji co do sprzedaży, przetargów itp. spraw związanych z majątkiem Miasta Luboń”;
W procesie sprzedaży Ośrodka BMK pełniło rolę usługową w stosunku do Zarządu Miasta;
BMK przygotowało projekt ogłoszenia o przetargu i po jego akceptacji przez Zarząd Miasta przekazało go do publikacji w prasie ogólnokrajowej;
BMK kontaktowało zainteresowanych kupnem z obsługą Ośrodka w celu jego obejrzenia.
Od pozostałych osób proszonych o udzielenie informacji nie uzyskano ich:
P. Dariusz Listkiewicz, były członek Zarządu Miasta ds. ekologicznych nie odebrał listu poleconego;
P. Tadeusz Waliczak, były członek Zarządu Miasta ds. komunalnych poinformował telefonicznie jednego z członków Komisji, że przebywa poza Poznaniem, ale jest skłonny przybyć na kolejne wyznaczone posiedzenie. Nie poinformował dlaczego w takich okolicznościach nie skorzystał z możliwości złożenia informacji na piśmie.
Nie wpłynęły żadne informacje ustne ani pisemne od radnych, do których Przewodnicząca Komisji zwróciła się o pomoc w wyjaśnieniu sprawy na sesji w dn. 29 czerwca.
Na posiedzenie przybyła wnioskodawczyni, która stwierdziła, że (cyt.) „nie mam wiedzy na temat prywatyzacji, wiadomości miałam z prasy i od innych osób, zainteresowała mnie zaniżona cena Ośrodka w Łężeczkach, (...) zainteresowało mnie jak miasto pozbyło się majątku i przekazało go w ręce prywatne.” Wnioskodawczyni nie sprecyzowała, na jakich faktach opiera swój pogląd o zaniżeniu ceny Ośrodka i co wg niej znaczy stwierdzenie, że cena została zaniżona.
Na tymże posiedzeniu Komisja przegłosowała wnioski:
Należy przychylić się do prośby p. Tadeusza Waliczaka i umożliwić mu spotkanie z Komisją na kolejnym posiedzeniu;
Przesłać kolejne zaproszenie do p. Dariusza Listkiewicza.
Natomiast nie przychylono się do wniosku, aby wezwać na posiedzenie p. Piotrowską, wdowę po jednym ze współwłaścicieli spółki, która nabyła nieruchomość.
Na kolejne posiedzenie w dn. 18 października przybył p. Tadeusz Waliczak, który:
W mało przychylny sposób odnosił się do osoby p. Włodzimierza Kaczmarka;
Poinformował Komisję, że były Dyrektor BMK był w Urzędzie Miasta bliskim współpracownikiem byłego Burmistrza;
Kilkakrotnie podkreślił swój brak zaufania do Przewodniczącej Komisji;
Stwierdził, że posiada informacje dotyczące zbycia tejże nieruchomości, ale nie będzie ich ujawniał Komisji, a co za tym idzie, także pozostałym radnym.
Należy podkreślić, że Komisja liczyła na pomoc p. Waliczaka w wyjaśnianiu ww. sprawy, gdyż w latach 1994 – 1997 był członkiem Zarządu Miasta ds. komunalnych.
Kilka pytań zadał p. Waliczakowi p. Paweł Krzyżostaniak, ale nie dotyczyły one przedmiotu badanej sprawy, gdyż dyskutowano o tym, co stało się z nieruchomością po jej sprzedaży przez miasto.
Nie uzyskano żadnych informacji od p. Dariusza Listkiewicza, który nie odebrał ponownego zaproszenia.
Na tymże posiedzeniu przegłosowano wniosek, aby Urząd Miasta udzielił pomocy prawnej i organizacyjnej umożliwiającej Komisji kontakt z drugim ówczesnym współwłaścicielem spółki, która nabyła ww. nieruchomość obcokrajowcem, p. Hansem Michaelem Ristem.
Przewodnicząca Komisji zwróciła się na piśmie do Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miasta w tej sprawie.
W dn. 22 listopada Komisja zapoznała się z opinią prawną w sprawie ustalenia miejsca pobytu p. Hansa Michaela Rista. Wynika z niej, że odszukanie obcokrajowca, który nie posiadał w ostatnich 5 latach stałego adresu zamieszkania na terenie Lubonia, nie jest możliwe. W związku z tym Komisja stwierdziła, że wyczerpała możliwości dotarcia do informacji o sprzedaży Ośrodka i przegłosowała wniosek o zakończeniu kontroli.
Ustalenia Komisji w przedmiotowej sprawie.
Ośrodek Wypoczynkowy w Łężeczkach był własnością Komunalnego Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. Po likwidacji tego przedsiębiorstwa, która nastąpiła ze względu na jego zadłużenie, miasto stało się właścicielem tego Ośrodka w 1993r., co potwierdza wpis do Księgi Wieczystej.
Całoroczny zysk z prowadzenia Ośrodka w roku 1995 wyniósł 20 mln zł, co po denominacji stanowiło 2 000 PLN zł (dwa tysiące zł).
Na wniosek Komisji Gospodarczej Rady Miasta, Zarząd Miasta zlecił jego wycenę. Opinia o wartości nieruchomości z dn. 28.06.1995r. podaje kwotę 156 600, 00 PLN zł.
Wniosek Komisji Gospodarczej, aby wystawić nieruchomość do sprzedaży za kwotę 200 000 zł przegłosowała Rada Miasta w dn. 22.09.1995r. (22 – za, 2 – przeciw, 2 – wstrzymujące). Z zapisów w protokole wynika, że radni zlecili jego sprzedaż m. in. z tego powodu, że miasto nie jest przedsiębiorstwem turystycznym oraz miasta nie stać na duże inwestycje remontowe, jakich natychmiast wymagała ta nieruchomość.
Na pierwszy przetarg ogłoszony w dn. 27.10.1995r. nie wpłynęła żadna oferta.
Drugi przetarg ogłoszono w dn. 14.03.1996r. na cenę 150 000 zł.
Do momentu zamknięcia przyjmowania ofert, na konto BMK wpłynęło wadium od jednego oferenta. Była to spółka Elektrokom – Elba mająca swoją siedzibę w Luboniu przy ul. Malinowej. Udziałowcami spółki byli:
p. Janusz Piotrowski – obywatel polski;
p. Hans Michael Rist – cudzoziemiec.
Obydwaj ww. udziałowcy posiadali prawo do reprezentowania spółki jednoosobowo. W dniu zakupu 51% udziałów w spółce posiadał obywatel polski. Pozostała część należała do drugiego wspólnika.
Spółka Elektrokom – Elba nabyła nieruchomość w drodze przetargu ustnego za cenę 151 500,00 zł. Wadium od drugiego oferenta – PWiK zostało wpłacone na niewłaściwe konto i nie mógł on przystąpić do przetargu. Numer konta, na które należało wpłacić wadium był podany w prasie i na tablicy ogłoszeń.
Z powodu wyjaśniania statusu nabywcy, a następnie pobytu za granicą przedstawiciela nabywcy akt notarialny dotyczący umowy kupna – sprzedaży podpisano dn. 11.06.1997r.
Warto podkreślić, że decyzja o podpisaniu umowy kupna – sprzedaży Ośrodka została przegłosowana jednomyślnie przez pięcioosobowy Zarząd Miasta. Uchwałę o zawarciu umowy kupna – sprzedaży podpisali: p. Włodzimierz Kaczmarek – Burmistrz, p. Marek Bartosz – Zastępca Burmistrza oraz pp.: Tadeusz Waliczak, Zbigniew Jankowski, Dariusz Listkiewicz – członkowie Zarządu Miasta.
Komisja skupiła się – zgodnie ze sformułowaniem we wniosku Rady Miasta – na poszukiwaniu związków BMK i jego byłego Dyrektora ze sprzedażą Ośrodka. Żadna z osób, które zdecydowały się na kontakt osobisty lub pisemny z komisją nie wskazywała istnienia żadnych szczegółów w tej sprawie. Natomiast wśród badanych 34 dokumentów dotyczących sprawy, w 3 z nich pojawiało się nazwisko Dyrektora BMK. Dotyczyło to następujących faktów:
Na dokumencie datowanym 11.10.1995r. – „Ogłoszenie o sprzedaży” wieszanym zwyczajowo na tablicy ogłoszeń, był podpis Dyrektora BMK.
W protokole z posiedzenia Zarządu Miasta w dn. 24.10.1995r. widnieje adnotacja, że uczestniczył w nim Dyrektor BMK. Udzielił on informacji Zarządowi Miasta, że nie wpłynęła żadna oferta kupna.
Na dokumencie datowanym na 14.03.1996r. – „Ogłoszenie o powtórnym przetargu” wywieszanym na tablicy ogłoszeń, jest podpis Dyrektora BMK.
Żadna z osób, które zdecydowały się na osobisty lub pisemny kontakt z Komisją w tej sprawie nie wniosła dodatkowych informacji wykraczających poza posiadane dokumenty.
Komisja liczyła szczególnie na wyjaśnienia p. Tadeusza Waliczaka, który w latach 1994 – 1997 był członkiem Zarządu Miasta, tym bardziej, że p. Waliczak sam prosił telefonicznie o możliwość osobistego kontaktu z Komisją. Na spotkanie z p. Waliczakiem Komisja wysłała 2 zaproszenia. Specjalnie zwołano posiedzenie w terminie odpowiadającym p. Waliczakowi. Na posiedzeniu w dn. 18 października nie wniósł żadnych informacji merytorycznych, a ograniczył się jedynie do stwierdzenia, iż posiada pewne wiadomości na ten temat, ale nie będzie ich ujawniał.
Treść niniejszego sprawozdania została sporządzona przez Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej i po jej uzgodnieniu z pozostałymi członkami Komisji przyjęta jednogłośnie na posiedzeniu w dn. 21 lutego 2008r. Komisja zobowiązała Przewodniczącą do przedstawienia sprawozdania na sesji Rady Miasta.
/zał. Nr 10/ - Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z działań związanych z kontrolą prywatyzacji Ośrodka Wypoczynkowego w Łężeczkach.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski otworzył dyskusję.
Jako pierwszy w dyskusji głos zabrał radny Jakub Bielawski. W zabranym głosie radny, po pierwsze stwierdził, iż w wydanej przez Komisję Rewizyjną opinii, na osobie Pana Waliczaka „nie pozostawiono suchej nitki”. Po drugie, ponieważ kontrola dotyczyła prywatyzacji Ośrodka w czasie, kiedy Burmistrzem był Pan Kaczmarek, a obecnie członek Komisji Rewizyjnej, radny zastanawiał się, czy Pan Kaczmarek nie powinien być odsunięty od tej sprawy. Czy pod względem prawnym oraz dla przejrzystości tej sprawy nie doszło do uchybienia?
Radna Ewa Rogowicz wyjaśniła, że ani we wniosku o kontrolę, ani w uzasadnieniu, nie było ani słowa o tym, że są jakiekolwiek zarzuty do Pana Kaczmarka. Wniosek był dokładnie skonkretyzowany. Komisja miała zbadać związki Biura Majątku Komunalnego i dyrektora BMK z przedmiotową prywatyzacją i na tym Komisja się skupiła.
Radny Marek Samulczyk zapytał, czy Biuro Majątku Komunalnego, mogło odwołać przetarg, jeżeli na konto wpłynęło wadium tylko od jednego oferenta, a wiadomo było, że chciało przystąpić dwóch?.
Radca Prawny Przemysław Czaczyk: Był ogłoszony przetarg. Były wyraźnie sformułowane warunki. Warunkiem była prawidłowa wpłata wadium. Wadium wpłynęło przez jednego uczestnika przetargu, tak więc nie było podstaw, aby ten przetarg odwoływać. Pod względem formalno - prawnym uchybienia nie było, natomiast, jak ta sytuacja wyglądała pod względem merytorycznym, mecenas nie mógł się wypowiadać, ponieważ nie znał tej sprawy.
Radny Marek Samulczyk dodał, że chodziło mu bardziej o kwestię gospodarności. To znaczy, skoro inne przetargi mogły być odwoływane tylko z tego powodu, że do przetargu przystąpił jeden oferent, a miasto miało świadomość, że nieruchomość jest na tyle atrakcyjna, że można cenę „podbijać”, to być może w tym przypadku takich kroków zabrakło.
Radny Jakub Bielawski miał takie samo zdanie, jak radny Samulczyk, że zabrakło gospodarności.
Na koniec, radna Ewa Rogowicz poprosiła, aby w protokole było zapisane, iż radna nie godzi się ze stwierdzeniem radnego Jakuba Bielawskiego, że „nie pozostawiono suchej nitki” na Panu Tadeuszu Waliczaku. Pani Rogowicz nie oceniała bowiem w żaden sposób postawy Pana Waliczaka, tylko powiedziała, że Komisja Rewizyjna liczyła na jego pomoc, której niestety nie otrzymała.
Więcej pytań nie było.
ad. 8
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, tytułem wprowadzenia, poinformował, iż do Rady Miasta Luboń wpłynęły skargi pana Romualda Lange na działanie Burmistrza. Pierwsza skarga, z dnia 1 lutego 2008r., na przewlekły tok postępowania Burmistrza.
Druga skarga, z dnia 10 stycznia 2008r., przekazana przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, która wpłynęła w dniu 6 lutego 2008r. Obie skargi dotyczą tej samej sprawy. Zgodnie z kompetencjami, skargi zostały przekazane do rozpatrzenia Komisji Komunalnej.
W związku z powyższym, w dalszej kolejności, głos w sprawie zabrał przewodniczący Komisji Komunalnej, Pan Włodzimierz Kaczmarek:
Skarga Pana Romualda Lange, na przewlekły tok postępowania Burmistrza Miasta Luboń, działającego w imieniu Pani Danuty Marii Lange, wpłynęła do Rady Miasta w dniu 1 lutego 2008r. Także do Rady Miasta, w dniu 6 lutego 2008r., Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, przekazało do rozpatrzenia tę samą skargę, którą do MSWiA złożył Pan Lange. Obie skargi zostały przekazane Komisji Komunalnej, w celu wypracowania w tej sprawie stanowiska. Ze względu na konieczność rozpatrzenia przez Radę Miasta skargi, w ustawowym terminie jednego miesiąca, Komisja zmuszona była działać w trybie nagłym.
Tak więc, zaraz po zebraniu wszystkich potrzebnych w tej sprawie dokumentów, przewodniczący Pan Kaczmarek, zwołał Komisję na dzień 25 lutego 2008r. Podstawą działania Komisji Komunalnej były, po pierwsze, wyjaśnienia Pana Andrzeja Mizerki (pracownika Urzędu Miasta), po drugie pismo radcy prawnego, Pana Przemysława Czaczyka, z dnia 20 lutego 2008r., przedstawiające stanowisko w sprawie skargi z dnia 1 lutego 2008r. Skarga Pana Romualda Lange związana jest z trzema działkami o numerach: 107/2, 130/1 i 103, zajętymi pod drogi publiczne. Konkretnie mówiąc, są to działki znajdujące się w ulicy Broniewskiego, Konarzewskiego i Fabrycznej. Łączna powierzchnia tych działek liczy ponad 2 tysiące 450 metrów.
Po krótkim wstępie, radny Kaczmarek powiedział, że chciałby też przytoczyć, oczywiście w dużym skrócie, historię tych działek. I tak:
W 1967 roku, Pan Zdzisław i Mariana, małżonkowie Niewiada, zrzekli się na rzecz Skarbu Państwa tych gruntów, będących także drogami. Jako grunty Skarbu Państwa wchodzące w skład dróg gminnych, z mocy prawa, te grunty stały się w 1990r. własnością Miasta Lubonia, co potwierdził decyzjami komunalizacyjnymi Wojewoda Wielkopolski w 1994r. Działki te przeniesione zostały do księgi wieczystej Miasta Lubonia.
W sierpniu 2005r., na wniosek Pana Romualda Lange, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, unieważnił decyzję komunalizacyjną Wojewody Wielkopolskiego. Jak się podaje w tych decyzjach, podstawą unieważnienia decyzji Wojewody był fakt, iż między innymi powyższe grunty, Zdzisław i Marianna, małżonkowie Niewiada, darowali już w 1995r. swojej córce, Marii Danucie Niewiada. Czyli wtedy, kiedy darowali Skarbowi Państwa, w 1967r., nie byli już właścicielami tych gruntów, a więc nie mogli ich darować, dalej nie było podstaw do ich skomunalizowania, a w konsekwencji nie mogły stać się własnością Miasta Lubonia.
Grunty te wpisane zostały również do innej księgi wieczystej, obejmującej własność Pani Marii Danuty Lange, a więc te same grunty znalazły się w dwóch księgach wieczystych, księgach różnych właścicieli.
W 2006r., Miasto Luboń, wniosło pozew do Sądu z żądaniem stwierdzenia niezgodności między stanem prawnym nieruchomości należącej do Pani Lange, a rzeczywistym stanem prawnym. Sąd, wyrokiem z 2007r., oddalił to powództwo. W tej sytuacji, Pan Romuald Lange żądał wykupienia tych gruntów i usunięcia ich wpisu z księgi wieczystej Miasta Luboń. Ostatni etap tej sprawy wyglądał następująco:
Pismem z dnia 12 listopada 2007r., Zastępca Burmistrza Pan Marian Walny, zaproponował wykup tych gruntów przez Miasto po cenie 75,00 zł za 1 m2. W dniu 11 grudnia 2007r., skierowano pismo podtrzymujące tę propozycję, z prośbą o ustosunkowanie się do niej.
Z kolei w dniu 14 grudnia 2007r., Pan Lange, złożył pismo do Rady Miasta i Burmistrza, w którym podtrzymał swoją stawkę 150,00 zł za 1 m2, wnosił o zapłatę bieżącego czynszu dzierżawnego za grunt pod drogami i wnosił o zarządzenie i przedłożenie dokumentu regulującego na przyszłość stan faktyczny pomiędzy stronami.
Kolejnym etapem były skargi, o których Pan Kaczmarek i Przewodniczący Rady mówili na samym początku.
Treścią skargi, złożonej do Rady Miasta, jest po pierwsze: „W dniu 14.12.2008r. złożyłem pismo zarówno do Rady Miejskiej jak i do Burmistrza p. D. Szmyt o zajęcie stanowiska w sprawie ewentualnego wykupu gruntów prywatnych, oznaczonych nr 107/1, 130/1 i 103 należących do M.D. Lange. Do dnia dzisiejszego nie otrzymałem odpowiedzi ze strony p. Burmistrza mimo, że upłynęło 7 tygodni od daty złożenia pisma”.
Po drugie, treścią skargi było także to, że: „nie podjęto żadnych działań zmierzających do uporządkowania Księgi Wieczystej należącej do Miasta Luboń celem wykreślenia działek 107/1 oraz 130/1”.
Na posiedzeniu Komisji Komunalnej, po przedstawieniu wyjaśnień przez pracownika UM Pana Mizerkę i przedstawieniu stanu faktycznego, Komisja zapoznała się również ze stanowiskiem i argumentacją w tej sprawie radcy prawnego, Pana Przemysława Czaczyka. Komisja, po pierwsze, badała, czy brak odpowiedzi na pismo Pana Langego z dnia 14 grudnia 2008r., jest podstawą do stwierdzenia bezczynności Burmistrza. W głosowaniu w tej sprawie, Komisja wypowiedziała się następująco: Tak – 0 głosów, Nie – 2 osoby, Wstrzymało się od głosu – 9 osób.
Po drugie, Komisja badała, czy brak podjęcia działań zmierzających do wykreślenia z Księgi Wieczystej Miasta Luboń działek nr 107/1 oraz 130/1, jest podstawą do stwierdzenia bezczynności Burmistrza. W tej sprawie Komisja również wypowiedziała się poprzez głosowanie, które wyglądało następująco: Tak – 0 głosów, Nie – 4 osoby, Wstrzymało się od głosu – 7 osób.
Tak naprawdę odpowiedzi na powyższe pytania, przekraczają kompetencje Komisji Komunalnej i ich członków, gdyż jest to problem prawny. Z tego względu, Komisja Komunalna, przyjęła wniosek o udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania przez radcę prawnego. To znaczy:
Pytanie: Czy Burmistrz Miasta Luboń miał obowiązek udzielić odpowiedzi na pismo pana Romualda Lange z dnia 14 grudnia 2007 r.?
Pytanie: Czy na Mieście Luboń ciąży obowiązek doprowadzenia z własnej inicjatywy do wykreślenia z księgi wieczystej wpisu prawa własności na rzecz Miasta Luboń?
W związku z przekazanymi pytaniami Komisji Komunalnej sformułowanymi na posiedzeniu w dniu 25 lutego 2008 r., radca prawny Pan Przemysław Czaczyk poinformował, co następuje:
1. Pytanie: Czy Burmistrz Miasta Luboń miał obowiązek udzielić odpowiedzi na pismo pana Romualda Lange z dnia 14 grudnia 2007 r.?
Odpowiedź: Jakikolwiek przepis prawa nie wyznacza Burmistrzowi terminu do udzielenia odpowiedzi na pismo dotyczące zgłoszonego roszczenia o charakterze cywilnoprawnym. Burmistrz nie działa tutaj jako organ administracji publicznej, lecz jako organ reprezentujący osobę prawną – Miasto Luboń, a do postępowania nie stosuje się przepisów kpa. Stanowisko Miasta Luboń dotyczące wykupu przedmiotowych działek drogowych Burmistrz przedstawił we wcześniejszej korespondencji.
2. Pytanie: Czy na Mieście Luboń ciąży obowiązek doprowadzenia z własnej inicjatywy do wykreślenia z księgi wieczystej wpisu prawa własności na rzecz Miasta Luboń?
Odpowiedź: Roszczenie o wykup przedmiotowych działek zajętych pod drogi publiczne jest sporne, a Miasto Luboń w dalszym ciągu poczuwa się do własności tych nieruchomości. W tym właśnie celu z wniosku Miasta Luboń wszczęte zostało postępowanie sądowe o zasiedzenie przedmiotowych działek drogowych. W tym stanie rzeczy prowadzenie przez Miasto Luboń działań zmierzających do wykreślenia z księgi wieczystej przysługującego mu prawa własności uznać należy za bezprzedmiotowe, a z całą pewnością osłabiające pozycję procesową Miasta Luboń.
Po tych wyjaśnieniach, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, otworzył dyskusję.
Ponieważ, w odpowiedzi radcy prawnego, radnemu Włodzimierzowi Kaczmarkowi zabrakło bezpośredniej odpowiedzi na drugie pytanie Komisji, radny zapytał wprost, czy jest obowiązek Miasta wykreślenia się samemu z księgi wieczystej, po unieważnieniu decyzji komunalizacyjnej, czy nie?
Radca Prawny Przemysław Czaczyk: Nie.
Radny Adam Dworaczyk wyraził opinię, iż Radzie będzie trudno w przedmiotowej sprawie zająć stanowisko, a wynika to z decyzji Przewodniczącego Rady o przekazywaniu do rozstrzygania skarg tzw. Komisjom branżowym, co wcześniej w sposób skuteczny oraz wyczerpujący czyniła Komisja Rewizyjna. W związku z powyższym, radny Dworaczyk zapytał, dlaczego Pan Przewodniczący nie respektuje uchwały Rady Miasta Luboń w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej, gdzie w pkt 2 tego planu wyraźnie jest napisane: Kontrola i analiza skarg i wniosków mieszkańców (termin – wg potrzeb)?
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zwrócił radnemu uwagę, że rozpatrywanie skargi nie jest kontrolą, lecz analizą. Komisja Komunalna nie kontrolowała, ale rozpatrywała skargi Pana Langego.
Przewodniczący poprosił, aby w tej sprawie wypowiedział się też radca prawny.
Radca Prawny Przemysław Czaczyk: Przewodniczący Rady zadecydował o skierowaniu skargi do Komisji merytorycznej. Skarga została rozpatrzona i przygotowana, w formie uchwały, do zajęcia przez Radę w tej sprawie stanowiska, po jej opracowaniu przez Komisję merytoryczną. Taka była decyzja Przewodniczącego Rady.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski dodał jeszcze, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby tę skargę skontrolowała Komisja Rewizyjna, jednak nie można mylić dwóch różnych pojęć, tzn. kontroli skargi od rozpatrywania.
Radna Magdalena Nyćkowiak zapytała, czy Komisja Komunalna ma wpisany w swoim planie pracy pkt – Rozpatrywanie skarg?
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski odpowiedział radnej, że Komisja Komunalna w przedmiocie swojego działania zajmuje się między innymi określaniem zasad nabywania, zbywania i wydzierżawiania gruntów i nieruchomości, wypłatą odszkodowań, itd., a przedmiotowa sprawa właśnie tego dotyczy.
Ponieważ radny Adam Dworaczyk nie chciał „wchodzić” dalej w tę rozmowę z Panem Przewodniczącym, złożył w tej sprawie pismo i poprosił o odpowiedź na nie w trybie administracyjnym.
Treść pisma:
„Wobec zmiany dotychczas obowiązującego trybu rozpatrywania skarg na Burmistrza oraz kierowników jednostek mu podległych, pragnę zadać Panu Przewodniczącemu następujące pytania:
Jakie uzasadnienie systemowe wiąże się z decyzją o przekazaniu przez Pana kompetencji do rozstrzygania skarg tzw. komisjom branżowym, co wcześniej w sposób skuteczny oraz wyczerpujący czyniła Komisja Rewizyjna?
Dlaczego wobec zamiaru wprowadzenia istotnej zmiany organizacyjnej prac Rady Miasta nie uznał Pan za stosowne skonsultować propozycję zmiany trybu rozpatrywania skarg z Komisją Organizacyjno-Prawną, która powołana jest do działań na rzecz polepszania organizacji pracy Rady Miasta?
Dlaczego, żeby przeforsować zajęcie się skargą na kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej nie przez Komisję Rewizyjną lecz przez Komisję Sfery Społecznej, wprowadzał Pan członków Komisji w błąd twierdząc, że Komisja Rewizyjna nie może bez decyzji Rady Miasta zajmować się skargami, traktowanymi jako sprawy bieżące? Jest to oczywiście nieprawda, o czym świadczy wieloletnia praktyka Komisji Rewizyjnej doraźnego rozpatrywania skarg w myśl zapisu w Statucie Miasta Lubo pkt 6 §103 „Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb”?”
/zał. Nr 11/ - Pytania radnego Adama Dworaczyka dotyczące rozpatrywania skarg na Burmistrza oraz kierowników jednostek mu podległych.
Radca Prawny Przemysław Czaczyk odniósł się do powyższych zapytań i powiedział, że nie czuje się w kompetencjach, aby wyręczać w odpowiedzi Pana Przewodniczącego, ale trzeba wziąć pod uwagę dwie rzeczy. Pierwsza rzecz jest taka, że Statut Miasta Luboń nie przewiduje i nie rozdziela kompetencji szczegółowo w tym zakresie. Po drugie, jest przepis generalny wynikający z ustawy o samorządzie gminnym, iż prace rady i organów rady, organizuje Przewodniczący Rady.
Po wyczerpaniu dyskusji, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie uznania skarg na przewlekłość postępowania Burmistrza Miasta Luboń za niezasadne (skarga z dnia 1 lutego 2008r., oraz z dnia 10 stycznia 2008r., przekazana przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w dniu 6 lutego 2008r.).
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały i uznaniem skarg za niezasadne głosowali:
radny Ryszard Olszewski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Ewa Rogowicz,
radny Andrzej Sobiło,
radny Marek Samulczyk,
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Nyćkowiak,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Lidia Białasik.
/za przyjęciem uchwały i uznaniem skarg za niezasadne głosowało - 9 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 12 radnych/
Uchwała została przyjęta, a skargi odrzucone.
/zał. Nr 12/ - Uchwała nr XVII/104/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie uznania skarg na przewlekłość postępowania Burmistrza
Miasta Luboń za niezasadne
ad. 9
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos przewodniczącemu Komisji Sfery Społecznej Panu Andrzejowi Sobiło i poprosił o przedstawienie stanowiska Komisji w sprawie skargi Pani Jadwigi Żurek na kierownika MOPS.
Pan Andrzej Sobiło – przewodniczący Komisji Sfery Społecznej:
Komisja Sfery Społecznej, w dniu 26 lutego 2008r., rozpatrywała skargę Pani Jadwigi Żurek na kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu.
Treść skargi:
Wnoszę oficjalną skargę na działalność pani Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu, ul. Źródlana 1, Jolantę Włodarską.
Wnoszę o wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec pani Kierownik.
Proszę o pomoc w powrocie do Lubonia.
Uzasadnienie:
Pani Kierownik MOPS w Luboniu, Jolanta Włodarska, nie powinna zajmować powyższego stanowiska, ponieważ zamiast pomagać osobom chorym i niepełnosprawnym wyrzuca ich. Pomoc otrzymują osoby zdrowe, które mogą pracować.
Jestem osobą niepełnosprawną, poruszającą się przy balkoniku.
Zdarzenie:
W dniu 2 grudnia 2007r., wraz z 14 letnią córką, znalazłam się w kryzysowej sytuacji bez dachu nad głową. Wobec tego załatwiono mi nocleg w „Barce”. W dniu 3 grudnia 2007r. udałam się do MOPS, ul. Oś. Piastowskie w celu znalezienia schronienia. Tam pani (pracownik) uzgodniła z p. Andrzejczak z MOPS w Luboniu, że otrzymamy pokój przy MOPS-ie. Gdy udałyśmy się do MOPS w Luboniu okazało się, że p. Kierownik Jolanta Włodarska zmieniła decyzję i musiałyśmy wyjechać do Konina. W tym celu p. Kierownik posłużyła się szantażem, kłamstwem, groźbą i przymusem.
Nie pomogły żadne tłumaczenia i groźby. Dzięki temu musiałam córce zmienić szkołę na indywidualne nauczanie, zostałyśmy pozbawione opieki lekarskiej, zeszytów i rzeczy osobistych. Dwa lata temu złożyłam wniosek o mieszkanie komunalne, który został przyjęty. Córka ma przyznane stypendium, nasze życie związane jest z Luboniem. Zostałyśmy potraktowane w MOPS jak śmieci, ale tam nawet pracownicy się boją p. Kierownik, a ona robi co jej się podoba i jest bezkarna. Tylko dzięki temu, że na dworzec odwiozła nas Straż Miejska i pracownik, mogłyśmy zabrać bagaż podręczny i moje lekarstwa. Proszę o pomoc i potraktowanie nas jak ludzi.
Do wiadomości:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
Burmistrz Miasta Lubonia.
Rzecznik Praw Obywatelskich.
W dalszej kolejności, Pan Andrzej Sobiło, odczytał też fragment pisma, które wpłynęło do Rady Miasta Luboń, z Samorządowego Kolegium Odwoławczego.:
„W związku zatem z tym, iż skarga Pani Żurek dotyczy działalności Kierownika MOPS w Luboniu Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu przekazuje niniejszym pismem powyższą skargę organowi właściwemu do jej rozpatrzenia.”
W ten sposób przedmiotowa skarga wpłynęła na Komisję Sfery Społecznej, na której była szeroko omawiana i analizowana. W ostatniej fazie rozmów na ten temat, w Komisji uczestniczyła Pani Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu.
Po przeanalizowaniu skarg, pytaniach i udzielonych przez Panią Włodarską odpowiedziach, przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie, w wyniku czego, za odrzuceniem skargi głosowały 3 osoby, przeciw 0, wstrzymało się od głosu 7 osób, 1 członek Komisji nie zabrał udziału w głosowaniu.
W dalszej kolejności, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, otworzył dyskusję.
Jako pierwsza, głos w dyskusji zabrała Pani Kierownik MOPS, która w tej sprawie chciała dopowiedzieć to, czego nie napisała Pani Żurek.:
Pani Żurek wynajmowała mieszkanie w Luboniu, z którego została wyrzucona, ponieważ nie płaciła czynszu. Kiedy Pani Żurek zgłosiła się o pomoc do Ośrodka na Osiedlu Piastowskim, przedstawiła sytuację, iż jest mieszkanką Lubonia. Ponieważ Poznań nie miał wolnego schronienia, pracownik tamtego Ośrodka zadzwonił do Ośrodka w Luboniu, jako właściwego do rozpatrzenia tej sprawy. Jak się jednak okazało, to nie Luboń był ostatnim miejscem zameldowania na pobyt stały tej Pani, a Konin. W związku z powyższym, ponieważ było już po godzinie 15.oo, Pani Włodarska zaproponowała, że tę jedną noc Pani Żurek spędzi w noclegowni w Luboniu, a na drugi dzień uda się do Konina, gdzie dyrektor MOPS-u zdeklarował się, że znajdzie dla tej Pani i jej córki schronienie. Konin, ze względu na ostatni meldunek stały, jest miejscem właściwym do udzielania tej rodzinie pomocy.
Pani Żurek została o wszystkim poinformowana, zgadzała się z tymi warunkami, na co dowodem jest podpisany przez nią protokół, który sporządzony został na okoliczność przenocowania tej Pani i jej córki w noclegowni w Luboniu. Niestety, kiedy doszło do wyjazdu do Konina zaczęły się problemy, ponieważ Pani Żurek powiedziała, że dobrowolnie noclegowni nie opuści. Po dłuższej wymianie zdań, pracownik Ośrodka w Luboniu, zadzwonił po Straż Miejską i poprosił, aby ta odwiozła rodzinę na pociąg. Obecnie ta Pani znajduje się w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Koninie.
Na koniec, Pani Włodarska powiedziała, że nie widzi w tej sprawie żadnego zaniedbania ze strony Ośrodka w Luboniu, nie uważa też, ażeby jej decyzje były niesłuszne, ale zdaje sobie sprawę, że były to decyzje sprzeczne z oczekiwaniami tej rodziny. Ta Pani chciała po prostu zostać z córką w Luboniu.
Dalej, w dyskusji głos zabrał radny Jakub Bielawski, który, ze względu na obecność na sali obrad przedstawicieli prasy, zwrócił się z prośbą, aby nie ujawniać danych osobowych tej rodziny.
Radny Lechosław Kędra zapytał, jakie są związki tej Pani z Luboniem, z czego wynika jej przywiązanie do tego miasta?
Pani Kierownik MOPS odpowiedziała radnemu, że ta pani po raz pierwszy zamieszkała w Luboniu przy ul. Długiej w 2004r. i mieszkała tam do początku 2005r. Następnie mieszkała w Kiekrzu, a od 2006 do 2007r., znów przebywała w Luboniu.
Radny Włodzimierz Kaczmarek zapytał, czy ta Pani posiadała zameldowanie w Luboniu?
Pani Kierownik MOPS odpowiedziała radnemu, że ta Pani nigdy nie była zameldowana w Luboniu.
Radny Andrzej Sobiło powiedział, że rozumie, iż prawo jest prawem, ale w jego opinii, zabrakło w tej sprawie ze strony Pani Kierownik delikatności. Jakby nie patrzeć ta Pani przebywała z córką w Luboniu prawie cztery lata, tak więc miały prawo zżyć się z tym miastem.
Zastępca Burmistrza Rafa Marek powiedział, że też miał swoje wątpliwości, ale po dokładnym zapoznaniu się ze sprawą może zaręczyć, że nie było ze strony Pani Kierownik żadnego uchybienia.
Radna Ewa Rogowicz zastanawiała się, czy skargę na Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, nie powinien rozpatrywać bezpośrednio przełożony, czyli Burmistrz?
Radca Prawny Przemysław Czaczyk odpowiedział radnej, że przepis art. 229 pkt 3 Kpa mówi wyraźnie, że skargi na działalność burmistrza i kierowników gminnych jednostek administracyjnych rozpatruje Rada.
Na tym dyskusję zakończono.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził więc głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały i uznaniem za nieuzasadnioną skargi na Kierownika MOPS głosowali:
radny Adam Dworaczyk,
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radny Ryszard Olszewski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Ewa Rogowicz,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Lidia Białasik.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Nyćkowiak,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło.
/za przyjęciem uchwały i uznaniem za nieuzasadnioną skargi na Kierownika MOPS głosowało - 14 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 7 radnych/
Uchwała została przyjęta, a skargi odrzucone.
/zał. Nr 13/ - Uchwała nr XVII/105/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie uznania za nieuzasadnioną skargi na Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Luboniu.
ad. 10
Zmiany w Statucie Związku Międzygminnego „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT”, przedstawił radca prawny Igor Szymkowiak.:
Rady Gmin: Dopiewo, Komorniki i Zbąszyń podjęły uchwały o przystąpieniu do Związku Międzygminnego „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SLEKT” w Czempiniu. Zgromadzenie Związku na posiedzeniu w dniu 22 lutego 2008r. podjęło uchwałę o przyjęciu do Związku nowych uczestników.
Rada Miejska w Śremie podjęła w dniu 30 czerwca 2006r. uchwałę o wystąpieniu ze Związku. Uchwałę tę dostarczono w tym samym dniu do Biura Związku, stąd zgodnie ze Statutem wystąpienie Gminy Śrem ze Związku stało się skuteczne z dniem 1 stycznia 2007r. W wyniku powyższego zaistniała konieczność zmiany zapisów §3 Statutu Związku.
Ponadto dokonuje się innych zmian określonych w załączniku do niniejszej uchwały, a których konieczność określiła dotychczasowa działalność Związku. Zakres zmian wynika z propozycji zgłaszanych w trakcie obrad Zgromadzenia na dotychczasowych posiedzeniach oraz propozycji gmin - uczestników Związku. Zakres zmian wprowadzonych w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały powoduje, że dla czytelności statutu uzasadnionym jest przyjęcie jego tekstu jednolitego.
Po przedstawieniu projektu uchwały, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski otworzył dyskusję.
Radny Lechosław Kędra miał pytanie do zapisu w §10 w pkt 2 projektu Statutu - „W skład Zgromadzenia mogą wchodzić Zastępcy Wójtów lub Zastępcy Burmistrzów, bądź radni, desygnowani do reprezentowania gminy ...”.
Radny zapytał przez kogo desygnowani?
Radca Prawny Igor Szymkowiak: Przez Radę.
Na koniec, Radca Prawny Przemysław Czaczyk, poinformował Radę, że zgodnie z art. 67 ustawy o samorządzie gminnym, również, w przypadku głosowania nad zmianą Statutu Związku, wymagane jest podjęcie uchwały bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku oraz przyjęcia jednolitego tekstu Statutu Związku Międzygminnego „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” w Czempiniu.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Jakub Bielawski,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Lidia Białasik.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Salę obrad opuściła: radna Ewa Rogowicz.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Uchwała została przyjęta bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
/zał. Nr 14/ - Uchwała nr XVII/106/2008 Rady Miasta Luboń z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku oraz przyjęcia jednolitego tekstu Statutu Związku Międzygminnego „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” w Czempiniu.
ad. 11
Ostatnim, roboczym punktem porządku obrad, było stanowisko Rady w sprawie utworzenia Stowarzyszenia Gmin Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Krótko do tematu wprowadził Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski:
W połowie lutego do Rady Miasta Luboń wpłynęła informacja od Pani Burmistrz Puszczykowa – Małgorzaty Ornoch-Tabędzkiej, w sprawie możliwości przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego. Otrzymaliśmy komplet materiałów i zaproszenie do grupy założycielskiej. Wszystkie materiały (projekt uchwały, projekt Statutu), Przewodniczący Rady, przekazał Komisji ds. Ochrony Środowiska i poprosił o zajęcie w tej sprawie stanowiska.
W związku z powyższym, w dalszej kolejności, głos zabrała przewodnicząca Komisji ds. Ochrony Środowiska, Pani Magdalena Nyćkowiak:
Stanowisko Komisji ds. Ochrony Środowiska, w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego, jest pozytywne.
Wszyscy członkowie Komisji, jednogłośnie, byli za przystąpieniem do Stowarzyszenia.
Komisja, dzięki przystąpieniu do tego Stowarzyszenia, widzi wiele możliwości, między innymi, zdaniem Komisji, jest to szansa na pozyskanie środków Unijnych.
Radny Włodzimierz Kaczmarek zapytał, dla jakich celów, powodów, jest potrzebne stanowisko Rady na tym etapie. Rada wyraża swoje stanowisko poprzez przyjęcie stosownej uchwały. Tak więc, czy są jakieś powody, dla których najpierw Rada ma podjąć stanowisko, a dopiero potem uchwałę?
Po drugie, aby deklarować stanowisko, trzeba znać cele Stowarzyszenia i w jaki sposób są one związane z planami, zadaniami Lubonia.
Ustawa o samorządzie gminnym wprost mówi, dla jakich celów powołuje się stowarzyszenie.
Wyliczenia, które otrzymała Rada, nie mają nic wspólnego z określeniem tych celów.
Ponadto, na koniec, radny Włodzimierz Kaczmarek wyraził opinię, iż nie wyobraża sobie, aby Rada Miasta Luboń mogła przystąpić do Stowarzyszenia, nie mając wpływu na kształt Statutu Związku.
Z opinią Pana Kaczmarka zgodził się Przewodniczący Rady, który dodał jeszcze, że nie wyobraża sobie, aby Luboń w tym Stowarzyszeniu był jedynie płatnikiem.
Zastępca Burmistrza Marian Walny powiedział, że na razie jest to tylko idea. Dlatego na obecnym etapie, Rada ma podjąć jedynie stanowisko, czy w ogóle jesteśmy zainteresowani przystąpieniem do tego Stowarzyszenia, czy nie.
Radny Włodzimierz Kaczmarek powiedział, że: będzie za przystąpieniem, jeżeli w przyszłości to Stowarzyszenie nie będzie miało na celu interesu tylko określonych gmin i określonych osób.
Radny Paweł Radosław Krzyżostaniak zapytał, jak będą kształtować się stawki za uczestnictwo w Stowarzyszeniu?
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski odpowiedział radnemu, że będzie to ok. 40, 50 gr od mieszkańca, czyli 14.000,00 /15.000,00 zł rocznie.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski zaproponował, aby Rada złożyła deklarację woli przystąpienia do Stowarzyszenia i zaproponował jej treść:
„Rada Miasta Luboń składa deklarację woli przystąpienia Miasta Luboń do utworzenia Stowarzyszenia Gmin Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego”.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, kto jest za taką deklaracją.
Głosowanie:
za przyjęciem deklaracji woli przystąpienia do Stowarzyszenia głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Jakub Bielawski,
radny Lechosław Kędra,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Lidia Białasik.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Andrzej Michalczyk,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Salę obrad opuścili: radna Ewa Rogowicz, radny Włodzimierz Kaczmarek.
/za przyjęciem deklaracji głosowało - 16 radnych, przeciw - 0 radnych,
wstrzymało się od głosu – 3 radnych, nieobecnych - 2/
Stanowisko Rady zostało przyjęte.
ad. 12
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, czy są interpelacje.
Interpelację na XVII sesji Rady Miasta Luboń, w dniu 28 lutego 2008r., złożył radny Jakub Bielawski. Interpelacja dotyczyła funkcjonowania i godzin pracy Urzędu.
/zał. Nr 15/ - Interpelacja radnego Jakuba Bielawskiego dotycząca funkcjonowania i godzin pracy Urzędu.
Odpowiedzi na interpelacje z poprzedniej sesji, zostały złożone w Biurze Rady.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o zapytania.
Zapytania miała radna Magdalena Nyćkowiak:
Pierwsze zapytanie radnej dotyczyło skrzyżowania ulic Poniatowskiego, Unijnej, Kościuszki. Przetarg został rozstrzygnięty. Do 20 maja mamy czas na realizację inwestycji. W związku z powyższym radna zapytała, kiedy rozpoczną się prace?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że projekt jest gotowy, czekamy na uzgodnienia z energetyką i komunikacją.
Radna Magdalena Nyćkowiak zapytała, czy w takim razie zdążymy?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że wykonawca zapewnia, że zdąży.
Drugie zapytanie radnej Magdaleny Nyćkowiak:
Wpływy z podatku CIT i PIT stanowią ważny element dochodów miasta. Co nasza gmina ma zamiar zrobić w celu zmobilizowania nie zameldowanych mieszkańców Lubonia do ich zameldowania się?
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział radnej, że w tym celu ma zamiar, niedużym nakładem finansowym, zorganizować w Centrum Lubonia festyn rodzinny, ukierunkowany głównie na dzieci. Rolą tego festynu, z jednej strony będzie integracja mieszkańców Lubonia, z drugiej strony pracownicy Urzędu będą uświadamiać o konieczności zameldowania, o określonych korzyściach dla miasta, a także o konsekwencjach nie zameldowania.
Dalej, radna Magdalena Nyćkowiak poruszyła kwestię funduszy europejskich.
O co Miasto Luboń będzie aplikować i jaki jest stan przygotowań?
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt wykorzystał pytanie radnej i poprosił, aby na najbliższych posiedzeniach Komisji, radni zajmowali stanowiska, o co chcieliby, żeby Miasto aplikowało. Burmistrzowie przedstawią na co możemy aplikować i co jest w ogóle realne.
Dalej, radna Magdalena Nyćkowiak zapytała, czy są już wyniki badań pomiaru hałasu generowanego przez samochody poruszające się po autostradzie?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że wyniki te wpłynęły do Urzędu dwa tygodnie temu. Ponieważ jednak Burmistrzowie mieli do nich kilka uwag, odesłali je w celu doprecyzowania.
Następnie, radna Magdalena Nyćkowiak zapytała o kosze wzdłuż ulicy Unijnej, oraz na jakich zasadach są lokalizowane kosze na śmieci na ulicach naszego Miasta?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że jeżeli chodzi o sprawę koszy wzdłuż ulicy Unijnej, to rozmawiał na ten temat z różnymi osobami i zdania są bardzo podzielone, to znaczy są duże obawy, że te kosze nie postoją tam długo.
Jeżeli chodzi o zasady, to póki co nie ma opracowanych takich zasad.
Radna Magdalena Nyćkowiak: Do zadań własnych gminy należy zapewnienie mieszkańcom targowiska. W związku z faktem, iż teren, na którym znajduje się obecnie Ryneczek został sprzedany mam pytanie co dalej w tej kwestii, czy jest pomysł na nową lokalizację targowiska?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że w kwestii nowej lokalizacji Ryneczku są bardzo konkretne dwa pomysły. Jeden z nich, najbardziej realny, jest na tyle kosztowny, że trzeba zrobić wyceny i zobaczyć, czy jest to pomysł trafny, bo może przekraczać nasze możliwości. Pierwsze negocjacje się już odbyły.
Radny Andrzej Sobiło zapytał, czy jest już po przetargu na równanie dróg gruntowych?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnemu, że na razie trwają przygotowania do przetargu na zamiatanie miasta. W dalszej kolejności odbędzie się przetarg na równanie ulic gruntowych (jest to kwestia dwóch, trzech tygodni).
Radny Andrzej Sobiło zapytał, czy Miasto ma podpisaną umowę z KOM-LUB-em dotyczącą równania dróg, bo swego czasu takie pomysły były.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnemu, że jeśli chodzi o KOM-LUB, to zostało podpisane, po ośmiu (8) miesiącach negocjacji, porozumienie regulujące sposób, zasady, koszty, normy czasowe realizacji, między innymi, utrzymania dróg, oraz porządku i czystości w mieście. Porozumienie to oraz załącznik, który stanowi jego integralną część, znajduje się na stronie internetowej Miasta, w dziale Ochrona Środowiska.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski zapytał, dlaczego na ul. Konopnickiej wycięto wszystkie drzewa?
Zdaniem radnego Marka Samulczyka, zgodnie z ustawą o budowie nowych dróg, usunięto drzewa wchodzące skrajnie w drogi.
Ta odpowiedź nie satysfakcjonowała radnego i poprosił Burmistrzów o odpowiedź na przyszłej sesji.
ad. 13
W wolnych głosach i wnioskach, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, poinformował o sprawach technicznych dotyczących funkcjonowania Rady, bieżących, oraz o terminie kolejnej sesji.
W dalszej kolejności, Zastępca Przewodniczącego Rady, Pani Wanda Suleja-Kot, odczytała pismo złożone przez mieszkańca Lubonia, Pana Roberta Korcza. Pismo skierowane było do Przewodniczącego Rady z prośbą o umieszczanie każdorazowo w porządku obrad sesji, jako punktu 3, co do kolejności, „wolnych głosów i wniosków”.
Wniosek ten uzasadniony był potrzebą szacunku o czas i troskę, oraz o dobro mieszkańców, którzy przychodząc na sesje rady, wskutek dotychczasowej praktyki są zmuszani czekać około 4 godzin na zabranie głosu i zgłoszenie swoich uwag lub postulatów.
/zał. Nr 16/ - Wniosek mieszkańca Lubonia Pana Roberta Korcza.
/zał. Nr 17/ - Odpowiedź Przewodniczącego Rady Ryszarda Olszewskiego z dnia 17 marca 2008r., na pismo złożone w dniu 28 lutego 2008r., w sprawie zmiany porządku obrad i zamieszczania każdorazowo w pkt 3 – „wolne głosy i wnioski”.
Radna Ewa Rogowicz, w imieniu Komisji Rewizyjnej, poruszyła sprawę „współpracy Burmistrza z Komisją Rewizyjną”. Komisja Rewizyjna odczuwa niedosyt, wręcz brak współpracy Burmistrza z Komisją. Komisja długo milczała. Doszło jednak do sytuacji, gdzie Komisja została zlekceważona przez Burmistrza. Zbliża się czas, w którym Komisja musi złożyć wniosek o udzielenie, bądź nie absolutorium. Komisji bardzo zależy na terminowym złożeniu tego wniosku, a ostatnio, niestety coraz częściej, Komisja odnosi wrażenie, że Burmistrzowi chyba mniej na tym zależy.
Komisja do tej pory odbyła 15 posiedzeń roboczych. Na te 15 posiedzeń, Burmistrz zaszczycił swoją obecnością Komisję aż jeden raz i drugi raz na wezwanie telefoniczne. Zastępca Burmistrza, Pan Rafał Marek, zaszczycił Komisję swoją obecnością cztery razy, z drugim Zastępcą Panem Marianem Walnym, Komisja nie miała okazji spotkać się ani razu. Pani Rogowicz powiedziała, że w Komisji Rewizyjnej pracuje już trzecią kadencję i jest przyzwyczajona do innej, lepszej współpracy Burmistrzów z Komisją. W poprzedniej kadencji, kiedy Zastępcą Burmistrza był Pan Ryszard Olszewski, uczestniczył we wszystkich posiedzeniach Komisji, nawet kiedy nie było to konieczne.
W konsekwencji, radna Ewa Rogowicz, po pierwsze zaapelowała o współpracę, po drugie ponowiła, po raz trzeci, wnioski Komisji przyjęte na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2007r.
/zał. Nr 18/ - Wnioski Komisji Rewizyjnej przyjęte na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2007r.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt powiedział, ze nie zgadza się z zarzutami przewodniczącej Komisji Rewizyjnej. Burmistrz po prostu wychodzi z założenia, że pracownicy Urzędu też są osobami kompetentnymi do udzielania odpowiedzi, czasami być może nawet bardziej od Burmistrza, a ponadto Burmistrz ma i chce mieć do pracowników zaufanie. Jeżeli jednak jest taka wola, aby Burmistrz również uczestniczył we wszystkich posiedzeniach Komisji, to nic nie stoi na przeszkodzie aby tak było. Burmistrz jest otwarty na współpracę z Komisją, ale ta otwartość musi działać w obydwie strony.
Radny Jakub Bielawski poruszył dwie kwestie. Pierwsza dotyczyła pracy komisji mieszkaniowej i przydzielania mieszkań komunalnych. Do radnego zgłosili się mieszkańcy Lubonia, którzy, mimo że spełniają kryterium metrażowe, otrzymali odmowę przydziału mieszkania, ponieważ posiadają umowę najmu lokalu. Wobec tej interpretacji, mieszkania komunalne, przysługują tylko i wyłącznie osobom bezdomnym, ponieważ każdy kto posiada, jakąkolwiek, umowę najmu, w zasadzie powinien otrzymywać odpowiedź odmowną. Umowa najmu może być zawierana również w sposób ustny. Tak więc w zasadzie, każdy mieszkaniec, który złożył wniosek o mieszkanie komunalne i mieszka gdziekolwiek, nie kwalifikuje się, aby takie mieszkanie otrzymać.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski powiedział, że jest uchwała Rady Miasta Luboń w sprawie przydziału mieszkań komunalnych i jest ustawa. Ze sprawą powinien zapoznać się radca prawny i jeżeli rzeczywiście są jakieś uchybienia w uchwale Rady, to zawsze można ją zmienić. Nie jest to jednak sprawa do rozpatrzenia na sesji.
Druga kwestia radnego Jakuba Bielawskiego dotyczyła lokali, w których sprawowane są przez radnych dyżury w I i III poniedziałek każdego miesiąca. Lokale, w których radni przyjmują mieszkańców urągają godności człowieka. Są brudne i zaśmiecone. W okręgu nr III, w lokalu znajdującym się w budynku Gimnazjum nr 1, lokal jest albo zamknięty, albo brudny, nie przygotowany aby przyjmować w nim ludzi. Te sytuacje powtarzają się nagminnie. Jak twierdzą pracownicy szkoły powodem jest to, że nie otrzymują informacji o dyżurach.
W związku z powyższym, radny złożył formalny wniosek do Przewodniczącego Rady, który kieruje pracą Rady, aby Rada Miasta Luboń, podjęła następującej treści stanowisko:
„Rada Miasta Lubo zobowiązuje Przewodniczącego Rady Miasta Lubo do opracowania w ciągu dwóch miesięcy, od dnia podjęcia niniejszego stanowiska, w oparciu o uwagi radnych, szczegółowych zasad dotyczących pełnienia dyżurów radnych, z uwzględnieniem: godzin dyżurów, miejsc dyżurów, oraz trybu przekazywania informacji o dyżurach do jednostek zarządzających obiektami, w których pełnione są dyżury”.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski odpowiedział radnemu, że dyżury zostały ustalone w czterech okręgach w Luboniu. Do jednostek zarządzających tymi obiektami, w których pełnione są dyżury, informacje dotarły. Harmonogram dyżurów do Biblioteki Miejskiej, Gimnazjum nr 1, Ośrodka Kultury rozwiozła Straż Miejska. W Urzędzie Miasta Harmonogram został wywieszony przez pracownika Biura Rady.
Ponieważ Przewodniczący Rady wyraził opinię, iż nie widzi możliwości, co jeszcze mógłby uczynić w tej kwestii, aby lokale były zawsze otwarte i przygotowane do dyżurów, zaproponował, aby wniosek ten przekazać Komisji Organizacyjno-Prawnej, celem modyfikacji.
Radny Jakub Bielawski wycofał więc powyższy wniosek z posiedzenia sesji i powiedział, ze przekaże go na posiedzenie Komisji Organizacyzjno-Prawnej.
Radna Magdalena Nyćkowiak poprosiła, aby terminy równania dróg gruntowych były ogłaszane na stronie miasta.
ad. 14
Protokół nr XVI nie został przyjęty. Oddalono jego przyjęcie na następną sesję, ze względu na wniesione uwagi.
ad. 15
Przewodniczący Ryszard Olszewski zakończył obrady XVII sesji Rady Miasta Luboń o godz. 22.30.
Załączniki:
/zał. Nr 6/ – Wydatki na komputery, części, akcesoria i oprogramowanie w 2007 roku – wydatki MOPS-u.
/zał. Nr 16/ - Wniosek mieszkańca Lubonia Pana Roberta Korcza.
/zał. Nr 18/ - Wnioski Komisji Rewizyjnej przyjęte na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2007r.
/zał. Nr 19/ - Lista obecności.