Protokół nr XIV/2007
z XIV sesji Rady Miasta Luboń,
która odbyła się 15 listopada 2007r.
w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu
Porządek obrad:
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
Propozycja uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia „Planu rozwoju lokalnego Miasta Luboń”.
Propozycja uchwały w sprawie zmiany budżetu miasta Luboń na rok 2007.
Propozycja uchwały w sprawie „Programu współpracy Miasta Luboń z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2008 roku”.
Propozycja uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.
Propozycja uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.
Propozycja uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.
Propozycja uchwały w sprawie przyznania Medalu „Zasłużony dla Miasta Lubonia”.
Interpelacje i zapytania.
Wolne głosy i wnioski.
Przyjęcie protokołu z XIII sesji Rady Miasta Luboń.
Zakończenie obrad.
ad. 1
Przewodniczący Rady Miasta, Ryszard Olszewski, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Po stwierdzeniu quorum 21 (dwudziestu jeden radnych) otworzył XIV sesję Rady Miasta Luboń.
W dalszej kolejności, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zaproponował rozszerzenie porządku obrad o sześć (6) uchwał podatkowych. Uchwały podatkowe, a więc akty prawa miejscowego, podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Biorąc pod uwagę, że uchwały podatkowe na 2008 rok powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia 2008r., oraz dłuższe, niż to bywało w poprzednich latach terminy publikacji, Przewodniczący Rady, zaproponował, aby Rada Miasta Luboń, podjęła przedmiotowe uchwały w listopadzie.
Z merytorycznego i prawnego punktu widzenia oraz zgodnie ze Statutem Miasta Luboń, uchwały mogły być przedmiotem obrad sesji, gdyż zostały zaopiniowane przez radcę prawnego, przez Komisję Budżetu i Finansów, a radni otrzymali uchwały podatkowe na dziesięć (10) dni przed sesją.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad zmianą porządku obrad, i zaproponował, aby uchwały podatkowe wprowadzić jako pierwsze punkty do porządku obrad, a kolejne punkty uległyby przesunięciu o jeden, aż do pkt 18.
Głosowanie:
za rozszerzeniem porządku obrad głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymał się od głosu:
radny Włodzimierz Kaczmarek.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem zmienionego porządku obrad głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny/
Porządek obrad został rozszerzony i w nowej wersji przedłożony wszystkim radnym.
/zał. Nr 1/ - Porządek obrad.
ad. 2
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie pierwszego projektu uchwały podatkowej - w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na rok 2008.
Wszystkie uchwały podatkowe przedstawiane były przez Kierownika Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Pana Mirosława Stromczyńskiego.:
Projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2008 ustala stawki podatku niższe od maksymalnych, określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2007r. Górne granice stawek kwotowych podatku od nieruchomości obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wskaźnik cen ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 13 lipca 2007 r. (M. P. Nr 44, poz. 524) wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2007 r. wyniósł 2,2 %.
Nawiązując do praktyki z lat ubiegłych, w projekcie uchwały, przedstawiono stawki podatku od nieruchomości na 2008r. wyższe w stosunku do stawek obowiązujących w roku 2007 zgodnie z ww. wskaźnikiem.
W dalszej kolejności głos zabrał, Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, Pan Lechosław Kędra, który poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z jednym wyjątkiem. Mianowicie, Komisja wnioskowała, aby:
w paragrafie 1 pkt 2 a projektu uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2008 pozostawić stawkę podatkową z bieżącego roku (0,51 zł od 1 m2 – bez zwiększania tej stawki o 2,2%, jak proponował Burmistrz).
wniosek I
Inny wniosek złożył radny Paweł Krzyżostaniak, który zwrócił uwagę, że podatki co roku podnoszone są o wskaźnik inflacji. Radny zaproponował odwrócenie tej tendencji w jednym przypadku, to jest w przypadku stawek związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, która jego zdaniem zachęcałaby przedsiębiorców do zakładania działalności.
Radny postawił następujący wniosek:
W roku 2007 stawka podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą wynosiła 17,67 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Rady wnioskował, aby w roku 2008 stawka ta wynosiła o 1 grosz mniej, w stosunku do roku 2007, tj. 17,66 zł d 1 m2 powierzchni użytkowej. - §1 pkt 2 b
Radny wyraził opinię, iż byłaby to symboliczna kwota, która nie miałaby większego znaczenia dla budżetu miasta. Ta obniżka dla budżetu miasta stanowiłaby ok. 2% mniej wpływów, tj. ok. 30 tys. zł rocznie.
wniosek II
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt był innego zdania, niż radny Krzyżostaniak i powiedział, że ta zdaniem radnego symboliczna kwota dla budżetu miasta, nie stanowiłaby w skali roku straty rzędu 30 tys. zł, a 70 tys. zł.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, Pan Lechosław Kędra, poinformował, że wniosek Pana Pawła Krzyźostaniaka był głosowany na Komisji Budżetu i Finansów i nie uzyskał poparcia. Za przyjęciem przedmiotowego wniosku głosowało – 2 radnych, przeciw – 4 radnych, wstrzymało się od głosu – 4 radnych.
Ponieważ więcej uwag nie było, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad złożonymi wnioskami, wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów, oraz wnioskiem radnego Pawła Krzyżostaniaka.
Głosowanie:
za wnioskiem I Komisji Budżetu i Finansów,aby:
w paragrafie 1 pkt 2 a projektu uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2008 pozostawić stawkę podatkową z bieżącego roku (0,51 zł od 1 m2 – bez zwiększania tej stawki o 2,2%, jak proponował Burmistrz), głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Stefan Krukowski.
przeciw I wnioskowi głosowali:
radny Ryszard Olszewski,
radna Ewa Rogowicz.
wstrzymali się od głosu:
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Lidia Białasik,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem I wniosku głosowało - 6 radnych, przeciw - 2 radnych, wstrzymało się od głosu – 13 radnych/
Wniosek I uzyskał poparcie.
Głosowanie:
za wnioskiem II, Pana Pawła Krzyżostaniaka, aby w roku 2008 stawka podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą wynosiła o 1 grosz mniej, w stosunku do roku 2007, tj. 17,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej głosowali:
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
r radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Sobiło.
przeciw II wnioskowi głosowali:
radny Andrzej Michalczyk,
radny Adam Dworaczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Ryszard Olszewski,
radna Ewa Rogowicz
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
wstrzymali się od głosu:
radny Lechosław Kędra,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Jerzy Paluszczak,
radna Lidia Białasik.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem II wniosku głosowało - 5 radnych, przeciw - 9 radnych, wstrzymało się od głosu – 7 radnych/
Wniosek II nie uzyskał poparcia.
Po przegłosowaniu wszystkich wniosków, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2008, z uwzględnieniem przegłosowanego wniosku Komisji Budżetu i Finansów.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
/zał. Nr 2/ - Uchwała nr XIV/80/2007 Rady Miasta Lub oń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2008.
ad. 3
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie drugiego projektu uchwały podatkowej - w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008.
Zwyczajowo projekt uchwały przedstawił Kierownik Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Pan Mirosław Stromczyński.:
Ustalając stawki podatku od środków transportowych przyjęto ich wysokość na poziomie niższym od stawek maksymalnych.
Podstawową zasadą ustalenia stawek podatku od środków transportowych na 2008r. był ich wzrost o 2,2% w stosunku do stawek obowiązujących w roku 2007. Jednocześnie w celu ułatwienia podatnikom wypełniania deklaracji proponuje się zaokrąglenie stawek do pełnych złotych.
Podobnie jak w latach poprzednich wykorzystano również uprawnienie zawarte w art.10
ust. 3 i dokonano zróżnicowania stawek podatku od środków transportowych w zależności od:
- grup tonażowych samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych lub balastowych oraz
przyczep i naczep,
- liczby miejsc do siedzenia autobusu,
- roku produkcji.
Zrezygnowano z różnicowania stawek w zależności od rodzaju silnika, uznając,
że zróżnicowanie stawek ze względu na rok produkcji środka transportowego w wystarczającym stopniu uwzględnia oddziaływanie pojazdu na środowisko.
Komisja Budżetu i Finansów zaopiniowała projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008 pozytywnie, nie wnosząc żadnych uwag.
Radni:
Jakub Bielawski, Magdalena Joanna Nyćkowiak, złożyli do projektu uchwały następujący wniosek:
Wniosek:
o ustalenie jednakowej stawki preferencyjnej dla wszystkich pojazdów wyprodukowanych po 31 grudnia 2001r. na równej wysokości 10%, względem stawek zaproponowanych przez Burmistrza na rok 2008 dla pojazdów wyprodukowanych do 31 grudnia 2001r.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem wniosku złożonego przez radnych Jakuba Bielawskiego i Magdalenę Nyćkowiak.
Głosowanie w sprawie przyjęcia wniosku:
za wnioskiem głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
przeciw wnioskowi głosowali:
radny Andrzej Michalczyk,
radny Adam Dworaczyk,
radna Lidia Białasik,
radny Ryszard Olszewski,
radna Ewa Rogowicz,
radny Stefan Krukowski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak.
wstrzymali się od głosu:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak.
/za przyjęciem wniosku głosowało - 2 radnych, przeciw - 7 radnych, wstrzymało się od głosu – 12 radnych/
Wniosek nie uzyskał poparcia.
Wobec nie uchwalenia I wniosku, ci sami radni złożyli II wniosek.
II wniosek:
o ustalenie jednej stawki od środków transportowych wyciągniętej ze średniej arytmetycznej stawek podatkowych zaproponowanych w projekcie przedstawionym przez Burmistrza dla pojazdów wyprodukowanych przed 1 stycznia 2002r. i po 31 grudnia 2001r.
Głosowanie w sprawie przyjęcia II wniosku:
za II wnioskiem głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
przeciw II wnioskowi głosowali:
radny Andrzej Michalczyk,
radna Lidia Białasik,
radny Ryszard Olszewski,
radna Ewa Rogowicz,
radny Stefan Krukowski,
radny Lechosław Kędra,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Magdalena Woźniak-Patej.
wstrzymali się od głosu:
radny Adam Dworaczyk,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Jerzy Paluszczak,
radny Paweł Krzyżostaniak,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Anna Sawicka-Baraniak.
/za przyjęciem II wniosku głosowało - 3 radnych, przeciw - 8 radnych, wstrzymało się od głosu – 10 radnych/
Wniosek II nie uzyskał poparcia.
Wobec nie uchwalenia I oraz II wniosku, radni: Jakub Bielawski, Magdalena Nyćkowiak, złożyli III wniosek.
III wniosek:
Dla wszystkich pojazdów posiadających napęd elektryczny, gazowy lub napęd na biopaliwo ustala się stawkę podatkową w wysokości 95% stawek podatkowych w §1.
Głosowanie w sprawie przyjęcia III wniosku:
za III wnioskiem głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Adam Dworaczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski.
przeciw III wnioskowi głosowali:
radny Andrzej Michalczyk,
radna Lidia Białasik,
radny Ryszard Olszewski,
radna Ewa Rogowicz,
radny Stefan Krukowski.
wstrzymali się od głosu:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak.
/za przyjęciem III wniosku głosowało - 4 radnych, przeciw - 5 radnych, wstrzymało się od głosu – 12 radnych/
Wniosek III nie uzyskał poparcia.
Wszystkie trzy wnioski upadły.
Więcej wniosków nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008 – bez zmian.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
przeciw głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 2 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
/zał. Nr 3/ - Uchwała nr XIV/81/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. W sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008.
ad. 4
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie trzeciego projektu uchwały podatkowej - w sprawie opłaty targowej na rok 2008.
Jak wyżej projekt uchwały przedstawił Kierownik Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Pan Mirosław Stromczyński.:
Stosownie do dyspozycji art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy określa wysokość stawek opłaty targowej i ich zróżnicowanie w zależności od sposobu sprzedaży oraz określiła inkasentów i wysokość ich wynagrodzenia.
Zgodnie z niniejszą uchwałą stawki opłaty targowej na 2008r. rosną o 2,2 % w stosunku do opłat obowiązujących w roku 2007. Jednocześnie w celu ułatwienia poboru opłaty proponuje się zaokrąglenie stawek do pełnych dziesiątek groszy.
Komisja Budżetu i Finansów zaopiniowała projekt uchwały w sprawie opłaty targowej na rok 2008 pozytywnie, nie wnosząc żadnych uwag.
Wniosków do projektu uchwały nie było.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie opłaty targowej na rok 2008 – bez zmian.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymała się od głosu:
radna Magdalena Woźniak-Patej.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymała się od głosu – 1 radna/
/zał. Nr 4/ - Uchwała nr XIV/82/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie opłaty targowej na rok 2008.
ad. 5
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie czwartego projektu uchwały podatkowej - w sprawie obniżenia ceny skupu żyta dla celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008.
Jak wyżej projekt uchwały przedstawił Kierownik Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Pan Mirosław Stromczyński.:
Stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984r o podatku rolnym (j.t. Dz.U z 2006r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) rada gminy może dokonać obniżenia ceny skupu przyjmowanej jako podstawę obliczania podatku rolnego.
Podatek rolny za rok podatkowy wynosi :
1) od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych - równowartość pieniężną 2,5 q żyta,
2) od 1 ha dla pozostałych gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych - równowartość pieniężną 5 q żyta
- obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
Biorąc pod uwagę różnicę cen między rokiem bieżącym a poprzednim dokonano obniżenia ceny do poziomu 70% ceny podanej w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Komisja Budżetu i Finansów zaopiniowała projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta dla celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008 pozytywnie, nie wnosząc żadnych uwag.
W dyskusji zabrał głos jedynie radny Jakub Bielawski, który zapytał, czy uchwalenie tej uchwały to realna obniżka, czy zwiększenie podatku?
Kierownik Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Pan Mirosław Stromczyński odpowiedział, że to zwiększenie.
Wniosków nie było.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta dla celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008– bez zmian.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
radny Adam Dworaczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 17 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 4 radnych/
/zał. Nr 5/ - Uchwała nr XIV/83/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie obniżenia ceny skupu żyta dla celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008.
ad. 6
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie piątego projektu uchwały podatkowej - w sprawie opłaty od posiadania psów na rok 2008.
Jak wyżej projekt uchwały przedstawił Kierownik Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Pan Mirosław Stromczyński.:
Projekt przewiduje, że stawki opłaty od posiadania psów na 2008r. rosną o 2,2 % w stosunku do stawek podatku obowiązujących w roku 2007. Jednocześnie w celu ułatwienia poboru proponuje się zaokrąglenie stawek do pełnych złotych.
Komisja Budżetu i Finansów zaopiniowała projekt uchwały w sprawie opłaty od posiadania psów na rok 2008 pozytywnie, nie wnosząc żadnych uwag.
Do projektu uchwały wniosek złożył radny Paweł Radosław Krzyżostaniak, aby w roku 2008 zrezygnować z opłaty od posiadania psów.
Wniosek I
Wniosek II złożyli radni:
Jakub Bielawski, radna Magdalena Joanna Nyćkowiak:
o obniżenie, do wysokości 10,00 zł, opłaty za posiadanie jednego psa i do 15,00 zł od drugiego i każdego następnego psa.
Więcej wniosków nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem I wniosku.
Głosowanie:
za przyjęciem I wniosku - Pana Krzyżostaniaka głosowali:
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
przeciw wnioskowi głosowali:
radny Adam Dworaczyk,
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Magdalena Woźniak-Patej.
wstrzymali się od głosu:
radna Lidia Białasik,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Andrzej Sobiło,
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Marek Samulczyk,
radna Wanda Suleja-Kot.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem I wniosku głosowało - 3 radnych, przeciw - 10 radnych, wstrzymało się od głosu – 8 radnych/
Wniosek I nie uzyskał poparcia.
W dalszej kolejności, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem II wniosku.
Głosowanie:
za przyjęciem II wniosku – radnego Jakuba Bielawskiego i radnej Magdaleny Joanny Nyćkowiak głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Paweł Krzyżostaniak,
radny Andrzej Sobiło,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
przeciw wnioskowi głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Ryszard Olszewski,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Stefan Krukowski,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radny Adam Dworaczyk,
radna Lidia Białasik.
wstrzymali się od głosu:
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Bogdan Jędrzejewski.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem II wniosku głosowało - 5 radnych, przeciw - 12 radnych, wstrzymało się od głosu – 4 radnych/
Wniosek II nie uzyskał poparcia.
Ponieważ obydwa wnioski upadły, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie opłaty od posiadania psów na 2008 rok w kształcie zaproponowanym przez Burmistrza – bez zmian.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek.
przeciw głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
wstrzymali się od głosu:
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 15 radnych, przeciw - 4 radnych, wstrzymało się od głosu – 2 radnych/
/zał. Nr 6/ - Uchwała nr XIV/84/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie opłaty od posiadania psów na rok 2008
ad. 7
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie ostatniego projektu uchwały podatkowej - w sprawie wzorów formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania w podatku od nieruchomości.
Jak wyżej projekt uchwały przedstawił Kierownik Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Pan Mirosław Stromczyński.:
Zgodnie z art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy:
informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych przeznaczonych dla osób fizycznych,
oraz deklaracji na podatek od nieruchomości przeznaczonych dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych.
W formularzach zawarte są dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.
Obowiązujące dotychczas formularze deklaracji oraz informacji na podatek od nieruchomości skorygowano w celu uaktualnienia listy zwolnień w podatku wynikających z ustawy oraz z uchwały Rady Miasta Luboń. Dodano również pozycję dotyczącą wskazania daty zmiany w przypadku korekty informacji i deklaracji w trakcie roku podatkowego.
Komisja Budżetu i Finansów zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wzorów formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania w podatku od nieruchomości pozytywnie, nie wnosząc żadnych uwag.
Żadnych wniosków nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały, w kształcie przedstawionym przez Burmistrza, w sprawie wzorów formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania w podatku od nieruchomości.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk.
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Sobiło,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 18 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 3 radnych/
/zał. Nr 7/ - Uchwała nr XIV/85/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie wzorów formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania w podatku od nieruchomości.
ad. 8
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Burmistrzowi i poprosił o przedstawienie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia „Planu rozwoju lokalnego Miasta Luboń”.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt:
Zmiany dokonane w Planie Rozwoju Lokalnego Miasta Luboń wynikają z potrzeby dostosowania Wieloletniego Planu Inwestycyjnego do potrzeb budżetu miasta na rok 2008. Plan przewiduje częściowe dofinansowanie budowy hali widowiskowo sportowej ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 4.000.000 zł. Kanalizacja sanitarna na terenie Lasku zostanie wybudowana przy współudziale środków Funduszu Spójności oraz Spółki Aquanet S.A. Przewiduje się dofinansowanie budowy lokali socjalnych ze środków Funduszu Dopłat w wysokości 470.000 zł.
W dalszej części, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił, aby o projekcie uchwały wyraziły opinie Komisje, które opiniowały Plan rozwoju lokalnego, to znaczy Komisja Komunalna oraz Komisja Budżetu Finansów.
Przewodniczący Komisji Komunalnej – Pan Włodzimierz Kaczmarek:
Komisja Komunalna zajmowała się Planem dwukrotnie. Po raz pierwszy 8 października br.
W związku z wątpliwościami, wynikającymi z wysokości zaangażowania środków własnych w roku 2008, wysokości wydającej się nierealną, Komisja na tym posiedzeniu odstąpiła od wyrażenia swojej opinii, do czasu uwzględnienia tej części Planu w budżecie.
Kolejne posiedzenie odbyło się 5 listopada, na którym Komisja zajmowała się zmodyfikowanym Planem, w części dotyczącej roku 2008.
W konsekwencji Komisja Komunalna, poprzez głosowanie (za-7, przeciw-0, wstrzymujących-4), zaopiniowała Plan rozwoju lokalnego Miasta Luboń pozytywnie.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Lechosław Kędra:
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu rozwoju lokalnego, przygotowany przez Burmistrza, stosunkiem głosów za-4, przeciw-0, wstrzymujących-5.
Po przedstawieniu stanowisk wypracowanych na Komisjach, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski otworzył dyskusję.
Głos w dyskusji zabrał radny Włodzimierz Kaczmarek, który powiedział, że na posiedzeniach Komisji Komunalnej podnoszona była też sprawa połączenia dwóch inwestycji w jedno zadanie, to znaczy połączenia budowy kanalizacji sanitarnej w ulicy Fabrycznej i rejonie ulicy Dworcowej. Te dwie inwestycje, kiedyś stanowiące oddzielne zadania, nie mają ze sobą nic wspólnego, w tym sensie, że jedna nie warunkuje drugiej. Zdaniem Pana Kaczmarka, dla przejrzystości tego zadania, należałoby rozdzielić te dwie inwestycje. Dałoby to pełny obraz, jakie środki są przekazywane na jedno przedsięwzięcie, a jakie na drugie.
W konsekwencji, z upoważnienia Klubu „Wspólny Luboń”, Pan Kaczmarek złożył wniosek, aby w budżecie na 2008 rok, w inwestycjach, rozdzielić te dwa zadania.
Radna Wanda Suleja-Kot zwróciła uwagę, że wszystkie zadania w Planie rozwoju lokalnego są rozpisane bardzo przejrzyście, jedynie w zadaniu 07 brakuje konkretnych informacji, np., na jakie ulice są już przygotowane projekty i czy w ogóle są one przygotowywane. Radna wyraziła się, że to zadanie potraktowano bardzo enigmatycznie.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt odpowiedział radnej, że proces projektowania jest bardzo długi. Na dzień dzisiejszy jest zrobiony projekt na budowę ul. Krótkiej.
Więcej uwag i wniosków nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski przypomniał wniosek Klubu „Wspólny Luboń”, aby w budżecie na 2008 rok, w inwestycjach, rozdzielić te dwa zadania, to znaczy przedsięwzięcie budowy kanalizacji sanitarnej w ulicy Fabrycznej i budowę kanalizacji sanitarnej w ulicy Dworcowej.
Wniosek ten nie był głosowany, ponieważ zostanie on uwzględniony dopiero w budżecie na 2008 rok.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził więc głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia „Planu rozwoju lokalnego Miasta Luboń”.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk.
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Sobiło,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radny Zbigniew Ziółkowski.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 18 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 3 radnych/
/zał. Nr 8/ - Uchwała nr XIV/86/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia „Planu rozwoju lokalnego Miasta Luboń”.
ad. 9
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Skarbnikowi Miasta i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2007.
Skarbnik Miasta Teresa Socha:
I.Dochody budżetu Miasta Luboń zwiększa się łącznie o kwotę 101.782,00 zł to jest do kwoty 46.317.914,00 zł.
Dz. 010
Rozdział 01095
§2010 – zwiększa się plan dochodów o kwotę 814,00 zł tytułem zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego do produkcji rolnej (pismo W.W. FB.I-5.3011-591/07).
Dz. 801
Rozdział 80195
§2030 – zwiększono łącznie plan dotacji celowej o kwotę 49.597,00 zł w tym: 7.057,00 zł to środki przeznaczone na dofinansowanie pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników (III transza), 42.300,00 zł to środki przeznaczone na dofinansowanie zakupu i instalacji zestawów do monitoringu wizyjnego w szkołach oraz 240,00 zł to środki na dofinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do rozpatrzenia wniosków nauczycieli o wyższy stopień awansu zawodowego (pisma WW FB.I-6.3011-610/07, FB.I-6.3011-586/07, FB.I-7.3011-599/07).
Dz. 854
Rozdział 85415
w §2030 – zwiększono łącznie plan dotacji celowej o kwotę 51.371,00 zł w tym: 51.279,00 zł to środki przeznaczone na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym oraz 92,00 zł to środki przeznaczone na dofinansowanie zakupu jednolitego stroju dla uczniów (II transza) (pisma WW FB.I-6.3011-510/07, FB.I-6.3011-571/07, FB.I-6.3011-592/07).
II. Wydatki budżetu Miasta Luboń zwiększa się łącznie o kwotę 101.782,00 zł to jest do kwoty 47.063.298,00 zł.
Dz. 010
Rozdział 01095 – Pozostała działalność
plan wydatków na zwrot rolnikom części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zwiększa się o kwotę 814,00 zł. Środki pochodzą z dotacji celowej.
Dz. 700
Rozdział 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami
plan wydatków na wynagrodzenia dla członków Komisji mieszkaniowej zwiększa się o kwotę 6.000,00 zł z powodu większej liczby posiedzeń zaplanowanych do końca roku niż wcześniej uwzględniono w planie.
Dz. 710
Rozdział 71004 – Plany zagospodarowania przestrzennego
plan wydatków na plany zagospodarowania przestrzennego zmniejsza się o kwotę 98.000,00 zł z powodu wstrzymania prac nad innymi planami w związku z koniecznością wykonania w pierwszej kolejności zmiany studium zagospodarowania przestrzennego.
Dz. 750
Rozdział 75022 – Rady gmin
plan wydatków na funkcjonowanie rady miasta zwiększa się o kwotę 24.000,00 zł z tytułu między innymi nieplanowanych kosztów szkoleń radnych (2.200,00 zł), zakupu kserokopiarki (2.300,00 zł) oraz wzrostu diet radnych z powodu wzrostu stawek dla protokolantów i wiceprzewodniczących komisji (rocznie 14.000,00 zł).
Rozdział 75023 – Urzędy gmin
plan wydatków w grupie wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń zwiększa się o kwotę 35.591,00 zł z tym wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi stanowią 21.591,00 zł (gospodarz obiektu przy ul. Rzecznej 12.700,00 zł – w zmianie budżetu we wrześniu uwzględniono tylko środki przesunięte z rozdziału 92601, wypłacony ekwiwalent za urlop oraz uwzględniono brakujące składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 5.000,00 zł). Ponadto w wynagrodzeniach bezosobowych wprowadzono do planu koszty zastępstwa procesowego w kwocie ok. 14.000,00 zł.
Rozdział 75075 – Promocja jednostek samorządu terytorialnego
dokonano przesunięcia kwoty 6.000,00 zł z wynagrodzeń i pochodnych do pozostałych wydatków bieżących z powodu nie wystąpienia w ciągu roku budżetowego tego rodzaju wydatków.
Dz. 751
Rozdział 75108 – Wybory do Sejmu i Senatu
po końcowym rozliczeniu poniesionych wydatków w związku z przeprowadzonymi wyborami dokonano przesunięcia kwoty 2.459,00 zł w ramach zaplanowanych wcześniej grup wydatków.
Dz. 754
Rozdział 75403 – Jednostki terenowe Policji
plan wydatków bieżących na zakup paliwa na potrzeby Komisariatu Policji w Luboniu zwiększono o kwotę 4.000,00 zł (paliwo zostanie przekazane na podstawie umowy darowizny).
Rozdział 75414 – Obrona cywilna
plan wydatków bieżących na obronę cywilną zmniejsza się o kwotę 5.000,00 zł z powodu realizowania zadań z zakresu obrony cywilnej w ramach umowy o pracę, a nie jak planowano w budżecie przez ich zlecanie firmie.
Dz. 756
Rozdział 75647 – Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych
plan wydatków na wynagrodzenia i pochodne zwiększa się o kwotę 5.000,00 zł z powodu wypłat wynagrodzeń za dostarczanie upomnień podatkowych
Dz. 758
Rozdział 75818
Zaplanowano rezerwę celową w kwocie 50.000,00 zł tytułem zabezpieczenia środków na dowożenie niepełnosprawnych dzieci do szkół w Poznaniu w br. do czasu przedstawienia pełnego rozliczenia kosztów przez spółkę „Translub”, która to zadanie realizuje.
Dz. 801
Rozdział 80104 – Przedszkola
plan dotacji dla przedszkoli zmniejsza się łącznie o kwotę 50.000,00 zł na podstawie
przekazanych kwot dotacji za 9 miesięcy br i prognozowanych wydatków do końca roku
(na podstawie liczby dzieci uczęszczających od m-ca września)
Rozdział 80195 – Pozostała działalność
plan na wydatki bieżące zwiększa się kwotę 7.297,00 zł w tym 7.057,00 zł to środki
na dofinansowanie pracodawcom kosztów związanych z przygotowaniem zawodowym
młodocianych oraz 240,00 zł to środki przeznaczone na sfinansowanie prac komisji
egzaminacyjnych związanych z awansem zawodowym nauczycieli.
W wydatkach majątkowych zaplanowano kwotę 50.000,00 zł na zakup i instalację
zestawów do monitoringu wizyjnego w szkołach podstawowych i gimnazjach.
Środki w wysokości 42.300,00 zł pochodzą z dotacji celowej natomiast kwota 7.700,00 zł
stanowi udział miasta stosownie do warunków otrzymania dofinansowania.
Dz. 852
Rozdział 85202 – Domy pomocy społecznej
planowane wydatki na opłaty w DPS-ach zmniejsza się o 6.000,00 zł ze względu na rezygnacje i zgon osób, którym Ośrodek przyznał wcześniej miejsce w DPS.
Rozdział 85214 – Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Zmniejsza się plan wydatków bieżących o kwotę 35.000,00 zł ponieważ planowana pomoc
w zakresie udzielania zasiłków nie zostanie udzielona w prognozowanej wcześniej wysokości ze względu na mniejszą ilość osób ubiegających się o zasiłek lub pomoc w naturze niż wcześniej zakładano.
Rozdział 85215 – Dodatki mieszkaniowe
zmniejsza się plan wydatków na wypłaty dodatków mieszkaniowych o kwotę 7.500,00 zł z powodu mniejszej liczby osób korzystających z tego rodzaju pomocy niż przyjęto do ustalenia budżetu na rok 2007.
Rozdział 85219 – Ośrodki pomocy społecznej
w §6060, tj. w pozycji wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 30.000,00 zł środki na zakup samochodu dla Ośrodka Pomocy Społecznej.
Rozdział 85295 – Pozostała działalność
w §2820 zmniejszono zaplanowaną kwotę o 10.667,00 zł z powodu niewydatkowania
środków na realizację zadania w zakresie wydawania obiadów przez SLDW (zadanie całoroczne, zapisano kwotę w umowie stosownie do okresu jej obowiązywania).
Dz. 853
Rozdział 85305 – Żłobki
plan dotacji celowej dla miasta Poznania tytułem refundacji kosztów pobytu dzieci z Lubonia w żłobkach w Poznaniu zmniejsza się o kwotę 60.000,00 zł z powodu mniejszej liczby dzieci uczęszczających w ciągu roku niż wcześniej planowano.
Dz. 854
Rozdział 85412 – Kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej a także szkolenia młodzieży
w §2820 zmniejsza się plan dotacji o kwotę 1.200,00 zł z powodu niepodpisania umowy przez SLDW na realizację zadania z zakresu wypoczynku dzieci.
Rozdział 85415 – Pomoc materialna dla uczniów
plan wydatków na wypłatę stypendiów o charakterze socjalnym zwiększa się o kwotę 15.371,00 zł z tego wprowadza się do planu wypłat stypendiów środki pochodzące z dotacji celowej w wysokości 51.371,00 zł zaś zmniejsza się udział środków własnych miasta o kwotę 36.000,00 zł.
Dz. 900
Rozdział 90003 – Oczyszczanie miast i wsi
plan wydatków na oczyszczanie miasta zwiększa się o kwotę 90.000,00 zł z powodu niedoszacowania wydatków w tym zakresie na etapie projektu budżetu na rok 2007. Wydatki zaplanowano na poziomie przewidywanego wykonania do końca roku 2006. Przetarg na zamiatanie ulic rozstrzygnięto na kwotę 360.000,00 zł (w roku 2006 – 310.000,00 zł). Ponadto wartość prac w zakresie oczyszczania miasta przez spółkę KOM-LUB jest wyższa niż w roku poprzednim.
Rozdział 90004 – Utrzymanie zieleni w miastach i gminach
w związku z koniecznością kontynuowania zadań w zakresie utrzymania zieleni zaistniała konieczność zwiększenia planu o kwotę 50.000,00 zł ze względu na niewystarczające środki na utrzymanie zieleni w GFOŚiGW.
Dz. 921
Rozdział 92105 – Pozostałe zadania w zakresie kultury
w §2820 zmniejszono plan dotacji celowej o kwotę 2.667,00 zł na realizację zadania całorocznego tj. proporcjonalnie do okresu na który SLDW podpisało umowę.
Dz. 926
Rozdział 92605 – Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu
w §2830 zmniejszono niewykorzystane środki na realizację zadania publi8cznego o kwotę 257,00 zł.
Rozdział 92695 – Pozostała działalność
plan wydatków majątkowych na projekty na zagospodarowanie terenów wokół „wzgórza papieskiego” zwiększa się o 10.000,00 zł z powodu wyższych niż planowano kosztów opracowania projektu.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie, w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń, opinii Komisji Budżetu i Finansów.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Pan Lechosław Kędra:
Komisja zaopiniowała zmiany w budżecie pozytywnie i przegłosowała je jednogłośnie, ale w dyskusji analizowana była sprawa dofinansowania do dowozu dzieci do szkół.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt wyjaśnił Komisji, że jest to nowa sprawa, że będą w tej sprawie prowadzone rozmowy z Prezesem „Translubu” i w najbliższym czasie zostanie ona wyjaśniona.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek poinformował, że zainicjował w tej sprawie spotkanie z Prezesem „Translubu” i Panem Zygmanowskim, który odpowiada za tę działalność Firmy „Translub”. Ponieważ były duże zastrzeżenia, co do jakości usług świadczonych przez dotychczasowego przewoźnika, zrezygnowano z formy przetargu. Zorganizowano spotkanie, w którym uczestniczyli rodzice dzieci, które korzystają z tej formy przejazdu. Część rodziców miała duże wątpliwości do świadczonych przez tę firmę usług, a jednym z zarzutów było stwierdzenie, iż w niektórych dniach dzieci przebywały w autobusie ponad cztery godziny. Wynikało to z tego, że poprzednio przewoźnik, świadczył tę usługę nie tylko dla dzieci z Lubonia, ale również z innych gmin.
Faktem jest, iż uprzednio Prezes Firmy „Translub”, zarówno na spotkaniu z Burmistrzem jak i na Komisji Rady, deklarował, że jest w stanie zmieścić się w tych samych kosztach, na podstawie których świadczyła usługi poprzednia firma.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski powiedział, że skoro Firma „Translub” deklarowała, że jest w stanie zmieścić się w tych samych kosztach, to dziwi go fakt, że koszty tej usługi mają wzrosnąć o 50.000,00 zł. Dlatego, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski złożył wniosek, aby 50.000,00 zł, które ma powiększyć wydatki na dowożenie dzieci do szkół, przesunąć do rezerwy budżetowej i po dokładnym przeanalizowaniu tych kosztów, wprowadzić ewentualnie do budżetu.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek powiedział, że rzeczywiście nie zna w obecnej chwili szczegółów zawartych w umowie dotyczących dowożenia dzieci do szkół, nie zna zestawienia kosztów, itd., i ponieważ nie ma w tej sprawie dogłębnej wiedzy, poprosił aby tą sprawą zajęła się Komisja Budżetu i Finansów z udziałem Prezesa „Translubu” Pana Bernata.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad wnioskiem.
Głosowanie:
za wnioskiem aby 50.000,00 zł, które ma powiększyć wydatki na dowożenie dzieci do szkół, przesunąć do rezerwy budżetowej i po dokładnym przeanalizowaniu tych kosztów, wprowadzić ewentualnie do budżetu. głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Lidia Białasik,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
przeciw głosował:
radny Andrzej Michalczyk.
wstrzymali się od głosu:
radny Adam Dworaczyk,
radny Stefan Krukowski,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radna Magdalena Woźniak-Patej.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem wniosku głosowało - 16 radnych, przeciw - 1 radny, wstrzymało się od głosu – 4 radnych/
Wniosek uzyskał poparcie.
Więcej wniosków do budżetu nie było.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2007.
Głosowanie:
za uchwałą głosowali:
radny Włodzimierz Kaczmarek
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem zmian w budżecie głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
/zał. Nr 9/ - Uchwała nr XIV/87/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2007.
ad. 10
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Zastępcy Burmistrza i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Miasta Luboń z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2008 roku”.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek:
Zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, o których mowa w cytowanej ustawie.
Zasadniczo przedstawiony Radzie Program nie różni się od zeszłorocznego, oprócz tego, że Burmistrzowie prezentują nowe podejście co do sfery realizacji zadań. To znaczy w pkt 8, zamiast wyszczególniania konkretnych zadań, zamieszczonych zostało 11 punktów z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie, oraz trzy nowe punkty, tj. ochrona i promocja zdrowia, ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich.
Kształt tego Programu był konsultowany z organizacjami pozarządowymi, które miały również szansę złożenia swoich wniosków i propozycji.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przedstawienie stanowisk Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Sfery Społecznej Pan Andrzej Sobiło:
Komisja Sfery Społecznej wyraziła o Programie opinię pozytywną i przyjęła go jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Organizacyjno-Prawnej Pan Andrzej Michalczyk:
Komisja Organizacyjno-Prawna wyraziła opinię pozytywną i przegłosowała propozycję uchwały w kształcie przedstawionym przez Burmistrza.
Dalej Pan Michalczyk dodał, że na Komisji pojawiły się wątpliwości dotyczące zakresu wyznaczania konkursu, itd., dlatego zadał sobie trochę trudu i poszukał w różnych materiałach źródłowych. Ukazała się też na ten temat informacja w Gazecie Wyborczej i dlatego może śmiało powiedzieć, że Program jest jak najbardziej celowy, a dobrym też przykładem może być gmina Mosina, która dokładnie w takiej samej formie podjęła uchwałę, jaką przedstawił Burmistrz i ogłosiła już konkurs.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski powiedział, że Jego zdaniem Program jest sprzeczny, co najmniej w dwóch miejscach. Pierwszym takim miejscem, na które wskazał. to zapis na str. 2 pkt III pdpkt 1 – Rada Miasta – w zakresie wyznaczania przedmiotu i form współpracy ..., oraz na str. 5 pkt VIII, gdzie jest mowa o obszarach współpracy. Przewodniczący Rady powiedział, że jako radny chciałby wiedzieć, co w tych obszarach współpracy będzie się mieścić. Dodał, że On również zadał sobie trochę trudu i przejrzał Program uchwalony przez Radę Miasta Poznania, który również jest bardzo podobny do naszego, ale z tą różnicą, że integralną częścią tej uchwały jest załącznik, w którym dookreślone zostały zasady wyłaniania ofert. W naszej natomiast uchwale jest dowolność. Dlatego, Przewodniczący Rady, w imieniu Klubu „Wspólny Luboń” złożył wniosek, aby w rozdz. VIII, po pkt 2, dodać pkt 3 – Komisja Sfery Społecznej wyznacza listę zadań będących przedmiotem konkursu.
Taki zapis spowoduje czytelność i pełną przejrzystość uchwały oraz da Radzie możliwość kontroli.
Dyskusja w tej sprawie była długa, a zdania radnych na ten temat były podzielone.
Radny Andrzej Michalczyk argumentował, między innymi, iż zawężanie kryteriów do konkretnych zadań, nie pozwala na konkurowanie, samo organizowanie się społeczności lokalnej, gdyż powinno być tak, że wygrywa najlepszy. Rady zwrócił również uwagę, że podobne zasady funkcjonują w Unii Europejskiej.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek wyraził opinię, iż Program powinien być otwarty na wszystkich, a nie dopasowywany do konkretnych stowarzyszeń.
Były też inne głosy, na przykład Pani Ewy Rogowicz, która wyraziła opinię, że my, jako Miasto, mamy obowiązek zapoznać się, jakie mieszkańcy mają potrzeby, a nie spełniać „życzenia” Stowarzyszeń.
Dyskusję w tej sprawie zakończyła opinia wydana przez radcę prawnego Pana Przemysława Czaczyka, który powiedział, że wyraża poważną wątpliwość, co do legalności, zaproponowanego przez Klub „Wspólny Luboń”, zapisu. Kompetencje do uchwalania Programu ma Rada, jako całość, a więc wolą Rady, w zależności od sposobu sformułowania tego tekstu, przyjęcie go na zasadzie ogólności, lub na zasadzie uszczegółowienia, przez wskazanie zadań. Natomiast poprawka zaproponowana przez Klub „Wspólny Luboń” doprowadziłaby do tego, że Program uchwalany byłby przez gremium mniejsze, niż Rada, a Rada takich kompetencji przekazać nie może.
Wydana przez radcę prawnego opinia, spowodowała, że Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, wycofał złożony w imieniu Klubu „Wspólny Luboń”, wniosek.
Więcej uwag nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Miasta Luboń z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2008 roku”.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
przeciw głosował:
radny Bogdan Jędrzejewski.
wstrzymali się od głosu:
radny Lechosław Kędra,
radny Ryszard Olszewski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Andrzej Sobiło,
radny Marek Samulczyk.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny na sali obrad: radny Włodzimierz Kaczmarek.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 13 radnych, przeciw - 1 radny, wstrzymało się od głosu – 6 radnych/
/zał. Nr 10/ - Uchwała nr XIV/88/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Miasta Luboń z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2008 roku”.
ad. 11 i ad. 12
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Zastępcy Burmistrza i poprosił o przedstawienie projektów dwóch uchwał: w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń, oraz w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek:
Ustawa z dnia 15 lipca 2004r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw zobowiązuje organ prowadzący szkołę do dostosowania kryteriów i trybu przyznawania nagród nauczycielom do stanu prawnego wynikającego z art. 49 Karty Nauczyciela. Regulamin został uzgodniony z uprawnionymi przedstawicielami Związku Nauczycielstwa Polskiego – Zarząd Oddziału w Luboniu oraz przez Międzyzakładową Komisję NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania - Region Wielkopolska .
Ustawa z dnia 15 lipca 2004r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw zobowiązuje organ prowadzący szkołę do dostosowania kryteriów i trybu przyznawania dodatków do wynagrodzenia do obowiązującego stanu prawnego.
Regulamin wynagradzania nauczycieli określa poszczególne składniki wynagrodzenia oraz zasady ich przyznawania. Regulamin został uzgodniony z uprawnionymi przedstawicielami Związku Nauczycielstwa Polskiego – Zarządu Oddziału w Luboniu oraz Międzyzakładowej Komisji NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania - Region Wielkopolska .
Ponieważ do powyższych uchwał nie było żadnych uwag, ani pytań, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad ich przyjęciem.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny: radny Włodzimierz Kaczmarek.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
/zał. Nr 11/ - Uchwała nr XIV/89/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny: radny Włodzimierz Kaczmarek.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
/zał. Nr 12/ - Uchwała nr XIV/90/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.
ad. 13
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o przybliżenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek:
Przedstawiony został Radzie projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy. Propozycję nadania nazwy ulicy opiniowała i zatwierdzała Komisja Komunalna. Wnioskodawca, który zwrócił się o nadanie nazwy ulicy zaproponował następujące nazwy: Instalacyjna, Grzewcza, Sanitarna. Komisja Komunalna zaproponowała i przegłosowała nazwę „Przy Autostradzie” uznając, iż nadanie nazwy dla istniejącego połączenia drogowego, przebiegającego w pasie autostrady A-2 jest w pełni uzasadnione, albowiem pomiędzy liniami rozgraniczającymi autostrady można umieścić inne drogi, które są niezbędne do odtwarzania połączeń przerwanych w wyniku budowy autostrady. Drogi te mają bowiem charakter publiczny i ogólnodostępny.
Dyskusji nie było, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.
Nieobecny: radny Włodzimierz Kaczmarek.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
/zał. Nr 13/ - Uchwała nr XIV/91/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.
ad. 14
Ostatnim roboczym punktem porządku obrad, był projekt uchwały w sprawie nadania Medalu „Zasłużony dla Miasta Lubonia”, dlatego Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, oddał głos Przewodniczącemu Komisji Organizacyjno-Prawnej i poprosił o przedstawienie stanowiska Komisji w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji Organizacyjno-Prawnej – Pan Andrzej Michalczyk:
Wielokrotnie pojawiający się wniosek o przyznanie Medalu dla Pana Kończala – pracownika Zakładów Chemicznych, Komisja Organizacyjno-Prawna, zaopiniowała pozytywnie.
W dyskusji, wątpliwości co do nadania przedmiotowego tytułu, miał radny Andrzej Sobiło. Radnemu nie chodziło o osobę Pana Kończala, nie poddawał w wątpliwość zasług tego człowieka dla Zakładów Chemicznych, ale powiedział, że są to Zakłady, które najbardziej truły i zanieczyszczały środowisko w Luboniu i do dnia dzisiejszego bardzo szkodzą.
Wątpliwości Pana Sobiło podzielał również radny Andrzej Michalczyk, jednak Komisja Organizacyjno-Prawna zdecydowała inaczej.
Radna Magdalena Woźniak-Patej, podobnie jak jej poprzednicy wyraziła tę samą opinię, że nie kwestionuje zasług Pana Kończala, ale jest przeciwna, aby takie honorowe odznaczenie, przypadło Zakładom Chemicznym, które wzbudzają wśród mieszkańców duże kontrowersje.
Radny Paweł Krzyżostaniak złożył wniosek, w związku z tym że jest to decyzja personalna, aby głosowanie nad przyznaniem Medalu, było tajne.
Radca Prawny Pan Przemysław Czaczyk powiedział, że wniosek nie ma uzasadnienia, ponieważ głosowanie tajne jest możliwe tylko w przypadkach wskazanych w ustawie.
Na tym dyskusję zakończono, a Przewodniczący Rady zarządził głosowanie, zgodnie z ustawą – jawne, nad przyznaniem Medalu „Zasłużony dla Miasta Lubonia”.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radny Adam Dworaczyk,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Lechosław Kędra,
radna Ewa Rogowicz,
radny Ryszard Olszewski.
przeciw głosowali:
radny Andrzej Sobiło,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
wstrzymali się od głosu:
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Jakub Bielawski,
W głosowaniu wzięło udział 17 radnych.
Nieobecni: radny Włodzimierz Kaczmarek, Elżbieta Zapłata-Szwedziak.
Dwie osoby nie zabrały w głosowaniu udziału.
/za przyjęciem uchwały głosowało - 5 radnych, przeciw - 5 radnych, wstrzymało się od głosu – 7 radnych/
Wniosek nie uzyskał poparcia.
Uchwała nie została podjęta.
ad. 15
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, czy są interpelacje.
Interpelację na XIV sesji złożył radny Jakub Bielawski. Interpelacja dotyczyła stanu lubońskich dróg.
/zał. Nr 14/ - Interpelacja radnego Jakuba Bielawskiego dotycząca stanu lubońskich dróg.
Więcej interpelacji nie było.
Przewodniczący Rady poprosił o zapytania.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt odpowiedział na piśmie na zapytania Komisji Komunalnej z dnia 29 maja 2007r., oraz wnioski Pani Ewy Rogowicz. Burmistrz uznał za zasadne połączenie tych wniosków z zapytaniem Komisji, ponieważ przedmiotowe sprawy dotyczą usprawnień w komunikacji miejskiej z Laskiem.
/zał. Nr 15/ - Pisemna odpowiedź Burmistrza na wnioski radnej Rogowicz oraz zapytanie Komisji Komunalnej, dotycząca usprawnień w komunikacji miejskiej z Laskiem.
W dalszej części, radny Lechosław Kędra zapytał, kiedy możemy spodziewać się planu Lubonia.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział radnemu, że w najbliższym czasie plan Lubonia zostanie wydany, jest w trakcie opracowania.
Radny Ruszkowski powiedział, że plany miasta Lubonia są w sklepach dostępne.
Radna Magdalena Joanna Nyćkowiak zapytała, jakie są możliwości ustawienia koszy wzdłuż ul. Unijnej.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnej, że przemyśli tę kwestię i zastanowi się nad rozwiązaniem tego problemu.
Radny Andrzej Michalczyk zapytał, czy można rozwiązać problem związany z fatalną krzyżówką ulicy Kasztanowej z ulicą Akacjową.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnemu, że sprawa tej krzyżówki zostanie na pewno uwzględniona przy reorganizacji ruchu drogowego w całym mieście.
Radny Marek Samulczyk złożył pisemne zapytanie dotyczące kosztów, jakie ponieśli mieszkańcy za część przewodu kanalizacyjnego, oraz za zajęcie pasa drogowego.
/zał nr 16/ - Pisemne zapytanie radnego Samulczyka dotyczące kosztów, jakie ponieśli mieszkańcy za część przewodu kanalizacyjnego, oraz za zajęcie pasa drogowego.
Zastępca Burmistrza Marian Walny wstępnie odpowiedział radnemu, że sprawa (odnośnie uchwały Sądu Najwyższego o zwrocie kosztów poniesionych za wykonanie części przewodu kanalizacyjnego) będzie dyskutowana z Aquanetem i rozpatrywana z prawnikami.
ad. 16
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o wolne głosy i wnioski.
Radna Magdalena Woźniak-Patej złożyła wniosek do Komisji Komunalnej o sporządzenie nowej hierarchizacji ulic do utwardzenia w Luboniu.
Radny Adam Dworaczyk zwrócił się do Przewodniczącego Rady i poprosił, aby nie traktować Straży Miejskiej, jak firmy kurierskiej do rozwożenia materiałów na Komisję Komunalną, gdyż Straż Miejska została powołana do innych celów i jej zadania są inne.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski podkreślił, że taka sytuacja miała miejsce tylko jeden raz w przeciągu roku i nie poprosił Straży o rozwiezienie materiałów dla swojego dobra, ale dla dobra radnych, żeby mogli się z tymi materiałami zapoznać, bo Biuro Rady otrzymało je na ostatnią chwilę.
Radna Wanda Suleja-Kot zwróciła się do Burmistrza z zapytaniem w imieniu mieszkańców ulicy Łąkowej, których posesje są zalewane przez powstające, coraz większe, w ulicy kałuże. Radna poprosiła, aby Burmistrzowie zajęli się tym problemem.
Radny Marek Samulczyk i radny Jakub Bielawski złożyli pismo Pani Marii Dąbkowskiej o niesłuszne naliczenie pokrycia kosztów za część przewodu kanalizacyjnego.
/zał. Nr 17/ - Pismo mieszkanki Lubonia Pani Marii Dąbkowskiej o niesłuszne naliczenie pokrycia kosztów za część przewodu kanalizacyjnego.
W końcowej części sesji, przewodniczący Komisji podali terminy spotkań posiedzeń w grudniu.
Przewodniczący Rady poinformował o ustalonym kolejnym terminie sesji i o sprawach organizacyjnych dotyczących funkcjonowania Rady.
ad. 17
Do protokołu nr XIII/2007 wniósł uwagę radny Włodzimierz Kaczmarek, która została uwzględniona, a dotyczyła pytania odnośnie jednego z kandydatów na ławnika.
Ponieważ więcej uwag nie było, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu nr XIII/2007 z dnia 27 września 2007r.
Głosowanie:
za przyjęciem protokołu głosowali:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Stefan Krukowski,
radna Lidia Białasik,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Andrzej Sobiło.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymał się od głosu:
radny Piotr Paweł Ruszkowski.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
Nieobecny: radny Włodzimierz Kaczmarek
/za przyjęciem protokołu nr XIII/2007 głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny/
Protokół nr XIII/2007 został przyjęty.
ad. 18
Przewodniczący Ryszard Olszewski zakończył obrady XIV sesji Rady Miasta Luboń o godz. 21.35.
Załączniki:
/zał. Nr 13/ - Uchwała nr XIV/91/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu./mapka do uchwały.
/zał. Nr 14/ - Interpelacja radnego Jakuba Bielawskiego dotycząca stanu lubońskich dróg.