Protokół nr XV/2007
z XV sesji Rady Miasta Luboń,
która odbyła się 6 grudnia 2007r.
w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu
Porządek obrad:
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
Propozycja uchwały w sprawie zmiany budżetu miasta Luboń na rok 2007.
Propozycja zmiany załącznika nr 2 do uchwały nr XIV/81/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008.
Propozycja uchwały w sprawie “Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008”.
Propozycja uchwały w sprawie: „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008”
Propozycja uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.
Interpelacje i zapytania.
Wolne głosy i wnioski.
Przyjęcie protokołu z XIV sesji Rady Miasta Luboń.
Zakończenie obrad.
ad. 1
Przewodniczący Rady Miasta, Ryszard Olszewski, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Po stwierdzeniu quorum 21 (dwudziestu jeden radnych) otworzył XV sesję Rady Miasta Luboń.
Uwag do porządku obrad nie było.
/zał. Nr 1/ - Porządek obrad.
ad. 2
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Skarbnikowi Miasta i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Luboń na rok 2007.
Skarbnik Miasta Teresa Socha:
I.Dochody budżetu Miasta Luboń zwiększa się łącznie o kwotę 6.478,00 zł to jest do kwoty 46.324.392,00 zł.
Dz. 758
Rozdział 75802 – Uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
§2750 – w kwocie 6.478,00 zł zaplanowano środki na uzupełnienie dochodów gmin (na podstawie pisma MF nr ST3-4822-1/2007 z dnia 5 listopada 2007).
II. Wydatki budżetu Miasta Luboń zwiększa się o kwotę 6.478,00 zł to jest do kwoty 47.069.776,00 zł.
Dz. 010
Rozdział 01030 – Izby Rolnicze
plan wydatków bieżących zwiększa się o kwotę 86,00 zł tytułem rozliczenia 2% wpływów z podatku rolnego w roku 2007 przekazywanych na rzecz Izb Rolniczych.
Dz. 710
Rozdział 71004 – Plany zagospodarowania przestrzennego
w planie wydatków bieżących wyodrębniono wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w kwocie 3.100,00 zł tytułem zabezpieczenia środków na wypłatę wynagrodzenia dla członków Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej w m-cu XII br.
Dz. 754
Rozdział 75403 – Jednostki terenowe Policji
wydatki bieżące na zakup paliwa na potrzeby Komisariatu Policji w Luboniu zmniejsza się o kwotę 2.000,00 zł. Niewykorzystanie środków na zakup paliwa do końca roku 2007 w kwocie zapisanej w poprzedniej zmianie budżetu (tj. w wysokości 4.000,00 zł) jest niemożliwe z powodu niesprawnych technicznie 2 radiowozów.
Dz. 801
Rozdział 80101 – Szkoły Podstawowe
Plan wydatków ogółem zwiększono o kwotę 41.200,00 zł w tym:
wydatki bieżące o kwotę 29.200,00 zł w tym: 6.209,00 zł z przeznaczeniem na zwiększenie wynagrodzeń i pochodnych głównie w Sz.P. Nr 1 (wzrost godzin zastępczych w związku z chorobowym nauczycieli oraz dodatkowymi godzinami nauczania indywidualnego).
zwiększenie pozostałych wydatków bieżących o kwotę 22.991,00 zł (awaria centralnego ogrzewania w Sz.P. Nr 3, remont dachu w Sz.P. Nr 4, korekta odpisu na ZFSŚ w szkołach podstawowych)
wydatki majątkowe o kwotę 12.000,00 zł z przeznaczeniem na zakup maszyny czyszczącej dla Sz..P. Nr 2.
Rozdział 80103 – Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych
plan wydatków ogółem zmniejszono o kwotę 2.200,00 zł stosownie do przewidywanego wykonania do końca roku.
Rozdział 80110 – Gimnazja
plan wydatków bieżących w gimnazjach zmniejszono o kwotę 16.000,00 zł w tym: wynagrodzenia i pochodne zmniejszono o kwotę 36.620,00 zł (nieplanowana wypłata zasiłku macierzyńskiego – adopcja małego dziecka, zasiłki chorobowe, opiekuńcze);
pozostałe wydatki bieżące zwiększono natomiast o kwotę 20.620,00 zł z przeznaczeniem na pomoce dydaktyczne (uzupełnienie księgozbioru, zakup pomocy do gabinetów, zakup programów antywirusowych);
plan wydatków majątkowych zwiększono o kwotę 16.000,00 zł z przeznaczeniem na zakup sceny (do wykorzystania również przez pozostałe szkoły) przez Gimnazjum nr 2.
Rozdział 80113 – Dowożenie uczniów do szkół
plan wydatków na dowożenie uczniów do szkół specjalnych w Poznaniu zwiększa się o kwotę 50.000,00 zł (środki przeniesiono z rezerwy celowej).
Rozdziały 80146 i 80195
w związku ze zmianami wynagrodzeń i pochodnych w rozdziałach 80101 i 80110 uległy zmianom pozycje wydatków w powyższych rozdziałach.
6. Dz. 851
Rozdział 85154 – Przeciwdziałanie alkoholizmowi
plan w grupie wynagrodzenia i pochodne zwiększono o kwotę 9.000,00 zł zmniejszając jednocześnie plan pozostałych wydatków bieżących z powodu niedoszacowania planu w pierwszej grupie wydatków. Zmiany dotyczą planu w świetlicach socjoterapeutycznych oraz wypłat w ramach funkcjonowania GKRPA.
7. Dz. 852
Rozdział 85202 – Domy Pomocy Społecznej
plan wydatków zmniejsza się o kwotę 2.350,00 zł tj., o opłatę za osobę, która do DPS trafi prawdopodobnie w m-cu XII a nie jak zakładano w m-cu XI br.
Rozdział 85214 – Zasiłki i pomoc w naturze
plan wydatków na wypłatę ze środków miasta zasiłków okresowych i celowych zmniejsza się o kwotę 30.000,00 zł z powodu mniejszej liczby planowanych wypłat tych zasiłków do końca br., ponieważ część zasiłkobiorców podjęła stałą pracę tracąc jednocześnie podstawę do tego typu świadczeń (między innymi ze względu na przekroczenie kryterium dochodowego).
Rozdział 85215 – Dodatki mieszkaniowe
plan wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych zmniejsza się o kwotę 8.100,00 zł ze względu na dużą liczbę wydanych decyzji odmownych osobom, które wcześniej miały prawo do świadczenia lecz utraciły je ze względu na przekroczenie kryterium dochodowego.
Rozdział 85219 – Ośrodki pomocy społecznej
zmniejsza się plan wydatków bieżących w grupie wynagrodzenia i pochodne o kwotę 10.612,00 zł ze względu na wypłatę zasiłków chorobowych ze środków ZUS. Zaoszczędzone środki przeznacza się na zakup sprzętu komputerowego dla MOPS.
Rozdział 85228 – Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze
plan wydatków bieżących na świadczenia usług opiekuńczych zwiększa się o kwotę 3.000,00 zł ze względu na duże wahania w poszczególnych miesiącach co do ilości osób, które korzystają z tego typu usług.
8. Dz. 854
Rozdział 85401 – Świetlice szkolne
plan wydatków bieżących na funkcjonowanie świetlic zwiększa się o kwotę 1.000,00 zł z przeznaczeniem na wymianę paneli podłogowych w Sz.P. Nr 1.
9. Dz. 900
Rozdział 90015 – Oświetlenie ulic, placów i dróg
plan wydatków majątkowych na projekty oświetlenia ulic zmniejsza się o kwotę 5.658,00 zł tj., do wysokości przewidywanych do końca br na ten cel wydatków.
10. Dz. 926
Rozdział 92601 – Obiekty sportowe
plan wydatków majątkowych na budowę boiska sportowego przy Sz.P. Nr 2 zwiększa się
o kwotę 12.500,00 zł z przeznaczeniem na prowizję dla BMK oraz nadzór inwestorski
(pominięto ww. kwotę przy planowaniu kosztów tej inwestycji).
Rozdział 92695 – Pozostała działalność
w wydatkach majątkowych zaplanowano kwotę 12.000,00 zł na budowę placu zabaw
przy ul. Fornalskiej umniejszając plan na wydatki bieżące w tym zakresie.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt zaproponował do budżetu autopoprawkę, aby zwolnić rezerwę celową /Dz. 758 Rozdział 75818 – Rezerwy ogólne i celowe/ w kwocie 50.000,00 zł zaplanowaną na finansowanie dowożenia dzieci niepełnosprawnych do szkół w Poznaniu.
W dalszej kolejności głos zabrał, Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, Pan Lechosław Kędra, który poinformował, że Komisja w 100% poparła przeszacowanie budżetu, z tym że bez autopoprawki Burmistrza. Jeżeli chodzi o zwiększenie o 50.000,00 zł środków na dowożenie dzieci do szkół, to Komisja przeanalizowała w tym celu obie umowy, to znaczy umowę z poprzednim wykonawcą Panem Politowiczem i umowę, która została zawarta bez przetargu z firmą „Translub”, czyli obecnym przewoźnikiem.
Po przeanalizowaniu obu umów można stwierdzić, że umowa podpisana z byłym przewoźnikiem Panem Politowiczem, była bardzo szczegółowa. Była w niej zawarta dokładna kwota za kilometr przejechanej trasy, za godzinę pracy opiekunów i dokładnie były rozpisane ilości kursów z kilometrami i ilością godzin pracy opiekunów. Natomiast umowa zawarta z „Translubem” podawała tylko kwotę za kilometr i godzinę pracy opiekunów. Podsumowując wynika z tego, że „Translub” nie podał dokładnego rozliczenia, dlatego teoretycznie może podać każdą kwotę za świadczoną dla miasta usługę.
W związku z powyższym, Komisja zobowiązała Burmistrza do zawarcia aneksu do umowy, w celu jej sprecyzowania. Za takim wnioskiem Komisji głosowało 5 osób i 5 osób wstrzymało się od głosu, nie było głosów przeciwnych.
W dalszej części posiedzenia sesji, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski otworzył dyskusję.
W dyskusji głos zabrał radny Marek Samulczyk, który zwrócił się z zapytaniem do radcy prawnego Pana Przemysława Czaczyka, czy Burmistrz mógł podpisać z firmą „Translub” umowę bez przetargu?
Radca Prawny Przemysław Czaczyk: Tak, mógł.
Radny Marek Samulczyk stwierdził, że kiedy Burmistrz „siedział po drugiej stronie stołu”, to znaczy był radnym, w opozycji do poprzedniego Burmistrza, to twierdził, że we wszystkich działaniach powinna być pełna jawność i przejrzystość. Obecnie widać, że te zasady się zmieniły, po pierwsze dlatego, że nie ogłoszono przetargu na najlepszego wykonawcę, po drugie wybrano, jak się okazuje, usługę droższą, a po trzecie umowa jest niedoprecyzowana. Radny zapytał, czy Burmistrz, wybierając firmę „Translub” miał też świadomość, że nie ma ona pełnego taboru do wykonywania tej usługi, i czy to oznacza, że będzie miała własnego kooperanta, którego sobie wybierze sama, w dodatku też bez przetargu. Czy to jest właściwe?.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odniósł się do wątpliwej, zdaniem radnego Samulczyka, przejrzystości działań i wyjaśnił, że obecne przepisy pozwalają zlecać samorządom, pewne zadania, swoim spółkom bez przetargu, co na pewno potwierdzą prawnicy. I w tej sprawie, właśnie taka sytuacja miała miejsce. Ponadto, sprawa ta poruszana już była na poprzedniej sesji i w pewnym sensie Burmistrzowie też zostali wprowadzeni w błąd, gdyż na etapie deklaracji, dla Komisji Rady i Burmistrzów, „Translub” mieścił się w takich samych stawkach, co poprzednia firma.
Burmistrz Dariusz Szmyt dodał, że trzeba mieć na uwadze, iż firma „Translub” nie wszystkie przewozy realizuje własnym sprzętem, część jest pod zlecana. Koszty przewozu dzieci na pewno zmniejszą się w momencie, kiedy firma „Translub” będzie świadczyła tę usługę własnym taborem. I być może ta sytuacja zmieni się już w najbliższych dniach, ponieważ Firma zamierza sprowadzić dwa mikrobusy z Danii.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, z jakich środków „Translub” te autobusy ma zamiar zakupić, z zysków, czy z odpisów?
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt odpowiedział, że Miasto przekazało „Translubowi” 150.000,00 zł na zakup autobusu, a Firmie udało się za tę kwotę zakupić dwa autobusy. Natomiast wiedzy, z jakich środków własnych Firma zamierza zakupić kolejne dwa autobusy, Burmistrz nie miał.
Do dyskusji włączył się radny Paweł Radosław Krzyżostaniak, który stwierdził, że na Komisji Budżetu i Finansów, Pan Bernat – prezes „Translubu” powiedział, że autobusy zostaną zakupione z amortyzacji.
W takim razie, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, dlaczego Miasto przekazuje Firmie środki na zakup autobusów, skoro ta zakupuje je z odpisów amortyzacyjnych? A tak w ogóle to środki z amortyzacji powinny służyć odnowieniu taboru.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt wyraził opinię, że skoro Firma ma możliwość za tę samą kwotę kupić nowy autobus, ile kosztowałby remont starego, to jest to zasadne.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, czy w takim razie, zdaniem Burmistrza, środki na odnowienie taboru, można przeznaczyć na remont autobusu, jak również jego zakup?
Zastępca Burmistrza Rafał Marek powiedział, że nie jest ekspertem ds. finansów firmy „Translub”, ale w jego opinii, pieniądze na odnowienie taboru można wykorzystać na wszystko, co będzie miało wpływ na zwiększenie jej majątku. Jeśli ten tabor, który zakupuje Firma, służy jego rozwojowi, to jest to celowe wykorzystanie środków.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, po co w takim razie Miasto przekazało Firmie „Translub” 150.000,00 zł na zakup autobusu, skoro Firma miała te pieniądze? One były w środkach przeznaczonych na odnowienie taboru. Dlaczego Firma zwróciła się po te pieniądze do Rady? W opinii Przewodniczącego, było to jawnym „obejściem”, przechytrzeniem Rady, na zasadzie: zwrócimy się do Rady po pieniądze na zakup autobusu, bo powiemy, że ich nie mamy, a następnie pieniądze, które powinny być wykorzystane na zupełnie inne zadania, również przeznaczymy na zakup autobusów.
Przewodniczący Rady dodał, że wcale nie twierdzi, że zakup autobusów, nie powiększył majątku Firmy, oczywiście powiększył, ale dlaczego Rada przekazując Firmie 150.000,00 zł nie miała tej wiedzy, którą ma dzisiaj.
Radny Paweł Radosław Krzyżostaniak zabrał ponownie głos w dyskusji na ten temat i powiedział, że można z odpisów amortyzacyjnych odnawiać tabor, ale nie trzeba, można te środki przeznaczać na inne cele. Dobrze oczywiście jest, jak tabor jest odnawiany, ponieważ majątek trwały firmy cały czas jest na tym samym poziomie, ale można też te pieniądze wykorzystać inaczej.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski skwitował, tę wypowiedź, że oczywiście, że firma nie musi z odpisów amortyzacyjnych odnawiać taboru, ale też w takiej sytuacji nie musi zwracać się do Miasta o środki na zakup autobusu, skoro je posiada.
Radna Ewa Rogowicz powiedziała, że na Komisji Budżetu i Finansów była też dyskusja, czy te 50.000,00 zł, przeznaczone na dowóz dzieci, wystarczy do końca grudnia. I jak wynikało z rachunków, powyższa kwota może nie wystarczyć. Dlatego radna zapytała, co będzie w takim przypadku, czy firma zamknie bilans końcowy ze stratą na tej właśnie działalności?
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt w odpowiedzi na to zapytanie powiedział, że złożył takie deklaracje Radzie, jakie sam otrzymał od prezesa Bernata.
Radna Ewa Rogowicz dodała, że Firma „Translub” „wchodzi” w nową działalność, która być może przyniesie straty, a jest jeszcze inna działalność, jaką są wynagrodzenia pracowników, którzy od pięciu lat nie mieli podwyżek.
Radny Włodzimierz Kaczmarek wyraził opinię, iż nie warto przedłużać tej dyskusji, ponieważ na temat „Translubu” będzie debata, debata, jak się wyraził, ze wszystkimi jej konsekwencjami.
Tego samego zdania było też kilku innych radnych, dlatego dyskusja na temat „Translubu” została zamknięta.
Natomiast, dyskusja nad przeszacowaniem budżetu trwała dalej.
Radna Wanda Suleja-Kot powiedziała, że w prasie lokalnej wyczytała, iż Zastępca Burmistrza Rafał Marek spotkał się z młodzieżą w sprawie budowy w Luboniu Skate Parku. W związku z powyższym, radna zapytała, czy realizacja Skate Parku będzie kosztowała, zgodnie z tym co zostało zapisane w budżecie, 60.000,00 zł?
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział radnej, że konsultacje społeczne z młodzieżą dotyczyły wyłącznie budowy Skate Parku. Kwota zapisana w budżecie, w wysokości 60.000,00 zł, zaplanowana została na zagospodarowanie całego Wzgórza. Skate Park jest tylko jednym z elementów planu.
Ponieważ więcej głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad zaproponowaną przez Burmistrza autopoprawką, aby zwolnić rezerwę celową /Dz. 758 Rozdział 75818 – Rezerwy ogólne i celowe/ w kwocie 50.000,00 zł zaplanowaną na finansowanie dowożenia dzieci niepełnosprawnych do szkół w Poznaniu.
Głosowanie:
za autopoprawką Burmistrza głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Magdalena Woźniak-Patej.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Ryszard Olszewski,
radny Adam Dworaczyk,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Lidia Białasik,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem autopoprawki głosowało - 6 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 15 radnych/
Autopoprawka Burmistrza została przyjęta.
Na koniec, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta Luboń na rok 2007 - z przegłosowaną przez Radę autopoprawką Burmistrza.
Głosowanie:
za zmianami w budżecie głosowali:
radny Jakub Bielawski,
radny Stefan Krukowski,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Adam Dworaczyk,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Lidia Białasik,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymał się od głosu:
radny Ryszard Olszewski.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem zmian w budżecie głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny/
/zał. Nr 2/ - Uchwała nr XV/92/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 6 grudnia 2007r. w sprawie zmiany budżetu miasta Luboń na rok 2007.
ad. 3
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Burmistrzowi i poprosił o wyjaśnienie przyczyny zmiany załącznika nr 2 do uchwały nr XIV/81/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt: W załączniku nr 2 do uchwały nr XIV/81/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008 w kolumnie „inne systemy zawieszenia osi jezdnych” w przedziale „nie mniej niż 31 ton”, zaokrąglając kwoty do pełnych dziesiątek groszy, omyłkowo wpisano kwotę 1.997 zł zamiast 1.996 zł.
W dyskusji zabrał głos tylko radny Włodzimierz Kaczmarek, który zapytał, czy w wielu przypadkach zbliżamy się do stawek maksymalnych, ponieważ z wypowiedzi Burmistrza tak właśnie można wnioskować. Skoro przy zaokrąglaniu kwot do pełnych dziesiątek groszy, w uchwale w sprawie podatku od środków transportowych, przekroczono stawkę maksymalną podaną przez Ministra Finansów, to można przypuszczać, że stawki innych podatków też balansują na granicy maksymalnej.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt odpowiedział radnemu, że wiele razy już bywało tak, że podnosząc stawki podatków tylko o wskaźnik inflacji, zbliżaliśmy się do granicy maksymalnej podanej przez Ministra Finansów. Być może, jak stwierdził Burmistrz, jest to odpowiedź wymijająca, ale tak bywało w latach poprzednich i tak mogło to wyglądać w tym roku. Burmistrz jednak konkretnie, w których miejscach zbliżamy się do stawek maksymalnych, wskazać, w danej chwili, nie potrafił, powiedział tylko, że na pewno tak jest w przypadku podatku od pojazdów o dużym tonażu ciężarowym. Żeby jednak odpowiedzieć na to pytanie dokładnie, Burmistrz musiałby zrobić takie zestawienie i jeżeli będzie taka wola Rady, to tę informację poda.
Ponieważ więcej głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem zmiany w załączniku nr 2 do uchwały nr XIV/81/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008.
Głosowanie:
za zmianą uchwały w sprawie podatku od środków transportowych głosowali:
radny Stefan Krukowski,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radny Lechosław Kędra,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Adam Dworaczyk,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Lidia Białasik,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Zbigniew Ziółkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Ryszard Olszewski.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Jakub Bielawski,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za zmianą uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 2 radnych/
/zał. Nr 3/ - Uchwała nr XV/93/2007 Rady Miasta Luboń z dnia 6 grudnia 2007r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2008.
ad. 4, ad. 5
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Zastępcy Burmistrza i poprosił o przedstawienie projektów uchwał w sprawie: „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008”, oraz „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008”.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek przedstawił obie uchwały jednocześnie, gdyż, jak się wyraził, są one ze sobą połączone nierozerwalnie. Obowiązek podjęcia powyższych uchwał wynika z ustawy o samorządzie gminnym. Zarówno ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii jak i rozwiązywania problemów alkoholowych, nakłada na samorząd gminny określone zadania, których przyjęcie, poprzez uchwałę Rady, pozwoli na ich realizowanie. Podjęcie powyższych uchwał umożliwi też finansowanie zadań wynikających z przedstawionych programów.
W dalszej części, Burmistrz Rafał Marek, przedstawił najważniejsze punkty obu programów, a szczególnie te nowe, których nie było w programach zeszłorocznych.
Po przedstawieniu przez Burmistrza obu programów, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, otworzył dyskusję.
W dyskusji, jako pierwszy, głos zabrał przewodniczący Komisji Sfery Społecznej – Pan Andrzej Sobiło:
Obie uchwały, tj. „Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008”, oraz „Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008”, opiniowała Komisja Sfery Społecznej, i zapisane w nich zadania w postaci programów, przyjęła jednogłośnie.
Do uchwał radni nie wnieśli żadnych uwag, nie było też pytań, jedynie radny Marek Samulczyk wyraził opinię, że ustawodawca miał bardzo dobry i trafny pomysł, żeby gminy takie programy posiadały, a szczególnie gminny program przeciwdziałania narkomanii.
W tym stanie rzeczy, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem, zgodnie z porządkiem obrad, w pierwszej kolejności, projektu uchwały w sprawie „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008”.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radna Lidia Białasik,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radny Stefan Krukowski,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Andrzej Sobiło,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za uchwałą głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Dalej, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem drugiego projektu uchwały w sprawie „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008”.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radna Lidia Białasik,
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radny Stefan Krukowski,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Michalczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radna Anna Sawicka-Baraniak,
radny Andrzej Sobiło,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski.
głosów przeciwnych nie było.
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za uchwałą głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/
Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
ad. 6
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski oddał głos Burmistrzowi Miasta i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawia nadania nazwy ulicy w Luboniu.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt:
W dniu 7 listopada 2007r. do Urzędu Miasta Luboń wpłynął wniosek właścicieli nieruchomości oznaczonych w ewidencji gruntów jako dz. nr: 6/7, 6/8, 6/9, obręb Lasek, ark. mapy 19, o nadanie nazwy dla odcinka pasa drogowego ulicy- działki nr 6/13, proponując nazwy – ul. Daliowa, ul. Stokrotkowa i ul. Żonkilowa.
Przedmiotowy grunt oznaczony jest jako ciąg pieszo- jezdny, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy mieszkaniowej „Lasek Zachód- symbol w planie 1 Kxx.
Przedmiotowy grunt stanowi własności Miasta Luboń i oznaczony jest konturem klasyfikacyjnym- droga. 47
W związku z obowiązującą procedurą, wniosek został przekazany do zaopiniowania i wydania w tej sprawie opinii, Komisji Komunalnej.
O decyzji Komisji Komunalnej poinformował jej przewodniczący, Pan Włodzimierz Kaczmarek:
Komisja zajmowała się przedmiotową sprawą dwukierunkowo. To znaczy, po pierwsze, zasięgiem tej ulicy, po drugie jej nazwą.
Pierwotny projekt uchwały przewidywał nadanie nazwy ulicy dla całej działki 6/13, Komisja zadecydowała, że nazwa ulicy zostanie nadana dla części tej działki.
Ze strony mieszkańców wpłynęły trzy (3) propozycje: ul. Daliowa, ul. Stokrotkowa i ul. Żonkilowa.
Komisja stoi na stanowisku, że nazwy ulic powinny być usystematyzowane według przyjętych zasad, a w rejonie o którym mowa, wszystkie nazwy ulic związane są z uprawami, jak np. ul. Żytnia, Owsiana, czy Pszenna. Z podstawowych zbóż, nie ma w tym rejonie tylko ulicy Jęczmiennej, jako nazwy. W związku z powyższym, Komisja Komunalna zaproponowała nadanie nazwy ulicy „Jęczmienna”.
Dyskusji nie było, ale radny Jakub Bielawski zastanawiał się, co jest ważniejsze, wola mieszkańców, czy przyjęte kryteria – zasady, nigdzie nie zapisane.
W związku z decyzją Komisji Komunalnej, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski, zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie nadania ulicy nazwy „Jęczmienna”.
Głosowanie:
za przyjęciem uchwały głosowali:
radna Lidia Białasik,
radny Bogdan Jędrzejewski,
radny Włodzimierz Kaczmarek,
radny Lechosław Kędra,
radny Stefan Krukowski,
radny Paweł Radosław Krzyżostaniak,
radny Andrzej Michalczyk,
radny Ryszard Olszewski,
radny Jerzy Kazimierz Paluszczak,
radna Ewa Rogowicz,
radny Piotr Paweł Ruszkowski,
radny Marek Samulczyk,
radny Andrzej Sobiło,
radna Wanda Suleja-Kot,
radna Magdalena Woźniak-Patej,
radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak,
radny Zbigniew Ziółkowski.
głosów przeciwnych nie było.
wstrzymali się od głosu:
radny Jakub Bielawski,
radny Adam Dworaczyk,
radna Magdalena Joanna Nyćkowiak,
radna Anna Sawicka-Baraniak.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za uchwałą głosowało - 17 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 4 radnych/
Ulicy nadano nazwę „Jęczmienna”.
Po wyczerpaniu punktów roboczych porządku obrad, pani Ewa Rogowicz, poprosiła radnych o wsparcie finansowe na rzecz mieszkańca Lubonia - chłopca z porażeniem mózgowym.
Radni, na apel pani Rogowicz, zareagowali natychmiast i z dużym zaangażowaniem.
ad. 7
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, czy Burmistrz odpowie na interpelację z XIV sesji z dnia 15 listopada 2007r.
Burmistrz Dariusz Szmyt poinformował, że odpowiedź na złożoną przez radnego Jakuba Bielawskiego interpelację w dniu 15 listopada 2007r., zostanie udzielona w terminie statutowym, tj. w ciągu 21 dni.
Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski zapytał, czy są interpelacje na XV sesji, tj. w dniu 6 grudnia 2007r.
Interpelację złożyła radna Magdalena Nyćkowiak. Interpelacja dotyczyła promocji miasta.
/zał. Nr 7/ - Interpelacja radnej Magdaleny Nyćkowiak dotycząca promocji miasta.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek powiedział, że oczywiście, na złożoną przez radną interpelację, udzieli pisemnej odpowiedzi, ale trzeba mieć świadomość, że cały czas pracujemy nad dokumentem, jakim jest strategia ekonomiczno-gospodarcza miasta. Jest to dokument nadrzędny dla wszystkich dziedzin rozwoju miasta. Jak poinformował Zastępca Burmistrza Rafał Marek, Jego celem, jaki założył sobie na początku kadencji, po objęciu stanowiska Zastępcy Burmistrza odpowiedzialnego za Oświatę, Zdrowie i Kulturę w Luboniu, było i jest, aby na koniec tej kadencji, czyli za trzy lata, w każdej tej dziedzinie była opracowana strategia, czyli np. strategia kultury, strategia rozwiązywania problemów społecznych, strategia rozwoju sportu, jak również strategia rozwoju promocji miasta. Jednak trzeba pamiętać, że dokumentem nadrzędnym jest strategia, ta ogólna, wyznaczająca cele dla wszystkich dziedzin rozwoju miasta, a dopiero potem szczegółowe opracowanie konkretnych strategii. Tak więc w pierwszej kolejności strategia ogólna dla wszystkich dziedzin rozwoju miasta, w drugiej konkretne strategie, szczegółowe, w tym strategia rozwoju promocji miasta.
Ponieważ więcej interpelacji nie było, Przewodniczący Rady Ryszard Olszewski poprosił o zapytania.
Jako pierwszy głos zabrał radny Marek Samulczyk. Zastępca Burmistrza Marian Walny uczestniczył w konferencji prasowej Wojsk Lotniczych w Krzesinach, dlatego radny zapytał, czy, po pierwsze, mówiono coś o poszerzeniu stref i czy Luboń, w związku z tymi strefami, które będą obowiązywać, będzie negocjował.
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnemu, że po pierwsze, konferencja prasowa Wojsk Lotniczych w Krzesinach, w której uczestniczył, zorganizowana została z okazji pierwszej rocznicy pobytu F16 w Poznaniu, po drugie, miała na celu przedstawienie „obrazu” działania lotnictwa polskiego.
Pomiary hałasu, które zlecił we wrześniu do wykonania Luboń, zostały oficjalną drogą przesłane do służb Wojewody, do bazy lotniczej, oraz Marszałka.
Na konferencji tego tematu nawet nie poruszono, na temat hałasu nie było ani słowa. Sprawa stref również, jakby nie istniała.
Na konferencji, Zastępca Burmistrza Marian Walny, dowiedział się jedynie, jeśli chodzi o powyższe problemy, że z kilkumiesięcznym opóźnieniem, po połowie listopada, wojsko złożyło do Urzędu Wojewody tzw. analizę po realizacyjną. Poinformowała o tym fakcie szefowa Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Wojewódzkiego Pani Ratajczak, jak również o tym, że ta analiza będzie podstawą do nowego określenia strefy ograniczonego użytkowania. Miasto co prawda w tej sprawie nie będzie stroną, ale oficjalnie Burmistrzowie wystąpili do Wojewody o udostępnienie analizy po realizacyjnej, aby bronić swoich racji.
Dalej radny Marek Samulczyk zastanawiał się, czy nie można by wystąpić z apelem do Wojewody, nowego Rządu, nowego Ministra Obrony Narodowej, że nie zgadzamy się na Wojskową Bazę Lotniczą w Krzesinach.
Zmieniając temat, radny Marek Samulczyk, zapytał Burmistrza, czy wiadomo coś o likwidacji „Ryneczku” w Luboniu i co na jego miejscu ma powstać.
Burmistrz Miasta Dariusz Szmyt odpowiedział, że z oficjalnych informacji wiadomo, iż jest nowy właściciel przedmiotowego terenu. Z nieoficjalnych, że nowy właściciel pozwolił na handel obecnym dzierżawcom tego terenu do września, bądź października 2008r. Wiadomo też, że przy okazji sporządzania planu „Stary Luboń” wpłynął wniosek nowego właściciela, aby w miejscu „Gessy” stanął hotel ze SPA, a w miejscu „Ryneczku” - MC-Donald.
Radny Jakub Bielawski powiedział, że mieszkańcy mają duże zastrzeżenia co do umieszczania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, o czym, jak to Pan Bielawski stwierdził, miał okazję sam się przekonać. Protokoły z posiedzeń Komisji są przekazywane do Biura Rady na bieżąco, a w Biuletynie są umieszczane z dużym opóźnieniem, podobnie jak protokoły z sesji.
Pracownik Biura Rady stanowczo zaprzeczyła stwierdzeniu, że protokoły z posiedzeń Komisji są dostarczane przez sekretarzy na bieżąco, a opóźnienia są spowodowane opieszałością pracownika. Protokoły, które wpływają do Biura Rady w tym samym dniu przekazywane są informatykowi, który zamieszcza je w Biuletynie. Przez rok czasu Biuro Rady nie otrzymało żadnego protokołu z posiedzenia Komisji Sfery Społecznej. Około 30 listopada 2007r., po roku czasu, do Biura Rady wpłynęło jednorazowo 15 protokołów z tej Komisji. W tym samym dniu wszystkie 15 protokołów zostało zamieszczonych w Biuletynie. Była rzeczywiście sytuacja, kiedy informatyk kilka dni przebywał na zwolnieniu lekarskim i nie został zamieszczony w Biuletynie protokół z Komisji Budżetu i Finansów. Była to jednak tylko jedna taka sytuacja, za inne pracownik Biura Rady powiedziała, że nie weźmie odpowiedzialności.
Radna Magdalena Nyćkowiak zapytała, czy Straż Miejska nakłada mandaty na osoby parkujące w niedozwolonym na ul. Poniatowskiego miejscu, notabene pod oknami Straży Miejskiej, stwarzając zagrożenie dla wyjeżdżających z ul. Szkolnej, oraz na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych.
Drugie pytanie radnej dotyczyło gromadzącej się wieczorem na Placu E. Bojanowskiego młodzieży, która popija piwko, czy Straż Miejska nakłada jakieś mandaty lub zwraca chociażby uwagę tym osobom.
Zastępca Burmistrza Rafał Marek odpowiedział radnej, że problem skrzyżowania ul. Poniatowskiego / Szkolnej jest znany. Straż Miejska zwraca kierowcom uwagę i można zauważyć, że rzeczywiście w ostatnim czasie kierowcy już nie parkują w tym miejscu, lub bardzo rzadko. Jeśli chodzi o parkowanie w miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, to takie sygnały, ani do Straży, ani do Urzędu, nie docierały. Żeby Straż Miejska mogła odpowiednio zareagować, takie sytuacje trzeba zgłaszać od razu. Jeśli chodzi o ostatnią sprawę, to problem picia w miejscach publicznych polega na tym, iż strażnik miejski musi albo taką osobę „najść” na piciu, albo musi jej udowodnić, że piła.
Radny Andrzej Sobiło zgodził się z tym co powiedziała pani Nyćkowiak, że samochody zaparkowane przy ul. Poniatowskiego stanowią zagrożenie dla wyjeżdżających z ul. Szkolnej i poddał pod rozważenie - ustawienia w tym miejscu kwietników. Zdaniem radnego jest to najprostszy sposób na rozwiązanie tego problemu.
Radny Andrzej Michalczyk zapytał i jednocześnie złożył wniosek skierowany do Zastępcy Burmistrza Mariana Walnego, czy można by oczyścić kanaliki w ul. Dworcowej, które są zabrudzone i zapchane?
Radny Jakub Bielawski zwrócił się z zapytaniem do Zastępcy Burmistrza Mariana Walnego. Pytanie dotyczyło kwestii poruszanej przez radnego Bielawskiego i Samulczyka na ostatniej sesji, tj. przyłączy kanalizacyjnych. Radny zapytał, czy mieszkańcy zgłaszają się już o wypłatę rekompensaty za niesłusznie obciążenie kosztami i czy miasto ma wiedzę, ile takich osób może być?
Zastępca Burmistrza Marian Walny odpowiedział radnemu, że na razie zgłosiła się z takim wnioskiem jedna osoba i są już w tej sprawie zbierane dokumenty. Natomiast, ile takich osób będzie w sumie, trudno na dzień dzisiejszy powiedzieć.
Więcej zapytań nie było.
ad. 8
W wolnych głosach i wnioskach, jako pierwszy zabrał głos Przewodniczący Rady Miasta Ryszard Olszewski i odczytał podziękowania, które wpłynęły do Rady Miasta w dniu 11 listopada od Ochotniczej Straży Pożarnej. Były to podziękowania za bardzo dobrą współpracę.
W dalszej części, Przewodniczący Rady odczytał pismo, które wpłynęło od Przedsiębiorstwa Transportowego „Translub”, którego pracownicy domagają się podwyżki płac. Ostatnia podwyżka była w 2002 roku.
Dalej, Przewodniczący Rady, odczytał nazwiska osób, które muszą złożyć korekty do oświadczeń majątkowych za rok 2006, zgodnie z informacją Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu.
W dalszej części posiedzenia sesji, przewodniczący Komisji, podali kolejne terminy spotkań.
W wolnych głosach i wnioskach, radna Lidia Białasik złożyła pisemne oświadczenie, iz z dniem 6 grudnia 2007 roku występuje z Klubu Radnych „Obywatelski Luboń”. Decyzję swoją uzasadniła tym, iż jej wewnętrzne przekonania nie pokrywają się z decyzjami podejmowanymi w sprawach miasta przez klub a obowiązek głosowania wbrew przekonaniu nie daje jej satysfakcji z działalności jako radnej.
/zał. Nr 8/ - Oświadczenie radnej Lidii Białasik.
Radny Piotr Paweł Ruszkowski zwrócił uwagę, że pracownik Biura Rady powinien datować projekty tworzonych uchwał, co ułatwiłoby radnym pracę. Wtedy byłoby wiadomo, kiedy, i w którym miejscu tworzone dokumenty zostały zmienione.
Mieszkaniec Miasta Pan Korcz podziękował Burmistrzom Miasta za budowę placu zabaw przy ul. Fornalskiej.
ad. 9
Odstąpiono od przyjęcia protokołu nr XIV/2007, ponieważ było dużo uwag, co do głosowań imiennych, a także brakowało wypowiedzi radnego Samulczyka.
ad. 10
Przewodniczący Ryszard Olszewski zakończył obrady XV sesji Rady Miasta Luboń ok. godz. 20.oo.
Załączniki:
/zał. Nr 7/ - Interpelacja radnej Magdaleny Nyćkowiak dotycząca promocji miasta.
/zał. Nr 8/ - Oświadczenie radnej Lidii Białasik.
/zał. Nr 9/ - Lista obecności.