Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Luboń

Projekty aktów prawa miejscowego: Projekt uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – “Tereny po WPPZ”.

 

Uchwała nr ................/2006

Rady Miasta Luboń

z dnia 12 kwietnia 2006r.




o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – “Tereny po WPPZ”.




Na podstawie art.7 ust.1 pkt1 i art.18 ust.2 pkt15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) oraz art.14 ust.1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003r. Nr 80, poz.717 z późn. zm.) Rada Miasta Luboń uchwala, co następuje:




§ 1.


Przystępuje się do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – “Tereny po WPPZ” dla terenów zabudowy mieszkaniowej z usługami, terenami zieleni, sportu i rekreacji oraz terenów wykorzystywanych gospodarczo.



§ 2.


  1. Miejscowy plan, o którym mowa w §1, obejmuje obszar przedstawiony na rysunku planu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

  2. Przedmiotem opracowania jest obszar miasta dotychczas przeznaczony pod różne funkcje, w tym:

    1. tereny działalności gospodarczej, głównie produkcyjnej i magazynowej,

    2. tereny przeznaczone pod komunikację (drogową i pieszą),

    3. tereny zabudowy mieszkaniowej i biurowej.


  1. Zakres ustaleń planu obejmuje :

      1. przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;

      2. zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;

      3. zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;

      4. zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;

      5. wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publi-cznych;

      6. parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodaro- wania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów ;

      7. granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlega-jących ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów;

      8. granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów narażontch na niebezpieczeństwo powodzi oraz zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;

      9. szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu, w tym zakaz zabudowy;

      10. zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji (w tym ścieżek rowerowych) i infrastruktury technicznej;

      11. stawki procentowe, na podstawie których ustala się opłatę, o której mowa w art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.



§ 3.


Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.




§ 4.


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.









 









Uzasadnienie

do uchwały nr .................... /2006 Rady Miasta Luboń

z dnia 12 kwietnia 2006r. o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – “Tereny po WPPZ”




UZASADNIENIE


Na podstawie art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowa-niu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), działając na wniosek inwestora, Burmistrz przedkłada niniejszą uchwałę Radzie Miasta Luboń.

Stosownie do art. 14 ust. 5 w/w ustawy przeprowadzono analizę zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz oceniono stopień zgodności z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzen-nego Miasta Luboń, a także ustalono niezbędny zakres prac planistycznych. Analiza, o której mowa wyżej, została przekazana Radzie łącznie z projektem niniejszej uchwały.



Luboń, dnia 27 marca 2006r.




Analiza zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – „Tereny po WPPZ”



Zgodnie z art.14 ust.5 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) przedstawiam analizę zasadności przy-stąpienia do sporządzenia planu.


Obszar objęty projektem uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagos-podarowania przestrzennego Miasta Luboń – „Tereny po WPPZ”, to niemal w całości teren byłej działalności zakładów przemysłu ziemniaczanego.

W poprzednich latach zakłady zbyły część terenu innym przedsiębiorstwom gospodarczym, które kontynuują na nim swoją działalność. Z terenu zakładów wydzielony został też obszar zajęty pod zakładowe budynki mieszkalne, które przekazano nowoutworzonej, w tym celu, spółdzielni mieszkaniowej. W 2005r. Zakłady Przemysłu Ziemniaczanego całkowicie zakończyły działalność produkcyjną i zbyły zajmowany teren.

Dokonana w latach 2004-2005 i przyjęta Rady Miasta Luboń nr XLV/217/2006 w dniu 2 marca 2006r. zmiana Studium, teren ten oznacza jako 10c i opisuje : „Obiekty produkcyjne, składy i magazyny przeznaczone do przekształceń funkcjonalnych”.

Nabywca głównej części terenu przeznaczonego dotychczas pod działalność przemysłową :

  • dokonał rozbiórki części budynków i budowli, pozostawiając budynki wpisane do rejestru zabytków,

  • złożył dwa wnioski o decyzję o warunkach zabudowy dla zespołów budynków mie-szkaniowych wielorodzinnych od 3 do 5 kondygnacji z podziemnymi garażami,

  • dla pozostałego terenu złożył wniosek o przekształcenie terenu pod intensywną zabudowę wielorodzinną (budynki od 3,5 do 6 kondygnacji) zawierające ok. 3400 mieszkań o wysokim standardzie z infrastrukturą towarzyszącą jak np. centrum handlowe, w oparciu o budynki objęte ochrona konserwatorską, park wodny, przystań rzeczną dla statków wycieczkowych i łodzi wiosłowych ale tylko po 1 miejscu parkingowym na mieszkanie. Wniosek argumentując dodatkowo tym , iż teren „..jest obecnie obszarem zdegradowanym funkcjonalnie i przestrzennie, jednak o znacznych wartościach dla dziedzictwa kulturowego.”

Należy zwrócić uwagę, iż na terenach poprzemysłowych sąsiadujących z gruntem głównego nabywcy, a równocześnie w/w wnioskodawcy, znajdują się:

  • obiekty w których prowadzona jest działalność produkcyjna („Lubanta” – produkcja preparatów budowlanych, „Hydrobudowa – 9” – produkcja betonów, punkt odbioru odpadów – skup złomu, zamiar uruchomienia punktu przeładunku odpadów niebezpiecznych – odpady medyczne),

  • tereny dla których nabywca dotychczas nie sprecyzował kierunków zagospodarowania, a które w części wykorzystywane są jako kontynuacja działalności poprzedniej (baza transportowa ze stacją paliw),

  • obiekty budownictwa przemysłowego z początków XX w. wpisane do rejestru zabytków,

  • budownictwo mieszkaniowe, również ujęte w rejestrze zabytków.


Przewidywane zmiany zagospodarowania przestrzennego tych terenów wymagają, aby uwzględnione zostały wymagania wymienione w art.1, ust.2 ustawy o planowaniu i zago-spodarowaniu przestrzennym. Niezwykle ważnym jest aby zachowane zostały wymagania ładu przestrzennego istotne zarówno z punktu widzenia bezpośredniego otoczenia działki, ale zdecydowanie bardziej istotne z punktu widzenia ładu całego Miasta Luboń. Związane jest to z położeniem terenu w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej już zabudowy, która prawdopo-dobnie pozostanie (np. kontynuacja działalności przemysłowej w starych obiektach) albo będzie musiała pozostać (budynki zabytkowe, zarówno przemysłowe jak i mieszkaniowe).


Nie bez znaczenia będzie konieczność rozstrzygnięcia relacji pomiędzy nową architekturą, a zabudową już istniejącą i wyłączoną z przebudowy lub rozbiórki, zarówno na tym terenie jak i w jego sąsiedztwie. Rozpoznania wymagać też będzie sprawa eliminacji potencjalnego konfliktu między nowym, a starym wykorzystaniem terenu.

Nowy sposób zagospodarowania, jego intensywność oraz skutki należy rozpatrywać w relacji zarówno do bliskiego sąsiedztwa jak i całego organizmu miasta. Szczególnie ważnym będzie powiązanie tego terenu z aktualnym układem komunikacyjnym, zwłaszcza że przylega on do drogi wojewódzkiej o bardzo dużym natężeniu ruchu.

Zgłaszane wnioski wysokiego stopnia intensywności wykorzystania tego terenu na cele mieszkaniowe rozpatrywane muszą być z punktu widzenia rozwiązań w wyposażeniu w infrastrukturę przy wysoce ograniczonych możliwościach finansowych miasta w jej tworzenie.


Uruchomienie terenu zabudowy mieszkaniowej o chłonności ok. 10500 mieszkańców ( wg wniosku inwestora ) – to zwiększenie potencjału demograficznego miasta w stosunku do obecnego stanu o ok. 40%.

Jest to bardzo ważna decyzja dla dalszego rozwoju miasta i powinna zostać podjęta przez Radą Miasta w trybie sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Wykształcenie tak dużej jednostki mieszkaniowej na terenie poprzemysłowym wymaga szczególnego rozpoznania obecnych warunków ekofizjograficznych i określenia przydatności terenu dla tak wysokiej intensywności zabudowy mieszkaniowej.

Nowa jednostka funkcjonalno przestrzenna wygeneruje nie tylko nowy układ komunikacyjny terenu i konieczność jego powiązań z układem zewnętrznym ale przede wszystkim ujawni potrzebę wyposażenia jednostki w infrastrukturę społeczną i infrastrukturę techniczną.


Prace projektowe nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego powinny zo-stać poprzedzone opracowaniem koncepcji programowo - przestrzennej w mniejszej skali, ponieważ koncepcja określiłaby zarys głównych problemów i ich rozwiązanie:

  • bezpieczną dla tego terenu intensywność zabudowy,

  • niezbędny program obsługi nowego osiedla – dzielnicy,

  • powiązania z zewnętrznym układem komunikacyjnym i urządzeniami infrastrukturalnymi.

Odrębne ale również istotne problemy wynikają z :

  • położenia tego terenu w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki Warty, a więc walory krajobrazowe, programy rewitalizacji rzeki zarówno szczebla gminnego jak i wojewódzkiego oraz metropolitalnego;

  • ochrona środowiska;

  • wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego – zabytki budownictwa przemysłowego i ich wykorzystanie;

  • potrzeby infrastruktury towarzyszącej – handel, oświata, sport i kultura, wewnętrzne tereny zielone i miejsca parkingowe.


Ze względu na wielkość terenu, ponad 30 ha, proponowaną formę przekształcenia oraz za-kres przedsięwzięcia – tylko opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może dać odpowiedź na przywołane problemy i wątpliwości.


   

wstecz

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia

Rada Miasta Luboń »

Zapis audio z Sesji Rady Miasta

Zapis wideo z Sesji Rady Miasta

Uchwały Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Wykaz imiennych głosowań kadencji 2018-2023 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2018-2023 »

Zasłużony dla Miasta Luboń »

Siewca Roku »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2014-2018 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2010-2014 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2006 - 2010 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2006-2010 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2006-2010 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2002-2006 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 1998-2002

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 1990-1994

Rejestr uchwał Rady Miasta 1990 - 2014

Interpelacje i wnioski radnych