Uchwała nr ................/2006
Rady Miasta Luboń
z dnia 12 kwietnia 2006r.
o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – “Tereny po WPPZ”.
Na podstawie art.7 ust.1 pkt1 i art.18 ust.2 pkt15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) oraz art.14 ust.1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003r. Nr 80, poz.717 z późn. zm.) Rada Miasta Luboń uchwala, co następuje:
§ 1.
Przystępuje się do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – “Tereny po WPPZ” dla terenów zabudowy mieszkaniowej z usługami, terenami zieleni, sportu i rekreacji oraz terenów wykorzystywanych gospodarczo.
§ 2.
Miejscowy plan, o którym mowa w §1, obejmuje obszar przedstawiony na rysunku planu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
Przedmiotem opracowania jest obszar miasta dotychczas przeznaczony pod różne funkcje, w tym:
tereny działalności gospodarczej, głównie produkcyjnej i magazynowej,
tereny przeznaczone pod komunikację (drogową i pieszą),
tereny zabudowy mieszkaniowej i biurowej.
Zakres ustaleń planu obejmuje :
przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;
zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publi-cznych;
parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodaro- wania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów ;
granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlega-jących ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów;
granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów narażontch na niebezpieczeństwo powodzi oraz zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;
szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu, w tym zakaz zabudowy;
zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji (w tym ścieżek rowerowych) i infrastruktury technicznej;
stawki procentowe, na podstawie których ustala się opłatę, o której mowa w art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
do uchwały nr .................... /2006 Rady Miasta Luboń
z dnia 12 kwietnia 2006r. o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – “Tereny po WPPZ”
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowa-niu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), działając na wniosek inwestora, Burmistrz przedkłada niniejszą uchwałę Radzie Miasta Luboń.
Stosownie do art. 14 ust. 5 w/w ustawy przeprowadzono analizę zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz oceniono stopień zgodności z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzen-nego Miasta Luboń, a także ustalono niezbędny zakres prac planistycznych. Analiza, o której mowa wyżej, została przekazana Radzie łącznie z projektem niniejszej uchwały.
Luboń, dnia 27 marca 2006r.
Analiza zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń – „Tereny po WPPZ”
Zgodnie z art.14 ust.5 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) przedstawiam analizę zasadności przy-stąpienia do sporządzenia planu.
Obszar objęty projektem uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagos-podarowania przestrzennego Miasta Luboń – „Tereny po WPPZ”, to niemal w całości teren byłej działalności zakładów przemysłu ziemniaczanego.
W poprzednich latach zakłady zbyły część terenu innym przedsiębiorstwom gospodarczym, które kontynuują na nim swoją działalność. Z terenu zakładów wydzielony został też obszar zajęty pod zakładowe budynki mieszkalne, które przekazano nowoutworzonej, w tym celu, spółdzielni mieszkaniowej. W 2005r. Zakłady Przemysłu Ziemniaczanego całkowicie zakończyły działalność produkcyjną i zbyły zajmowany teren.
Dokonana w latach 2004-2005 i przyjęta Rady Miasta Luboń nr XLV/217/2006 w dniu 2 marca 2006r. zmiana Studium, teren ten oznacza jako 10c i opisuje : „Obiekty produkcyjne, składy i magazyny przeznaczone do przekształceń funkcjonalnych”.
Nabywca głównej części terenu przeznaczonego dotychczas pod działalność przemysłową :
dokonał rozbiórki części budynków i budowli, pozostawiając budynki wpisane do rejestru zabytków,
złożył dwa wnioski o decyzję o warunkach zabudowy dla zespołów budynków mie-szkaniowych wielorodzinnych od 3 do 5 kondygnacji z podziemnymi garażami,
dla pozostałego terenu złożył wniosek o przekształcenie terenu pod intensywną zabudowę wielorodzinną (budynki od 3,5 do 6 kondygnacji) zawierające ok. 3400 mieszkań o wysokim standardzie z infrastrukturą towarzyszącą jak np. centrum handlowe, w oparciu o budynki objęte ochrona konserwatorską, park wodny, przystań rzeczną dla statków wycieczkowych i łodzi wiosłowych ale tylko po 1 miejscu parkingowym na mieszkanie. Wniosek argumentując dodatkowo tym , iż teren „..jest obecnie obszarem zdegradowanym funkcjonalnie i przestrzennie, jednak o znacznych wartościach dla dziedzictwa kulturowego.”
Należy zwrócić uwagę, iż na terenach poprzemysłowych sąsiadujących z gruntem głównego nabywcy, a równocześnie w/w wnioskodawcy, znajdują się:
obiekty w których prowadzona jest działalność produkcyjna („Lubanta” – produkcja preparatów budowlanych, „Hydrobudowa – 9” – produkcja betonów, punkt odbioru odpadów – skup złomu, zamiar uruchomienia punktu przeładunku odpadów niebezpiecznych – odpady medyczne),
tereny dla których nabywca dotychczas nie sprecyzował kierunków zagospodarowania, a które w części wykorzystywane są jako kontynuacja działalności poprzedniej (baza transportowa ze stacją paliw),
obiekty budownictwa przemysłowego z początków XX w. wpisane do rejestru zabytków,
budownictwo mieszkaniowe, również ujęte w rejestrze zabytków.
Przewidywane zmiany zagospodarowania przestrzennego tych terenów wymagają, aby uwzględnione zostały wymagania wymienione w art.1, ust.2 ustawy o planowaniu i zago-spodarowaniu przestrzennym. Niezwykle ważnym jest aby zachowane zostały wymagania ładu przestrzennego istotne zarówno z punktu widzenia bezpośredniego otoczenia działki, ale zdecydowanie bardziej istotne z punktu widzenia ładu całego Miasta Luboń. Związane jest to z położeniem terenu w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej już zabudowy, która prawdopo-dobnie pozostanie (np. kontynuacja działalności przemysłowej w starych obiektach) albo będzie musiała pozostać (budynki zabytkowe, zarówno przemysłowe jak i mieszkaniowe).
Nie bez znaczenia będzie konieczność rozstrzygnięcia relacji pomiędzy nową architekturą, a zabudową już istniejącą i wyłączoną z przebudowy lub rozbiórki, zarówno na tym terenie jak i w jego sąsiedztwie. Rozpoznania wymagać też będzie sprawa eliminacji potencjalnego konfliktu między nowym, a starym wykorzystaniem terenu.
Nowy sposób zagospodarowania, jego intensywność oraz skutki należy rozpatrywać w relacji zarówno do bliskiego sąsiedztwa jak i całego organizmu miasta. Szczególnie ważnym będzie powiązanie tego terenu z aktualnym układem komunikacyjnym, zwłaszcza że przylega on do drogi wojewódzkiej o bardzo dużym natężeniu ruchu.
Zgłaszane wnioski wysokiego stopnia intensywności wykorzystania tego terenu na cele mieszkaniowe rozpatrywane muszą być z punktu widzenia rozwiązań w wyposażeniu w infrastrukturę przy wysoce ograniczonych możliwościach finansowych miasta w jej tworzenie.
Uruchomienie terenu zabudowy mieszkaniowej o chłonności ok. 10500 mieszkańców ( wg wniosku inwestora ) – to zwiększenie potencjału demograficznego miasta w stosunku do obecnego stanu o ok. 40%.
Jest to bardzo ważna decyzja dla dalszego rozwoju miasta i powinna zostać podjęta przez Radą Miasta w trybie sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Wykształcenie tak dużej jednostki mieszkaniowej na terenie poprzemysłowym wymaga szczególnego rozpoznania obecnych warunków ekofizjograficznych i określenia przydatności terenu dla tak wysokiej intensywności zabudowy mieszkaniowej.
Nowa jednostka funkcjonalno przestrzenna wygeneruje nie tylko nowy układ komunikacyjny terenu i konieczność jego powiązań z układem zewnętrznym ale przede wszystkim ujawni potrzebę wyposażenia jednostki w infrastrukturę społeczną i infrastrukturę techniczną.
Prace projektowe nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego powinny zo-stać poprzedzone opracowaniem koncepcji programowo - przestrzennej w mniejszej skali, ponieważ koncepcja określiłaby zarys głównych problemów i ich rozwiązanie:
bezpieczną dla tego terenu intensywność zabudowy,
niezbędny program obsługi nowego osiedla – dzielnicy,
powiązania z zewnętrznym układem komunikacyjnym i urządzeniami infrastrukturalnymi.
Odrębne ale również istotne problemy wynikają z :
położenia tego terenu w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki Warty, a więc walory krajobrazowe, programy rewitalizacji rzeki zarówno szczebla gminnego jak i wojewódzkiego oraz metropolitalnego;
ochrona środowiska;
wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego – zabytki budownictwa przemysłowego i ich wykorzystanie;
potrzeby infrastruktury towarzyszącej – handel, oświata, sport i kultura, wewnętrzne tereny zielone i miejsca parkingowe.
Ze względu na wielkość terenu, ponad 30 ha, proponowaną formę przekształcenia oraz za-kres przedsięwzięcia – tylko opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może dać odpowiedź na przywołane problemy i wątpliwości.