Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Luboń

Urząd Miasta: Kodeks Postępowania Etycznego pracowników UM

 

DEKALOG ZASAD DOBREGO URZĘDNIKA SAMORZADOWEGO

/Kodeks Postępowania Etycznego/


Rozdział I. Postanowienia wstępne.

Praca w urzędzie to swoistego rodzaju posłannictwo dla dobra wszystkich, a nie dla własnych korzyści. Urzędnik to podstawowy realizator stanowionego prawa, od którego poprawności postępowania zależy rzeczywista praworządność.

Urzędnik spełnia misję służenia prawu. Jest realizatorem organizowanych przez prawo stosunków społecznych.


Rozdział II. Rzeczowy zakres obowiązywania.

1. Niniejszy Kodeks zawiera ogólne zasady dobrej praktyki administracyjnej, znajdujące zastosowanie w odniesieniu do całości kontaktów urzędu i jego administracji z interesantem.

2. Kodeks wyznacza zasady postępowania pracowników samorządowych, zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych tj. pełnienia służby publicznej.

3. Służba publiczna opiera się na zaufaniu publicznym i wymaga od pracownika samorządowego poszanowania Konstytucji i prawa oraz stawiania interesu publicznego ponad interes osobisty. Obywatele oczekują od pracowników samorządowych wysokich standardów etycznych zachowań.

4. Zasady przedstawione w niniejszym Kodeksie nie odnoszą się do relacji między urzędem, a zatrudnionymi w nim urzędnikami. Te stosunki podlegają innym przepisom o statusie urzędnika.

5. Pracownik samorządowy obowiązany jest przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych zawartych również w niniejszym Kodeksie.

6. Pracownik samorządowy, który wskutek postępowania - zarówno w miejscu pracy jak i poza nim ryzykuje utratę zaufania niezbędnego przy wykonywaniu zadań publicznych narusza normy niniejszego Kodeksu.

 

Rodział III. Zakres podmiotowy obowiązywania.

1. Zasady określone w niniejszym Kodeksie mają być stosowane przez wszystkich pracowników posiadających status pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku kierowniczym i urzędniczym, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. Nr 142, poz.1593 z 2001r. z późn. Zmianami/.

2. Pojęcie "jednostki" obejmuje osoby fizyczne i osoby prawne.

 

Rodział IV. Zadania i zasady.

Artykuł 1. Zasada praworządności.

§1. Pracownik samorządowy stosuje uregulowania i procedury zapisane w przepisach prawnych . Zwraca w szczególności uwage na to, aby decyzje dotyczące praw lub interesów osób fizycznych i prawnych posiadały podstawę prawną ich działania, a treść była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa i zawierała uzasadnienie działania oraz informację o środkach odwoławczych od wydanych decyzji.

Artykuł 2. Zasada niedyskryminowania.

§ 1 Przy rozpatrywaniu wniosków jednostki i przy podejmowaniu decyzji urzędnik zapewni przestrzeganie zasady równego traktowania. Pojedyncze osoby znajdujące się w takiej samej sytuacji będą traktowane w porównywalny sposób.


§ 2. W przypadku różnic w traktowaniu urzędnik zapewni, aby to nierówne traktowanie było usprawiedliwione obiektywnymi, istotnymi właściwościami danej sprawy.

§ 3. Urzędnik powstrzyma się w szczególności od wszelkiego nieusprawiedliwionego nierównego traktowania pojedynczych osób ze względu na ich narodowość, płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub wyznanie, przekonania polityczne lub innej przynależności do mniejszości narodowej, posiadaną własność, urodzenie, inwalidztwo, wiek lub preferencje seksualne.


Artykuł 3. Zakaz nadużywania uprawnień.

§1. Z uprawnień urzędnik może korzystać wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone mocą odnośnych przepisów. Urzędnik odstąpi w szczególności od korzystania z uprawnień dla osiągnięcia celów, dla których brak jest podstawy prawnej lub które nie mogą być uzasadnione interesem publicznym.


Artykuł 4. Zasada bezstronności i niezależności.

§ 1. Urzędnik działa bezstronnie i niezależnie. Urzędnik powstrzyma się od wszelkich arbitralnych działań, które mogą mieć negatywny wpływ na sytuację pojedynczych osób oraz od wszelkich form faworyzowania, bez względu na motywy takiego postępowania.

§ 2. Na postępowanie urzędników nie będzie miał wpływu, w żadnym czasie, interes osobisty, rodzinny lub narodowy, ani też nie będzie wpływać presja polityczna. Urzędnik nie będzie uczestniczył w podejmowaniu decyzji, w której on lub bliski członek jego rodziny miałby interes finansowy.

§ 3. Pracownicy samorządowi nie wykorzystują i nie pozwalają na wykorzystanie powierzonych im zasobów, kadr i mienia publicznego do celów prywatnych.

§ 4. Pracownicy samorządowi nie podejmują prac ani zajęć kolidujących z pełnionymi obowiązkami służbowymi.

§ 5. Pracownicy samorządowi nie podejmują arbitralnych decyzji, które mogą mieć wpływ negatywny na sytuację obywatela oraz powstrzymują się od wszelkich form faworyzowania.

§ 6. Pracownicy samorządowi nie ulegają wpływom i naciskom, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznym z interesem publicznym.

Artykuł 5. Zasada obiektywności.

§ 1. W toku podejmowania decyzji urzędnik uwzględni wszystkie istotne czynniki i przypisze każdemu z nich należne mu znaczenie; nie uwzględnia się żadnych okoliczności nie należących do sprawy.


Artykuł 6. Zasada konsekwentności w działaniu.

§ 1. Urzędnik działa konsekwentnie w ramach swojej praktyki administracyjnej i w swoim stosunku do działalności administracyjnej urzędu. Urzędnik przestrzega obowiązujących w urzędzie praktyk administracyjnych, o ile nie istnieją uzasadnione powody, które usprawiedliwiałyby odejście w indywidualnym przypadku od tych praktyk. Te powody należy przedstawić na piśmie.

§ 2. Urzędnik uwzględnia uzasadnione i słuszne oczekiwania jednostki, które wynikają z działań podejmowanych przez urząd w przeszłości.

§ 3. W razie potrzeby urzędnik służy jednostce poradą dotyczącą możliwego sposobu postępowania w sprawie wchodzącej w zakres jego działania oraz dotyczącą pożądanego sposobu rozstrzygnięcia sprawy.


Artykuł 7. Zasada uczciwości.

§ 1. Urzędnik działa bezstronnie, uczciwie i rozsądnie.

§ 2. Urzędnik pełniąc obowiązki kieruje się interesem wspólnoty samorządowej i nie czerpie korzyści materialnych ani osobistych z tego tytułu. Nie działa też w prywatnym interesie osób lub grup osób.

§ 3. Urzędnik zgłasza wątpliwości dotyczące celowości lub legalności podejmowanych w urzędzie decyzji swojemu bezpośredniemu przełożonemu a w przypadku braku jego reakcji Burmistrzowi Lubonia.

§ 4. Urzędnik ujawnia próby marnotrawstwa, defraudacji środków publicznych, nadużywania władzy lub korupcji bezpośredniemu przełożonemu i Burmistrzowi Lubonia.


Artykuł 8. Zasada uprzejmości.

§ 1. W swoich kontaktach z jednostką urzędnik pozostaje usługodawcą i zachowuje się właściwie, uprzejmie i pozostaje dostępny. Odpowiadając na korespondencję, rozmowy telefoniczne i pocztę elektroniczną, urzędnik stara się być możliwie jak najbardziej pomocny i udziela odpowiedzi na skierowane do niego pytania możliwie jak najbardziej wyczerpująco i dokładnie.

§ 2. Jeżeli urzędnik nie jest właściwy w danej sprawie, kieruje obywatela do urzędnika właściwego.

§ 3. W przypadku popełnienia błędu naruszającego prawa lub interes pojedynczej osoby, urzędnik przeprasza za to i stara się skorygować negatywne skutki popełnionego przez siebie błędu w jak najwłaściwszy sposób, informując obywatela o ewentualnych możliwościach odwołania się zgodnie z  kodeksem postępowania administracyjnego.

Artykuł 9. Zasada jawności postępowania.

§ 1. Pracownik samorządowy udostępnia obywatelom żądane przez nich informacje i umożliwia dostęp do publicznych dokumentów, zgodnie z zasadami określonymi w ustawach. Odmowa udostępnienia informacji publicznej wymaga formy pisemnej z uzasadnieniem.

§ 2. Pracownik samorządowy nie ujawnia informacji poufnych ani nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie zatrudnienia jak i po zakończeniu zatrudnienia w urzędzie.

§ 3. Pracownik samorządowy zobowiązany jest do zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym.

Artykuł 10. Zasada odpowiedzialności.

§ 1. Prawo musi w praktyce nabrać rzeczywistego znaczenia. Wraz z odpowiedzialnością za własne czyny, urzędnik musi być świadom tego, że istnieje realna możliwość rozliczenia go zarówno z pracy dobrej, jak i z pracy złej.

 

Rozdział V. Postanowienia końcowe.


1. Kierownictwo Urzędu Miasta Luboń podejmie działania w celu upowszechnienia zasad zawartych w Kodeksie, wśród wspólnoty samorządowej oraz mediów, celem propagowania zawartych w nim wartości i zasad.

2. Pracownicy samorządowi zobowiązani są przestrzegać przepisów niniejszego Kodeksu i kierować się jego zasadami.

 

   

wstecz

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia

Rada Miasta Luboń »

Zapis audio z Sesji Rady Miasta

Zapis wideo z Sesji Rady Miasta

Uchwały Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Wykaz imiennych głosowań kadencji 2018-2023 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2018-2023 »

Zasłużony dla Miasta Luboń »

Siewca Roku »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2014-2018 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2010-2014 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2006 - 2010 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2006-2010 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2006-2010 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2002-2006 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 1998-2002

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 1990-1994

Rejestr uchwał Rady Miasta 1990 - 2014

Interpelacje i wnioski radnych