Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Luboń

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2002-2006: Protokół nr XLVIII/2006 z XLVIII sesji Rady Miasta Luboń, która odbyła się 27 kwietnia 2006r.

 

Protokół nr XLVIII/2006

z XLVIII sesji Rady Miasta Luboń,

która odbyła się 27 kwietnia 2006r.

w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu

 

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń dotyczącej kontroli problemowej przeprowadzonej na wniosek Klubu Radnych „Forum Obywatelskiego.

3. Absolutorium dla Burmistrza z wykonania budżetu za 2005r:

rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu za 2005r.;

przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;

odpowiedź Burmistrza na zarzuty zawarte w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;

zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium z wykonania budżetu;

przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium z wykonania budżetu;

dyskusja;

głosowanie nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium.

4. Interpelacje i zapytania.

5. Wolne głosy i wnioski.

6. Przyjęcie protokołu z XLVII sesji Rady Miasta Luboń.

7. Zakończenie obrad.

ad. 1

Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Szafrański przywitał przybyłych radnych oraz gości. Po stwierdzeniu obecności dwudziestujeden (21) radnych spełniającej warunek quorum, Przewodniczący zapytał, czy są uwagi do porządku obrad.

Uwag do porządku obrad nie było.

 

/zał. Nr 1/ - Porządek obrad.

 

ad. 2

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Pani Ewie Rogowicz i poprosił o przedstawienie sprawozdania Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń dotyczącej kontroli problemowej przeprowadzonej na wniosek Klubu Radnych „Forum Obywatelskiego”.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Ewa Rogowicz - Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej w sprawie kontroli na wniosek Forum Obywatelskiego.

Komisja Rewizyjna zajmowała się wnioskiem sformułowanym jako „podejrzenie Burmistrza Miasta Luboń o niegospodarność na pięciu posiedzeniach.

  • Posiedzenie nr 54 w dn. 3. kwietnia trwało ok. 45 min. Udział wziął Przewodniczący Rady Miasta p. Zdzisław Szafrański oraz Przewodniczący Klubu Radnych FO p. Andrzej Michalczyk, który został zaproszony na posiedzenie, aby uszczegółowić zarzut zawarty we wniosku. P. A. Michalczyk oddał głos p. Adamowi Dworaczykowi, który reprezentował w tej sprawie Klub. Szczegółowo wątpliwości wg protokołu z tego posiedzenia przedstawiają się następująco:
    •  Cyt. „dotyczą głównie kwoty uzyskanej za sprzedaż ww. gruntu w 2005 r. w odniesieniu do kwoty określonej w przetargu w 2003 r.

       Cyt. „cna uwagę zasługuje fakt wykonania przez Miasto planu zagospodarowania przestrzennego zbywanego gruntu, co powinno wpłynąć na zwiększenie wartości gruntu.

       Cyt. „Komisja Komunalna nie była w pełni informowana o przebiegu obydwóch przetargów.

  • P. Dworaczyk złożył wniosek o przesunięcie posiedzenia K. R. dotyczącego analizy sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu za 2005 r., które wg planu miało się odbyć 6. kwietnia. Data tego posiedzenia znana była od trzech tygodni. Motywował to faktem, że część radnych zwróciła uwagę na sprawę sprzedaży gruntu po otrzymaniu sprawozdania Burmistrza i uważał, że trzeba mieć pełną jasność sytuacji wobec głosowania absolutoryjnego.

Jako Przewodnicząca Komisji nie godziłam się na zmianę terminarza planu pracy Komisji Rewizyjnej zatwierdzonego Uchwałą Rady Miasta w listopadzie 2005r. Zwracałam uwagę, że przetarg zakończył się 8 miesięcy temu, informacje na ten temat wraz z ceną sprzedaży podawał Burmistrz oraz prasa lokalna i wszelkie wątpliwości można było wyjaśniać przez ten czas. Uważałam, że nie można blokować procedury absolutoryjnej na trzy dni przed (i tak już napiętym) terminem jej zakończenia przez K. R. Uzasadniałam to wymogami RIO ze szkolenia, w którym brałam udział razem z p. Adamem Dworaczykiem. Uważałam, że opracowywany przez K. R. od stycznia wniosek do RIO powinien być wysłany w wymaganym terminie, a sprawę zbycia gruntów można wyjaśniać niezależnie od niego. Poinformowałam, że do tej pory gmina Luboń zawsze utrzymywała obligatoryjny termin wysłania dokumentu do RIO. Wniosek p. Dworaczyka był głosowany i został odrzucony.

Przewodniczący Rady Miasta zapewnił wnioskodawców, że sprawa zostanie rozstrzygnięta do sesji absolutoryjnej tj. do dn. 27 kwietnia.

  • Posiedzenie nr 55 odbyło się dn. 13. kwietnia. Trwało ok. 2 godz. Omawiano głównie pierwszą i drugą wątpliwość. Udział wziął Burmistrz, który przybył wraz z całą dokumentacją dotyczącą zbytego gruntu. Członek K. R. p. A. Dworaczyk był jedynym reprezentantem Klubu FO na tym posiedzeniu. Po wymianie zdań na temat spraw proceduralnych, zadał szereg pytań. Niektóre pytania uszczegóławiające omawiane sprawy zadawali też inni członkowie Komisji. Na podstawie wypowiedzi Burmistrza i dokumentów ustalono, że:
    •  Zmiana numerów zbywanych działek była spowodowana uchwaleniem nowego planu zagospodarowania, który różnił się w zasięgu, ustalał drogę dojazdu do tych działek oraz umniejszał ich powierzchnię o wydzieloną drogę.

       Przedstawiona przez biegłego wycena jest zawsze szacunkowa, a wartość faktyczną weryfikuje konkurencja na wolnym rynku. Dlatego faktyczna wartość rynkowa gruntu z pierwszego przetargu nie jest znana, (a tylko oszacowana), gdyż nikt nie był zainteresowany kupnem ziemi po tej cenie.

       Zdaniem Burmistrza jest prawdopodobne, że wykonanie planu zagospodarowania zwiększało wartość tego gruntu, ale jak powiedziano wyżej, nie jest znana jego rzeczywista wartość rynkowa z 2003 r., (a jedynie szacunkowa). Fakt, że nikt nie zgłosił się do pierwszego przetargu sugeruje, że cena biegłego mogła być zbyt wysoka.

       Sprzedany grunt miał zrobione badania, które wykazały, że w dużej części południowej ma on niską nośność. Oznacza to, że ma albo ograniczoną możliwość wykorzystania, albo wymaga zwiększonych nakładów inwestycyjnych.

       Cena zbycia gruntu wyniosła 96 i 97 zł netto za m2. Faktyczna cena dla kupującego wynosiła ok. 117 i 118 zł/m2 łącznie z podatkiem VAT, który jest elementem ceny.

       Ważne znaczenie (ale nie jedyne) dla wyceny gruntu przez biegłego miała sprzedaż w trybie przetargu działki pod działalność gospodarczą w najbliższym sąsiedztwie (ul. Przemysłowa) po 93 zł/m2 (jest to cena całkowita, ale netto w 2004r. nie obowiązywał VAT na sprzedaż gruntów). Gdyby obowiązywał, sprzedano by ją za ok. 113,50 zł/m2.

       Wg wyjaśnień Burmistrza obłożenie sprzedaży gruntów podatkiem VAT spowodowało podniesienie ich cen, ale nie równo o wprowadzone 22%, tylko nieco mniej niż 22%, gdyż w związku z wprowadzeniem VAT rynkowe ceny netto gruntów w tym czasie nieznacznie spadały.

       O zamiarze sprzedania gruntów i ich cenie radni byli poinformowani w załączniku do projektu budżetu na 2005 r., który otrzymali 15. listopada 2004r. Nikt nie kwestionował projektowanej w kalkulacji ceny. Podejmując uchwałę budżetową na 2005 r. radni zaakceptowali prognozowane ceny sprzedaży i uprawnili Burmistrza do sprzedaży za taką kwotę.

       Omawiana działka w 2005 r. nie mogłaby być sprzedana pod handel wielkopowierzchniowy, gdyż w międzyczasie zmieniły się przepisy. Wprowadziły one obowiązek określenia miejscowym planem lokalizacji wielkopowierzchniowych sklepów. Pojawienie się zainteresowania tym gruntem ze strony dużego inwestora, zajmującego się takim handlem sugerowało, że jeżeli plan miejscowy na to zezwoli, da to szansę na zainteresowanie się zbywanym gruntem większej ilości potencjalnych nabywców.

       Wolą Rady Miasta, sporządzony plan dopuszczał na tym terenie również wielkopowierzchniowy handel spożywczy. Powiększało to ilość potencjalnych kupców o tę branżę i stwarzało szansę na znaczne rozszerzenie wachlarza potencjalnych kontrahentów.

       Na etapie publicznego ogłoszenia przetargu pojawiła się firma zainteresowana zlokalizowaniem tam bazy transportowej. Innych pytań w tej sprawie od potencjalnych oferentów do p. Ciszak urzędniczki upoważnionej w ofercie przetargowej do udzielania informacji w tej sprawie nie było.

       Wg oświadczenia - Burmistrz z nikim nie przeprowadzał negocjacji w trakcie trwania samej procedury przetargu. Na jego prośbę p. Ciszak miała nie kierować do niego potencjalnych kupców.

       Na etapie przygotowywania projektu wykonawczego Burmistrz wynegocjował wybudowanie przez inwestora w tym rejonie ronda wyposażonego w kanalizację deszczową, które usprawni komunikację w tym miejscu.

       Nie można przyjmować, że skład Komisji Przetargowej w drugim przetargu zmieniono. Wg prawa Burmistrz powołuje Komisję Przetargową zarządzeniem, a po zakończeniu przetargu, rozwiązanie Komisji jest automatyczne. Druga komisja została powołana w innym składzie 3 osoby się zmieniły. Z radnych Burmistrz powołał przewodniczących dwóch Komisji Rady Miasta, jego zdaniem, najistotniejszych z punktu widzenia przetargu.

       Akt notarialny podpisano w Warszawie, w zamian za to Burmistrz wynegocjował, że całe koszty transakcji, ok. 12 tys. poniesie kupujący (zwyczajowo rozkładają się one po połowie). W podpisaniu aktu sprzedaży oprócz Burmistrza uczestniczyli: radca prawny oraz urzędnik p. K. Ciszak.

       Po wpłynięciu na konto miasta kwoty brutto, podatek VAT: 1 027 400 zł, zanim został przekazany skarbowi państwa, przez miesiąc był złożony na lokacie bankowej. Kwota 1 000 000 zł przyniosła dochód miastu ok. 3000zł przedstawiono stosowny dokument.

       Zdaniem Burmistrza, gminy, aby pozyskać inwestorów dających pracę mieszkańcom, stosują różne ulgi, zwolnienia, rabaty. Inwestorów gotowych kupować tak duże powierzchniowo działki na rynku sprzedaży gruntów jest niewielu. Dziś nie jest sztuką kupić (cokolwiek, nie tylko grunt). Sztuką jest sprzedać.

Po wysłuchaniu przedstawionych wyżej opinii i ustaleniu faktów posiedzenie K. R. przerwano. Następnie p. Dworaczyk przez ok. 1,5 godz. przeglądał dokumentację przetargową (oryginały dokumentów) i sporządzał z niej notatki. Gotów udzielać informacji był Z-ca Burmistrza p. Ryszard Olszewski.

  • Posiedzenie nr 56 odbyło się dn. 20. kwietnia. Trwało ok. 2,5 godz. Uczestniczyli: Burmistrz, I Zastępca i przez ok. 50 minut p. Rafał Marek. Pytania zadawał, podobnie jak poprzednio, głównie p. Adam Dworaczyk. Pytania uszczegóławiające omawiane sprawy zadawali też inni członkowie Komisji. Jedno pytanie zadał p. Rafał Marek. Na podstawie wypowiedzi Burmistrza i dokumentów ustalono:
    •  Szczegóły podstaw, którymi kierował się biegły szacując ceny omawianej działki.

       Drugą wycenę trzeba było sporządzić, gdyż pierwsza straciła ważność po roku od jej sporządzenia.

       Burmistrz nie sugerował rzeczoznawcy żadnych spraw związanych z przeprowadzaną wyceną.

       Wycenę przeprowadza się wg wieloskładnikowego wzoru matematycznego, zawartego w Ustawie o gospodarce nieruchomościami, podstawiając dane wg tabel również zawartych w tej Ustawie. Elementy wyceny, którymi są m.in. lokalizacja, uzbrojenie, powierzchnia, drogi, otoczenie, przelicza się na punkty i wprowadza sumę poprawek.

       Burmistrz poinformował, że wg wspomnianej wyżej Ustawy o gospodarce nieruchomościami miał prawo po I przetargu, do którego nikt się nie zgłosił, obniżyć cenę, nawet do 50% i ponownie wystawić grunt na sprzedaż. Wiedząc o zainteresowaniu dużego inwestora oraz mając świadomość, że są przepisy stanowiące, iż handel wielkopowierzchniowy musi być określony planem miejscowym, wniósł projekt uchwały o sporządzeniu planu dopuszczającego taki rodzaj handlu na tym terenie. Bez takiego planu, żadna oferta firm chcących tam zbudować hipermarket, nie mogłaby być przyjęta w ramach przetargu w 2005 r.

       Ponieważ p. A. Dworaczyk bardzo szczegółowo interesował się cenami porównawczymi innych działek branych pod uwagę przy wycenie tej działki, Burmistrz dodał, że jeśli interesują go ceny porównawcze pod działalność gospodarczą dużych powierzchni, to prawo użytkowania wieczystego gruntów po Zakładach Ziemniaczanych wraz z budynkami zostało sprzedane za trzydzieści kilka zł. Jest to cena łącznie z Vatem. (Trzeba wziąć poprawkę na różnicę w cenach rynkowych pomiędzy prawem własności, a użytkowaniem wieczystym).

       Grunt przez ok. 2 lata był promowany w 14 wydawnictwach, (gazety, wkładki do prasy, foldery, ulotki, płyty CD, Internet) także w jezykach obcych: angielskim i niemieckim. Promowano go także na targach Budma oraz poza granicami Polski.

       Wg Burmistrza nie sprzedanie gruntu lub odwlekanie sprzedaży, z której dochód był przewidziany w budżecie miasta, było niekorzystne, gdyż mogłoby się wiązać z koniecznością zaciągnięcia kredytu dla zrównoważenia budżetu. Sprzedaż go i przystąpienie inwestora do prac oznacza w krótszym czasie wpływ podatków do budżetu oraz pracę dla wielu osób bezpośrednio przy budowie, w wytwórniach materiałów budowlanych oraz w uruchomionej działalności firmy po zakończeniu inwestycji.

       Bardzo ważny jest fakt, że w omawianym przetargu cena nie była jedynym kryterium wyboru. Gdyby było wielu oferentów, możliwe było wybranie przez Komisję Przetargową niekoniecznie tego, który płacił najwięcej za m2 ziemi.

Do końca posiedzenia w sferze rozbieżności pozostała sprawa rozumienia ceny niższej i wyższej. Burmistrz za każdy razem wypowiadając się o cenach twierdził, że za drugim „podejściem całkowita cena sprzedaży 117 i 118 zł/m2 jest wyższa od pierwszej całkowitej wyceny 101, 64 zł/m2. Przedstawiciel Klubu FO wiele razy używał sformułowań, że pierwsza cena tzn. 101, 64 zł/2 jest wyższa od tej, którą zapłacił Neiver.

Po zakończeniu części posiedzenia, na której był Burmistrz zapytałam członków Komisji:

  • Czy zadano wszystkie pytania, które chciano zadać?
  • Czy zapoznano się z wszystkimi dokumentami przygotowanymi przez Burmistrza, z którymi chciano się zapoznać?

Nie było odpowiedzi przeczących. P Dworaczyk w trakcie posiedzenia Komisji przyznał, że nie zna Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dn. 21. sierpnia 1997 r.

Burmistrz poprosił o możliwość zapoznania się z protokołem z części obrad, w których uczestniczył. Członkowie K. R. stwierdzili, że przeprowadzana kontrola ma daleko szerszy zasięg jak stwierdzenie we wniosku FO, że (cyt.) „wydaje się ona niezbędna w kontekście decyzji o przyznanie absolutorium dla Burmistrza

Podsumowanie

Komisja po dyskusji sformułowała i głosowała następującą kwestię:

Czy po zapoznaniu się z całokształtem działań Burmistrza i jego wyjaśnieniami w sprawie oraz dokumentami przez niego przedstawionymi uzasadnione jest podejrzenie o niegospodarność ?

Głosowanie: tak 1, nie 4.

Po ustaleniu dalszego trybu postępowania Komisji nad kontrolą posiedzenie zakończono.

 

  • Posiedzenie nr 57 odbyło się dn. 24. kwietnia. Trwało ok. pół godziny. Członkowie K. R. otrzymali projekt protokołów. Ustaliłam, że ze względu na jego obszerność i wagę, otrzymają jeden dzień na zapoznanie się z nim oraz że ewentualne poprawki przygotują w gotowej proponowanej wersji do następnego dnia.
    •  

  • Posiedzenie nr 58 odbyło się dn. 25. kwietnia. Nanoszono poprawki w protokołach. W głosowaniu obydwa protokoły przyjęto jednogłośnie. Do przedstawianego w tej chwili sprawozdania p. Klecz zaproponował jedną poprawkę, pan Dworaczyk kilka. Propozycje obu panów zostały wprowadzone. Niniejsze sprawozdanie po wprowadzeniu tychże poprawek, przyjęto stosunkiem głosów: za: 3, przeciw: 1, (1 osoba była nieobecna podczas głosowania).

Uwagi końcowe Przewodniczącej

Komisji Rewizyjnej

W kontekście omawianej sprawy i w obliczu czekającego nas na dzisiejszej sesji głosowania absolutoryjnego, warto przypomnieć, czym jest absolutorium samorządowe. Wg sędziów składu orzekającego RIO z Poznania p. Anieli Michalec i p. Karola Chyry absolutorium samorządowe to: (cyt.) „uchwała organu stanowiącego w sprawie wykonania budżetu. Uchwała absolutoryjna powinna dotyczyć wyłącznie wykonania budżetu Prezes RIO z Łodzi p. Ryszard Krawczyk dodaje, że (cyt.) „absolutorium powinno być czystą oceną rachunkową i finansową z wykonania budżetu („Wspólnota 16/2005). Warto dodać, że w materiałach Związku Miast Polskich z konferencji z dn. 24. marca br. zapisano również, że (cyt.) „absolutorium jest skwitowaniem wykonania budżetu zgodnie z prawem.

Odnosząc się tylko do wymogów RIO, (jako, że te nas obowiązują) widać, że budżet w badanym dziale wykonano w 99,2%. Niewykonanie planu w 0,8% nie daje podstaw do stwierdzenia, że budżet nie został wykonany, a tym samym, że nie można udzielić absolutorium.

Chcę dodać, że jeśli ktoś z radnych miał wątpliwości związane z jakimkolwiek działem budżetu w kontekście absolutorium, to mógł, (a chcąc głosować zgodnie z sumieniem miał obowiązek) żądać od Burmistrza wyjaśnień bez pośrednictwa Przewodniczącego Rady Miasta i Komisji Rewizyjnej. Uważam, że sprawa ta mogła znaleźć się również w uchwalanym planie pracy K. R., gdyż radni zapoznający się na bieżąco z dokumentami Burmistrza do nich kierowanymi, powinni znać jej szczegóły w ub. roku. Przygotowując się do udzielenia absolutorium każdy radny może, (a w przypadku wątpliwości musi) wyjaśnić wszelkie wątpliwości związane z wykonaniem budżetu. Są radni, którzy z tego prawa korzystali w ubiegłych latach i w roku bieżącym, wyjaśniając z Burmistrzem i jego Zastępcami wątpliwe kwestie na piśmie, bądź ustnie. Czynili to podczas posiedzeń komisji, a także indywidualnie, poza posiedzeniami.

Burmistrz, wiedząc o wątpliwościach niektórych radnych, przygotował wszystkie dokumenty w sprawie zbycia gruntów i był do dyspozycji, aby udzielać wyjaśnień:

1) na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów w dn. 05. kwietnia,

2) na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dn. 06. kwietnia.

Tematem obu tych posiedzeń, (znanym co najmniej kilkanaście dni wcześniej) była analiza sprawozdania z wykonania budżetu. Sprawozdanie Burmistrza również było znane. (Mówię to w kontekście jeżeli, ktoś chciałby nadal twierdzić, że nie miał wystarczającej wiedzy z ubiegłorocznych dokumentów). W obu tych komisjach byli radni, którzy podczas posiedzeń nie skorzystali z możliwości dyskutowania nad analizą, przez całe posiedzenie nie zadali żadnego pytania związanego ze zbyciem gruntów przy ul. Dębieckiej, wreszcie nie zabierali głosu w ogóle. Odzwierciedlają to protokół i nagranie. Byli radni, którzy następnie podczas posiedzeń tychże komisji wstrzymali się od głosu nad opinią o wykonaniu budżetu. W tym kontekście pytanie: nie mieli możliwości wyjaśnić tak istotnej dla nich sprawy w stosownym czasie, czy nie chcieli jej wyjaśniać? może uchodzić za zbędne. I drugie w związku z tym: nie mogli, czy nie chcieli zająć stanowiska na posiedzeniach tychże komisji w sprawie wykonania budżetu? Ale ci sami radni nie mieli oporów, aby wnioskować o wstrzymanie procedury absolutoryjnej, a swój wniosek motywowali brakiem jasności w sprawie. Muszę o tym mówić, bo odpowiadam ze pracę K. R., a podpisane przeze mnie dokumenty przed składem orzekającym RIO reprezentują nie mnie, ale nas wszystkich tutaj siedzących.

Nikt z członków Klubu FO podejrzewających niegospodarność Burmistrza nie przybył na posiedzenie K. R. w dn. 13. 04. w tej sprawie. (Poza p. Dworaczykiem z racji wykonywania obowiązku protokołowania posiedzenia). W dn. 20. kwietnia (znów poza p. Dworaczykiem) 1 radny FO był obecny mniej więcej przez 30% czasu posiedzenia K. R. i zadał 1 pytanie Burmistrzowi. Dotyczyło ono szczegółów promocji sprzedawanego gruntu po zmianie planu zagospodarowania. Do dokumentów tenże pan radny nie zaglądał. Istotnym w ogóle jest fakt, że od dn. 30. marca tj. dnia złożenia wniosku z podejrzeniem o niegospodarność, do wczoraj 26. kwietnia nikt nie poprosił o żadne dokumenty w tej sprawie. Jedynie p. Dworaczyk (zresztą wielokrotnie pytany podczas posiedzenia K. R.) czy chce przejrzeć dokumenty, w dn. 13. kwietnia najpierw stwierdził, że (cyt.) „pewnie w nich się wszystko zgadza, przejrzał je po zakończeniu posiedzenia. Uczynił to z komentarzem: żeby nie było posądzenia, że nie zajrzałemc

Zarzutem szczegółowym było rzekome niepełne poinformowanie radnych o wycenach i o cenach sprzedaży. Burmistrz w swoim wystąpieniu na poprzedniej sesji mówił o wielu dokumentach w sprawie wyceny i sprzedaży tego gruntu, kierowanych do Rady Miasta i Komisji Komunalnej od dn. 15.listopada 2004 r.. Nie można nie zauważyć, że Rada Miasta głosując budżet na 2005 r., już w grudniu 2004 r. wiedziała o planowanych cenach sprzedaży. Nie tylko wiedziała, a przyjmując uchwałę budżetową zgodziła się na sprzedaż gruntu wg proponowanej przez Burmistrza kalkulacji.

Na sesji w dn. 12. kwietnia p. Burmistrz, mówiąc o informacjach w tej sprawie, poza swoimi dokumentami, powoływał się na publikacje prasowe i internetowe w których podawano kwotę uzyskaną ze sprzedaży. Nie będę ponownie tych publikacji przytaczać, ale chciałabym się zatrzymać przy artykule, który pojawił się w miesięczniku wydawanym przez Stowarzyszenie „Forum Lubońskie - (nr 9/176, wrzesień 2005).

Otóż zastanawiającym jest fakt, iż w tym miesięczniku, w artykule, który informował o sprzedaży działki przy ul. Dębieckiej, oprócz mapki sytuacyjnej, wizualizacji komputerowej, szczegółów projektu, kwot nakładów inwestycyjnych i profilu przyszłej działalności inwestora, wyliczono różnicę ceny między I a II przetargiem, (dokładnie taką, o jaką pytał p. Dworaczyk w imieniu Klubu FO podczas kontroli). Wyliczona i podana do publicznej wiadomości przez radnego Klubu FO we wrześniu ub. roku różnica nie wzbudzała niczyjej wątpliwości na tyle, aby ją wyjaśnić czy skontrolować (np. poprzez wprowadzenie do listopadowego planu pracy K. R.). Radni Klubu FO ujawnili swe wątpliwości dopiero w obliczu absolutorium i próbowali je połączyć z zablokowaniem terminów statutowej pracy K. R. Panowie radni Dworaczyk i Michalczyk, w dn. 3. kwietnia, także w imieniu autora artykułu, który również jest podpisany pod wnioskiem kontrolę, twierdzili, że nie można było się sprawą zająć wcześniej, gdyż radni z Komisji Komunalnej, mówiąc ogólnie, nie mieli wiedzy o obydwu przetargach. Jeśli nie analizowali dokumentów otrzymywanych od Burmistrza, mogli takiej wiedzy nie mieć. Jeśli podpisani pod wnioskiem o kontrolę panowie radni czytali wspomniany artykuł, to wiedzę kwotową o różnicach cen musieli posiadać (chyba, żeby przyjąć, iż nie czytają czasopisma wydawanego przez Stowarzyszenie, z którego się wywodzą). Pomijam w tym wszystkim wiedzę autora artykułu. Wiedział, wyliczył, opublikował, choć w wyliczeniach nie uwzględnił umniejszenia powierzchni sprzedanego gruntu o wydzieloną w nowym planie zagospodarowania drogę. Zagadką nietrudną do rozwiązania jest dylemat: czy wątpliwości w kwestii różnicy cen pojawiły się w ciągu ostatniego miesiąca, czy postanowiono z nimi poczekać na dogodny dla członków Klubu FO moment. Mówię to tylko na marginesie sprawy, gdyż wiem, że artykuł prasowy dokumentem nie jest. Jeszcze raz stwierdzę, że wspomnianą kontrolę można było zaplanować już w listopadzie ubiegłego roku w planie pracy K. R. Pracuję w samorządzie ósmy rok i wiem też, że ta praca to nie bajka, ale w najczarniejszych myślach nie przewidywałam, że będę musiała bronić terminów zawartych w Statucie Miasta przed tymi, którzy obowiązani są do stania na straży jego zapisów, a mnie obdarzyli zaufaniem powołując trzy i pół roku temu na stanowisko Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej 19 głosami za, 1 wstrzymującym, bez głosu przeciwnego.

Przywołałam tutaj publikację prasową także z innego powodu. Przedstawiciel Klubu FO zadając pytania, bywało, że formułował je w sposób, który mógł sugerować brak podstaw wiedzy prawnej dotyczącej omawianych spraw. Zapytany wprost przyznał, że nie zna podstaw prawa dotyczącego zbywania gruntów przez organy samorządowe. Stąd Burmistrz często musiał, zanim udzielił odpowiedzi, dokonywać najpierw wykładni podstaw prawnych, którymi się kierował w swym działaniu. A były to:

2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 14. września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości;

3) Ustawa o gospodarce nieruchomościami z dn. 21. sierpnia 1997 r. (z późniejszymi zmianami).

Z kolei reprezentant Klubu FO przez pewną dość długą część posiedzenia, kilkakrotnie na poparcie swoich poglądów cytował zamieszczoną w internecie wersję czasopisma „Murator, stwierdzając, że posługuje się obiektywnym źródłem informacji. Z tych powodów badanie sprawy przeradzało się często w mini wykłady (przeciwko którym wielokrotnie protestował szczególnie p. Marian Szymański, ale także inni członkowie komisji).

Radny Pan Adam Dworaczyk:

Jako jedyny członek Komisji, głosujący, iż jest uzasadnione podejrzenie o niegospodarność Burmistrza, chciałbym ustosunkować się do rezultatów pracy Komisji Rewizyjnej.

Na początku pragnę zwrócić uwagę na niespotykane dotąd w pracach Komisji Rewizyjnej w obecnej kadencji wywieranie presji na członków Komisji Rewizyjnej oraz naruszanie dotychczasowych standardów pracy Komisji.

> Po pierwsze dwoje członków Komisji (Przewodnicząca Komisji-p.E.Rogowicz, z-ca Przewodniczącej-p.M.Klecz), będących członkami Komisji Przetargowej dotyczącej omawianego zbycia gruntu, deklarujący złożenie wniosku o wykluczenie z posiedzeń, dotyczących badanej sprawy, brało czynny udział w posiedzeniach. Co więcej, Przewodnicząca Komisji niejednokrotnie wspierała Burmistrza w odpowiadaniu na zadawane pytania w formie uzupełnień i komentarzy.

> Po drugie Na początku jednego z posiedzeń, jeden z członków Komisji, wnioskodawca omawianej kontroli, został w niezwykle agresywny sposób zaatakowany werbalnie przez innego Członka Komisji, wobec którego istniało domniemanie stronniczości w badanej sprawie.

> Po trzecie - w jednym z posiedzeń Komisji brał czynny udział z-ca Burmistrza p.R.Olszewski. Po zakończeniu wyjaśnień przez Burmistrza p.W.Kaczmarka, gdy zwyczajowo Komisja wyłącznie w swoim gronie omawia wyjaśnienia oraz głosuje swoje stanowisko, z-ca Burmistrza pozostawał w sali posiedzeń. Co więcej, otwarcie sugerował Przewodniczącej Komisji, jakie pytania do członków Komisji ma poddawać pod głosowanie. Gdy jeden z członków Komisji, zapytał Przewodniczącą Komisji, czy obecność p.R.Olszewskiego nie narusza standardu pracy Komisji Rewizyjnej, gdzie na pewnym etapie dyskusja odbywa się wewnątrz Komisji Rewizyjnej bez nacisku osób zainteresowanych postanowieniami Komisji, Przewodnicząca odpowiedziała, cytuję: Obrady Komisji nie są tajne. Mieliśmy jednego gościa, mamy drugiego gościa. Każdy z nich głos zajmuje. Z-ca Burmistrza p.R.Olszewski za aprobatą Przewodniczącej pozostał do zakończenia posiedzenia, obecny również przy głosowaniu stanowiska Komisji wobec badanej sprawy.

Jednak pomimo wywieranej presji na członków Komisji zdołano dokonać ustaleń, potwierdzających słuszność domniemań, sformułowanych we wniosku do Przewodniczącego Rady Miasta. Należy zaznaczyć, że czym innym jest kwestia legalności działań Burmistrza, czy zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym a gospodarnością. Jeśli podczas posiedzeń Komisji nie kwestionowano legalności procedur związanych ze zbyciem omawianego gruntu, wątpliwości wzbudzała określona aktywność Burmistrza oraz jego mniej lub bardziej świadome zaniechania.

I tak:

Po spotkaniu z zainteresowanym kupnem omawianego gruntu, przedstawicielem firmy Neinverp.M.Ślepowrońskim 16.01.2004r. oraz wielokrotnie potwierdzanym zainteresowaniem omawianym gruntem przez przedstawiciela Neinver (listy 20.01.2004r., 25.05.2004r.)- Burmistrz wszczął procedurę zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 27.01.2005r. Rada Miasta odrzuciła propozycję uchwały Burmistrza, ograniczającą potencjalną działalność wielkopowierzchniową na omawianym gruncie. Po uchwaleniu przez Radę Miasta 14.04.2005r. zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie ograniczającego potencjalnej działalności wielkopowierzchniowej na omawianym gruncie, w ogólnodostępnych materiałach promocyjnych gruntu nie pojawiała się informacja o możliwej działalności wielkopowierzchniowej. Co istotne, korzystna dla potencjalnych inwestorów zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie wpłynęła na wykonaną wycenę gruntu przez rzeczoznawcę majątkowego p.M.Sewkowskiego, od wielu lat pracującego dla Urzędu Miasta. Tymczasem według wyceny z 2005r. w porównaniu do wyceną z 2003r. cena gruntu netto spadła z 101,64 zł/m² na 97 i 96 zł/m². W pełni akceptował nową wycenę Burmistrz, choć nie zmuszały go do tego żadne przepisy, a który sam przyznał, że po uchwaleniu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego prawdopodobnie zwiększyła się wartość gruntu. Nową wycenę w pełni zaakceptowali także członkowie Komisji Przetargowej, do której nie został powołany p.D.Szmyt, jedyna osoba związana z opozycją, powołana do Komisji Przetargowej w sprawie zbycia omawianego gruntu w 2003r. Ostatecznie więc, sukces wynegocjowania przez Burmistrza pokrycia przez inwestora kosztów sprzedaży gruntu liczonych w dziesiątkach tys. zł w zamian za podpisanie aktu notarialnego w Warszawie, wydaje się żaden wobec wpływów liczonych w setkach tysięcy zł., mogących zasilić budżet miasta w przypadku podjęcia działań bardziej korzystnych dla Miasta, nie zaś dla inwestora.

Radny Pan Marian Szymański odniósł się do wniosku Klubu Forum Obywatelskiego i do wystąpienia Burmistrza na XLVII sesji, która odbyła się dnia 12 kwietnia 2006r.

Radny Marian Szymański zacytował fragment wypowiedzi Burmistrza z dnia 12 kwietnia br.: „... Wniosek, używając sformułowania jego autorów, rodzi podejrzenie albo o amnezję, albo o brak zaangażowania i odpowiedzialności za swoją działalność jako radnego poprzez nie branie udziału w pracach Rady, albo, a może i, jest klasycznym przykładem działania politycznego, zmierzającego do skompromitowania mojej osoby bez względu na fakty i ustalenia zapadające na forum Rady; to, iż Klub Radych Forum Obywatelskiego znajduje się w opozycji do ugrupowania, z którego się wywodzę i zbliżający się czas wyborów samorządowych w żadnym stopniu nie mogą uzasadnić publicznego stawiania zarzutów nieprawdziwych ...

... Na zakończenie chciałbym stwierdzić:

iż w świetle powyższych faktów problemem Panów Radnych z Klubu Forum Obywatelskiego nie są warunki sprzedaży, lecz to, że jako sukces może być odczytana sama sprzedaż gruntu pod znaczącą inwestycję, której realizacja rozpocznie się jeszcze w tym roku,

stanowisko Klubu, że warto podać do publicznej wiadomości insynuacje o niegospodarności Burmistrza, wynika z zasady : nie ważne, że to nie on ukradł, ale to że go okradli, wszyscy wiedzą, że był zamieszany w kradzież,...

Pan Marian Szymański powiedział, iż jako radny, z racji wieku, o ogromnym doświadczeniu naukowym, zawodowym i samorządowym, podpisuje się pod stanowiskiem Burmistrza na temat wniosku Klubu radnych Forum Obywatelskiego. Nie jest nowością ta forma zachowań Forum Obywatelskiego, ponieważ ta forma, forma krytyki często gołosłownej, jest czyniona zarówno do działań Burmistrza, jak i Urzędu Miasta, czy podmiotów działających na rzecz Miasta. Przykładem takiej krytyki może być Firma Przewozowa „Translub działająca na bardzo dobrym poziomie, którą zarządza kompetentny dyrektor, który na krytykę nie zasługuje i godna pochwały, pracowita załoga.

W świetle przedstawionych przez Burmistrza materiałów na XLVII sesji, która odbyła się 12 kwietnia 2006r., dotyczących zbycia nieruchomości przy autostradzie, zdaniem Pana Mariana Szymańskiego dochowano szczegółowej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.

Zastępca Burmistrza Ryszard Olszewski powiedział, że chciałby ustosunkować się tylko do części wystąpienia Pana Adama Dworaczyka i wyraził opinię, że albo wypowiedź Pana Dworaczyka wynika z Jego niewiedzy, albo znowuż mija się z prawdą. Burmistrz Olszewski przypomniał więc, że obsługę Komisji Rewizyjnej ma przypisaną od samego początku. Ponadto dziwne jest to, iż do tej pory Panu Dworaczykowi nigdy nie przeszkadzało, że Burmistrz Olszewski uczestniczy we wszystkich posiedzeniach Komisji Rewizyjnej od początku do końca. Burmistrz nie uczestniczył tylko w tej części posiedzeń, kiedy Komisja przyjmowała protokół i jego zmiany.

Radna Ewa Rogowicz zapytała, czy Pan Adam Dworaczyk pamięta, aby Burmistrz Olszewski składał jakiekolwiek propozycje do wniosku Komisji Rewizyjnej i czy zostały one przyjęte przez Przewodniczącą Komisji i poddane pod głosowanie.

Radny Adama Dworaczyk: Czy będzie mnie Pani teraz przesłuchiwać?

Radna Ewa Rogowicz podkreśliła wyraźnie, że Komisja Rewizyjna nie odnosiła się do żadnych wypowiedzi Zastępcy Burmistrza Ryszarda Olszewskiego.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek ustosunkował się do zarzutów Klubu radnych Forum Obywatelskiego o niegospodarność Burmistrza na forum Rady:

Wniosek Klubu Radnych Forum Obywatelskiego zgłaszającego podejrzenie niegospodarności Burmistrza, niegospodarność tę traktował w powiązaniu z udzieleniem Burmistrzowi absolutorium. Jak wiadomo Państwu Radnym absolutorium jest oceną wykonania budżetu, z takiego też głównie punktu widzenia ustosunkowałem się na poprzedniej Sesji do postawionego zarzutu, wskazując na wykonanie planu dochodów budżetu w zakresie sprzedaży gruntów przy ul.Unijnej w 99,2%.

Sprawa ta w toku prac Komisji Rewizyjnej w związku z zakresem pytań członka Komisji Rewizyjnej p. radnego Adama Dworaczyka, od niedawna przynależnego do Klubu Radnych Forum Obywatelskiego nabrała znacznie szerszego zakresu, aniżeli wynikałoby to z wniosku. W tej sytuacji dopiero po zapoznaniu się z protokołami posiedzeń Komisji uzyskuje się pogląd na całokształt zarzutów Klubu Radnych Forum. Odpowiadając na szczegółowe i wyrywkowe pytania nie miałem szans pełnego i uporządkowanego ustosunkowania się do zarzutów, dlatego też uznaję za konieczne ustosunkowanie się do zarzutu na Forum Rady. Czynię to pod adresem tych, którzy gotowi są przyjąć rzeczowe argumenty.

Tylko krótko zajmę się zarzutami nie informowania Rady o cenie wywoławczej w przetargu. Na poprzedniej Sesji wskazałem na udzielane Radzie i Radnym, zresztą nie wszystkie, wielokrotne informacje, w tym także przy okazji projektu budżetu na 2005r.

Samo wiązanie tak sformułowanego zarzutu z niegospodarnością jest dla mnie, delikatnie mówiąc, nie zrozumiałe. Jest to tak, jakby działanie jakoby niegospodarne, po poinformowaniu Panów z Klubu Radnych Forum, stawołoby się gospodarnym. Nie dziwi mnie w tym kontekście, dwukrotne bodajże stwierdzenie p. radnego Adama Dworaczyka, że cały problem zarzutu niegospodarności jest rezultatem braku w składzie Komisji Przetargowej w 2005r. p. radnego Dariusza Szmyta z Klubu Radnych Forum Obywatelskiego. Jeżeli więc argumenty co do składu Komisji Przetargowej w roku 2005 podane na Komisji Rewizyjnej nie są dla Panów przekonywujące, pozwalam sobie jeszcze wskazać, iż obecnośc w składzie Komisji Przetargowej w roku 2003 żadnego z jej członków, w tym także p. radnego D. Szmyta wcale nie zagwarantowała sprzedaży gruntu po cenie, którą Panowie z Klubu radnych Forum uznają za gospodarną.

Dopiero zapoznanie się z całokształtem przebiegu dwóch posiedzeń Komisji Przetargowej wypełnionych pytaniami p. A. Dworaczyka wskazują, że podstawowym problemem tej sprawy, przynajmniej według tych pytań jest problem wysokości ceny wywoławczej, przy czym ewaluował on od zarzutu obniżenia przeze mnie ceny do zarzutu nie podwyższenia ceny. Tej więc sprawie chciałbym w sposób bardziej uporządkowany poświęcić dalszą część przedstawionego stanowiska.

Nie zaprzeczalnym faktem jest, iż cena wywoławcza w przetargu z roku 2005 wynika dokładnie z wyceny wartości rynkowej tych działek. Operat szacunkowy biegłego zawiera podtytuł: Określenie wartości rynkowej nieruchomości w celu jej zbycia w drodze przetargu. I nie jest to wyrażenie przypadkowe. Z uwagi, iż wycena taka podać ma cenę nieruchomości przeznaczonej do obrotu (w naszym przypadku do sprzedaży), to podstawowe znaczenie ma ustalenie jej wartości rynkowej, czego wymaga art.150 ust.1 pkt1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z tego też artykułu wynika, że taką wartość rynkową stanowi jej przewidywana cena możliwa do uzyskania na rynku, ustalona z uwzględnieniem uzyskanych już cen transakcyjnych.

Nie miałem podstaw, aby kwestionować wycenę rzeczoznawcy. Tak więc podkreślam cena, możliwa do uzyskania na rynku, ustalona w drodze porównania z uzyskanymi już cenami.

W wypowiedziach p. A. Dworaczyka powtarzało się ocenne już stwierdzenie Burmistrz obniżył cenę.

W kontekście tego co powiedziałem wcześniej z gruntu fałszywe jest takie stwierdzenie, bo Burmistrz przyjął do przetargu jako cenę wywoławczą netto podaną przez rzeczoznawcę wartość rynkową, tj. przewidywaną cenę możliwą do uzyskania na rynku.

Czy cena wywoławcza w przetargu 2005 była niższa niz w roku 2003. Moja odpowiedź brzmi : NIE !

Po pierwsze - nie dlatego, że wartość rynkowa 101,64zł/m² w roku 2003 poprzez przetarg nie okazała się możliwą do uzyskania na rynku. Trudno porównywać się z czymś, co w rzeczywistości nie zaistniało.

Po drugie jeżeli porównywać już tylko formalnie samą wysokośc ceny to nie dlatego, że cena nabycia jest zawsze ceną brutto. Ewentualny nabywca przykładowo w roku 2003 zapłaciłby 101,64 zł/m², w roku 2005 96 zł + 22% /m² i 97 zł + 22% /m², tj. 117 i 118 zł/m². Odrębną jest sprawą, jak wprowadzenie podatku VAT wpłynęło na ceny gruntów. Śmiem twierdzić, iż ceny te wzrosły, ale wcale nie o pełną wysokość VAT-u, a to oznaczałoby, że cena netto musiała ulec obniżeniu.

Po takich argumentach, z zadanych pytań przez p. A. Dworaczyka wynikała sugestia, że niegospodarność Burmistrza polegała na tym, że Burmistrz nie podwyższył ceny wywoławczej, zwłaszcza, że wiedział, bo w takim celu dokonaliśmy zdaniem p. A. Dworaczyka zmiany plany miejscowego, że w przetargu wystąpi Firma NEINVER, która jest bogata. Taki zarzut odrzucam, bo:

* przyjęta cena wywoławcza była wartością rynkową możliwą do uzyskania na rynku na dzień 29.09.2004 r., a nie przypadkowo, bo na moje pytanie - chociaż wycena zachowywała ważność przez jeden rok, 30.03.2005r. rzeczoznawca pisemnie potwierdził, że określone w operacie z dnia 29.09.2004r. wartości rynkowe tych działek w świetle wyników tendencji rynkowych są na datę 30.03.2005r. nadal aktualne,

* sprzedaż odbywała się w trybie przetargu nieograniczonego i poprzez przetarg podane ceny wywoławcze mogły ulec podwyższeniu aż do ustalenia końcowej ceny transakcyjnej,

* przetarg był przetargiem pisemnym nieograniczonym, co oznacza, że jego celem był wybór najkorzystniejszej oferty i wcale nie musiałaby być to oferta o najwyżej cenie. Przyjętymi kryteriami wyboru oferty podanymi w ogłoszeniu były:

- oferowana cena

- proponowany sposób zagospodarowania i jego skutki.

Nie przypadkowo żądano, aby oferta obok wymaganych przepisami elementów zawierała takie dane jak: przewidywaną wielkość nakładów inwestycyjnych, termin rozpoczęcia i zakończenia prac, wielkość zatrudnienia, stosowaną technologię działalności i jej skutki środowiskowe, czy inne informacje istotne dla atrakcyjności oferty.

* cena wywoławcza nie miała na celu ograniczenia dostępu do nabycia gruntu wszelkim innym potencjalnym oferentom za wyjątkiem NEINVER.

Jedyne ograniczenie mogło wynikać z konieczności zachowania zagospodarowania zgodnego z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, dlatego też w ogłoszeniu o przetargu podano według zapisów planu Teren rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży pow. 2000 m² i obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz odsyłano do całego planu.

Przy tak rozumianym zarzucie niegospodarności powstają więc pytania:

- czy Panowie autorzy zarzutu, albo Burmistrz przygotowali zmianę planu tylko dla NEINVER albo tylko dla obiektów handlowych pow. 2000 m², skoro już w projekcie planu Burmistrz zamieścił zapis i obiektów produkcyjnych, składów i magazynów,

- skoro warunki przetargu, w tym cena wywoławcza ustalone były na około 3 miesiące przed rozstrzygnięciem przetargu czy Panowie autorzy zarzutu, albo przyjmując tok rozumowania Panów Burmistrz mogli wiedzieć, że do przetargu złożona zostanie tylko jedna oferta, oferta NEINVER,

- na czym opierają Panowie autorzy zarzutu przekonanie, że firma NEINVER gotowa była zapłacić wyższą cenę od tej, którą złożyła w ofercie.

Twierdzę więc, że nie było powodów podwyższania ceny wywoławczej w przetargu ponad wartość rynkową ustaloną przez rzeczoznawcę, co więcej, uważam że zrobienie tego nie byłoby zgodne z zasadami i duchem przetargu.

Dla jasności całej sprawy uważam za konieczne zwrócenie uwagi na dwie okoliczności:

I. Grunt przy ul. Dębieckiej miał być miejscem działalności o zasięgu ponad miejscowym, podnoszącym rangę Lubonia poprzez ponad lokalne oddziaływanie tego miejsca. Cena zakupu gruntu i przewidywana wartość nakładów firmy, która została wybrana w drodze przetargu to ponad 15 mln €. Nie jest wcale tak, że tacy inwestorzy w wielkiej liczbie krążą po gminach, odwrotnie, to gminy zabiegają, powiedziałbym nawet walczą, o takich inwestorów. Walczą udzielając zwolnień, ulg, starając sie przyciągnąć, a nie odstraszyć inwestorów. Jeżeli ktoś sądzi, że NEINVER nie poszukiwał i nie rozważał także lokalizacji w innych gminach , nawet w nieodległym sąsiedztwie Lubonia, to ja sądzę, że się myli. Trzeba mieć świadomość, że kwota uzyskana ze sprzedaży, to jedynie część korzyści dla miasta i to zapewne nie największa. Trzeba też mieć świadomość , że kwota, która wynika z odrzuconego przeze mnie zarzutu, jest na pewno mniejsza od strat dla budżetu miasta wynikających z późniejszego o pół roku zagospodarowania tego terenu. Dlatego biorąc pod uwagę pozyskanie takiego inwestora do Lubonia uważam rozstrzygnięcie przetargu za sukces.

II. Uchwalony w 1999 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Luboń Północ przeznaczał teren przy obecnej ul. Dębieckiej pod działalność gospodarczą i nie zawierał zakazu co do lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. To późniejsze zmiany przepisów, a zwłaszcza zapisy nowej ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu przestrzennym wprowadziły wymóg, aby lokalizacja wielkopowierzchniowych obiektów handlowych była bezpośrednio wskazana w planie miejscowym.

Tak więc lokalizacja wielkopowierzchniowego obiektu handlowego możliwa była na tym terenie wcześniej, a potrzeba zmiany planu miejscowego Luboń-Północ i wskazanie w nim lokalizacji obiektu handlowego pow. 2000 m² nie tyle stworzyła nową szansę, ile przywróciła i rozszerzyła możliwość, która wcześniej istniała.

/zał. Nr 2/ - Stanowisko w sprawie zarzutu Klubu Radnych Forum Obywatelskiego o niegospodarność Burmistrza.

Na wystąpieniu Burmistrza dyskusja została zamknięta.

ad. 3 a

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Burmistrzowi Miasta i poprosił o rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu za 2005r.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek:

Na wstępie Burmistrz przeprosił za kilka błędów, które mimo sprawdzania, znalazły się w przedłożonym sprawozdaniu. Z reguły są to błędu powstałe przy przepisywaniu.

I tak, Burmistrz poprosił o naniesienie w sprawozdaniu następujących poprawek:

  • Na stronie 4 w tabeli 1 w pierwszym wierszu Gospodarka nieruchomościami kolumna 1 jest zapisana kwota 5505,8 powinno być 5565,8;
  • Na stronie 5 we fragmencie dotyczącym sprzedaży gruntów pominięto w wyliczeniu działkę o powierzchni 569 m sprzedaną za kwotę 12.673,00 zł (sprzedana Spółdzielni Mieszkaniowej w trybie bezprzetargowym, która znajdowała się dotychczas w jej użytkowaniu wieczystym).
  • Na stronie 25 w dziale 926 Kultura fizyczna i sport w linii 4 jest zapisane „niewykonanie planu w kwocie 140.000,00 zł spowodowane było ..... itd. Na zapis ten zwrócił uwagę Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej, gdyż jest to dokładnie 138.741,00 zł;
  • W załączniku nr 7 do sprawozdania strona 2 pkt VI Dotacje celowe przekazane do budżetu gmin na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami w wierszu ogółem, kolumna środkowa - wykonanie, po podliczeniu kwota powinna wynosić 497.321,62 zł. Burmistrz dodał, że dwa ostatnie błędy, o których mówił, zostały wskazane w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Podobnie jak poprzednio, Burmistrz wychodząc z założenia, iż Państwo Radni otrzymali sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu, ograniczył się w swoim wystąpieniu do przedstawienia zasadniczych spraw związanych z wykonaniem budżetu.

Burmistrz zwrócił uwagę, iż po raz pierwszy, zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych Państwo Radni otrzymali także sprawozdania z planów finansowych instytucji kultury, tj. Biblioteki Miejskiej i Lubońskiego Ośrodka Kultury. Są to sprawozdania, które otrzymują radni, natomiast nie stanowią one elementu do sprawozdania przesyłanego Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

Ostateczny budżet przewidywał dochody w wysokości 38.633.704,00 zł, wydatki w wysokości 39.639.925,00 zł. Plan dochodów był o blisko 1.333.000,00 zł wyższy od uchwalonego w grudniu 2004, plan wydatków był wyższy o ponad 2.401.000,00 zł od wyjściowego.

Wykonane dochody wyniosły 39.352.443,43 zł i to stanowiło blisko 101,9% planu, natomiast wykonane wydatki wyniosły 38.920.742,12 zł i było to 98,2% planu.

Nadwyżka dochodów ponad plan w liczbach bezwzględnych wyniosła blisko 719.000,00 zł, do pełnego wykonania planu wydatków formalnie zabrakło około 712.000,00 zł.

Trzeba jednak, jak zwykle co roku, mieć na uwadze, iż dochody w wysokości 1.360,5 tys zł wpłynęły do „kasy miasta po 31.12.2005r.

Jak wyglądała końcowa sytuacja budżetu miasta?

Na początku roku 2005 budżet dysponował nadwyżką z roku 2004 w wysokości około 2.006.000,00 zł, w ciągu roku te przychody zostały powiększone o 500.000,00 zł pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co razem daje 2.506.000,00 zł. Z przychodów tych sfinansowano przypadający na 2005 rok wykup obligacji w wysokości 1.500.000,00 zł. Pozostałe przychody w wysokości 1.006.000,00 zł powiększono o nadwyżkę z roku 2005 (różnicę między wykonanymi dochodami i wydatkami) 431,7 tys. zł stanowią przychody budżetu roku 2006 w łącznej wysokości 1.437,9 tys. zł, innymi słowy mówiąc ta kwota stanowiła zasilenie dla budżetu na rok 2006.

Miasto na koniec roku nie miało żadnych zobowiązań wymagalnych, miastu przysługiwały dochody /należności/, które stanowiły zaległości w podatkach i opłatach. Na początku roku wynosiły one 1.587,3 tys. zł. Wpłaty na zaległości w 2006 roku wyniosły 574,4 tys. zł.

W roku 2006 powstały nowe zaległości w wysokości 565,5 tys. zł. Tak więc na koniec 2006 roku łączne zaległości zwiększyły się tylko o około 1,3 tys. zł. Można więc mówić, po raz pierwszy, o zahamowaniu tempa wzrostu zaległości.

Zadłużenie miasta na początku 2005 roku wynosiło 8.800.000,00 zł, na koniec roku 2005 7.800.000,00 zł, czyli zadłużenie to zmalało o 1.000.000,00 zł. Zadłużenie to stanowi 19,8% osiągniętych w roku 2005 dochodów. Obsługa długu, na którą złożyły się odsetki od obligacji w wysokości 683,7 tys. zł i 2,2 tys zł odsetek od pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, to łącznie 683,7 tys. zł. Jeżeli kwotę tę powiększyć o wykup obligacji to otrzymujemy 2.183,7 tys. zł i ta kwota stanowi 5,5% wykonanych w roku 2005 dochodów. Burmistrz przedstawił powyższe procenty, aby pokazać, że miasto Luboń jest daleko od górnej granicy maksymalnego zadłużenia.

Ponadto przez cały rok 2005, w przeciwieństwie do roku 2004, Miasto zachowało płynność i nie było konieczności zaciągania kredytu krótkoterminowego na pokrycie bieżących płatności.

W dalszej kolejności Burmistrz powiedział kilka zdań o szczegółowych sprawach dochodów i wydatków. Na przekroczenie planu dochodów złożyły się:

  • wyższe od planowanych o około 760,5 tys. zł dochody z podatków i opłat lokalnych oraz innych opłat;
  • wyższe od planowanych o blisko 283 tys zł dochody z tytułu udziału w dochodach budżetu państwa; na podkreślenie zasługuje przekroczenie po raz pierwszy planowanej przez Ministra Finansów kwoty dochodów z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • niepełne wykonanie planu dochodów w zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami w wysokości 228,6 tys. zł w tym, że sprzedaż gruntów o 255,6 tys. zł., na tę ostatnią kwotę złożyły się niższe o 39 tys. zł od planowanych dochody ze sprzedaży gruntów przy ul. Dębieckiej oraz nie osiągnięcie dochodów z planowanej sprzedaży 2.800 m2 gruntów z braku zainteresowania przy przetargu. Cena za 1m2 wynosiła 80,00 zł. Burmistrz powiedział, że sam na pewno ceny tej nie obniży.

Jeżeli chodzi o wydatki, to w ogólnej kwocie wydatków budżetu w wysokości 38.920,7 tys. zł na wydatki bieżące przypadło 30.763,7 tys. zł (79%) na wydatki majątkowe 8.157 tys. zł (blisko 21%). Tak więc należy mieć na uwadze, iż kwota wydatków bieżących rośnie coraz szybciej, co powodowane jest coraz to nowymi nakładanymi na gminę obowiązkami, chociażby ostatnio zasiłkami rodzinnymi.

Wykonanie planu w wydatkach bieżących wyniosło 98,4%, majątkowych 97,3%.

Kwotowo niewykonanie planu wydatków wyniosło około 719.000,00 zł, w tym wydatków bieżących 492.000,00 zł, w wydatkach majątkowych 227.000,00 zł.

Jeżeli chodzi o wydatki bieżące to niewykonanie to dotyczy w pierwszym rzędzie rezerwy w wysokości 150.000,00 zł, a pozostała część rozkłada się między poszczególne działy.

Niewykonanie budżetu w wydatkach majątkowych, głównie występuje w dwóch miejscach:

  • w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska 52.000,00 zł i dotyczy budowy kanalizacji sanitarnej,
  • w dziale kultura fizyczna 138.000,00 zł, spowodowane opóźnieniami w budowie hali.

Na tym Burmistrz zakończył swoją wypowiedź, gdyż wszystkie inne szczegóły znajdują się w przedstawionym Radzie, miesiąc wcześniej, sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2005.

ad. 3 b

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Skarbnikowi Miasta i poprosił o przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu.

Skarbnik Miasta Pani Teresa Socha:

Pani Skarbnik przedstawiła Uchwałę Nr 58 /19/0954/2006 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2006r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2005.:

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu wyznaczony zarządzeniem Nr 25/2004 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 9 listopada 2004r. w osobach:

Przewodnicząca: Marzena Kalemba

Członkowie: Karol Chyra

Leon Pałecki

działając na podstawie art. 13 pkt 5 i art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) w związku z art. 199 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) wyraża o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Luboń sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 rok opinię pozytywną.

W dalszej części Pani Skarbnik odczytała uzasadnienie opinii RIO.

/zał. Nr 3/ - Uchwała Nr 58 /19/0954/2006 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2006r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2005

ad. 3 c

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Burmistrzowi i poprosił o odpowiedź na zarzuty zawarte w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek powiedział, że zgadza się ze wszystkimi uwagami Regionalnej Izby Obrachunkowej.

ad. 3 d

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Pani Ewie Rogowicz, która przedstawiła wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium z wykonania budżetu.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Ewa Rogowicz:

W dniu 6 kwietnia 2006r. Komisja Rewizyjna analizowała sprawozdanie opisowe Burmistrza z wykonania budżetu za rok 2005 oraz opiniowała wykonanie budżetu Miasta za rok 2005 i wnioskowała do Rady o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.

/zał. Nr 4/ - Protokół Komisji Rewizyjnej z dnia 6 kwietnia 2006r., który zawiera:

  • Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2005 rok.
  • Wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2005 rok.
  • Uzasadnienie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2005 rok.
  • Oświadczenie radnego Pana Adama Dworaczyka.

ad. 3 e

Przewodniczący Zdzisław Szafrański przedstawił Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium z wykonania budżetu.:

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu wyznaczony Zarządzeniem nr 25/2004 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 9 listopada 2004r. ze zm. w osobach:

 

Przewodnicząca: Marzena Kalemba

Członkowie: Karol Chyra

Leon Pałecki

działając na podstawie art. 13 pkt 8 i art. 19 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001r. Nr 55 poz. 577 ze zm.) wyrażaw o przedłożonym przez Przewodniczącego Rady Miasta Luboń wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżśetu za 2005 rok następującą opinię.

Wniosek Komisji Rewizyjnej sformułowany został w wyniku kontroli i oceny sprawozdania Burmistrza Miasta Lubonia z wykonania budżetu za 2005r., ustaleń Komisji z przeprowadzonych kontroli oraz wyniku analizy uchwały budżetowej. Z uzasadnienia wniosku wynika, że Komisja przeprowadziła szczegółowe kontrole w zakresie realizacji wydatków m.in. na drogi publiczne gminne, oczyszczanie miast i wsi, oświetlenie ulic, placów i dróg. W wyniku przeprowadzonych kontroli Komisja nie stwierdziła nieprawidłowości w wykonywaniu budżetu w 2005r.

Budżet roku 2005 wykonano z nadwyżką budżetową w kwocie 431.700,00 zł, bowiem dochody wykonano w kwocie 39.352.442 zł, a wydatki w kwocie 38.920.742 zł.

Komisja oceniając wykonanie budżetu przyjęła i zaakceptowała wyjaśnienia Burmistrza, jego zastępców oraz Skarbnika Gminy.

W konkluzji dokonanej oceny Komisja 3 głosami „za, przy jednym wstrzymującym się wnioskowała o udzielenie absolutorium w 2005r. Burmistrzowi Miasta Luboń.

Biorąc powyższe pod uwagę Skład Orzekający wyraża opinię, że wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń o udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2005 rok został uzasadniony.

/zał. Nr 5/ - Uchwała nr 57/19/0955/2006 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń za 2005 rok.

Salę sesyjną opuścił radny Pan Dariusz Szmyt.

ad. 3 f

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański otworzył dyskusję.

Radny Marian Szymański:

Jak już wcześniej mówił Burmistrz, w związku z nową ustawą o finansach publicznych radni otrzymali także sprawozdania z planów finansowych instytucji kultury, tj. Biblioteki Miejskiej i Lubońskiego Ośrodka Kultury, co zdaniem radnego było okazją do podsumowania tych dwóch instytucji i zwrócenia na pewne rzeczy uwagi.

Łącznie wynagrodzenia ogółem z dotacji Miasta w Bibliotece Miejskiej wyniosły 72,2%, natomiast w Domu Kultury stanowiły 57,3%. Wydatki na księgozbiory w Bibliotece Mirjskiej wyniosły 6,4% wymienionej dotacji. W opinii radnego wydatki na wynagrodzenia są znaczące (nie są za wysokie), natomiast budzi niepokój niski zakup księgozbiorów.

Radny krótko jeszcze wspomniał o finansowaniu bezpieczeństwa. Zwrócił uwagę na wydatki Straży Miejskiej, które w roku 2005 były wyższe o 20% w stosunku do roku 2004. Wyższe wydatki wiążą się z zakupem samochodu osobowego dla Straży Miejskiej. Natomiast na Straż Pożarną wzrost w roku 2005 wyniósł o 118%, tu również w rachubę wchodzi modernizacja samochodu i zakup sprzętu (wydatki inwestycyjne).

Na obronę cywilną wydaliśmy, w stosunku do roku 2004, więcej o 2,7%, natomiast na Komisariat Policji w Luboniu wzrost wydatków w stosunku do roku ubiegłego wyniósł aż 871%. W tym również dofinansowano zakup radiowozu w wysokości 30.000,00 zł.

Łącznie na bezpieczeństwo w mieście Luboniu, w stosunku do roku ubiegłego wydatki były większe o 38,7%.

Analizując subwencję oświatową od roku 2002 do 2005 wyraźnie widać brak środków na pokrycie wielkości płac. I tak:

  • w roku 2002 brakowało ok. 754 tys. zł
  • w roku 2003 brakowało ok. 623 tys. zł
  • w roku 2004 brakowało ok. 759 tys. zł
  • w roku 2005 brakowało - 1.142 tys. zł

Wzrost dotacji miasta na oświatę w roku 2005 w stosunku do roku 2004 zwiększył się o 23%.

Na koniec swojej wypowiedzi, radny Pan Marian Szymański powiedział, że żałuje, iż koalicja rządząca, kto wie może przez swoją nadmierną skromność, czy też nie chcąc konfliktów z opozycją, unikała ocen pozytywnych, tak dotyczących pracy Burmistrza Włodzimierza Kaczmarka, jak i Jego Zastępców Burmistrza Ryszarda Olszewskiego, Lechosława Kędry oraz Pani Skarbnik Teresy Sochy.

Na uwagę zasługuje również właściwy poziom przygotowanych sprawozdań z wykonania budżetu, tak w części opisowej, jak i załącznikowo-tabelarycznej. Szkoda, że poza częstą krytyką pod adresem Burmistrza, momentami krytyką dla krytyki, pytanie: Czy krytykujących nie stać na więcej? - na pewno stać.

Jednak najbardziej niezrozumiałą rzeczą dla Pana Szymańskiego, było zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie podwyższenia wynagrodzenia Burmistrzowi Miasta.

Czy Rada Miasta zapomniała, że Burmistrz został wybrany w wyborach bezpośrednich i że tak znacząca większość mieszkańców obdarzyła Burmistrza zaufaniem.

Kończąc radny podkreślił z całą mocą, że jest to Jego zdanie, zdanie radnego Rady Miasta Lubonia, nie mającego zobowiązań ani względem opozycji, ani koalicji rządzącej, jedynie względem wyborców moich wyborców.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek odniósł się do wypowiedzi radnego Pana Mariana Szymańskiego dotyczącej wzrostu nakładów na bezpieczeństwo.

Wzrost nakładów inwestycyjnych na bezpieczeństwo (zakup samochodów) był możliwy dzięki nowemu systemowi i współdziałaniu Policji i Straży Miejskiej. Zaangażowanie się tych instytucji i egzekwowanie kar, pozwoliło na wzrost nakładów inwestycyjnych.

Jeżeli natomiast chodzi o oświatę, to rzeczywiście tutaj jest problem, tzn. subwencja oświatowa starcza na coraz mniejszą część wydatków związanych z funkcjonowaniem szkół. Z jednej strony bierze się to stąd, iż subwencja oświatowa rośnie bardzo wolno, natomiast koszty rosną szybciej (energia elektryczna, koszty zaopatrzeniowe, itd.).

Stąd ta tendencja.

Radny Mirosław Klecz miał pytanie do tabeli nr 1 na stronie 4 sprawozdania. Radny zapytał, jakie kwoty Aquanet zainwestował w roku 2005 w Luboniu.

Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra:

W roku 2005 Miasto zawarło z Aquanet-em dwie (2) umowy na finansowanie przez Aquanet inwestycji na terenie Lubonia.

Jedna umowa zawarta została na kwotę 234.000,00 zł na budowę sieci wodociągowej i druga na kwotę 2.000.000,00 zł na budowę kanalizacji sanitarnej. Każda z tych umów jest szczegółowo rozpisana, na co i jakiej wielkości pieniądze mają być przeznaczone, a miasto pełni rolę inwestora zastępczego.

Jeżeli chodzi o sieć wodociągową, były robione ulice: Kalinowa, Kasztanowa, Nad Żabinką na łączną kwotę 185.846,00 zł.

Jeżeli chodzi o kanalizację sanitarną, Urząd ogłosił przetarg na budowę kanału Wirskiego, za który Aquanet miał zapłacić 1.500.000,00 zł. Z uwagi na protesty, przetarg został rozstrzygnięty pod koniec 2005 roku. Aquanet zobowiązał się tę kwotę zapłacić w 2006 roku.

Na budowę przepompowni ścieków przy ul. 3 Maja Aquanet przewidział dofinansowanie w wysokości 500.000,00 zł. Urząd ogłosił przetarg na ww. przepompownię. Najniższa oferta przekraczała kwotę 700.000,00 zł i dlatego przetarg został nierozstrzygnięty. Urząd namówił Aquanet do zbudowania ww. przepompowni z rezygnacją przez Luboń kwoty 500.000,00 zł na ten cel. Przepompownia została zbudowana i w najbliższym czasie będzie uruchomiona.

Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra dopowiedział, że pierwotnie w kwocie 1,5 mln. zł była przewidziana budowa kanału sanitarnego łączącego ul. Żabikowską i ul. Padarewskiego. Miastu udało się przekonać Aquanet od odstąpienia tego warunku. Po długich pertraktacjach Aquanet zgodził się, iż zrealizuje tę inwestycję we własnym zakresie a Urząd wyraził zgodę na dojazd do PAJO ulicą, która zostanie zbudowana w tym roku.

Radny Rafał Marek zapytał o dział 900 plan Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Radny zapytał, czy pieniądze, które z tego działu zostały w roku 2005, przeszły na rok 2006 z jakimś konkretnym celem.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek odpowiedział radnemu, że niewykorzystane środki w roku 2005 stały się przychodami GFOŚiGW w roku 2006 i te środki zostały od nowa rozdysponowane. Są to nowe przychody od nowa rozdysponowane.

W dalszej kolejności radny Rafał Marek zapytał o wydatki Biura Majątku Komunalnego. Radny zapytał, z czego wynika tak niski procent wykonania wydatków zał. Nr 5 sprawozdania.

Skarbnik Miasta Pani Teresa Socha odpowiedziała radnemu, że Biuro Majątku Komunalnego jest zakładem budżetowym, który funkcjonuje na zupełnie innych zasadach, niż jednostka budżetowa. Środki, które pozostają z powodu niższego wykonania wydatków przy zrealizowanych przychodach powodują powstanie nadwyżki środków obrotowych, która jest po zakończeniu roku budżetowego odprowadzona do budżetu miasta.

Radna Ewa Rogowicz zapytała, czy w latach ubiegłych były wprowadzane zmiany w budżecie Zarządzeniem Burmistrza. W roku 2005 taka zmiana była (w dniu 14 listopada 2005r.). Jeżeli tak, to jaka to była kwota, czego ta zmiana dotyczyła i dlaczego nie została podjęta uchwałą Rady tylko Zarządzeniem Burmistrza.

 

Skarbnik Miasta Pani Teresa Socha:

Zmiana budżetu Zarządzeniem Burmistrza nastąpiła 14 listopada 2005r. Zmiana budżetu spowodowana była wprowadzeniem dotacji celowych w kwocie 222.973,00 zł, tak po stronie dochodów jak i wydatków. I tak: w dziale 801 rozdział 80195 do planu dochodów i wydatków wprowadzono kwotę 1.900,00 zł jako dotację celową na sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych związanych z awansem zawodowym, w dziale 852 rozdział 85212 plan dotacji celowej na wypłatę świadczeń rodzinnych zwiększono o kwotę 191.210,00 zł i w dziale 854 rozdział 85415 plan dotacji celowej na wypłatę stypendiów socjalnych dla uczniów zwiększono o kwotę 29.863,00 zł.

Powyższe dotacje celowe mogły zostać wprowadzone Zarządzeniem Burmistrza, bo takie prawo daje ustawa o finansach publicznych.

Wszystkie inne zmiany muszą być przyjmowane uchwałą Rady, natomiast dotacje mogą być wprowadzane do budżetu Zarządzeniem Burmistrza.

Chodziło przede wszystkim o to, aby nie „blokować wypłat świadczeń rodzinnych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej.

ad. 3 g

Przewodniczący Zdzisław Szafrański zarządził głosowanie nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Luboń absolutorium.

Głosowanie:

za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radny Włodzimierz Woźniak

radny Bogdan Jędrzejewski

radna Ewa Rogowicz

 

radna Wanda Suleja-Kot

 

radny Mirosław Klecz

 

radny Andrzej Sobiło

 

radna Zofia Skok-Łukomska

 

radny Marian Szymański

 

radny Marek Samulczyk

 

 

 

głosów przeciwnych nie było

 

 

wstrzymali się od głosu:

 

radny Rafał Marek

radny Stefan Krukowski

 

radny Piotr Paweł Ruszkowski

 

radny Adam Dworaczyk

 

radny Andrzej Michalczyk

 

radny Tadeusz Waliczak

 

W głosowaniu wzięło udział 20 radnych.

Nieobecny: radny Dariusz Szmyt

/za udzieleniem absolutorium głosowało - 14 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 6 radnych/

/zał. Nr 6/ - Uchwała nr XLVIII/230/2006 Rady Miasta Luboń z dnia 27 kwietnia 2006r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń za 2005 rok.

ad. 4

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański poprosił o interpelacje.

Na XLVIII sesji Rady Miasta Luboń interpelacji nie było.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek:

Na XLVI sesji Rady Miasta Luboń, która odbyła się 30 marca 2006r., interpelację złożył radny Piotr Paweł Ruszkowski.

Ze względu na obszerność i szczegółowość złożonej interpelacji, odpowiedź na nią radny Pan Piotr Paweł Ruszkowski otrzyma na kolejnej sesji, która odbędzie się 1 czerwca 2006r.

Radny Piotr Paweł Ruszkowski powiedział, że przyjął tę informację.

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański poprosił o zapytania.

Radny Rafał Marek powiedział, że składał na sesji Rady interpelację dotyczącą badań hałasu wzdłuż autostrady, szczególnie przy Osiedlu, w związku z czym poprosił o przygotowanie na kolejną sesję informacji na ten temat.

Radny poprosił też o informację dotyczącą odbioru nasadzeń wzdłuż autostrady.

Radna Ewa Rogowicz poruszyła sprawę sprzątania odpadów (wypalonych zniczy, zwiędniętych kwiatów, itd.) przy krzyżu Papieskim. Radna dodała, że rozmawiała z Panem dyr Urbanem, który twierdzi, że Firma KOM-LUB nie ma zlecenia od Miasta stałego zaglądania i kontrolowania tego miejsca.

W związku z powyższym, radna zapytała, kto jest odpowiedzialny za czystość w tym miejscu.

Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra odpowiedział radnej, że Wzgórze Papieskie sprzątają pracownicy Urzędu, „KOM-LUB” tylko wywozi śmieci.

Radna Zofia Skok-Łukomska stwierdziła, że byłaby potrzebna kontrola osób, które nie posiadają pojemników na śmieci.

Radny Marian Szymański zapytał, czy są jakieś obwarowania, co do zakresu składanych interpelacji (wymiar interpelacji i zakres odpowiedzi).

/Zapytanie to wynikało ze złożonej interpelacji przez radnego Piotra Pawła Ruszkowskiego w dniu 30 marca 2006r./

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański powiedział, że są to jedynie zapisy w Statucie Miasta Luboń.

Burmistrz Miasta Włodzimierz Kaczmarek:

Interpelacja radnego Pana Pawła Ruszkowskiego złożona na XLVI sesji w dniu 30 marca 2006r. jest rzeczywiście bardzo obszerna i pracochłonna. Sięga ona wielu lat wstecz, co wymaga poszukiwania przedmiotowej dokumentacji w archiwach i zaangażowania wielu ludzi pracowników Urzędu.

Burmistrz powiedział, że skoro radny Pan Marian Szymański podniósł ten problem, to zdanie Burmistrza w tej sprawie jest takie, iż rzeczywiście należałoby się zastanowić nad szczegółowością interpelacji. Czy ta nadmierna szczegółowość spełnia ten warunek, który zapisany jest w Statucie Miasta. Burmistrz powiedział, że nie ukrywa, iż w przypadku, kiedy te granice, w odczuciu Burmistrza, zostaną przekroczone, zwróci się z tą sprawą do Komisji Organizacyjno-Prawnej Rady Miasta Luboń.

Radna Ewa Rogowicz zapytała, czy na Komisji Komunalnej Rady Miasta Luboń zapadły już jakieś postanowienia w kwestii remontu schodów przy pomniku na Placu Edmunda Bojanowskiego.

Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra:

Komisja Komunalna wydała zgodę na wypełnienie ubytków schodów betonem.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek, w związku z udzieleniem absolutorium, podziękował radnym za zrozumienie a wszystkim współpracownikom za współpracę.

Radny Rafał Marek zapytał, kiedy w tym roku odbędą się „Dni Lubonia.

Zastępca Burmistrza Ryszard Olszewski odpowiedział radnemu, że „Dni Lubonia w tym roku odbędą się 17 i 18 czerwca.

Równocześnie Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek poinformował, że w związku z dniem 3 maja na Placu Edmunda Bojanowskiego odbędzie się uroczystość, która rozpocznie się mszą św. za Ojczyznę o godz. 12.30.

Burmistrz serdecznie na tę uroczystość wszystkich zaprosił.

Radny Stefan Krukowski zapytał, czy został rozstrzygnięty przetarg na budynek przy ul. Gen Sikorskiego.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek: Przetarg został rozstrzygnięty. O szczegółach Burmistrz poinformuje na kolejnej sesji.

ad. 5

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański poprosił o wolne głosy i wnioski.

Radny Stefan Krukowski zwrócił się do Zastępcy Burmistrza Lechosława Kędry w trzech sprawach:

Pierwsza sprawa:

Mieszkańcy ul. Szafirowej wnioskowali o ustawienie zakazu postoju samochodów ciężarowych.

Druga sprawa:

Wjeżdżając z ul. Lipowej w ul. Zieloną, znak drogowy stoi na prywatnej posesji, zamiast przy ulicy.

Trzecia sprawa:

Radny wnioskował o załatanie dziury w nawierzchni przy Urzędzie Miasta.

Radny Rafał Marek zapytał, czy „na łatanie dziur w nawierzchniach zostały w budżecie Miasta jakieś pieniądze przewidziane.

Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra: Są to pieniądze przeznaczone na utrzymanie dróg. Z tych pieniędzy robi się takie rzeczy, jednak na jakieś większe modernizacje tych pieniędzy po prostu brakuje.

Radny Tadeusz Waliczak zapytał, dlaczego na ul. Armii Poznań na przeciwko Szkoły Podstawowej nr 3 zniknął kosz na śmieci, który był tam zawsze.

Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra odpowiedział radnemu, że kosz ten został celowo zlikwidowany, ponieważ służył on w większości na odpadki ze sklepu.

W dalszej części Przewodniczący Komisji stałych Rady Miasta Luboń podali terminy spotkań kolejnych Komisji.:

Pan Mirosław Klecz Komisja Komunalna 29.05.2006r. Temat: Tereny zieleni miejskiej.

Pan Włodzimierz Smogur Komisja Budżetu i Finansów 24.05.2006r. Temat: Zapoznanie się z sytuacją finansową spółek Miasta.

Pan Andrzej Sobiło Komisja Organizacyjno-Prawna 30.05.2006r. - godz. 17.00. Temat: Opiniowanie uchwał.

Pani Wanda Suleja-Kot Komisja Sfery Społecznej 11.05.2006r. - godz. 16.30 Temat: Tereny sportu i rekreacji.

Przewodniczący Zdzisław Szafrański poinformował, że kolejna sesja Rady Miasta Luboń odbędzie się 1 czerwca 2006r.

Radny Piotr Paweł Ruszkowski:

Komisja Komunalna jedno ze swoich posiedzeń odbyła w terenie. Pani, która oprowadzała Komisję po terenie Zakładów Ziemniaczanych mówiła, że jest w trakcie opracowywania koncepcja zagospodarowania tego terenu. Ta koncepcja miała powstać w najbliższym tygodniu (w tym tygodniu, kiedy była tam Komisja). W najgorszym przypadku w ciągu dwóch, trzech tygodni. Minął już od tego spotkania miesiąc, czy w związku z powyższym Urząd taką koncepcję otrzymał.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek: Nie.

Radny Piotr Paweł Ruszkowski powiedział, że w związku z powyższym ma prośbę, aby Urząd zwrócił się do właścicieli Hal Poelziga i przypomniał o przekazaniu obiecanej koncepcji zagospodarowania dla tego terenu. Radny dodał, że chyba wszystkim powinno zależeć, aby poznać plany nowego właściciela.

ad. 6

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu z XLVII sesji, która odbyła się 12 kwietnia 2006r.

Wszystkie wniesione do protokołu uwagi zostały uwzględnione.

Głosowanie:

za przyjęciem protokołu nr XLVII głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radny Włodzimierz Woźniak

radny Bogdan Jędrzejewski

radna Ewa Rogowicz

 

radna Wanda Suleja-Kot

 

radny Mirosław Klecz

 

radny Andrzej Sobiło

 

radna Zofia Skok-Łukomska

 

radny Marian Szymański

 

radny Marek Samulczyk

radny Rafał Marek

radny Stefan Krukowski

radny Adam Dworaczyk

radny Tadeusz Waliczak

 

głosów przeciwnych nie było

 

 

wstrzymał się od głosu:

 

radny Piotr Paweł Ruszkowski

 

Nieobecni byli:

radny Andrzej Michalczyk

radny Dariusz Szmyt

 

W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.

/za przyjęciem protokołu głosowało - 18 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny/

ad. 7

Przewodniczący Zdzisław Szafrański zakończył obrady XLVIII sesji Rady Miasta Luboń ok. godz. 21.00.

Załączniki:

/zał. Nr 1/ - Porządek obrad.

/zał. Nr 2/ - Stanowisko w sprawie zarzutu Klubu Radnych Forum Obywatelskiego o niegospodarność Burmistrza.

/zał. Nr 3/ - Uchwała Nr 58 /19/0954/2006 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2006r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2005

/zał. Nr 4/ - Protokół Komisji Rewizyjnej z dnia 6 kwietnia 2006r., który zawiera:

  • Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2005 rok.
  • Wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2005 rok.
  • Uzasadnienie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń z wykonania budżetu za 2005 rok.
  • Oświadczenie radnego Pana Adama Dworaczyka.

/zał. Nr 5/ - Uchwała nr 57/19/0955/2006 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń za 2005 rok.

 

/zał. Nr 6/ - Uchwała nr XLVIII/230/2006 Rady Miasta Luboń z dnia 27 kwietnia 2006r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Luboń za 2005 rok.

/zał. Nr 7/ - Lista obecności.

 

   

wstecz

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia

Rada Miasta Luboń »

Zapis audio z Sesji Rady Miasta

Zapis wideo z Sesji Rady Miasta

Uchwały Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Wykaz imiennych głosowań kadencji 2018-2023 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2018-2023 »

Zasłużony dla Miasta Luboń »

Siewca Roku »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2014-2018 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2010-2014 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2006 - 2010 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2006-2010 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2006-2010 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2002-2006 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 1998-2002

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 1990-1994

Rejestr uchwał Rady Miasta 1990 - 2014

Interpelacje i wnioski radnych