Protokół nr XLI/2018
XLI sesji Rady Miasta Luboń,
która odbyła się 1 lutego 2018r.
w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu
Ad1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
O godz. 17.00 Przewodnicząca Rady Miasta Luboń, pani Teresa Zygmanowska przywitała panią burmistrz, zastępców, przybyłych radnych, mecenasów, sekretarza Miasta, skarbnika Miasta, pracowników Urzędu Miasta, mieszkańców i gości oraz przedstawicieli prasy lokalnej.
Po stwierdzeniu quorum 20 (dwudziestu radnych) Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska otworzyła XLI sesję Rady Miasta Luboń.
Nieobecny: radny Paweł Antoni Wolniewicz.
Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zapytała, czy są uwagi do porządku obrad.
Burmistrz Miasta Luboń, Małgorzata Machalska w wyniku złożonego przez nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 3wnioskupoprosiła o rozszerzenie porządku obrad o podjęcie przez Radę stanowiska w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, które funkcjonowałoby
w zespole szkół razem ze Szkołą Podstawową nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu. Po spotkaniu ze Starostą Poznańskim, Janem Grabkowskim w przedmiotowej sprawie ustalono, że takie stanowisko Rady Miasta Luboń jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
W związku z powyższą Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zaproponowała, ażeby wypracowaniem przedmiotowego stanowiska Rada Miasta zajęła się w pkt 9. Pozostałe punkty uległyby przesunięciu o jeden, aż do pkt 22.
W tym miejscu głos zabrał radny Adam Dworaczyk, który wyraził opinię, że do tej pory standardem było, iż w takich sprawach najpierw stanowisko zajmowały Komisje Budżetu i Finansów oraz Organizacyjno-Prawna. Stanowisko głosowała wyłącznie Komisja Sfery Społecznej, która nie jest jedyną w Radzie Miasta, która w tej kwestii powinna się wypowiedzieć. Stąd odczucie radnego, że do sprawy należało podejść inaczej, od drugiej strony. Najpierw Komisje branżowe powinny wypracować stanowiska i zadecydować, czy w ogóle tę sprawę należy kierować na obrady Rady. Dlatego uznał, że wypracowywanie stanowiska bez ww. kolejności jest bezzasadne, a tym samym wniosek pani Burmistrz. Radny nie rozumiał trybu postępowania i pośpiechu w sprawie. Na spokojnie należy przekazać sprawę na Komisje, poznać ich stanowiska, poznać przede wszystkim skutki finansowe tej decyzji, które przedstawi Komisja Budżetu i Finansów, Komisja Organizacyjno-Prawna przedstawi całą organizację przedsięwzięcia, co pozwoli na poznanie skutków prawnych. Radny Adam Dworaczyk wyraził opinię, że jeśli nie zapozna się z takimi danymi będzie przeciwny podjęciu jakiegokolwiek stanowiska i rozszerzaniu porządku obrad, bo jest to bezzasadne.
Radny Piotr Izydorski zapytał panią Burmistrz, czy jest może jakiś ważny powód, że sprawę tę przekazano „at chok”?. Być może sprawa ta wymaga szybkiej reakcji, która wpłynie na polepszenie jakiejś sytuacji o czym radni nie wiedzą?. Jeśli taki powód jest to Rada Miasta chciałaby go poznać.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska odpowiedziała radnemu, że wiedzę na temat poznania skutków finansowych ów rozwiązania musi poprzedzać sesja, na której Rada podejmie decyzję o utworzeniu placówki licealnej. Ażeby Rada Powiatu mogła podjąć uchwałę, niezbędna jest uchwała Rady Miasta Luboń i wyrażenie zgody na utworzenie przedmiotowej szkoły. Rozmowa na temat skutków finansowych, pani Burmistrz oczywiście zakładała że będzie, natomiast na dzień dzisiejszy Starosta, żeby w ogóle zastanowić się nad procedowaniem nad wnioskiem, uzależnił swoje działania od wstępnego stanowiska Rady. Ma to być wstępna opinia na temat, czy Rada Miasta Luboń widzi potrzebę utworzenia szkoły, nie decyzja o jej utworzeniu. Dlatego na tym etapie nie analizowano kwestii finansowych, bo jest to dopiero można powiedzieć etap rozpoznawczy, czy w ogóle chcemy podchodzić do tematu. Stąd pani Burmistrz uznała, że na tym etapie stanowisko Rady nie musi podjęte być w oparciu o szczegóły, również dotyczące kwestii finansowych, choć ogólne dane są znane. Szczegółowe będą znane na późniejszym etapie. Nie zlecano ich wykonania, bo nie było podstaw, gdyż nie wiadomo jaką opinię w sprawie wyda Starostwo. Starosta uzależnił rozpatrywanie sprawy od stanowiska Rady Pedagogicznej Szkoły i Rady Miasta Luboń.
W tym miejscu głos również zabrał radca prawny, Przemysław Czaczyk.
W uzupełnieniu odpowiedzi pani Burmistrz dodał, że należy wybrnąć „z pułapki błędnego koła”. To znaczy, ażeby procedować i rozmawiać, aby Rada Miasta Luboń mogła podjąć decyzję czy tworzyć taka szkołę, potrzebna jest formalna uchwała Rady Powiatu Poznańskiego, natomiast żeby otrzymać uchwałę Rady Powiatu, Zarząd Powiatu życzy sobie żeby Rada Miasta Luboń wstępnie wyraziła stanowisko, czy w ogóle Powiat taką sprawą ma się zajmować. Jeżeli z tego błędnego koła „nie wyskoczymy”, to będziemy „się kręcić”. To nie jest decyzja tylko opinia.
Radny Marek Samulczyk popierał wniosek radnego Adama Dworaczyka, ponieważ tworzenie placówek licealnych jest zadaniem Starosty, a nie Miasta Luboń. To po pierwsze. Po drugie tak poważana sprawa powinna być znana wcześniej i powinna była być poddana opinii publicznej. Na pewno w tej sprawie społeczeństwo chciałoby się wypowiedzieć, być może grono pedagogiczne, rodzice dzieci. Rada nie zna opinii społeczeństwa. Dlatego zdaniem radnego jest to nieuzasadniony pośpiech, tym bardziej, że ze strony Starostwa nacisku nie ma, że Rada Miasta Luboń musi już teraz podjąć stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Burmistrz Miasta Luboń, Małgorzata Machalska odpowiedziała radnemu, że miała zamiar przedstawić Radzie wniosek ze strony nauczycieli, argumenty, które zostały poparte i stanowiska rodziców oraz uczniów (zostały przeprowadzone we wszystkich lubońskich szkołach ankiety), ale w punkcie przewidzianym do obradowania nad stanowiskiem. Na razie zaproponowano wyłącznie rozszerzenie porządku obrad. Podczas dyskusji nad tematem Rada dowie się, że dyskusje w sprawie w środowisku szkolnym są prowadzone od ponad miesiąca, gdzie rozprowadzone zostały ankiety. Tak więc dyskusje się toczyły. Uzyskano ponad 400 wypełnionych ankiet w I turze i 800 ankiet w II turze.
W sumie wypowiedziało się ponad dwa tysiące rodziców. Dlatego argument o braku wiedzy i dyskusji wśród społeczeństwa jest nietrafiony i niezasadny. Jeśli chodzi o dyrektorów i nauczycieli pani Burmistrz dysponuje stanowiskiem, które również miała zamiar Radzie przekazać, ale w odpowiednim czasie. Są to konkretne argumenty, które władzom miasta zostały przedstawione, a które na dzisiejszej sesji zostaną przytoczone, jeśli Rada przegłosuje rozszerzony porządek obrad, to w pkt 9. Ma to być opinia Rady Miasta Luboń, czy widzi Ona sens tworzenia placówki licealnej w Mieście.
Radny Kazimierz Górecki zaproponował zakończenie dyskusji, która stała się już procedowaniem nad wnioskiem Szkoły SP 3 i głosowanie nad rozszerzonym porządkiem obrad.
Propozycję radnego poparła Rada, w związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zapytała kto jest za rozszerzeniem porządku obrad o pkt 9, zgodnie z propozycją Burmistrza Miasta Luboń.
Za rozszerzeniem porządku obrad głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Ekwińska Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
Bielawski Jakub,
Dworaczyk Adam,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Frąckowiak Katarzyna,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Budzyński Łukasz Piotr,
Ekwińska Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
Bielawski Jakub,
Dworaczyk Adam,
Frąckowiak Katarzyna,
Porządek obrad:
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2018 rok.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Luboń na lata 2018-2028.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Medalu "Zasłużony dla Miasta Luboń".
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Medalu "Zasłużony dla Miasta Luboń".
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Medalu "Zasłużony dla Miasta Luboń".
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Medalu "Zasłużony dla Miasta Luboń".
16. Informacja Przewodniczącej Rady Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
17. Informacja Burmistrz Miasta Luboń i Jej Zastępców o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym oraz wykonania uchwał.
18. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
19. Interpelacje i zapytania.
20. Wolne głosy i wnioski.
21. Przyjęcie protokołu sesji nr XL/2017.
22. Zakończenie obrad.
/zał. nr 1/ - Porządek obrad.
Ad. 2. Wolne głosy i wnioski mieszkańców.
W dyskusji głos zabrał pan Bogdan Tarasiewicz. Po raz kolejny wyraził ubolewanie, że w harmonogramie budowy ulic na 2018 rok nie znalazła się ul. Urocza. Jak się wyraził mieszkaniec, po raz kolejny została zepchnięta na boczny tor.
Nie pierwszy raz pan Bogdan Tarasiewicz miał też żal i zastrzeżenia do wprowadzonej organizacji ruchu w rejonie ulic: Długiej, Uroczej, Buczka.
Jak poinformował zastępca Burmistrza, Michał Popławski ul. Urocza zostanie zaproponowana Komisji Komunalnej Rady Miasta Luboń do uwzględnienia w harmonogramie inwestycyjnym na 2019 rok.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska po raz kolejny odpowiedziała mieszkańcowi, że projekt organizacji ruchu w rejonie ulic: Długiej, Uroczej, Buczka był opiniowany przez Komisję Komunalną Rady Miasta Luboń. Projektant zaopiniował dwa (2) projekty, wskazując jednocześnie jako preferowany propozycję wyjazdu na wprost. Okazało się, że ten sam wariant co projektant wskazało też Starostwo, czyli wariant II - wyjazd na wprost. Stanowisko Starosty utrzymała w mocy Komisja bezpieczeństwa, uznając wyjazd na wprost jako rozwiązanie optymalne. Stąd pełne przekonanie władz Miasta, że wybrano najlepszy wariant, zgodny ze sztuką.
Pan Bogdan Tarasiewicz podważał też zasadność budowy fontanny przy Ośrodku Kultury w Luboniu. Zamiast tej inwestycji zaproponował wybudowanie platformy dla niepełnosprawnych, dzięki której takie osoby mogłyby uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach odbywających się w budynku, nie tylko tych na parterze, ale również na piętrze.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska: Sam pomysł budowy platformy pani Burmistrzuznała za bardzo dobry, jednak przypomniała, że inwestycja pn. budowa fontanny wygrała z innymi w budżecie obywatelskim, a więc jest to inwestycja o której zadecydowali sami mieszkańcy. Dlatego zamiana inwestycji jest niemożliwa. Zostanie wykonana.
Ad 3.
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Luboń Centrum” przedstawił kierownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM Luboń.
Na terenie objętym ww. uchwałą obowiązują miejscowe plany zagospodarowania
przestrzennego, które są częściowo niezgodne ze Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Miasta Luboń. Ponadto od uchwalenia ww. planów miejscowych wpłynęły wnioski dotyczące korekty lub całkowitej zmiany zapisów, z których część została uwzględniona w aktualnej wersji Studium. Dodatkowo m.in. konieczne jest skorygowanie zapisów dotyczących parametrów tzw. „drogi południowej” (parametry pasa drogowego) zgodnie z opracowaniem z 2015r., oraz dostosowanie zapisów planu do wniosków i zaleceń wynikających z „Bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę dla terenu Miasta Luboń” – marzec 2016 r. W celu uporządkowania zaistniałej sytuacji oraz ułatwienia procedur inwestycyjnych, w oparciu o art.14 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Rada Miasta powinna podjąć uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Luboń Centrum”.
W tym miejscu pan Hubert Prałat poinformował też, że projekt uchwały pozytywnie zaopiniowała Komisja Komunalna, ale z uwzględnieniem przegłosowanego wniosku. Komisja Komunalna na 54 posiedzeniu, w dniu 29 stycznia 2018r. przegłosowała wniosek złożony przez radnego Andrzeja Okupniaka, ażeby prace nad planem rozszerzyć o teren zawarty pomiędzy ulicami Okrzei i Dworcową, a granicami planu Luboń-Centrum.
Ten zapis jak poinformował i wyjaśnił pan Hubert Prałał skomplikowałoby procedurę uchwalenia planu miejscowego, to po pierwsze, po drugie wariant I, przedłożony przez Burmistrza jest dla Miasta korzystniejszy.
W tym miejscu Przewodniczący Komisji Komunalnej, pan Kazimierz Górecki wyjaśnił, że członkowie Komisji w momencie podejmowania powyższej decyzji nie znali wszystkich szczegółów i nie mieli możliwości wglądu do wyraźnej, dużej mapy, jaka przedstawiona została na sesji.
Radna Katarzyna Frąckowiak zapytała, co przemawiało za taką decyzją Komisji Komunalnej?
Odpowiedzi udzielił wnioskodawca, pan Andrzej Okupniak. Po pierwsze optował za tym, żeby ujednolicić decyzje zapisane w Studium (dokument przyjęty przez Radę Miasta w maju 2017r.) z planem miejscowym. Po drugie aby objęty planem teren tworzył foremną powierzchnię, bez dziwnych odnóg. Dlatego, nie znając wszystkich szczegółów, Komisja Komunalna przyjęła wyżej przedstawiony wniosek.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zapytała, kto jest za rozszerzeniem planu miejscowego o wskazany obszar, czyli kto jest za wnioskiem zgłoszonym przez radnego Andrzeja Okupniaka, a przegłosowanym przez Komisję Komunalną.
Za wnioskiem Komisji Komunalnej głosowali:
Gawelski Hieronim,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Zygmanowska Teresa,
Dworaczyk Adam,
Za podjęciem uchwały głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
Dworaczyk Adam,
Ad 4.
Pracownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM, pani Joanna Cichoń odpowiedziała radnemu, że dokładnie tak będzie. Program ten wyłącza węgiel i koks. Będą to piece przystosowane na ekogroszek. Założeniem i celem Programu jest ograniczanie emisji spalin.
Radna Magdalena Woźniak zapytała, gdzie można odczytać wyniki badań mierzących jakość powietrza (ilość PM10 i PM2,5), rejestrowanych przez czujnik zamontowany na dachu Urzędu Miasta Luboń?.
Pracownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM, pani Joanna Cichoń odpowiedziała radnej, że te wyniki są zamieszczane na stronie SYNEGOS (panel.SYNEGOS.pl).
Radny Łukasz Budzyński zapytał, jakie będą kryteria przyznawania dofinansowania, jeśli będzie więcej wniosków niż środków finansowych?. Radny uważał, że pierwszeństwo powinny mieć osoby, które chcą wymienić piece na gazowe.
Pracownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM, pani Joanna Cichoń odpowiedziała radnemu, że będzie decydowała wyłącznie kolejność składanych wniosków.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski dodał, że piece gazowe są droższe i nie wszystkich na nie stać. Piece na ekogroszek są tańsze. Dlatego będzie decydowała wyłącznie kolejność zgłoszeń.
Radny Piotr Goryniak zastanawiał się czy przypadkiem środki nie zostaną przekazane osobom, które zamierzają wykonać np. generalny remont budynku w tym wymianę kotła,
a te 5 tys. zł to forma prezentu od Państwa. Warto ponadto zaznaczyć, że z tych 5 tys. zł trzeba odliczyć podatek dochodowy co de facto jest wsparciem ok. 4 tys. zł i może być mylące dla nieświadomych beneficjentów.
Pracownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM, pani Joanna Cichoń odpowiedziała radnemu, że jest to uchwała proekologiczna. Jej celem jest wyeliminowanie trucicieli. Nawet jeśli środki finansowe otrzymają osoby, które i tak planowały remont, to założeniem całego przedsięwzięcia nie jest pomaganie wyłącznie osobom biednym, których na remont nie stać, bo to nie jest program socjalny. To jest program proekologiczny, który ma wpłynąć na polepszenie jakości życia ludzi i ochronę środowiska.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
/zał. nr 3/ - UCHWAŁA NR XLI/316/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie określania zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Miasta Luboń na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła na proekologiczne urządzenia grzewcze.
Ad 5.
Projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania przedstawiła pani Bogumiła Stochaj, pracownik Wydziału Oświaty, Zdrowia i Kultury Urzędu Miasta Luboń.
Uchwała została podjęta na podstawie przepisów wynikających z ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Projekt uchwały opiniowały dwie (2) Komisje Rady: Sfera Społeczna, Organizacyjno-Prawna. Obie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
/zał. nr 4/ - UCHWAŁA NR XLI/317/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.
Ad 6.
Projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów naboru do samorządowych przedszkoli na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzania tych kryteriów przedstawił Zastępca Burmistrza, Mateusz Mikołajczak.
Uchwała została podjęta na podstawie przepisów wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Projekt uchwały opiniowały dwie (2) Komisje Rady: Sfera Społeczna, Organizacyjno-Prawna. Obie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
/zał. nr 5/ - UCHWAŁA NR XLI/318/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie: określenia kryteriów naboru do samorządowych przedszkoli na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzania tych kryteriów.
Ad 7.
Projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do publicznych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Luboń, dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem wybranej szkoły podstawowej oraz określenie dokumentów niezbędnych do potwierdzenia spełniania kryteriów oraz przyznania liczby punktów każdemu kryterium przedstawił Zastępca Burmistrza, Mateusz Mikołajczak.
Uchwała została podjęta na podstawie przepisów wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Projekt uchwały opiniowały dwie (2) Komisje Rady: Sfera Społeczna, Organizacyjno-Prawna. Obie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
/zał. nr 6/ - UCHWAŁA NR XLI/319/2018 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie: określenia kryteriów rekrutacji do publicznych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Luboń, dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem wybranej szkoły podstawowej oraz określenie dokumentów niezbędnych do potwierdzenia spełniania kryteriów oraz przyznania liczby punktów każdemu kryterium.
Ad 8.
Projekt uchwały w sprawie określenia czasu bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i punkcie przedszkolnym oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola, oddziały przedszkolne i punkt przedszkolny, dla których organem prowadzącym jest Miasto Luboń przedstawił Zastępca Burmistrza, Mateusz Mikołajczak.
Uchwała została podjęta na podstawie przepisów wynikających z ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Projekt uchwały opiniowały trzy (3) Komisje Rady: Sfera Społeczna, Budżetu i Finansów, Organizacyjno-Prawna. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
/zał. nr 7/ - UCHWAŁA NR XLI/320/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie: określenia czasu bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i punkcie przedszkolnym oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola, oddziały przedszkolne i punkt przedszkolny, dla których organem prowadzącym jest Miasto Luboń.
Ad 9.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska poinformowała, że pomysł i inicjatywa utworzenia liceum w Luboniu wyszła ze strony Grona Pedagogicznego Szkoły Podstawowej nr 3 i Rady Rodziców. Burmistrz Miasta po analizie przedmiotowego wniosku uznała, że sprawa jest godna uwagi i uzasadniona. Potwierdziły to między innymi dwukrotnie przeprowadzone ankiety wśród klas siódmych i ósmych (zebrano zwrotnie ponad tysiąc dwieście ankiet). Mianowicie utworzenie liceum przyczyni się do lepszego wykorzystania zasobów osobowych i lokalowych szkoły w celu realizacji zadań edukacyjnych skierowanych do młodych mieszkańców Lubonia. Dla wielu rodzin ważne jest, aby ich dzieci po ukończeniu szkoły mogły dalej kontynuować naukę jak najbliżej miejsca zamieszkania, w warunkach i w budynku szkoły, którą znają i który jest dla nich przyjazny i bezpieczny. Byłaby to alternatywa dla uczniów, którzy wybierają licea w Poznaniu. Z powyższymi argumentami, w piśmie z dnia 30 listopada 2017r., wystąpiono do Starosty Poznańskiego, Jana Grabkowskiego o wyrażenie zgody na zawarcie z Miastem Luboń porozumienia w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, które funkcjonowałoby w zespole szkół razem ze Szkołą Podstawową nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu.
Starosta Poznański, Jan Grabkowski rozpatrzenie wniosku Burmistrz Miasta Luboń uzależnił od przyjęcia przez Radę Miasta Luboń w tej sprawie stanowiska. Stąd propozycja przyjęcia przez Radę Miasta Luboń stanowiska w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, które funkcjonowałyby w zespole szkół razem ze Szkołą Podstawową nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu.
Otwarcie liceum nastąpiłoby 1 września 2018r. Finansowane byłoby w całości z budżetu Miasta Luboń oraz ze środków finansowych pochodzących z części subwencji oświatowej ogólnej. Po rozmowie ze Starostą wiadomo już, że nie ma możliwości wsparcia finansowego Starostwa. Gdyby była to szkoła zawodowa owszem, w przypadku liceum nie.
Wniosek popierają radni Powiatu Poznańskiego, pan Dariusz Szmyt i Zbigniew Jankowski. Pani Burmistrz poprosiła, aby Radni Miasta Luboń również przychylili się do tego wniosku i przegłosowali przedstawione stanowisko, od którego zależy decyzja Starosty.
W dalszej części głos zabrała pani Romualda Suchowiak, kierownik Wydziału Oświaty, Zdrowia i Kultury UM Luboń.
Poinformowała, iż nawiązano po raz kolejny do pisma z dnia 30 listopada 2017r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z Miastem Luboń porozumienia w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego, chcąc uzupełnić je o dodatkowe argumenty pozwalające na podjęcie decyzji w oparciu o kompleksową analizę zagadnienia. W piśmie tym podkreślono, że mieszkańcy, tak dużego miasta jak Luboń (ponad 30 tys mieszkańców), oczekują powstania liceum ogólnokształcącego. Uzasadnioną potrzebę powstania liceum ogólnokształcącego w Luboniu wyrazili: Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Luboniu, Zastępca Dyrektora tejże szkoły (do 31.08.2017 r. Dyrektor Gimnazjum nr 1 w Luboniu), nauczyciele, Rada Rodziców, radni Rady Miasta Luboń, uczniowie lubońskich szkół podstawowych oraz oddziałów gimnazjalnych prowadzonych w tych szkołach. Zaakcentowano, że za powstaniem liceum ogólnokształcącego w Luboniu z oddziałami dwujęzycznymi przemawia fakt, że Powiat Poznański nie posiada liceum lub klas, w których uczniowie zainteresowani nauką j. angielskiego w wymiarze 6 godzin w tygodniu i dwóch przedmiotów w j. angielskim, mogliby kontynuować naukę po ukończeniu gimnazjum czy szkoły podstawowej. Władze miasta Luboń zakładają, że w liceum w Luboniu zostanie utworzona jedna klasa na każdym poziomie wiekowym. Klasa dwujęzyczna umożliwiłaby naukę na wysokim poziomie nie tylko uczniom z Lubonia, ale i Poznania, gdzie szkół podstawowych/gimnazjalnych z klasami dwujęzycznymi jest kilka, ale nie ma szerokiej oferty dla uczniów je kończących, zapewniającej kontynuację nauki j. angielskiego w szkole średniej. Planuje się, że nauka w klasie dwujęzycznej dałaby możliwość przygotowania się do uzyskania certyfikatu na poziomie C1 lub C2, dzięki czemu wzrasta szansa uczniów na odbycie studiów za granicą, a także na bardzo dobrą pracę w przyszłości. Nie mniej ważnym argumentem jest również fakt, iż Szkoła Podstawowa nr 3 po połączeniu z Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi, posiada wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę, która uczy z wykorzystaniem metody CLIL, (Content and Language Integrated Learning). Metoda ta dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. W liceum ogólnokształcącym w Luboniu nauczano by dwóch przedmiotów na poziomie rozszerzonym: geografii i matematyki lub historii, gdyż dają one możliwość dostania się na każdy typ uczelni (poza Uniwersytetem Medycznym). Wprowadzony zostałby zindywidualizowany system kształcenia - tutoring, przyjazna edukacja – neurodydaktyka, jak również realizowano by własny autorski program klasy dwujęzycznej. Gimnazjum nr 1, na kanwie, którego miałoby powstać liceum, zbudowało sobie markę pośród okolicznych szkół. Wcześniej Gimnazjum, a obecnie Szkoła Podstawowa nr 3 współpracuje z UAM w Poznaniu z Wydziałem Anglistyki. Posiada także długoletnie tradycje nauczania dwujęzycznego i renomę w środowisku lokalnym, co gwarantuje nabór na oczekiwanym poziomie. Nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej mają uprawnienia egzaminatorów maturalnych, a nawet weryfikatorów maturalnych. Część z nich pracowała w szkołach średnich i ma doświadczenie niezbędne do prowadzenia zajęć na oczekiwanym poziomie. Na utworzenie liceum nie są potrzebne nakłady finansowe, ponieważ Szkoła Podstawowa nr 3 w Luboniu posiada odpowiednio wyposażone pracownie i bazę lokalową. Do niedawna w budynku Szkoły Podstawowej nr 3 funkcjonowały: szkoła podstawowa i gimnazjum. Od 1.09.2018 r. liceum rozpoczęłoby działalność w budynku Szkoły Podstawowej nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu przy ul. Armii Poznań 27. Wejście do liceum oraz klas VII i VIII szkoły podstawowej, a także klas III dotychczasowego gimnazjum usytuowane zostałoby od strony ulicy Armii Poznań 27 (gdzie do 31.08.2017r. funkcjonowało Gimnazjum nr 1 z oddziałami dwujęzycznymi). Wejście dla dzieci młodszych usytuowane byłoby (tak jak dotychczas) od strony ulicy Dąbrowskiego.
Co więcej, utworzenie liceum pozwoliłoby na utrzymanie zatrudnienia nauczycieli w stanie zbliżonym do obecnego, a uczniom kończącym w jednym czasie gimnazjum i szkołę podstawową pozwoliłoby na skorzystanie z szerszej oferty liceów ogólnokształcących, które w tym czasie nie będą mogły zaoferować wystarczającej liczby miejsc. Kolejne lata (jeśli liceum nie powstanie) spowodują konieczność zmiany sytuacji zawodowej co najmniej 10 nauczycieli przedmiotów (brak zatrudnienia lub niemożność zaoferowania pełnego etatu). Powstanie liceum jest również uzasadnione pod względem demograficznym jak i ekonomicznym. Obecnie w Szkole Podstawowej nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi jest 35 oddziałów (w tym klasy II i III byłego gimnazjum), po opuszczeniu szkoły przez obecne klasy II i III gimnazjum oraz klasę VIII szkoły podstawowej, w szkole pozostanie ok. 29 oddziałów. Taka sytuacja spowoduje, że w bardzo dużym budynku szkoły ( kubatura budynku – 18.718,80m3, Sali gimnastycznej – 3881,40m3, 34 sale lekcyjne, 3 sale gimnastyczne -jedna duża, dwie małe sale, biblioteka szkolna usytuowana w dwóch oddzielnych pomieszczeniach, trzy świetlice szkolne), będzie uczyło się ok. 750 uczniów, gdy możliwości budynku są o wiele większe. Nastąpi spadek uczniów o ok. 150, a kolejne lata przyniosą zniżkę o jeden oddział w roczniku. Rejon Lubonia, w którym zlokalizowana jest Szkoła Podstawowa nr 3, nie pozwala już na zmianę obwodu szkoły podstawowej, ponieważ większość rodziców, nie chce wysyłać małych dzieci do szkoły podstawowej, która usytuowana jest przy bardzo ruchliwej ulicy Armii Poznań, przy której nie ma miejsca do zaparkowania samochodu i odprowadzenia dziecka do szkoły, do której dojazd jest utrudniony. Uzasadnione jest również założenie, że w przypadku powstania liceum, od 1.09.2018 r. szkoły te funkcjonowałyby jako zespół, za czym przemawia choćby obniżenie kosztów ogólnego zarządu – jeden dyrektor, wspólna administracja i obsługa, udostępnianie bazy (biblioteki, sali gimnastycznej, boiska sportowego) i korzystanie z pomieszczeń, których gospodarzem jest dyrektor zespołu. Argumentem za powstaniem zespołu jest także możliwość organizowania wspólnych rad szkoleniowych, uroczystości szkolnych, integracja nauczycieli, uzyskanie poczucia jedności i większej odpowiedzialności za uczniów. Zarządzanie szkołami w zespole pozwoliłoby także na efektywniejsze, długofalowe kształtowanie polityki kadrowej, efektywniejsze wykorzystanie pomocy dydaktycznych oraz sprzętu technicznego, usprawnienie obsługi i konserwacji budynku szkolnego wraz z infrastrukturą. Świetlica i stołówka funkcjonowałyby na dotychczasowych zasadach.
Połączenie szkół w zespół umożliwiłoby utworzenie szkoły o jednolitym systemie wychowawczym oraz pełne monitorowanie rozwoju uczniów. Do szkół uczęszczałyby dzieci w różnym wieku, z tej samej rodziny, co umożliwiłoby nauczycielom, dyrekcji, bliższe poznanie sytuacji rodzinnej podopiecznych oraz w znacznym stopniu usprawniłoby współpracę między szkołą a domem rodzinnym uczniów, a tym samym przyczyniłoby się do tego, że dzieci pochodzące z tej samej rodziny miałyby bieżący kontakt, braterską pomoc i poczucie bezpieczeństwa. Zespół szkół pozwoliłby na rozwinięcie wolontariatu wśród młodzieży w klasach VII, VIII oraz I, II, III, IV liceum, w stosunku do młodszych kolegów, natomiast uczniowie w LO nie byliby narażeni, na oddziaływanie dużych środowisk szkolnych i anonimowość.
Połączenie szkół w zespół nie miałoby wpływu na dotychczasową jakość i warunki kształcenia. Chcąc zdiagnozować zapotrzebowanie i szanse na rekrutację do nowo utworzonego liceum, dwukrotnie przeprowadzono w Luboniu ankiety wśród uczniów. Podczas pierwszej ankiety pytano uczniów, czy po zakończeniu szkoły planują naukę w liceum w Poznaniu, w Luboniu czy w innym miejscu. Na ankietę odpowiedziało 427 uczniów klas II i III oddziałów gimnazjalnych, a także klas VII z dwóch szkół podstawowych w Luboniu. 15,8% ankietowanych uczniów odpowiedziało, że planują naukę w liceum w Luboniu, 58% uczniów wybrało naukę w Poznaniu, natomiast 26,2% wybrało naukę w innym miejscu. W związku z pojawieniem się wątpliwości związanych z ewentualnym wpływem nowo utworzonego liceum w Luboniu na funkcjonowanie i nabór do Liceum w Puszczykowie, uszczegółowiono pytania zadawane w ankiecie. Podczas drugiej ankiety pytano uczniów czy planując naukę w szkole średniej planują naukę w liceum w Luboniu, w Poznaniu czy w Puszczykowie, a także czy jeśli wybierają liceum w Puszczykowie, to czy wybiorą je bez względu na to, że utworzone zostanie liceum w Luboniu oraz czy zdecydują się na liceum w Luboniu jako szkołę pierwszego wyboru, jeśli wybiorą Luboń. Tym razem ankietę przeprowadzono wśród 831 uczniów klas VII wszystkich szkół podstawowych oraz II i III oddziałów gimnazjalnych. 24,5% uczniów odpowiedziało, że planują wybór liceum w Luboniu i taka sama liczba uczniów odpowiedziała, że będzie to pierwszy wybór. 68,7% uczniów planuje liceum w Poznaniu, natomiast liceum w Puszczykowie planuje dla siebie 2,3%, natomiast 1,2% wskazało, że wybierze liceum w Puszczykowie, bez względu na to czy („lub bez względu na fakt powstania”) powstanie liceum w Luboniu. Biorąc pod uwagę profile planowanego liceum w Luboniu i Liceum w Puszczykowie, jesteśmy przekonani, że obie szkoły nie stanowiłyby dla siebie wzajemnej konkurencji. W pewnym zakresie potwierdza to wynik ankiet, z których widać, że 2,3% uczniów wybierze Liceum w Puszczykowie (czyli 19 uczniów), a część z nich (10 uczniów) zrobi to, pomimo że funkcjonowałoby już liceum w Luboniu. Z danych przekazanych nam przez dyrekcję Liceum w Puszczykowie wynika, że od 1 września 2017 r. w I klasie Liceum w Puszczykowie jest 15 uczniów z Lubonia, w klasie II 12 uczniów z Lubonia.
Co najważniejsze, utworzenie klasy dwujęzycznej nie stanowi zagrożenia dla innych szkół średnich prowadzonych przez powiat poznański, w tym dla Liceum w Puszczykowie, ponieważ oferta liceum w Luboniu byłaby skierowana do uczniów, którzy poszukują klasy dwujęzycznej, której owe szkoły nie posiadają. Do klasy tej aplikowaliby uczniowie, którzy nie są zainteresowani ofertą liceum w Puszczykowie, co potwierdzają zarówno badania ankietowe, jak i rozmowy z uczniami. Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 3 deklaruje, że tak jak robiła to w poprzednich latach, będzie doradzać wybór Liceum w Puszczykowie, swoim uczniom, którzy nie byliby zainteresowani nauką w klasie dwujęzycznej. Na spotkaniu Dyrekcji SP3 w Luboniu z Dyrekcją Liceum w Puszczykowie oferowano zacieśnienie współpracy poprzez m.in. wspólne organizowanie zawodów sportowych, szeroko zakrojoną akcję promocyjną w SP 3 w Luboniu (np. możliwość spotkań z rodzicami w czasie wywiadówek, czego do tej pory nie praktykowano, przesyłanie informacji rodzicom i uczniom poprzez dziennik elektroniczny) oraz wsparcie promocji w innych lubońskich placówkach.
Następnie głos zabrała pani Anita Plumińska – Mieloch, zastepca dyrektora SP nr 3 w Luboniu. Powiedziała o założeniach szkoły licealnej, której głównym celem będzie ciągły rozwój. Opowiedziała o dotychczasowych osiągnięciach nauczycieli i młodzieży, którymi nie wszystkie szkoły w kraju mogą się poszczycić. Do najważniejszych osiągnięć zaliczyła zdobytą przez Gimnazjum nr 1 nagrodę Wielkopolskiej Szkoły Roku oraz ogromną liczbę stypendystów i laureatów konkursów. Wskazywała na najnowocześniejsze, europejskie metody nauczania, które stosują nauczyciele tej właśnie szkoły. Mówiła o świetnie wyszkolonej kadrze nauczycielskiej, która ciągle pogłębia i poszerza swoją wiedzę.
Pani dyrektor zwróciła też uwagę, że w porównywalnym (ilością mieszkańców) Swarzędzu funkcjonują trzy licea. W Luboniu nie ma żadnej szkoły średniej. Ta szkoła byłaby dla uczniów, którzy chcą budować swoją przyszłość na znajomości języków obcych. i świadomości europejskiej.
Na temat finansów głos zabrał zastępca Burmistrza, Mateusz Mikołajczak. Kilka słów zostało powiedzianych już wcześniej na temat ograniczenia kosztów wynikających z powstania zespołu (szkoły podstawowej i liceum), takich jak choćby obniżenie kosztów ogólnego zarządu – jeden dyrektor, wspólna administracja i obsługa, udostępnianie bazy (biblioteki, sali gimnastycznej, boiska sportowego) i korzystanie z pomieszczeń, których gospodarzem jest dyrektor zespołu. Dodatkowo dokonano jednak symulacji wynagrodzeń nauczycieli. Wyszło, że koszt jednego nauczyciela to ok. 120 tys. zł. rocznie. Subwencja na ucznia w klasie licealnej to przychód ok. 600 zł na miesiąc, czyli ok. 7.200,00 zł na rok. Trzeba też mieć na uwadze zakup materiałów naukowych i dydaktycznych.
Zdaniem Zastępcy Burmistrza, Mateusza Mikołajczaka Gimnazjum nr 1 stworzyło sobie markę, stworzyło doskonały zespół nauczycieli i byłoby żal to wszystko stracić. Należy dać szansę tej wybitnej kadrze o najwyższych kwalifikacjach, a jeśli to liceum będzie rzeczywiście wyjątkowe i tak dobre jak się zapowiada, to decyzja o jego funkcjonowaniu obroni się sama. Jeśli nie będzie chętnych, aby w tej szkole kontynuować naukę, to po prostu zostanie zamknięta. Jednak na dzień dzisiejszy ta szkoła zasługuje żeby dać jej szansę. Utrata tak wyjątkowych nauczycieli byłaby dla Miasta wielką szkodą, a tak się stanie jeśli to liceum nie powstanie.
Podjęcie przez Radę Miasta Luboń Stanowiska w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, które funkcjonowałoby w zespole szkół razem ze Szkołą Podstawową nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu uzyskało pozytywną opinię Komisji Sfery Społecznej.
Radny Jakub Bielawski zapytał, czy została podjęta rozmowa ze Starostą Poznańskim o przejęciu kosztów funkcjonowania liceum w Luboniu, bo jest to przecież zadanie Powiatu?
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska odpowiedziała radnemu, że oczywiście temat przejęcia kosztów wynikających z prowadzenia i funkcjonowania liceum został ze Starostą Poznańskim podjęty. Niestety stanowisko Starosty jest w tej sprawie kategoryczne, tzn. nie jest zainteresowany tworzeniem nowych liceów w Powiecie. Stawia na szkolnictwo zawodowe. Gdyby było to np. technikum, to Starosta byłby za i byłby skłonny wyasygnować na ten cel jakieś pieniądze. Natomiast nie jest zainteresowany tworzeniem nowego liceum.
Radna Magdalena Woźniak uważała, że tworzenie szkoły średniej w Luboniu jest pomysłem nietrafionym chociażby dlatego, że brakuje miejsc w szkołach podstawowych. Ich przepełnienie powoduje, że małe dzieci kończą lekcje w godzinach wieczornych. To jest rzeczywisty i realny problem naszego Miasta, a nie brak liceum. W Luboniu powinna powstać nowa szkoła podstawowa, w której mogłaby uczyć wykwalifikowana, dobra kadra nauczycieli z wygaszanego Gimnazjum nr 1.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski zwrócił uwagę, że 100.000,00 zł kosztów, które przewiduje się na prowadzenie liceum (w ciągu roku), nie wystarczy na budowę nowej szkoły podstawowej. Koszt budowy takiej szkoły to ok. 15, a może nawet 20 mln zł, bez działki.
W tym miejscu Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska dodała, że powstanie liceum nie wykluczy budowy szkoły podstawowej. Na razie Miasto działa w ramach posiadanych środków finansowych. Zlecono koncepcję rozbudowy Szkoły Podstawowej nr 4, bo to jest inwestycja realna do wykonania. Trwają starania o nowe pomieszczenia w Szkole Podstawowej nr 2. Powiat zajmuje 150 m2 sal w SP2, gdzie funkcjonuje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. Dwukrotnie proponowano nową siedzibę, co nie spotkało się z zainteresowaniem, a szkoła boryka się z problemami lokalowymi. Budowa nowej szkoły podstawowej jest przedsięwzięciem ogromnym. W pierwszej kolejności trzeba skupić się na zakupie gruntu, do czego Miasto się już przymierza. Gminę Komorniki budowa nowej szkoły podstawowej kosztowała parę lat temu 21 mln zł, a ceny usług i towarów od tego czasu wzrosły.
Do słów radnej Magdaleny Woźniak odniosła się zastępca dyrektora SP3, pani Anita Plumińska-Mieloch. Zwróciła uwagę, że gdyby nawet Miasto posiadało już dzisiaj środki finansowe na wybudowanie nowej szkoły podstawowej w Luboniu, to i tak stracilibyśmy dobrze wykwalifikowaną, świetnie wykształconą, obecnie uczącą kadrę nauczycieli, bo żeby uczyć w szkole podstawowej trzeba mieć inne uprawnienia. Chodzi o przygotowanie do nauczania tzw. początkującego. Dlatego to w niczym nie zmieniłoby sytuacji nauczycieli przedmiotowych, którzy straciliby pracę.
Zastępca przewodniczącego Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 3 w Luboniu, pani Izabela Chodorowska zapewniała, że rodzicom uczniów tej szkoły bardzo zależy na powstaniu liceum. Znają kadrę, wiedzą że jest to bardzo dobra kadra nauczycieli, którzy wzorowo przygotują dzieci do matury i dadzą dobre przygotowanie, co będzie skutkowało dobrymi wyborami młodzieży w przyszłości. Rodzice wskazywali, że jest to szkoła przyjazna, w której dzieci bardzo dobrze się czują i nie będą musiały dojeżdżać do Poznania. Będą miały szansę kontynuować naukę w Luboniu.
Radny Paweł Andrzejczak, który wcześniej uważał, że liceum w Luboniu jest fanaberią, po wysłuchaniu argumentów zmienił zdanie. Wpłynął na to głównie argument, że ma to być szkoła dwujęzykowa, której w Poznaniu nie ma. To bardzo dobry pomysł, nowe możliwości dla uczniów i jeżeli Oni sami tego chcą, a jak przedstawiono chętnych jest więcej niż miejsc, to należy dać wszystkim szansę.
Zastępca Burmistrza, Mateusz Mikołajczak kilkakrotnie podkreślał, że ta szkoła zasługuje na szansę bo niejednokrotnie dowiodła, że jest wyjątkowa.
Radny Adam Dworaczyk powiedział, że żałuje, iż reprezentant Miasta nie pojawił się z projektem Stanowiska na Komisji Budżetu i Finansów, na której powinna być przedstawiona symulacja finansowa. Stanowisko opiniowała wyłącznie Komisja Sfery Społecznej, a ta decyzja wiąże się przede wszystkim z kosztami, które powinny być przedmiotem dyskusji wcześniej wspomnianej Komisji. Szkoda, że takich dokumentów zabrakło tym bardziej, że jak często pokazuje życie koszty są z reguły większe od przewidywanych. Radny tych kosztów obawiał się najbardziej. Zapewnienia Pani Burmistrz, że powstanie liceum nie wykluczy budowy szkoły podstawowej były dla radnego wątpliwe, bo Miasta Luboń nie stać na wszystko. Jest hierarchia potrzeb, powinny być priorytety. Branie kolejnych kredytów, pogłębianie zadłużenia Miasta, nie jest żadnym rozwiązaniem. Problemem numer jeden w Luboniu są bez wątpienia przepełnione szkoły podstawowe, o czym mówiła radna Magdalena Woźniak. Od budowy szkoły podstawowej Miasto nie ucieknie. Dlatego im wcześniej Miasto podejmie tę decyzję tym lepiej i na tym powinniśmy się skupić. Na inne pomysły na razie nas nie stać. Życie to jest umiejętny wybór. Swoją drogą oszczędności trzeba szukać wszędzie i w Straży Miejskiej i w Promocji i nie przejmujmy zadań, które są zadaniami Powiatu, a tak jest w przypadku prowadzenia szkoły średniej. Poznań oferuje cały wachlarz szkół średnich i mówienie, że nie ma szkół dwujęzycznych jest nieprawdziwe.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski ponownie zwrócił uwagę, że 100.000,00 zł które wiąże się z powstaniem i prowadzeniem liceum w Luboniu nie zaważy na budowie nowej szkoły podstawowej. Ewentualne zaoszczędzenie stu tysięcy złotych nie zmieni obecnej sytuacji, że Miasta nie stać na jej budowę. Nie stać, czy to liceum powstanie, czy nie. Sto tysięcy złotych po prostu nie rozwiązuje sprawy i w niczym jej nie komplikuje. Żeby rozpocząć planowanie budowy szkoły podstawowej trzeba mieć przynajmniej 20 mln zł plus kilka milionów na działkę, bo to są hektary. Natomiast dobro w postaci kadry nauczycielskiej, szkoły która zdobyła tytuł Wielkopolskiej Szkoły Roku, to są rzeczy których nie da się przeliczyć na żadne pieniądze. To jest wartość najwyższa, której władze Miasta nie chciałyby stracić. Włożono dużo serca i pracy, żeby osiągnąć nieprzeciętny poziom, wysoką renomę i należy to kontynuować a nie rezygnować z tego. Szkoła powinna być najlepsza, a nie najtańsza, bo radny sugeruje żeby szukać oszczędności. Szkoda, że te sugestie nie idą w parze z czynami. Mianowicie na ostatniej sesji radny zagłosował przeciw cyfryzacji i modernizacji sali sesyjnej, co można było uczynić po wynegocjowanej dużej obniżce. Ta oferta przepadła bezpowrotnie, a nowa ustawa która zaraz wejdzie w życie nakłada na gminy obowiązek cyfryzacji obrad sesji i Miasto będzie zmuszone do zakupu odpowiedniego sprzętu elektronicznego, ale już po nowych, droższych cenach. Władzom Miasta zarzuca się brak oszczędności, gdzie poprzez takie a nie inne głosowanie radny naraził Miasto na duże straty finansowe.
Radca prawny, Przemysław Czaczyk zwrócił uwagę na podnoszony kilkakrotnie przez radnych argument, że Poznań ma szeroką ofertę liceów, która jest wystarczająca. Zwrócił jednak uwagę, że Poznań nie ma żadnego obowiązku kształcenia dzieci z terenu Lubonia. Na dowód tego jest duży artykuł w Głosie Wielkopolskim, który ukazał się w maju ubiegłego roku, gdzie wiceprezydent Poznania wypowiadał się, że nauka kosztuje i liczy na to, że gminy podpoznańskie zapłacą za swoje dzieci. Tak więc nie ma nic za darmo. Poznań też liczy na dofinansowanie.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska potwierdziła słowa mecenasa, gdyż w tej sprawie wpłynęło już stosowne porozumienie, które Poznań chce z Miastem Luboń podpisać. Na razie chodzi o szkoły podstawowe, ale niewykluczone, że za chwilę sytuacja będzie dotyczyć szkół średnich.
Radny Piotr Goryniak zgłosił formalny wniosek o zakończenie dyskusji w przedmiotowej sprawie i głosowanie.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zarządziła głosowanie nad wnioskiem o zamknięcie dyskusji.
Za zamknięciem dyskusji głosowali:
Bielawski Jakub,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Dworaczyk Adam,
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zapytała, czy Rada Miasta Luboń popiera wniosek Burmistrza Miasta Luboń z dnia 30 listopada 2017r. do Starosty Poznańskiego o wyrażenie zgody na zawarcie z Miastem Luboń porozumienia w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, które funkcjonowałoby
w zespole szkół razem ze Szkołą Podstawową nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu.
Za poparciem wniosku i przyjęciem Stanowiska głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Budzyński Łukasz Piotr,
Ekwińska Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Bielawski Jakub,
Dworaczyk Adam,
Frąckowiak Katarzyna,
Zygmanowska Teresa.
/zał. nr 8/ - STANOWISKO NR XLI/1/2018 RADY MIASTA LUBOŃ Z DNIA 1 LUTEGO 2018R. w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, które funkcjonowałoby
w zespole szkół razem ze Szkołą Podstawową nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu.
Ad 10.
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2018 rok z autopoprawkami przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński.
Zmiany wynikały głównie zdotacji celowych otrzymanych z gminy na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego. Jedna z większych zmian dotyczyła Działu 600 - Transport i łączność
Rozdział 60004 - Lokalny transport zbiorowy - inwestycje zmniejszono o kwotę 2.713.283,09 zł, - zakupy inwestycyjne zmniejszono o kwotę 7.897.500,00 zł, - dotacje na zadania inwestycyjne zwiększono o kwotę 7.872.000,00 zł, Zmiana dotyczyła zadania pn. Koncentracja transportu publicznego Miasta Luboń wokół transportu szynowego w drodze budowy Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego w Luboniu wraz z działaniami uzupełniającymi. Dokonano też przeniesienia wydatków na inwestycje w kwocie 700.000,00 zł z zadania pn. Budowa obiektów sportowych do zadania pn. Budowa kompleksu lekkoatletycznego w Luboniu, przy ul. Rzecznej.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Za podjęciem uchwały z autopoprawkami głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Budzyński Łukasz Piotr,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Bielawski Jakub,
Dworaczyk Adam.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Za podjęciem uchwały głosowali:
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Za przyjęciem protokołu nr XXXIX/2017 głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Za przyjęciem protokołu nr XL z poprawkami głosowali:
Andrzejczak Paweł Andrzej,
Bartkowiak Patryk Marcin,
Bielawski Jakub,
Budzyński Łukasz Piotr,
Dworaczyk Adam,
Ekwińska Katarzyna,
Frąckowiak Katarzyna,
Gawelski Hieronim,
Zygmanowska Teresa.
Ad 22.
/zał. nr 3/ - UCHWAŁA NR XLI/316/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie określania zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Miasta Luboń na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła na proekologiczne urządzenia grzewcze.
/zał. nr 4/ - UCHWAŁA NR XLI/317/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.
/zał. nr 5/ - UCHWAŁA NR XLI/318/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie: określenia kryteriów naboru do samorządowych przedszkoli na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzania tych kryteriów.
/zał. nr 6/ - UCHWAŁA NR XLI/319/2018 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie: określenia kryteriów rekrutacji do publicznych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Luboń, dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem wybranej szkoły podstawowej oraz określenie dokumentów niezbędnych do potwierdzenia spełniania kryteriów oraz przyznania liczby punktów każdemu kryterium.
/zał. nr 7/ - UCHWAŁA NR XLI/320/2018 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie: określenia czasu bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i punkcie przedszkolnym oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola, oddziały przedszkolne i punkt przedszkolny, dla których organem prowadzącym jest Miasto Luboń.
/zał. nr 8/ - STANOWISKO NR XLI/1/2018 RADY MIASTA LUBOŃ Z DNIA 1 LUTEGO 2018R. w sprawie założenia i prowadzenia przez Miasto Luboń liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, które funkcjonowałoby
w zespole szkół razem ze Szkołą Podstawową nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Luboniu.
/Zał. nr 19/ – Lista obecności z XLI sesji radnych.
/Zał. nr 20/ – Lista osób uczestniczących w sesji.
Dokumenty do pobrania: | |
Protokół nr XLI z dnia 1 lutego 2018 roku sesja Rady (wprowadził: Marcin Godzich 2018-03-07 11:26:53) rozmiar pliku: 758.4Kb |
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office |