Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Luboń

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2002-2006: Protokół nr XXXII/2005 z XXXII sesji Rady Miasta Luboń, która odbyła się 24 lutego 2005r.

 



Protokół nr XXXII/2005

z XXXII sesji Rady Miasta Luboń,

która odbyła się 24 lutego 2005r.

w sali sesyjnej Urzędu Miasta w Luboniu



Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Sprawozdanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2004.

  3. Propozycja uchwały w sprawie przyjęcia programu ochrony środowiska dla Miasta Luboń.

  4. Propozycja uchwały w sprawie planu gospodarki odpadami dla Miasta Luboń.

  5. Propozycja uchwały w sprawie uczestnictwa w Aquanet Spółka Akcyjna w wyniku przekształcenia Aquanet Spółka z o.o. z siedzibą w Poznaniu.

  6. Propozycja uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.

  7. Propozycja uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.

  8. Propozycja uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości gruntowej.

  9. Interpelacje i zapytania.

  10. Wolne głosy i wnioski.

  11. Przyjęcie protokołu z XXXI sesji Rady Miasta Luboń.

  12. Zakończenie obrad.



ad. 1

Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Szafrański przywitał przybyłych radnych oraz gości.

Po stwierdzeniu obecności dwudziestu jeden (21) radnych spełniającej warunek quorum, Przewodniczący zapytał, czy są uwagi do porządku obrad.


Radny Marian Szymański zaproponował, aby pkt 6 porządku obrad - „Propozycja uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń”, był pkt 7, a pkt 7 - „Propozycja uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń” - pkt 6.

Zdaniem radnego zachowana zostanie w ten sposób odpowiednia kolejność.


Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański zgodził się z opinią radnego Pana Mariana Szymańskiego i zarządził głosowanie nad przyjęciem zmienionego porządku obrad.



Głosowanie:

za zmienionym porządkiem obrad głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radna Zofia Skok-Łukomska

radny Włodzimierz Woźniak

radny Marek Samulczyk

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Michalczyk

radny Dariusz Szmyt

radny Andrzej Sobiło

radny Tadeusz Waliczak

radny Stefan Krukowski

            radny Adam Dworaczyk

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot


przeciw głosowali


wstrzymali się od głosu

W głosowaniu wzięło udział 19 radnych

/za przyjęciem porządku obrad głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się

od głosu – 0 radnych/

W głosowaniu nie wzięli udziału: radny Rafał Marek, radny Piotr Paweł Ruszkowski

/zał. Nr 1/ - Porządek obrad.



ad. 2

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Pani Ewie Szymańskiej.


Pani Ewa Szymańska przedstawiła - „Sprawozdanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Luboniu z realizacji programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za rok 2004”.

/zał. Nr 2/


W dalszej części Pani Szymańska przedstawiła - „Sprawozdanie z działalności poradni terapii uzależnień i współuzależnienia w Luboniu w 2004r.”.

/zał. Nr 3/


Następnie Pani Szymańska odczytała -”Sprawozdanie z podjętych przez Policję działań i osiągniętych wyników przeciwdziałania alkoholizmowi na terenie Komisariatu Policji Luboń za rok 2004”.

/zał. Nr 4/


Dalej Pani Szymańska przedstawiła - „Sprawozdanie z działalności punktu konsultacyjnego w Luboniu w roku 2004”.

/zał. Nr 5/


„Sprawozdanie z działań profilaktycznych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2004r.”.

/zał. Nr 6/


„Świetlice socjoterapeutyczne”.

/zał. Nr 7/


Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Szafrański otwierając dyskusję powiedział, że jest bardzo zaskoczony przeprowadzonymi badaniami w Europie dotyczącymi kultury picia alkoholu.

W przedstawionym rankingu poszczególnych Państw, Polska znalazła się w dolnej granicy. Świadczy to o tym, że kulturą spożywania alkoholu w Polsce jest dobrze.

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański zastanawiał się, z czego to wynika.

Na koniec zapytał też Panią Szymańską, jak jest z tą kulturą picia w Jej odczuciu i czy liczba osób pijących wzrasta, czy maleje.


Pani Ewa Szymańska powiedziała, że Przewodniczący Rady zadał Jej bardzo trudne pytanie, na które na pewno jednoznacznie nie odpowie. Spożycie alkoholu jest bowiem uwarunkowane wieloma różnymi czynnikami. Generalnie spożycie alkoholu w całym świecie wzrasta.

Jeśli chodzi o Luboń, to najwięcej osób zgłoszonych – pijących, zarejestrowano w roku 1998, bo aż 35, czyli w drugim roku funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W roku 1999 – zgłoszonych osób – 24, a w roku 2004 – 25. Trudno powiedzieć, czy liczba osób pijących wzrasta, czy maleje, natomiast na pewno zdecydowanie spada wiek inicjacji alkoholowej.


Radny Marian Szymański wniósł szereg uwag formalnych i ogólnych.

Uwagi formalne głównie dotyczyły preliminarza kosztów i świetlic socjoterapeutycznych. Natomiast z uwag ogólnych, radny wyraził opinię, iż sprawozdaniom powinno się poświęcać więcej staranności. Radnemu chodziło głównie o: „Sprawozdanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Luboniu z realizacji programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za rok 2004” i ”Sprawozdanie z podjętych przez Policję działań i osiągniętych wyników przeciwdziałania alkoholizmowi na terenie Komisariatu Policji Luboń za rok 2004”. Zdaniem Pana Szymańskiego sprawozdania zostały przygotowane niestarannie, a to spowodowało, że są mało czytelne.


Pani Ewa Szymańska przyjęła uwagi radnego i powiedziała, że na drugi raz sprawozdania będą bardziej szczegółowe i czytelniejsze.


Pani Ewa Rogowicz, jak co roku przygotowała wszystkim radnym (na piśmie) miejsca na terenie Lubonia, w których można uzyskać pomoc, poradę, informację dotyczącą problemu alkoholowego.

/zał. Nr 8/


Ponieważ więcej uwag, ani pytań nie było, Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański podziękował Pani Ewie Szymańskiej za przybycie na sesję i przedstawienie sprawozdań z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.


ad. 3

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Burmistrzowi Kędrze i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie „Programu ochrony środowiska Miasta Luboń”.


Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra:

Radzie zostanie przedstawiony „Program ochrony środowiska dla Miasta Luboń” na lata 2004-2007 z perspektywą na lata 2008-2011.

Konieczność uchwalenia programu ochrony środowiska wynika bezpośrednio z ustawy „Prawo ochrony środowiska”. Przyjmując taki program Rada Miasta określa kierunki działań gminy w zakresie ochrony środowiska w okresie jego obowiązywania. Z wykonania programów ochrony środowiska organ wykonawczy gminy co dwa lata składa sprawozdanie Radzie Miasta.


Przedłożony Radzie program został wysłany do Zarządu Powiatu i Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu i uzyskał opinię pozytywną.


Przewodniczący Komisji Komunalnej Pan Mirosław Klecz:

Program ochrony środowiska był przedmiotem pracy Komisji Komunalnej w dniu 29 listopada 2004r. Komisja zaopiniowała Program pozytywnie /za przyjęciem Programu głosowało – 7 osób/.


Projektant Programu ochrony środowiska Pan Marcin Magdziarek:

Ustawa Prawo ochrony środowiska ustaliła, że zarząd województwa, powiatu i burmistrz gminy w celu realizacji polityki ekologicznej państwa, sporządza odpowiednio wojewódzkie, powiatowe i gminne programy ochrony środowiska, które następnie są uchwalane przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę miasta i gminy. Programy te sporządzane, podobnie jak polityka ekologiczna państwa co 4 lata, powinny określać cele i priorytety ekologiczne, rodzaj i harmonogram działań proekologicznych oraz środki niezbędne do osiągnięcia celów, w tym mechanizmy prawno – ekonomiczne i środki finansowe.

W niniejszym opracowaniu nie poruszono tematyki związanej z gospodarką odpadami, którą szeroko omawia opracowany równolegle Plan Gospodarki Odpadami dla M. Luboń.

Polityka ekologiczna państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010 jest polityką krótkookresową, uszczegółowiającą przyjętą przez Sejm RP w 2001 roku II Politykę ekologiczną państwa”. Opracowany w 2002 roku Program wykonawczy do II Polityki ekologicznej państwa na lata 2002-2010 odnosi się również do polityki krótkookresowej na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010.

Program wykonawczy do II Polityki ekologicznej państwa zawiera zadania o charakterze inwestycyjnym i pozainwestycyjnym. Część z nich ma charakter jednostkowy, część zaś to pakiety przedsięwzięć (m.in. pakiet przedsięwzięć w zakresie budowy lub modernizacji oczyszczalni ścieków w systemach kanalizacji publicznej).

Cele i działania ujęte w Polityce ekologicznej państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010, oraz ujęte w tabelach w -Programie wykonawczym do II Polityki ekologicznej państwa na lata 2002-2010 - przedsięwzięcia inwestycyjne i pozainwestycyjne, powinny być wykorzystywane przy sporządzaniu wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska w trojaki sposób:

  • jako podstawa wyjściowa do konkretyzacji zadań w nawiązaniu do specyfiki i potrzeb danego regionu (m.in. do sporządzenia na szczeblu gminnym konkretnego wykazu planowanych do budowy lub modernizacji oczyszczalni ścieków komunalnych, oczyszczalni ścieków przemysłowych, składowisk odpadów, systemu segregacji odpadów niebezpiecznych od innych odpadów)

  • jako analog do sformułowania regionalnych lub lokalnych wskaźników (celów), planowanych do uzyskania na danym terenie (m.in. jeśli na szczeblu krajowym planuje się uzyskać do 2010r. zmniejszenie wodochłonności produkcji o 50%, to na szczeblu konkretnego województwa może być przyjęty wskaźnik taki sam, wyższy lub niższy; w każdym przypadku z uzasadnieniem przyczyn przyjętego wskaźnika)

  • jako inspiracja do wprowadzenia podobnego zadania na szczeblu regionalnym bądź lokalnym, jeśli zadanie w programie wykonawczym jest ujęte ogólnie bądź dotyczy szczebla krajowego (m.in. adresowane do Ministerstwa Środowiska zadanie Opracowanie systemu elektronicznych baz danych o środowisku i jego ochronie może znaleźć się w programie ochrony środowiska dla wybranych miast, lub w gminach wiejskich).

Struktura gminnych programów ochrony środowiska powinna nawiązywać do struktury Polityki ekologicznej państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010”, a więc powinna zawierać co najmniej następujące rozdziały:

  • racjonalne użytkowanie zasobów naturalnych (zmniejszenie materiałochłonności, energochłonności i wodochłonności gospodarki, ochrona gleb, racjonalna eksploatacja lasów, ochrona zasobów kopalin)

  • poprawa jakości środowiska (ochrona wód, ochrona powietrza, gospodarowanie odpadami, hałas, pola elektromagnetyczne, bezpieczeństwo chemiczne i biologiczne, poważne awarie, ochrona przyrody i bioróżnorodności)

  • narzędzia i instrumenty realizacji programu (wzmocnienie instytucjonalne, ramy prawa – w zakresie prawa lokalnego i decyzji organów samorządowych, planowanie przestrzenne, powiązania formalne i merytoryczne z analogicznym programem niższego i wyższego szczebla administracyjnego w celu zapewnienia regionalnej spójności programów, mechanizmy finansowania ochrony środowiska, dostęp do informacji i udział społeczeństwa)

  • współpraca przygraniczna (dla województw, powiatów i gmin przygranicznych)

  • harmonogram realizacji i nakłady na realizację programu (terminy realizacji, wielkość nakładów i źródła finansowania, jednostki odpowiedzialne za ich wykonanie)

  • kontrola realizacji programu (procedury kontroli, mierniki realizacji programu, procedury weryfikacji programu).

Bardzo istotnym elementem Programu jest system jego wdrażania. Wskazuje się tu instrumenty zarządzania środowiskiem przydatne w tym zakresie, takie jak:

  • miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,

  • gminne programy zrównoważonego rozwoju Agenda 21,

  • procedury określania dopuszczalnych warunków korzystania ze środowiska (m.in. pozwolenia zintegrowane),

  • procedury związane z lokalizacją inwestycji i techniki określania wpływu na środowisko (raport oddziaływania na środowisko, postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko),

  • procedury przeglądów ekologicznych,

  • procedury oceny ryzyka środowiskowego i zdrowotnego,

  • procedury dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie,

  • opłaty za korzystanie ze środowiska.


Programy gminne powinny się składać z dwóch części:

  • zadań własnych gminy (pod zadaniami własnymi należy rozumieć te przedsięwzięcia, które będą finansowane w całości lub częściowo ze środków będących w dyspozycji gminy)

  • zadań koordynowanych (pod zadaniami koordynowanymi należy rozumieć pozostałe zadania związane z ochroną środowiska i racjonalnym wykorzystaniem zasobów naturalnych, które są finansowane ze środków przedsiębiorstw oraz ze środków zewnętrznych, będących w dyspozycji organów i instytucji szczebla wojewódzkiego i centralnego, bądź instytucji działających na terenie województwa i powiatu, ale podległych bezpośrednio organom wojewódzkim, bądź centralnym)

Zadania własne powinny być w programie ujęte z pełnym zakresem informacji niezbędnej do kontroli ich realizacji (opis przedsięwzięcia, terminy realizacji, instytucja odpowiedzialna, koszty, źródła finansowania). Zadania koordynowane powinny być ujęte z takim stopniem szczegółowości, jaki jest dostępny na terenie gminy.

Jest rzeczą niezbędną, aby do prac nad gminnym programem ochrony środowiska zostały włączone wszystkie instytucje właściwe ze względu na zasięg swojej działalności specjalizujące się w zagadnieniach ochrony środowiska i zagospodarowania przestrzennego oraz przedsiębiorstwa oddziałujące na środowisko, a także przedstawiciele społeczeństwa. W tym ostatnim przypadku rozumie się, że są to gminne organy samorządu terytorialnego, samorządu gospodarczego i ekologiczne organizacje pozarządowe, obejmujące zakresem swojej działalności daną gminę.

Gminny program ochrony środowiska powinien być skoordynowany z:

  • sporządzanymi na szczeblu powiatu programami sektorowymi (m.in. programem gospodarki leśnej, programem ratowniczo gaśniczym sporządzanym przez powiatowe komendy państwowej straży pożarnej, m.in.)

  • powiatowymi i gminnymi programami rozwoju infrastruktury (jeśli są): mieszkalnictwa, transportu, zaopatrzenia w wodę, m.in.

  • gminnym planem gospodarowania odpadami sporządzonym zgodnie z ustawą o odpadach

  • obejmującym obszar powiatu programem ochrony powietrza, programem ochrony środowiska przed hałasem i programem ochrony wód (jeżeli programy takie dla obszarów obejmujących dany powiat lub jego część zostały lub zostaną opracowane w związku z wymaganiami wynikającymi z ustawy Prawo ochrony środowiska)

  • programami ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Luboń położony jest w centrum Wielkopolski, w powiecie poznańskim. Sąsiedztwo Poznania, oraz korzystne połączenia komunikacyjne, to atuty tego miasta. Miasto położone jest na lewym brzegu Warty, od północy graniczy z Poznaniem, a południowym obrzeżem styka się z Wielkopolskim Parkiem Narodowym.

Główne połączenie komunikacyjne wschód-zachód - autostrada A-2, przebiega przez północną część Lubonia. Jeden ze zjazdów z A-2 na obszarze aglomeracji poznańskiej zlokalizowano na terenie Lubonia (węzeł Poznań-Dębina). Blisko granicy miasta przebiega trasa E-261 Poznań-Wrocław, inna droga łączy Luboń przez Mosinę z południowymi powiatami Wielkopolski.

Luboń jest ściśle połączony z Poznaniem, z układem komunikacyjnym stolicy Wielkopolski. Posiada własną komunikację autobusową, obsługiwaną przez spółkę komunalną "Translub", utrzymującą m.in. bezpośrednie połączenia z centrum Poznania.

Duża stacja kolejowa w Luboniu obsługuje ruch pasażerski i towarowy. Przebiega tędy ruchliwa linia Poznań- Leszno- Wrocław i zaczyna się linia do Sulechowa (Zielonej Góry).

Najbliższy port Lotniczy - Poznań-Ławica - dzieli od Lubonia tylko 10 km. Po modernizacji dróg łączących zjazdy z A-2 z Poznaniem dojazd z Lubonia na lotnisko będzie bardzo szybki i wygodny. Rozbudowana sieć telekomunikacyjna i pełen zasięg telefonii komórkowej zapewnia Luboniowi bardzo dobrą łączność telekomunikacyjną. Lokalizację miasta na tle kraju ilustruje rys. 1.

Pierwsze dane źródłowe o Luboniu pochodzą z 1316 roku, z czasów panowania króla Władysława Łokietka. W połowie XV wieku król polski Kazimierz Jagiellończyk wyraził zgodę na sprzedaż Lubonia władzom Poznania. Luboń był własnością Poznania aż do rozbiorów. Momentem przełomowym dla rozwoju Lubonia i okolic było wybudowanie linii kolei żelaznej na przełomie XIX i XX stulecia. W tym czasie duży wpływ na rozwój oświaty i rolnictwa w Wielkim Księstwie Poznańskim wywarła Wyższa Szkoła Rolnicza im. Haliny, założona w 1870 r. w Żabikowie, na terenie dzisiejszego Lubonia, przez Augusta hrabiego Cieszkowskiego. Od początku XX w. na terenie Lubonia imponująco rozwijała się działalność gospodarcza. Powstały znaczące obiekty przemysłowe: Fabryka Przetworów Ziemniaczanych Luboń-Wronki, fabryka drożdży i kilka cegielni. W 1920 r. grupa kapitałowa założyła spółkę Chemiczne Fabryki - dr Roman May Towarzystwo Akcyjne, wykupując wytwórnię superfosfatu. W czasie II wojny światowej istniał na terenie Lubonia obóz karno-śledczy podległy władzom SS. Współczesny Luboń obejmuje trzy historyczne wsie: Żabikowo, Lasek i dawny Luboń, które połączono w 1954 r. nadając im status miasta. Luboń otrzymał prawa miejskie na mocy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 października 1954 roku.

Lokalizacja Miasta Lubonia na tle Polski

Miasto Luboń cechuje specyficzne położenie, od północy przylega do intensywnie zagospodarowanego miasta Poznania, od południa zaś graniczy z Wielkopolskim Parkiem Narodowym. Jest to jednocześnie przełomowy odcinek doliny rzeki Warty, który jest korytarzem ekologicznym rangi regionalnej i krajowej w ramach Wielkoprzestrzennego Systemu Obszarów Chronionych ECONET (European Ecological Network). Rzeka Warta jest obiektem przyrodniczym obejmującym zespół różnorodnych środowisk i ekosystemów, które pozwalają na egzystencję bogactwa organizmów. Z doliną rzeki Warty wiąże się również przylegające do Lubonia od strony północnej ujęcie wody dla m. Poznania – „Dębina”. Na południu miasta znajduje się również strefa najwyższej ochrony wód podziemnych w granicach Wielkopolskiej Doliny Kopalnej zaliczanej do jednego z GZWP w Polsce.

Jednym z elementów Systemu Ekologicznego na terenie miasta jest dolina Strumienia Junikowskiego, która w obrębie Poznania objęta jest ochroną prawną jako „użytek ekologiczny”. Powierzchnia miasta wynosi 1352 ha, z czego 157 ha stanowią tereny zielone.

W 2003 roku miasto zamieszkiwały 24 783 osoby, z czego:

  • około 8 200 osób zasiedlało zwartą zabudowę osiedlową

  • około 800 osób zasiedlało stare kamienice

  • około 16 000 osób zasiedlało zabudowę jednorodzinną wolnostojącą.

Obecnie liczba ludności miasta wynosi ca 25 700 mieszkańców, a zmiany ludności w latach 1976 – 2003 ilustruje tabela 1.









Tabela 1

Zmiana liczby ludności Lubonia w latach 1976 2003

Rok

Przyrost naturalny

Saldo migracji

Zmiana

1976

1980

1990

1992

2000

2003

+187

+176

+56

+18

-11

+68

+196

+43

-176

+252

+558

+564

+384

+219

-120

+270

+547

+632



Od 1995 roku ludność Lubonia rośnie średniorocznie w tempie 2,5 %, co oznacza, że co roku przybywa do miasta średnio około 550 osób.

Na ogólny potencjał gospodarczy miasta składa się sfera gospodarcza sensu stricto i tzw. otoczenie biznesu, tj. infrastruktura techniczna, banki, instytucje, szkolnictwo zawodowe. Pod tym względem stan Lubonia nie przedstawia się w pełni zadowalająco.

Sytuacja Lubonia jest korzystna pod względem uwarunkowań gospodarczych niż społecznych. W uwarunkowaniach infrastruktury technicznej szczególnie negatywnie zaznacza się stan kanalizacji. Uwarunkowania komunikacyjne przedstawiają się relatywnie dobrze (poziom wyższy od średniej w miastach).

Do niekorzystnych cech zalicza się nagromadzenie - w niektórych częściach miasta - różnej i często konfliktowej działalności (funkcji mieszkaniowych i gospodarczych), co powoduje dyskomfort dla mieszkańców. Z badań ankietowych wynika, że mieszkańcy narażeni są na uciążliwości związane z nadmierną ilością dymu i przykrych zapachów. Skarżą się też na hałas.

Strategiczne cele rozwoju Miasta Luboń sformułowane zostały w pięciu następujących grupach:

1) Zapewnienie mieszkańcom warunków do podwyższania poziomu życia. Grupa obejmuje takie zagadnienia jak: praca, byt materialny, rozwój duchowy i bezpieczeństwo.

2) Zwiększenie konkurencyjności gospodarki w stosunku do innych regionów. Grupa obejmuje: unowocześnienie struktury gospodarki, wzrost efektywności gospodarki oraz trwałość i harmonię rozwoju.

3) Wzrost wewnętrznej integracji i istotna poprawa jakości przestrzeni. Grupa obejmuje zagadnienia wewnętrznej integracji miasta oraz właściwej struktury przestrzennej.

4) Dostosowanie potencjału, struktury i organizacji miasta do wyzwań XXI wieku i wymagań jednoczącej się Europy. W grupie tej wyszczególniono: partnerską rolę miasta, oraz troskę o tożsamość regionalną.

5) Utrzymanie bogactwa przyrodniczego na terenie miasta.

6) Zabezpieczenie mieszkańców miasta w podstawowe media niezbędne do prawidłowego funkcjonowania (woda w wystarczającej ilości i o odpowiedniej jakości, odbiór ścieków).

Analiza listy podcelów wpisanych pod poszczególne kategorie pozwala na wybór tych, które mogą mieć istotne znaczenie dla zmian w poziomie jakości środowiska oraz dla stopnia wykorzystania jego zasobów. W szczególności podstawą dalszej projekcji zmian w środowisku są następujące cele szczegółowe:

  • zapewnienie warunków do satysfakcjonującego bytu materialnego, w tym: wyżywienia, mieszkania, przebywania w zdrowym środowisku, lecznictwa i wypoczynku,

  • uzyskanie wysokiego poziomu obsługi mieszkańców (gospodarstw domowych) dotyczących usług publicznych oraz dobrej dostępności przestrzennej w tym zakresie,

  • konsekwentna restrukturyzacja gospodarki w kierunku zwiększania udziału przemysłów nowoczesnych technologii, a także specjalistycznych usług (komunikacyjnych, handlowych, naukowych i kulturalnych),

  • znalezienie i wykorzystanie nowych kół napędowych gospodarki,

  • wielofunkcyjny rozwój miasta,

  • poprawa transferu technologii,

  • wzrost konkurencyjności gospodarki,

  • generowanie rozwoju uwzględniające oszczędne, racjonalne wykorzystywanie posiadanych zasobów i walorów,

  • intensywny rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,

  • harmonijny rozwój sieci osadniczej,

  • prowadzenie przyjaznej dla środowiska przyrodniczego polityki inwestycyjnej i zagospodarowania przestrzennego (z systemem obszarów chronionych).


Wśród powyższych celów szczegółowych istotne dla programu ochrony środowiska są te, które mogą mieć wpływ na zmianę stanu środowiska.

W "Strategii rozwoju województwa wielkopolskiego" celem mającym priorytetowe znaczenie w skali województwa jest:



Minimalizacja wpływu na środowisko oraz eliminacja ryzyka dla zdrowia ludzi

w miejscach największego oddziaływania na środowisko w skali województwa,

w tzw. "gorących punktach" (hot spots).



Również polityka ekologiczna państwa do celów krótkookresowych o charakterze ogólnym zalicza m.in. zmniejszenie negatywnego oddziaływania na zdrowie i środowisko tzw. "gorących punktów", w tym zmniejszenie ich liczby.

Zakłady Chemiczne w Luboniu stanowią poważane ognisko zanieczyszczenia środowiska na terenie miasta o zasięgu ponadlokalnym.

W wyniku produkcji fluorku glinu w Zakładach Chemicznych w Luboniu powstawały jako odpad ługi pokrystalizacyjne, które składowano w zagłębieniu terenu na powierzchni ok. 1,4 ha. Zarówno dno składowiska, jak i obwałowania nie zostały uszczelnione. Składowisko było użytkowane 20 lat (1971-1991) i zeskładowano tam ok. 480 tys. m3 płynnego odpadu. W wyniku procesów odparowania wody z odpadów, jak i przenikania odcieków do wód gruntowych objętość odpadów ulegała przez lata znacznej redukcji i obecnie wynosi ok. 40 tys. m3. W skład odpadu wchodzą m.in.: krzemionka, fluorek glinu oraz kwas fluorokrzemowy. Wykonywane w latach 80-tych i 90-tych badania wykazują skażenie zarówno środowiska wodno-gruntowego jak i powietrza atmosferycznego, z tendencją spadkową w roku 1992 (zaprzestanie produkcji fluorku glinu i stosowanie urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń). Spływ zanieczyszczeń w kierunku północno-wschodnim wskazuje możliwość skażenia wód Warty. Dlatego istotne jest zlikwidowanie źródła zanieczyszczenia.

Wśród najważniejszych kryteriów, branych pod uwagę przy formułowaniu zagadnień ważnych w skali miasta, należy wymienić:

  • likwidację lub zmniejszenie oddziaływania tzw. gorących punktów na środowisko i człowieka składowisko ługów pokrystalizacyjnych na terenie Zakładów Chemicznych

  • wymogi wynikające z ustawy "Prawo ochrony środowiska", ustawy o odpadach i ustawy "Prawo Wodne" oraz tzw. okresy przejściowe dot. implementacji dyrektyw UE

  • cele i priorytety ujęte w II Polityce Ekologicznej Państwa

  • skalę dysproporcji pomiędzy stanem pożądanym a aktualnym.

Ponadto, formułując listę przedsięwzięć wzięto pod uwagę takie czynniki jak:

  • spodziewany efekt ekologiczny

  • ponadlokalny wymiar przedsięwzięcia

  • możliwość uzyskania zewnętrznego wsparcia finansowego

  • obecne zaawansowanie inwestycji.

Biorąc pod uwagę aktualny stan środowiska na terenie miasta Luboń, oraz wyżej przytoczone kryteria wyboru priorytetów ekologicznych, proponuje się, w perspektywie najbliższych 8 lat, następujące priorytetowe zagadnienia:

  • "Gorące punkty"

  • Zasoby wodne i gospodarka ściekami

  • Hałas

  • Powietrze atmosferyczne

  • Gospodarka odpadami

  • Monitoring środowiska.


W ramach powyższych priorytetowych zagadnień, w tabeli 17zostały ujęte priorytetowe przedsięwzięcia w skali miasta.

Oprócz wyżej wymienionych zagadnień uznano, że należy skupić się także na innych zagadnieniach, wynikających zapisów II Polityki Ekologicznej Państwa i program ochrony środowiska wyższego szczebla, a będących szkieletem dla niniejszego programu. Są to:

  • racjonalne użytkowanie surowców w zakresie wykorzystania zasobów odnawialnych

  • powierzchnia ziemi w zakresie ochrony gleb użytkowanych rolniczo i zasobów kopalin

  • zasoby przyrodnicze

  • awarie przemysłowe / NZŚ /


Należy zaznaczyć, że znaczna część przedsięwzięć realizowana w ramach jednego z proponowanych zagadnień wpisuje się także w pozostałe. Wynika to z faktu, że poszczególne elementy środowiska i uciążliwości środowiskowe są ze sobą ściśle powiązane i poprawa jakości jednego z nich zwykle skutkuje poprawą innych.

/zał. Nr 9/ - Program ochrony środowiska dla Miasta Luboń na lata 2004-2007 z perspektywą na lata 2008-2011.




Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański otworzył dyskusję.


Radny Stefan Krukowski zapytał, jak duży procent udziału muszą mieć gminy, aby uzyskać środki na zadania przedstawione w Programie.


Projektant Programu Pan Marcin Magdziarek odpowiedział radnemu, że to zależy od konkretnego programu, o który gmina się stara. Na niektóre zadania są pożyczki oprocentowane, na inne nie. Są różne możliwości.


Radny Rafał Marek zapytał, jakie, przy tworzeniu Programu ochrony środowiska, prowadzono konsultacje społeczne w Luboniu?


Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra odpowiedział radnemu, że nie było takich konsultacji.


Projektant Programu Pan Magdziarek dodał, że ustawa nie nakłada obowiązku konsultacji.


Radny Rafał Marek powiedział, że w rozporządzeniu ministra też nie ma obowiązku konsultacji, a jednak w gminie Tarnowo Podgórne takie konsultacje są. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje wnioski i zapytania.


Pan Marcin Magdziarek powiedział, że pierwszy raz spotkał się z takim pytaniem i z taką praktyką.


Radca Prawny Roman Jan Hojan: Na podstawie ustawy o odpadach, minister środowiska wydał rozporządzenie. §5 tego rozporządzenia mówi o przeprowadzaniu konsultacji i opiniowania.

Z rozporządzenia wynika, że jest to kwestia decyzji – jest to bardzo ogólny zapis – i dotyczy bardziej Planu gospodarki odpadami, niż Programu ochrony środowiska.


Radny Rafał Marek wyraził opinię, że po pierwsze zapis ten jest fakultatywny, a więc można przeprowadzać konsultacje społeczne lub nie, a po drugie Luboń przystąpił do akcji „Przejrzysta Polska. Tak więc, radny złożył wniosek, aby na dzisiejszej sesji nie uchwalać, ani Programu ochrony środowiska, ani Planu gospodarki odpadami i przeprowadzić konsultacje społeczne.




Przewodniczący Rady Miasta powiedział, że nad Programem i Planem Komisje Rady pracują już od listopada 2004r. W związku z powyższym Przewodniczący zapytał, dlaczego dopiero w dniu dzisiejszym, tj. 24 lutego 2005r. Pan Rafał Marek występuje z takim wnioskiem.


Radny Rafał Marek odpowiedział: Po pierwsze składanie wniosków na sesji jest prawem każdego radnego. Po drugie na etapie, kiedy Program i Plan trafiły na obrady, Pan Rafał Marek nie wiedział, czy były przeprowadzone konsultacje społeczne. Po trzecie i tak jesteśmy już spóźnieni z przyjęciem Programu i Planu (bo zgodnie z ustawą powinny być przyjęte do końca czerwca 2004r.), tak więc jeden miesiąc wcześniej, czy jeden miesiąc później, już nam żadnej różnicy nie zrobi. Po przeprowadzeniu konsultacji społecznej, Plan i Program, wróci ponownie na obrady sesji.


Radny Andrzej Michalczyk zapytał, czy w jakikolwiek sposób mamy wiedzę, jakie będą koszty osiągnięcia celów przedstawionych w Programie ochrony środowiska. Radny poprosił o sumaryczne zestawienie kosztów.


Projektant planu Pan Marcin Magdziarek odpowiedział radnemu, że sumarycznego zestawienia nie ma.


Radny Andrzej Michalczyk: W Programie mówi się o możliwości korzystania z funduszów SAPARD. O ile wiadomo Panu Michalczykowi fundusze SAPARD są przeznaczone wyłącznie dla gmin wiejskich. Tak więc dla Lubonia są to fundusze nieosiągalne.


Projektant Pan Marcin Magdziarek przyznał radnemu Panu Michalczykowi rację.


Ponieważ więcej uwag, ani pytań nie było, Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie „Programu ochrony środowiska Miasta Luboń”.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radna Zofia Skok-Łukomska

radny Włodzimierz Woźniak

radny Marek Samulczyk

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Sobiło

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot


przeciw głosowali

radny Tadeusz Waliczak

radny Stefan Krukowski

radny Rafał Marek,

radny Piotr Paweł Ruszkowski


wstrzymali się od głosu

            radny Adam Dworaczyk

radny Andrzej Michalczyk

            radny Dariusz Szmyt


W głosowaniu wzięło udział 21 radnych

/za przyjęciem uchwały głosowało - 14 radnych, przeciw - 4 radnych, wstrzymało się

od głosu – 3 radnych/

/zał. Nr 9/ - Uchwała nr XXXII/159/2005 Rady Miasta Luboń z dnia 24 lutego 2005r. W sprawie „Programu ochrony środowiska Miasta Luboń”.


ad. 4

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Burmistrzowi Kędrze i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie „Planu gospodarki odpadami dla Miasta Luboń”.


Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra:

Konieczność uchwalenia Planu gospodarki odpadami wynika bezpośrednio z ustawy o odpadach. Przyjmując taki plan Rada Miasta określa kierunki działań gminy w zakresie gospodarki odpadami w okresie jego obowiązywania. Z wykonania planów gospodarki odpadami organ wykonawczy gminy co dwa lata składa sprawozdanie Radzie Miasta. Plany gospodarki odpadami podlegają aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata.

Przewodniczący Komisji Komunalnej Pan Mirosław Klecz:

Komisja Komunalna w dniu 29 listopada 2004r., podsumowując Plan gospodarki Odpadami dla Miasta Luboń, złożyła następujące wnioski:

  1. Wniosek – zaktualizować prognozy demograficzne Lubonia.

  2. Zweryfikować dane – aby na dzień przyjmowania tego planu były aktualne.

  3. Rozdział – Odpady Sektora Gospodarczego – wyszczególnić zakłady produkujące odpady przemysłowe.

  4. Odpady azbestowe – wytyczenie w planie, że powinien być system gdzie to składować.

  5. Zaktualizowaną informację, gdzie teraz wywozimy odpady.

  6. Prognoza mówiąca na ile starczy tych miejsc, z których korzystamy aktualnie (autor takiej prognozy się nie podejmie, bo nie jest w stanie prognozować, na jak długo starczy pojemność składowiska koło Buku).

Z powyższymi zmianami, Komisja przegłosowała Plan gospodarki odpadami dla Miasta Luboń pozytywnie /za przyjęciem głosowało – 6 radnych, przeciw – 1 radny, wstrzymał się od głosu – 1 radny/.


Projektant Planu Pan Marcin Magdziarek:

Plan Gospodarki Odpadami dla miasta Luboń powstał jako realizacja ustawy o odpadach z dnia 27.04.2001 r. (Dz.U. Nr 62, poz. 628), która w rozdziale 3, Art. 14 - 16 wprowadza obowiązek opracowywania planów na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym.

Niniejszy dokument uwzględnia zapisy zawarte w aktualnie obowiązujących aktach prawnych z zakresu gospodarki odpadami oraz treść Krajowego Planu Gospodarki Odpadami (M. P. z 2003 r. Nr 11, poz. 159), Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego i Planu Gospodarki Odpadami dla Powiatu Poznańskiego.

Wzorem Krajowego Planu Gospodarki Odpadami (KPGO), dla potrzeb konstrukcyjnych niniejszego dokumentu dokonano podziału odpadów na dwie zasadnicze grupy:

  1. Odpady powstające w sektorze komunalnym: odpady komunalne, opakowaniowe, komunalne osady ściekowe

  2. Odpady powstające w sektorze gospodarczym: odpady przemysłowe, odpady z jednostek służby zdrowia i weterynaryjnych.

Dokumentem nadrzędnym wobec Planu Gospodarki Odpadami dla miasta Lubonia są: Krajowy Plan Gospodarki Odpadami, Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego i Plan Gospodarki Odpadami dla Powiatu Poznańskiego.

Plany te przedstawiają:

  1. Aktualny stan prawny i organizacyjny gospodarki odpadami. Dane bilansowe sporządzono dla roku 2000.

  2. Diagnoza stanu aktualnego gospodarki odpadami, założenia prognostyczne (na lata 2003 2014, określenie potrzeb w gospodarce odpadami oraz przewidywane zadania (na lata 2003 2006 i 2007 2010).

  3. Koszty inwestycyjne i eksploatacyjne systemu gospodarki odpadami.

  4. Możliwości pozyskiwania środków finansowych na realizację przedsięwzięć przewidzianych w KPGO oraz harmonogram rzeczowo - finansowy

  5. System monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów w planach gospodarki odpadami.

Głównymi częściami PGO są:

  1. Charakterystyka miasta

  2. Przedstawienie oraz ocena aktualnego stanu gospodarki odpadami z sektora komunalnego i gospodarczego.

  3. Prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, wynikające w szczególności ze zmian demograficznych i gospodarczych.

  4. Działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami, w tym w szczególności dotyczące zapobiegania wytwarzaniu, redukcji ilości odpadów wytwarzanych oraz ograniczania ich uciążliwości, selektywnej zbiórki, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, ograniczenia ilości odpadów biologicznie rozkładalnych usuwanych na składowiska.

  5. Projektowany system gospodarki odpadami, w przypadku odpadów z sektora komunalnego oparty na wywozie odpaów do unieszkodliwiania poza teren miasta

  6. Harmonogram realizacji zadań i osiągania założonych celów, koszty wdrażania i możliwości finansowania.

  7. Organizacja i zasady monitorowania systemu.

W planie gospodarki odpadami przyjęto następujące główne cele:

  1. Ukształtowanie prośrodowiskowych postaw mieszkańców.

  2. Zapobieganie powstawania odpadów.

  3. Zminimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów oraz wdrożenie nowoczesnego systemu ich odzysku i unieszkodliwiania.

  4. Selekcja i zapewnienie odzysku, w tym głównie recyklingu odpadów, których powstawania w danych warunkach techniczno – ekonomicznych nie da się uniknąć.

  5. Objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców miasta.

  6. Zwiększenie stopnia wykorzystania odpadów.

  7. Skierowanie w roku 2006 na składowiska do 83% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, a w roku 2014 – 75% (w stosunku do roku 1995).

  8. Osiągnięcie zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów.

  9. Deponowanie na składowiskach nie więcej niż 76% wytworzonych odpadów komunalnych w roku 2006 i 51% w roku 2014.

  10. Wskazanie zasad udzielania wsparcia finansowego ze środków publicznych inwestycji z zakresu gospodarki odpadami.

  11. Wskazanie instrumentów i wskaźników monitorowania systemu gospodarki odpadami.

Opracowany plan bierze pod uwagę i akceptuje cele ochrony środowiska przed odpadami wyznaczone w dyrektywach UE oraz w dokumentach strategicznych opracowanych na szczeblu krajowym tj. w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami, Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami oraz w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Polski do 2025r. - Narodowej Strategii Ochrony Środowiska na lata 2000-2006 (II Polityka Ekologiczna Państwa). W szczególności cele te dotyczą:

  • osiągnięcia określonych poziomów odzysku odpadów opakowaniowych i odpadów poużytkowych,

  • zmniejszenia, w określonych ilościach i terminach, zawartości substancji organicznej w odpadach komunalnych do składowania,

  • zapewnienia sortowania i przetworzenia wszystkich odpadów przed składowaniem,

Zasadniczymi elementami Planu Gospodarki Odpadami, których realizacja przyczyni się do zmniejszenia zagrożeń i uciążliwości dla środowiska miasta Luboonia związanych z gospodarką odpadami z sektora komunalnego są:

  • wzrost stopnia odzysku wybranych frakcji odpadów, w tym recyklingu frakcji odpadów opakowaniowych, wielkogabarytowych, budowlanych,

  • selektywne wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych i ich unieszkodliwianie,

  • zmniejszenie ilości odpadów usuwanych z gospodarstw domowych w wyniku wprowadzenia przydomowego kompostowania frakcji odpadów kuchennych i ogrodowych (recyklingu organicznego),

  • zmniejszenie masy odpadów biodegradowlanych usuwanych na składowiska w wyniku odzysku (recyklingu) i odrębnego ich unieszkodliwiania.


Zgodnie z treścią art. 3 ustawy o odpadach, odpady komunalne są to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

Tak więc odpady komunalne powstają w:

  1. Gospodarstwach domowych.

  2. Obiektach infrastruktury takich jak: handel, usługi, szkolnictwo, obiekty turystyczne, obiekty działalności gospodarczej i wytwórczej.

Wg danych Urzędu Statystycznego i danych zebranych w Urzędzie Miasta Luboń, oraz na podstawie wskaźników emisji odpadów przyjętych w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami obliczono ilość wytwarzanych stałych odpadów komunalnych na terenie miasta Luboń.

Bilans ilości wytworzonych odpadów ilustruje tabela 1.


Tabela 1

Bilans odpadów komunalnych wytworzonych w latach 2000 – 2003 na terenie miasta Luboń


Rok

2000

2001

2002

2003

Ilość [Mg]

4 700

4 800

5 200

5 350



W odpadach komunalnych z zabudowy jednorodzinnej wolnostojącej dominują odpady organiczne pochodzenia roślinnego i popioły, a na terenach zabudowy wielorodzinnej (Osiedle Lubonianka) w masie odpadów przeważa frakcja organiczna, papier i tworzywa sztuczne. W masie odpadów z obiektów infrastruktury najwięcej jest papieru i tworzyw sztucznych. Skład i właściwości odpadów komunalnych są bardzo zróżnicowane w zależności od charakteru środowiska w jakim powstają. Dla zobrazowania różnic pomiędzy właściwościami odpadów z terenów miejskich i wiejskich w poniższej tabeli zestawiono wyniki badań przeprowadzone w Polsce przez Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Ekologii Miast z Łodzi (Maksymowicz, 2000).


Tabela 2

Właściwości paliwowe i nawozowe odpadów (Maksymowicz, 2000)

L.p.

Wskaźnik

Jednostka

Miasta

Tereny wiejskie

duże

małe

Wskaźniki określające właściwości paliwowe

1.

Wilgotność

%

26,5 – 55,5

28,0 – 48,0

25,0 – 39,0

2.

Części palne

%

18,5 – 42,7

10,0 – 20,0

8,0 – 20,0

3.

Części niepalne

%

21,4 – 39,4

30,0 – 65,0

40,0 – 70,-

4.

Ciepło spalania

kJ/kg

7437-12850

2010-4000

1200-2700

Wskaźniki określające właściwości nawozowe

6.

Substancja organiczna

% s.m.

33,1 - 56,9

115,0 - 35,0

6,0 - 28,0

7.

Węgiel organiczny

% s.m.

15,5 - 22,9

6,0 - 18,0

4,5 - 16,0

8.

Azot organiczny

% s.m.

0,18 - 1,5

0,1 - 0,7

0,1 - 0,5

9.

Fosfor ogólny (P2O5)

% s.m.

0,6 - 1,36

0,2 - 0,8

0,1 - 0,7

10.

Potas ogólny (K2O)

% s.m.

0,1 - 0,7

do 0,3

do - 0,2


W ogólnej masie zebranych odpadów komunalnych z obiektów użyteczności publicznej w 2003 pochodziło:

    • ze szkół 32 Mg

    • z przychodni lekarskich 16 Mg

    • urzędów 4 Mg .

Z koszy ulicznych pochodzi ca 250 Mg/rok odpadów, a z akcji sprzątania świata w 2003 roku pochodziło 25 Mg odpadów.

Z pielęgnacji terenów zielonych w 2002 roku zebrano 225 Mg odpadów zielonych, a z terenu cmentarza 70 Mg.

Sposób zbiórki odpadów niesegregowanych jest typowy dla warunków polskich i nie odbiega pod względem technicznym (stosowanych pojemników, samochodów) od standardów przyjętych w krajach Unii Europejskiej. Odpady na terenie całego miasta są zbierane do pojemników o pojemnościach 110 l rozstawionych w ilości 10 700 sztuk, oraz do pojemników o pojemności 1100 l rozstawionych w ilości 380 sztuk.

Zbieraniem i transportem odpadów komunalnych na terenie miasta zajmują się:

    • Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych KOM-LUB

    • SITA Poznań Sp. z o.o.

    • Przedsiębiorstwo Usług Komunalno Transportowych VIKOM

    • RETHMANN Sanitech Poznań

    • Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych ELO-Rondo s.c.

    • ALKOM Firma Handlowo Usługowa Henryk Sienkiewicz.

Ponadto indywidualni wytwórcy odpadów niebezpiecznych mają podpisane umowy z uprawnionymi odbiorcami najczęściej z terenu m. Poznania.

Zbiórka surowców wtórnych (odpadów segregowanych) prowadzona jest na terenie miasta od 1992 roku i obejmuje 90 % ludności miasta. Pojemniki o pojemności 1,1 m3 (90 sztuk) i 110 l (6000 sztuk) ustawiane są w zestawach na różne surowce, w stałych, łatwo dostępnych dla mieszkańców punktach. W ten sposób zbieranych jest około 10 % masy całkowitej odpadów.

Ilość zebranych selektywnie surowców wtórnych na terenie miasta w 2002 roku wyniosła:

    • złom 84,5 Mg

    • makulatura 101,2 Mg

    • szkło 21,5 Mg

    • tworzywa 55,1 Mg.

Na terenie zabudowy jednorodzinnej zbiórka selektywna prowadzona jest do 3 rodzajów pojemników:

    • niebieskich na popiół, odpady organiczne i kuchenne, oraz zmieszane odpady komunalne

    • czerwonych na odpady opakowaniowe(bez szkła), złom, makulaturę, tworzywa sztuczne i inne surowce wtórne

    • żółte na stłuczkę szklaną.

Pojemniki niebieskie są opróżniane dwa razy w miesiącu, czerwone – raz w miesiącu, a żółte raz na kwartał.

Ponadto 1 raz na 3 miesiące prowadzona jest akcja zbiórki odpadów wielkogabarytowych (meble, sprzęt AGD).

Na obszarze Osiedla Lubonianka system zbiórka odpadów prowadzona jest systemem dwupojemnikowym:

  • pojemnik ogólny na odpady kuchenne, roślinne, ceramikę, zatłuszczone papiery i pojemniki zapełnione żywnością

  • pojemnik czerwony na opakowania, drobny złom, plastik, makulaturę, folie, itp.

Na terenie Zakładów Chemicznych w Luboniu zlokalizowana jest sortownia na której prowadzi się segregację selektywnie zebranych odpadów opakowaniowych. Działalność tą prowadzi fundacja Bieda.

Zbiórka odpadów wielkogabarytowych w sposób zorganizowany odbywa się raz na kwartał, systemem tzw. wystawki i obejmuje ca 7 % mieszkańców miasta. Powszechne jest jednak, tak jak w całym kraju wystawianie przez mieszkańców zużytych urządzeń przy pojemnikach na odpady. Powoduje to, że tzw. zbieracze rozbierają pozostawione urządzenia dla pozyskania surowców wtórnych, a do środowiska przedostają się substancje niebezpieczne (freony, oleje).

Zbiórka tekstyliów i odzieży jest prowadzona na terenie miasta selektywnie do ustawionych pojemników.

Zbiórka odpadów niebezpiecznych od osób prywatnych nie jest prowadzona.

Odbiorem odpadów medycznych zajmuje się firma PHUT „ULTEX” Mariusz Talarski (Luboń, ul. Drzymały 6).

Kasacja wyeksploatowanych pojazdów

Na terenie miasta brak jest firm posiadających koncesję i zezwolenie na tego rodzaju działalność. Kasacja tych odpadów odbywa się w zakładach zlokalizowanych na terenie gmin ościennych i w m. Poznaniu.

Cel długoterminowy do roku 2011


Zminimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów w sektorze komunalnym

oraz wdrożenie nowoczesnego systemu ich odzysku i unieszkodliwiania


Ochrona środowiska przed odpadami powinna być traktowana jako priorytetowe zadanie, ponieważ odpady stanowią źródło zanieczyszczeń wszystkich elementów środowiska. Podany powyżej cel ekologiczny do 2014 roku jest zgodny z ustawą o odpadach i celem nadrzędnym polityki ekologicznej państwa w odniesieniu do gospodarki odpadami (zapobieganie powstawaniu odpadów, odzysk surowców i ponowne wykorzystanie odpadów, bezpieczne dla środowiska końcowe unieszkodliwianie odpadów niewykorzystanych).


Cele krótkoterminowe na lata 2004 2007:

  1. Objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców miasta.

  2. Skierowanie w roku 2006 na składowiska do 83% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).

  3. Osiągnięcie w roku 2006 zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:

  • opakowania z papieru i tektury: 45%,

  • opakowania ze szkła: 35%,

  • opakowania z tworzyw sztucznych: 22%,

  • opakowania metalowe: 35%,

  • opakowania wielomateriałowe: 20%,

  • odpady wielkogabarytowe: 26%

  • odpady budowlane: 20%

  • odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 22%

  1. Deponowanie na składowiskach nie więcej niż 76% wytworzonych odpadów komunalnych

  2. Podjęcie działań zmierzających do realizacji Centrum Zagospodarowania Odpadów w Piotrowie, Gm. Czempiń w ramach Związku Międzygminnego lub szukanie innych możliwości ostatecznego unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami w latach 2003 - 2006 mają zostać podjęte działania zmierzające do budowy Centrum Zagospodarowania Odpadów w Piotrowie. Do końca 2006 roku planuje się na ten cel przeznaczyć 41 000 tyś PLN. W latach 2007 - 2014 planuje się dalsze doposażenie zakładu i zapotrzebowanie na środki na ten cel w wielkości 6 000 tyś. PLN.

Obecnie miasto posiada podpisaną umowę na wywóz odpadów na składowisko w m. Wysoczka w Gm. Buk z terminem ważności do 9.11.2006r. Na bazie tej umowy możliwe jest unieszkodliwianie odpadów komunalnych na tym składowisku w ilości 10 Mg/roboczodzień.

W przypadku braku lub opóźnień w realizacji inwestycji Centrum Zagospodarowania Odpadów w Piotrowie miasto winno szukać innych możliwości unieszkodliwiania odpadów. Poniżej przedstawiono teoretyczne miejsca w których mogą być składowanie odpady z terenu m. Luboń.:

  • Przedłużenie umowy ze składowiskiem w Wysoczce, gm. Buk

  • Składowisko odpadów w Mnichach, gm. Międzychód (ZUO Clena City)

  • Składowisko odpadów w Rabowicach, gm. Swarzędz

  • Składowisko odpadów w Rocku Małym, gm. Stęszew

  • Składowisko odpadów dla m. Poznania w Suchym Lesie

  • Składowisko odpadów w Lulkowie k. Gniezna

  • Składowisko odpadów w Czmoniu, gm. Kórnik (opcja możliwa po rozbudowie składowiska o kolejne kwatery).

Każdorazowo przy wyborze miejsca ostatecznego unieszkodliwiania odpadów należy kalkulować cenę za przyjęcie odpadów do unieszkodliwianie i koszty transportu odpadów.

W przypadku transportu odpadów na dalsze odległości (powyżej 40 – 50 km) należy rozważyć możliwość budowy na terenie miasta przesypowni odpadów. Na teren przesypowni zwożone byłyby odpady zebrane od mieszkańców i przeładowywane na samochody o większej pojemności, które transportowałyby je na składowisko.


Cele średniookresowe na lata 2008 - 2011:

  1. Deponowanie na składowiskach nie więcej niż 51% wszystkich odpadów komunalnych.

  2. Skierowanie w roku 2010 na składowiska nie więcej niż 75% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).

  3. Osiągnięcie w roku 2010 zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:

  • opakowania z papieru i tektury: 50%,

  • opakowania ze szkła: 45%,

  • opakowania z tworzyw sztucznych: 30%,

  • opakowania metalowe: 45%,

  • opakowania wielomateriałowe: 30%,

  • odpady wielkogabarytowe: 50%

  • odpady budowlane: 40%

  • odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 50%

  1. Kontynuacja działań zmierzających do realizacji Centrum Zagospodarowania Odpadów w Piotrowie, Gm. Czempiń w ramach Związku Międzygminnego.


Dla osiągnięcia założonych celów, konieczne jest podjęcie następujących kierunków działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie miasta Luboń:

  1. Podnoszenie świadomości społecznej obywateli, w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów.

  2. Wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

  3. Podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.

  4. Wdrażanie i usprawnienie selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych

  5. Redukcja w odpadach kierowanych na składowiska zawartości składników biodegradowalnych.


Do tzw. długiej listy podporządkowanej ocenie priorytetów i korzyści dla środowiska ustalono strategię programu i hierarchię zadań ograniczoną do bezpośrednich studiów, programów i projektów inwestycyjnych ściśle związanych z gospodarką odpadami. Poniżej przedstawiono zadania strategiczne dla Miasta Luboń na okres 8 najbliższych lat.



Tabela 25

Zadania strategiczne dla miasta Luboń na okres 8 najbliższych lat wraz z szacunkowymi kosztami

Zadania

Szacunkowe koszty

  1. Objęcie selektywną zbiórką odpadów komunalnych terenu całego miasta

Koszt uzależniony od ilości ustawionych pojemników.


  1. Wdrożenie selektywnej zbiórki odpadów zielonych.

Koszt uzależniony od ilości ustawionych pojemników . Koszt jednego pojemnika o objętości 140 l na bioodpady wynosi około 200 PLN

  1. Wprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów medycznych (przeterminowanych lekarstw) od mieszkańców gminy na terenie ośrodka zdrowia i aptek

Koszt zakupu jednego specjalistycznego pojemnika i koszt systematycznego jego opróżniania. Koszt jednego pojemnika wynosi około 300 PLN

  1. Wprowadzenie punktów zbiórki baterii od mieszkańców gminy w wyznaczonych i opisanych miejscach

Koszt zakupu specjalistycznych pojemników i koszt systematycznego ich opróżniania. Przewiduje się ustawienia 2 – 3 pojemników na terenie gminy. Koszt jednego pojemnika wynosi około 300 PLN

  1. Wprowadzenie systemu zbiórki odpadów budowlanych

Koszt uzależniony od ilości ustawionych pojemników i przyjętego systemu (najtańszy koszt to podstawianie pojemników na życzenie

  1. Przygotowywanie wykazów obiektów zawierających azbest oraz rejonów występującego narażenia na ekspozycję azbestu

Ankiety dla społeczeństwa lub zlecenie przygotowania wykazu firmie.

Koszt około 10 000,00 PLN

  1. Poprawa świadomości społecznej w zakresie selektywnej zbiórki odpadów i promowanie technologii małoodpadowych

Akcja edukacyjna, druk ulotek.

Szacunkowy koszt około 10 000 PLN

  1. Aktywny udział w działaniach zmierzających do budowy Centrum Zagospodarowania Odpadów Piotrowo, lub szukanie alternatywnych rozwiązań w zakresie miejsca ostatecznego unieszkodliwiania odpadów.

Budowa CZO Piotrowo 47 000 tyś PLN w latach 2003 – 2014

  1. Budowa przesypowni odpadów na terenie miasta w przypadku konieczności transportu odpadów do unieszkodliwienia na dalsze odległości (inwestycja wariantowa warunkowana wyborem miejsca unieszkodliwiania odpadów)

Brak danych

  1. Likwidacja i rekultywacja terenu składowiska ługów pokrystalizacyjnych na obszarze Zakładów Chemicznych w Luboniu

Termin realizacji do 2009 roku, szacunkowy koszt 6 000,00 tyś PLN



W przypadku gdy realizacja zadań objętych planem mogłaby się wiązać z potencjalnym znaczącym oddziaływaniem na środowiska podlegać będą one postępowaniu w sprawie oceny ich oddziaływania na środowisko. Rodzaje tego typu przedsięwzięć określone zostały w Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 września 2002 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 179, poz. 1490).

W zakresie gospodarki odpadami, konieczność opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko występuje dla następujących rodzajów przedsięwzięć:

  • instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych, w tym składowiska odpadów niebezpiecznych,

  • instalacje do unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne przy zastosowaniu procesów termicznych lub chemicznych, z wyłączeniem instalacji spalających gaz wysypiskowy, słomę lub odpady z mechanicznej obróbki drewna, instalacji do unieszkodliwiania odpadów z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności lub odpadów z autoklawowania,

  • składowiska odpadów obojętnych lub składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne przyjmujące nie mniej niż 20 ton odpadów na dobę.

Dla pozostałych przedsięwzięć konieczność sporządzenia raportu jest określana przez organy administracji prowadzące postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Obowiązek ten dotyczy w szczególności:

  • poletek osadowych, o powierzchni nie mniejszej niż 0,5 ha,

  • instalacji do magazynowania złomu żelaznego, w tym złomowania wraz z sortowaniem i wstępnym przerobem złomu, na powierzchni nie niższej niż 0,5 ha,

  • instalacji do unieszkodliwiania odpadów z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności lub odpadów z autoklawowania,

  • zbierania odpadów niebezpiecznych.

  • Ponadto dla instalacji, które mogą powodować znaczące oddziaływania na środowisko w ustawie Prawo ochrony środowiska wprowadzono obowiązek uzyskania pozwolenia zintegrowanego, uwzględniającego w jednym dokumencie warunki prowadzenia działalności związane z ochroną środowiska. Lista instalacji związanych z gospodarką odpadami, dla których uzyskanie pozwolenia zintegrowanego jest konieczne została określona w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. Nr 122, poz. 1055). Wśród wymienionych w w/w rozporządzeniu instalacji na terenie miasta nie występuje żadna.

Wymóg uzyskania pozwoleń zintegrowanych dla instalacji gospodarki odpadami jest dodatkowym instrumentem eliminacji małych, gminnych składowisk odpadów, które nie będą mogły sobie pozwolić na wymagane zabezpieczenia i system monitoringu i muszą zostać zrekultywowane.

Wskazane w Projekcie Planu zadania i rozwiązania wpływać będą na zmniejszenie oddziaływania na środowisko obiektów gospodarki odpadami w wyniku:

  1. Maksymalizacji odzysku (w tym zwłaszcza recyklingu) frakcji odpadów użytkowych (opakowaniowych, innych niż opakowaniowe, gruzu budowlanego, wielkogabarytowych) oraz recyklingu organicznego odpadów biodegradowlanych poprzez kompostowanie indywidualne i selektywną zbiórkę odpadów zielonych

  2. Znacznego ograniczenia masy odpadów składowanych.

  3. Wyeliminowania składowania odpadów nie przetworzonych oraz składowania wyłącznie frakcji odpadów wcześniej sortowanych o zmniejszonej zawartości składników biologicznie rozkładalnych (a przez to zmniejszonej emisji gazów cieplarnianych i uciążliwości dla środowiska).

Zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań na środowisko mogących być rezultatem realizacji planu następować będzie poprzez:

  • promowanie działań mających na celu minimalizację odpadów wytwarzanych i usuwanych z gospodarstw domowych (szczególną wagę przykłada się m.in. do indywidualnego zagospodarowania odpadów biodegradowalnych przez mieszkańców),

  • rozwój selektywnej zbiórki i odzysku wybranych frakcji odpadów (opakowaniowych, nieopakowaniowych, gruzu budowlanego, odpadów wielkogabarytowych, odpadów biodegradowalnych, niebezpiecznych), który w roku 2010 wpłynie na zmniejszenie o ok. 35% masy odpadów kierowanych do składowania,

  • minimalizację emisji zanieczyszczeń do środowiska podczas przekształcania odpadów,

  • wykorzystanie przetworzonych odpadów biodegradowalnych w formie kompostu

  • selektywną zbiórkę odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych i od drobnych wytwórców (zakłady rzemieślnicze i usługowe) i ich odrębne unieszkodliwianie w specjalnych instalacjach,

  • selektywne zbieranie odpadów niebezpiecznych zawartych w odpadach komunalnych i ich odrębne unieszkodliwianie w specjalnych instalacjach.

/zał. Nr 10/ - Plan gospodarki odpadami dla Miasta Luboń.



Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański otworzył dyskusję.

Radna Zofia Skok-Łukomska zapytała, czy są przewidziane sankcje dla osób nieprzestrzegających składowania, w miejscach do tego przeznaczonych, szkodliwych substancji.

Projektant Pan Magdziarek: Osoby takie ulegają karze grzywnej. W ustawie nie ma jednak mowy o wysokości kary. Obowiązek posiadania decyzji administracyjnych ciąży na każdym podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą. Ustawa reguluje, w zależności od ilości wytwarzanych odpadów w ciągu roku, zakres posiadanych decyzji.

Radny Andrzej Sobiło zapytał o odpady szkodliwe zawierające azbest.

Pan Marcin Magdziarek: Jeśli chodzi o odpady szkodliwe, jest opracowany w kraju 30-letni program, przesyłania wyrobów zawierających azbest. Azbest jest składowany na specjalnych składowiskach, proces unieszkodliwiania i koszty z tym związane ponosi osoba składująca.





Radny Mirosław Klecz: Pani Łukomska poruszyła problem składowania odpadów. Pan Magdziarek odpowiedział, że obowiązek zgłoszenia wytwarzanych odpadów w ciągu roku, ciąży na osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Wiadomo przecież, że wiele zakładów nie zgłasza deklaracji o odpadach. W związku z powyższym, radny zapytał, jaka jest możliwość kontroli.

Pan Magdziarek: Wszystkie wydawane decyzje administracyjne trafiają do Marszałka. Jeśli chodzi o możliwość kontroli, to gmina nie ma jej żadnej. Jedynym upoważnionym organem jest Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, który w ramach kontroli żąda dokumentów o uregulowanym stanie gospodarki odpadami.

Radny Rafał Marek powiedział, że wstrzyma się od głosu przy przyjmowaniu tej uchwały, gdyż Plan gospodarki odpadami w Jego przekonaniu powinien zostać poddany konsultacji społecznej.

Radny Adam Dworaczyk zapytał, czy w Planie gospodarki odpadami znajduje się punkt mówiący o edukacji społecznej.

Pan Marcin Magdziarek: Zarówno w Planie gospodarki odpadami, jak i Programie ochrony środowiska, jest przewidziana szeroka edukacja.

Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek: Nad ustawami z zakresu ochrony środowiska trwają prace zmierzające do nowelizacji. Jednym z kierunków, jest zamiar, aby gmina stała się „właścicielem” wszystkich odpadów, powstających na terenie gminy. W związku z powyższym Burmistrz zwrócił się do Projektanta i zapytał: „Jak Pan sądzi, czy zmiana ustaw wpłynie na kształt i ustalenia tego Programu i Planu, którym się dzisiaj zajmujemy?”.

Pan Marcin Magdziarek: Jeśli chodzi o Miasto Luboń, to przy takim podejściu i z Firmą KOM-LUB Plan będzie nadal realny.

Ponieważ więcej pytań nie było, Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie „Planu gospodarki odpadami dla Miasta Luboń”.

Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radna Zofia Skok-Łukomska

radny Włodzimierz Woźniak

radny Marek Samulczyk

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Sobiło

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot

radny Stefan Krukowski

radny Andrzej Michalczyk


przeciw głosowali

radny Tadeusz Waliczak


wstrzymali się od głosu

radny Rafał Marek,

radny Piotr Paweł Ruszkowsk

            radny Adam Dworaczyk


            radny Dariusz Szmyt


W głosowaniu wzięło udział 21 radnych


/za przyjęciem uchwały głosowało - 16 radnych, przeciw - 1 radny, wstrzymało się

od głosu – 4 radnych/


/zał. Nr 10/ - Uchwała nr XXXII/160/2005 Rady Miasta Luboń z dnia 24 lutego 2005r. W sprawie „Planu gospodarki odpadami dla Miasta Luboń”.











ad. 5

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Burmistrzowi i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie uczestnictwa w Aquanet Spółka Akcyjna powstałej w wyniku przekształcenia Aquanet Spółka z o.o. z siedzibą w Poznaniu.


Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek:

Strategia „Aquanet”-u, a także porozumienie międzygminne z 2003r., które Miasto Poznań udostępniało swoje udziały innym stronom Spółki, te dokumenty przewidywały przekształcenie Firmy Aquanet ze spółki z z o.o., w spółkę akcyjną.

Dwa główne powody przekształcenia:

  • Po pierwsze uważa się, że spółka z z o.o. jest dogodniejszą formą prowadzenia działalności dla firm małych, o mniejszej ilości wspólników. Natomiast dla firm o dużej ilości wspólników, dogodniejszą formą, jest forma spółki akcyjnej.

  • Po drugie zamiarem docelowym Zarządu Aquanet-u jest to, aby w przyszłości spółka ta stała się spółką publiczną, a więc spółką, której akcje znajdą się w obrocie publicznym.

To wszystko spowodowało, że Zarząd Spółki przygotował wszystkie potrzebne do przekształcenia dokumenty i postępowania. Zarząd Aquanet w dniu 27 grudnia 2004r. podjął uchwałę o przekształceniu spółki Aquanet ze Spółki z z o.o. na spółkę akcyjną. Udział w przekształconej spółce, zgodnie z art. 564 §1 Kodeksu spółek handlowych, wymaga oświadczenia wspólników o uczestnictwie w spółce przekształcanej. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, oświadczenie woli w imieniu gminy, składa jednoosobowo Burmistrz.

Rada Miasta Luboń musi wyrazić zgodę na złożenie przez Burmistrza oświadczenia o uczestnictwie Miasta Luboń w Aquanet Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, powstałej w wyniku przekształcenia i upoważnić Burmistrza do podpisania statutu spółki.

Stąd została Radzie przedstawiona przedmiotowa uchwała.


Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański otworzył dyskusję.


Radny Piotr Paweł Ruszkowski zapytał, czy wiemy coś więcej, dlaczego dokonuje się przekształcenia Spółki.


Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek odpowiedział radnemu, że znane są tylko te dwa powody, o których Burmistrz już powiedział.


Ponieważ więcej pytań nie było, Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie uczestnictwa w Aquanet Spółka Akcyjna powstałej w wyniku przekształcenia Aquanet Spółka z o.o. z siedzibą w Poznaniu.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radny Włodzimierz Woźniak

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Sobiło

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot

radny Stefan Krukowski

radny Andrzej Michalczyk

radny Rafał Marek,

radny Piotr Paweł Ruszkowsk

            radny Adam Dworaczyk


            radny Dariusz Szmyt

radny Tadeusz Waliczak


głosów przeciwnych nie było


głosów wstrzymujących nie było






W głosowaniu wzięło udział 19 radnych

/salę obrad opuścili: radny Marek Samulczyk, radna Zofia Skok-Łukomska/

/za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się

od głosu – 0 radnych/


/zał. Nr 11/ - Uchwała nr XXXII/161/2005 Rady Miasta Luboń z dnia 24 lutego 2005r. w sprawie uczestnictwa w Aquanet Spółka Akcyjna powstałej w wyniku przekształcenia Aquanet Spółka z o.o. z siedzibą w Poznaniu.


ad. 6

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Zastępcy Burmistrza Ryszardowi Olszewskiemu i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.


Zastępca Burmistrza Ryszard Olszewski:

Ustawa z dnia 15 lipca 2004r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 179, poz. 1845) zobowiązuje organ prowadzący szkołę do dostosowania kryteriów i trybu przyznawania dodatków do wynagrodzenia do obowiązującego stanu prawnego.

Regulamin wynagradzania nauczycieli określa poszczególne składniki wynagrodzenia oraz zasady ich przyznawania. Regulamin został uzgodniony z uprawnionymi przedstawicielami Związku Nauczycielstwa Polskiego – Zarządu Okręgu Wielkopolskiego oraz Międzyzakładowej Komisji NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania - Region Wielkopolska - w dniu 1.02.2005.

Regulamin ten, zgodnie z ustawą musi obowiązywać od 1 stycznia 2005r.

W dalszej kolejności, Burmistrz Olszewski przedstawił szczegółowo regulamin, który radni otrzymali do zapoznania na tydzień przed sesją.

/zał. Nr 12/ - Regulamin wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.


Burmistrz Olszewski powiedział też, że nad regulaminem pracowała Komisja doraźna, w związku z powyższym oddał głos Sekretarzowi tejże Komisji Pani Wandzie Suleji-Kot.



Pani Wanda Suleja Kot:

Protokół z posiedzenia Komisji doraźnej Rady Miasta Luboń oraz uprawnionych przedstawicieli Odziału ZNP i Międzyzakładowej Komisji Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ “Solidarność” Region Wielkopolska w sprawie uzgodnień dotyczących regulaminu wynagradzania nauczycieli. Posiedzenie odbyło się 1 lutego 2005r.





Uczestniczyli w nim:

  • Marian Szymański – radny, przewodniczący Komisji

  • Stefan Krukowski – członek Komisji

  • Wanda Suleja-Kot – radna, sekretarz Komisji

  • Ryszard Olszewski – zastępca Burmistrza

  • Halina Niedziałkowska, Małgorzata Kozaryn – przedstawicielki Oddziału ZNP w Luboniu

  • Ewa Rogowicz, Bożena Zieleśkiewicz, Urszula Roszak – przedstawicielki Koła Zakładowego NSZZ “Solidarność”


Porządek posiedzenia:

  1. Opinia przedstawicielek ZNP na temat treści regulaminu wynagradzania nauczycieli.

  2. Opinia Koła Zakładowego NSZZ “Solidarność”.


ad. 1

Większość punktów regulaminu przyjęto bez zastrzeżeń.

Wątpliwości i pytania dotyczyły:

  • wynagrodzenia za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze w dni wolne od pracy

  • wynagrodzenia za wycieczki wielodniowe

  • wynagrodzenia dla męża zaufania oraz inspektora bhp – formy wniosku o przyznanie nagrody, który składa zakładowa organizacja związkowa

  • formy wniosku o przyznanie nagrody, które składa zakładowa organizacja związkowa


Wyjaśnienia Zastępcy Burmistrza, Pana Ryszarda Olszewskiego:

Dzień wolny lub wynagrodzenie za zajęcia w dni wolne od pracy, nauczyciel otrzyma zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30 ust. 5 Karty Nauczyciela.

Warunkiem otrzymania wynagrodzenia za opiekę nad uczniami podczas wielodniowych wycieczek klasowych jest ujęcie tego typu wyjazdu w rocznym planie pracy szkoły.

Wynagrodzenie dla męża zaufania oraz inspektora bhp uwzględniać będzie można w nagrodzie lub dodatku motywacyjnym.

Zakładowa lub międzyzakładowa organizacja związkowa może występować z wnioskiem o nagrodę dla nauczyciela lub dyrektora na formularzu Wniosek o przyznanie nagrody Miasta – zał nr 1 albo Wniosek o przyznanie nagrody Dyrektora Szkoły – zał. Nr 2


ad. 2

Większość punktów regulaminu przyjęto bez zastrzeżeń.

Pytania dotyczyły:

  • przyznawania dodatków funkcyjnych,

  • dodatków za pracę w trudnych warunkach,

  • prowadzenia indywidualnego nauczania dziecka.


Wystąpiono z wnioskiem, by w rozdziale VIII, §20, ust. 2 dopisać pkt 3: “zakładowa lub międzyzakładowa organizacja związkowa zrzeszająca nauczycieli”.


Wyjaśnienia Burmistrza Olszewskiego:

  • Dodatki funkcyjne dla dyrektorów szkół ustala Burmistrz, dla wicedyrektorów – dyrektor szkoły.

  • 20% dodatek za prowadzenie indywidualnego nauczania przysługuje nauczycielowi tylko wtedy, gdy dziecko zakwalifikowane zostało do kształcenia specjalnego.


Przychylono się do wniosku związkowców, dotyczącego rozdziału VIII §20 i dokonano stosownego uzupełnienia.


Przedstawicielki związku zapytały również o tryb powoływania Komisji ds. nagród dla nauczycieli.


Odp. Burmistrza Olszewskiego: Komisja powoływana będzie tylko w przypadku dużej liczby wniosków (przekraczającej fundusz nagród). Decyzję o przyznaniu i wysokości nagrody Burmistrz podejmuje samodzielnie.

Burmistrz dodał, że regulamin będzie rozpatrywany i głosowany w dwóch częściach, w związku z czym przewiduje się w tej sprawie dwie uchwały.


Na tym posiedzenie Komisji zakończono.


Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Szafrański otworzył dyskusję.


Radny Dariusz Szmyt miał pytanie związane z realizacją godzin ponadwymiarowych, czy dyrektorzy z nich korzystają, czy nie?


Zastępca Burmistrza Ryszard Olszewski odpowiedział radnemu, że zdarza się to bardzo rzadko.


Radny Piotr Paweł Ruszkowski zapytał, czym zajmuje się w szkole mąż zaufania?


Zastępca Burmistrza Ryszard Olszewski odpowiedział radnemu, że mąż zaufania w szkole jest przede wszystkim mediatorem (w różnych sprawach) i konsultantem.


Ponieważ więcej pytań nie było, Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radny Włodzimierz Woźniak

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Sobiło

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot

radny Stefan Krukowski

radny Andrzej Michalczyk

radny Rafał Marek,

radny Piotr Paweł Ruszkowsk

            radny Adam Dworaczyk


            radny Dariusz Szmyt

radny Tadeusz Waliczak


głosów przeciwnych nie było


głosów wstrzymujących nie było


W głosowaniu wzięło udział 19 radnych

/nieobecni byli: radny Marek Samulczyk, radna Zofia Skok-Łukomska/

/za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się

od głosu – 0 radnych/


/zał. Nr 12/ - Uchwała nr XXXII/162/2005 Rady Miasta Luboń z dnia 24 lutego 2005r. w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.


ad. 7

Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Szafrański oddał głos Zastępcy Burmistrza Panu Ryszardowi Olszewskiemu i poprosił o przedstawienie propozycji uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.


Zastępca Burmistrza Ryszard Olszewski:

Ustawa z dnia 15 lipca 2004r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 179, poz. 1845) zobowiązuje organ prowadzący szkołę do dostosowania kryteriów i trybu przyznawania nagród nauczycielom do stanu prawnego wynikającego z art. 49 Karty Nauczyciela. Regulamin został uzgodniony z uprawnionymi przedstawicielami Związku Nauczycielstwa Polskiego – Zarząd Okręgu Wielkopolskiego oraz przez Międzyzakładową Komisję NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania - Region Wielkopolska - w dniu 1.02.2005.

Regulamin ten, zgodnie z ustawą musi obowiązywać od 1 stycznia 2005r.

W dalszej kolejności, Burmistrz Olszewski przedstawił szczegółowo regulamin, który radni otrzymali do zapoznania na tydzień przed sesją.

/zał. Nr 13/ - Regulamin przyznawania nagród dla nauczycieli.


Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański otworzył dyskusję.


Ponieważ żadnych pytań nie było, Przewodnioczący zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radny Włodzimierz Woźniak

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Sobiło

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot

radny Stefan Krukowski

radny Andrzej Michalczyk

radny Rafał Marek,

radny Piotr Paweł Ruszkowsk

            radny Adam Dworaczyk


            radny Dariusz Szmyt

radny Tadeusz Waliczak


głosów przeciwnych nie było


głosów wstrzymujących nie było


W głosowaniu wzięło udział 19 radnych

/nieobecni byli: radny Marek Samulczyk, radna Zofia Skok-Łukomska/

/za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się

od głosu – 0 radnych/


/zał. Nr 13/ - Uchwała nr XXXII/163/2005 Rady Miasta Luboń z dnia 24 lutego 2005r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Luboń.


ad. 8

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański oddał głos Burmistrzowi Kędrze i poprosił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości gruntowej.


Zastępca Burmistrza Lechosław Kędra:

Zwalnia się z obowiązku sprzedaży w drodze przetargu na rzecz ENEA S.A. z siedzibą w Poznaniu – nieruchomości gruntowej zabudowanej stacją transformatorową, będącej własnością Miasta Luboń, położonej w Luboniu przy ulicy Rydla, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 126/13 o powierzchni 22 m2, arkusz mapy 17, obręb Lasek, dla której Sąd Rejonowy w Poznaniu prowadzi księgę wieczystą KW nr 99534.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

Zgodnie z art.37 ust.3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami ( j.t. Dz.U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 i Nr 281, poz. 2782) rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację urządzeń infrastruktury technicznej.

W tym stanie rzeczy wydanie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.


Ponieważ żadnych pytań nie było, Przewodniczący Zdzisław Szafrański zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości gruntowej.


Głosowanie:

za przyjęciem uchwały głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radny Włodzimierz Woźniak

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Sobiło

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot

radny Stefan Krukowski

radny Andrzej Michalczyk

radny Rafał Marek,

radny Piotr Paweł Ruszkowsk

           radny Adam Dworaczyk


           radny Dariusz Szmyt

radny Tadeusz Waliczak


głosów przeciwnych nie było


głosów wstrzymujących nie było


W głosowaniu wzięło udział 19 radnych

/nieobecni byli: radny Marek Samulczyk, radna Zofia Skok-Łukomska/

/za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się

od głosu – 0 radnych/


/zał. Nr 14/ - Uchwała nr XXXII/164/2005 Rady Miasta Luboń z dnia 24 lutego 2005r. w sprawie zwolnienia z obowiązku sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości gruntowej.



ad. 9


Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański zapytał, czy są interpelacje.


Na XXXII sesji interpelacji nie było.


Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański poprosił o zapytania.




Zastępca Burmistrza Ryszard Olszewski odpowiedział na zapytanie z XXXI sesji. Radny Dariusz Szmyt zwrócił uwagę, że w Przedszkolu przy ul. Sobieskiego w Luboniu ze szamba unosi się bardzo nieprzyjemny zapach.

Burmistrz Olszewski powiedział, że zrobiono odpowietrzniki nad łazienkami i odpowietrznik na szambie.


Radny Stefan Krukowski zwrócił się do Burmistrza Kędry i zapytał, czy jest nadzieja na położenie w tym roku chodnika na Westerplatte.


Burmistrz Kędra odpowiedział radnemu, że w hierarchizacji ulic i chodników do wykonania na ten rok, ulica Westerplatte nie jest przewidziana.


ad. 10

Przewodniczący Rady Zdzisław Szafrański poprosił o wolne głosy i wnioski.


Na sesję przybył Pan Adam Gabler – Prezes Stowarzyszenia Ludzi Dobrej Woli, który poinformował Radę, że Stowarzyszenie ma problemy finansowe. Dofinansowanie, jakie Stowarzyszenie otrzymało od Miasta jest zdecydowanie za małe. W związku z powyższym Prezes poprosił Radę o ponowne rozpatrzenie wniosku i przychylne jego rozpatrzenie, tak, aby można było tę działalność dalej prowadzić dla dobra całej społeczności. Stowarzyszenie udziela pomocy każdemu potrzebującemu. Nigdy i nikomu pomoc nie została nie udzielona. Prezes powiedział, że w Jego odczuciu i ma nadzieję, że w odczuciu też Rady |Miasta Luboń, Stowarzyszenie robi naprawdę coś bardzo dobrego. Prezes poprosił, żeby Rada spojrzała na problemy Stowarzyszenia „łaskawym okiem” i podziękował za wysłuchanie.


Radna Ewa Rogowicz podzieliła się z Radą uwagami z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 31 stycznia 2005r. Komisja zajmowała się kontrolą pracy radnych. Członkowie Komisji przeprowadzili kontrolę protokołów Komisji Rady oraz zeszytów dyżurów radnych. Po ich przeanalizowaniu, Komisja zwróciła uwagę na znaczną poprawę prowadzenia protokołów Komisji Rady (do których nie miała zastrzeżeń Regionalna Izba Obrachunkowa).

Komisja zwróciła uwagę na powtarzające się uchybienia w pełnieniu dyżurów przez radnych. W związku z powyższym, po przeprowadzonej kontroli Komisja wnioskowała o:

  • wpisywanie w zeszytach dyżurów nazwisk petentów oraz zgłaszanych przez nich problemów – Komisja proponuje wyodrębnienie dodatkowej rubryki w zeszycie, gdzie wpisywane będą nazwiska petentów;

  • czytelne wpisywanie problemów, zgłaszanych przez mieszkańców,

  • zgłaszanie przez radnych odpowiednim osobom w Urzędzie problemów przekazywanych przez mieszkańców.


Przewodniczący Zdzisław Szafrański powiedział, że jest pomysł, aby dokumenty na sesję były przekazywane pocztą elektroniczną, a dla tych, którzy nie mają dostępu do internetu, zostanie ustawiony w Biurze Rady komputer do dyspozycji radnych. Na razie jest to sprawa do przemyślenia i trzeba pomyśleć o wszystkich szczegółach, np. ewentualnych poprawek do projektów uchwał, które powstaną na sesji. Do tej pory nie było problemu, gdyż radni otrzymywali materiały na papierze i każdy sobie poprawki nanosił. Teraz być może pomyślimy o rzutniku. Pomysł ten powstał przede wszystkim ze względu na uszczuplenie kosztów obsługi Rady Miasta. Wszystkie projekty uchwał będą formą konsultacji ze społecznością lubońską.


Przewodniczący Zdzisław Szafrański poprosił o podanie terminów spotkań Komisji stałych Rady i poinformował, że kolejna sesja odbędzie się 24 marca 2005r.


Przewodniczący Komisji Komunalnej Pan Mirosław Klecz poinformował, że kolejne posiedzenie odbędzie się 11 kwietnia 2005r. - godz. 16.30


Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Pan Włodzimierz Smogur poinformował, że kolejne posiedzenie odbędzie się 1 marca 2005r. - godz. 16.30


Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Ewa Rogowicz poinformowała, że kolejne posiedzenie odbędzie się 3 marca 2005r. - godz. 16.30 i 17 marca 2005r. - godz. 16.30


Przewodnicząca Komisji Sfery Społecznej Pani Wanda Suleja-Kot poinformowała, że kolejne posiedzenie odbędzie się 8 marca 2005r. - godz. 16.30


Przewodniczący Komisji Organizacyjno-Prawnej Pan Andrzej Sobiło poinformował, że kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się 8 marca 2005r. - godz. 18.oo




ad. 11

Do protokołu z XXXI sesji uwag nie było, dlatego Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem.


Głosowanie:

za przyjęciem protokołu głosowali:

radna Lidia Godek

radny Włodzimierz Smogur

radny Zdzisław Szafrański

radny Leon Wawrzyniak

radny Zbigniew Ziółkowski

radny Włodzimierz Woźniak

radny Bogdan Jędrzejewski

radny Andrzej Sobiło

radny Mirosław Klecz

radny Marian Szymański

radna Ewa Rogowicz

radna Wanda Suleja-Kot

radny Stefan Krukowski

radny Andrzej Michalczyk

radny Rafał Marek,

            radny Adam Dworaczyk


            radny Dariusz Szmyt

radny Tadeusz Waliczak


głosów przeciwnych nie było


wstrzymał się od głosu

radny Piotr Paweł Ruszkowski


W głosowaniu wzięło udział 19 radnych

/nieobecni byli: radny Marek Samulczyk, radna Zofia Skok-Łukomska/

/za przyjęciem protokołu głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się

od głosu – 1 radny/


ad. 12

Przewodniczący Zdzisław Szafrański zakończył obrady XXXII sesji o godz. 21.oo.































   

wstecz

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia

Rada Miasta Luboń »

Zapis audio z Sesji Rady Miasta

Zapis wideo z Sesji Rady Miasta

Uchwały Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Wykaz imiennych głosowań kadencji 2018-2023 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2018-2023 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2018-2023 »

Zasłużony dla Miasta Luboń »

Siewca Roku »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2014-2018 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2014-2018 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2010-2014 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2010-2014 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2006 - 2010 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2006-2010 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2006-2010 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Protokoły posiedzeń Komisji Rady Miasta 2002-2006 »

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 2002-2006 »

Uchwały Rady Miasta kadencji 1998-2002

Protokoły sesji Rady Miasta kadencji 1990-1994

Rejestr uchwał Rady Miasta 1990 - 2014

Interpelacje i wnioski radnych